UCJAOPBK41 Komunikační dovednosti

Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
léto 2025
Rozsah
4 hod/cv/sem. 3 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Jakub Horák (cvičící)
Lukáš Varga (cvičící)
Garance
Mgr. Jakub Horák
Ústav cizích jazyků – Filozoficko-přírodovědecká fakulta v Opavě
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět komunikační dovednosti se věnuje významu komunikace v soudobém světě, a to jak v mezilidských vztazích, tak i v obchodě, marketingu, či prezentaci. Po absolvování předmětu bude student ovládat základní prvky mezilidské komunikace v rovině ústní, písemné a telefonní. Bude schopen pojmenovat socio-kulturní rozdíly několika hlavních světových regionů. Absolvent předmětu bude umět strukturovaně koncipovat monolog i dialog. Předmět je doprovázen interaktivními, praktickými ukázkami a cvičeními.
Výstupy z učení
Student si osvojí základní prvky mezilidské komunikace v ústní, písemné a telefonní formě a porozumí jejich významu v různých kontextech, včetně obchodu, marketingu a prezentací. Bude schopen strukturovaně formulovat monolog i dialog a efektivně komunikovat s ohledem na socio-kulturní rozdíly hlavních světových regionů. Naučí se analyzovat komunikační situace, přizpůsobit svůj projev různým cílovým skupinám a využívat vhodné komunikační strategie. Díky interaktivním cvičením získá praktické dovednosti v profesionální i neformální komunikaci.
Osnova
  • 1. Význam komunikace v soudobém světě (prodej, reklama, sebeprezentace, mezilidské/obchodní vztahy).
  • 2. Vývoj a historie komunikace (komunikace jako prostředek sdělovaní informací), ikony, indexy, symboly.
  • 3. Typologie lidí a jejich komunikačních stylů.
  • 4. Praktická cvičení: komunikační styly dle typologie lidí v praxi. 5. Verbální dovednosti (argumenty, námitky, ovlivňováni, manipulace).
  • 6. Naslouchání. 7. Praktická cvičení: Krokodýlí řeka / Let balonem.
  • 8. Neverbální komunikace.
  • 9. Komunikace ve stresových situacích.
  • 10. Praktická cvičení: řešení krizových situací v komunikaci.
  • 11. Mezikulturní komunikace.
  • 12. Marketingová komunikace (techniky, komunikační prvky, negativní reklama).
  • 13. Shrnutí látky celého semestru, prostor pro diskuzi, závěrečné hodnocení.
Literatura
  • Vybíral, Z. (2009). Psychologie komunikace. Praha: Grada. Janoušek, J. (2015). Psychologické základy verbální komunikace. Praha: Grada.
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
Vypracování projektu
Vyučovací jazyk
Angličtina
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2022, léto 2023, léto 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.slu.cz/predmet/fpf/leto2025/UCJAOPBK41