UPPVBK002 Common Psychology and Psychology of Personality

Faculty of Public Policies in Opava
Winter 2018
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. et Mgr. Maria Vašutová, Ph.D.
Institute of Pedagogical and Psychological Sciences – Faculty of Public Policies in Opava
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní orientaci v oblasti obecné psychologie, seznámit studenty se základními pojmy používanými při charakteristice jednotlivých psychických procesů, psychických stavů a psychických vlastností člověka, obeznámit studenty s psychologií osobnosti jako zastřešující disciplínou, která shrnuje psychologické poznatky o utváření duševního života člověka. Pozornost je současně věnována souvisejícím teoriím osobnosti, determinantům vývoje osobnosti a historii vývoje oboru. Cílem je vytvořit teoretický a praktický základ pro další studium aplikovaných disciplín psychologie, pedagogiky i sociální práce. Výstupy z učení: Odborné znalosti: Student získá a prokáže znalost základních psychologických pojmů, umí charakterizovat podstatné znaky jednotlivých psychických procesů, stavů a vlastnosti jedince, pochopí zákonitosti a podmíněnost poznávacích procesů jako vnímání, myšlení, paměť, řeč a komunikace. Prokáže znalost zvláštností v emocionální a volní sféře člověka. Student získá a prokáže znalost základních teorií osobnosti, umí charakterizovat podstatné determinanty utváření osobnosti, zejména roli biologických a sociálních faktorů. Student schopen porozumět problematice struktury a dynamiky osobnosti a vysvětlit, jaké jsou jednotlivé složky osobnosti, jak je možno osobnost motivovat a jak lze stimulovat její rozvoj. Bude schopen analyzovat, hodnotit a interpretovat chování a prožívání jednotlivců, a biologické, sociální i osobní determinanty formování osobnosti člověka. Odborné dovednosti: Student se dokáže orientovat v normálním průběhu poznávacích procesů, emocionální a volní sféře jedince a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Student se dokáže orientovat v různých teoriích osobnosti a použít osvojené poznatky při práci s klienty. Spolehlivě se orientuje v relevantní odborné literatuře, dokáže vyhledat, interpretovat a aplikovat získané informace v praxi. Je schopen propojit získané poznatky s potřebami praxe oboru. Student je schopen vnímat význam biologických a sociálních determinant v procesu utváření osobnosti s možnými riziky vzniku sociálně patologických jevů. Obecná způsobilost: Student je schopen vnímat souvislost jednotlivých zákonitosti a vlastností kognitivní a emocionálně-volní sféry jedince s možnými riziky vzniku sociálně patologických jevů. Absolvováním předmětu bude student způsobilý nejen využívat své vědomosti a dovednosti při konkrétní práci s klienty, bude lépe reagovat na potřeby klientů, ale také členů pracovních týmů. Získanou způsobilostí je schopnost aplikace získaných vědomostí na běžné životní situace a aktuální problémy, kritický přístup k překládaným postupům, využití aktivní reflexe a rozboru vlastní práce. Současně se metodami výuky předmětu podpoří rozvoj kritického myšlení, kreativita a schopnost studenta rozhodovat se samostatně a odpovědně.
Syllabus
  • 1.Psychology - its formation as an independent science, its objectives and aims, the system of psychological disciplines. The position of Psychology in the science system.
    2.Branches (trends) of modern Psychology.
    3.Psychological Research Methods and Practice, possibilities and principles of their use.
    4.The basic terms of General Psychology (mind, mind´s content, processes and states, behavior and experiencing).
    5.Cognitive system of Personality. Sensory processes. Perception. Vigilance. Changes in the processes in (in the course of) aging (of a man).
    6. Cognitive system of Personality. Memory, imaginations and phantasy. Changes in the processes in (in the course of) aging (of a man).
    7.Cognitive system of Personality. Thinking, intelligence. Changes in the processes in (in the course of) aging (of a man).
    8.Personality Psychology. The term "I/me". Endogenous and exogenous personality theory.
    9.Internal and external sources of formation and development of Personality. Structure and dynamics of Personality, Content analysis of Personality. Changes in the processes in (in the course of) aging (of a man).
    10.Typology of Personality. An overview of the main constitutional and psychological typologies of Personality.
    11.Activation-motivation qualities of Personality (motivation, needs, interests, aspiration).
    12. Emotions and their meaning in a man´s life. Determination, types of emotions, functions of emotions.
Literature
    required literature
  • VALEČKOVÁ, H. Základy psychologie osobnosti: studijní opora. Opava: SU v Opavě, 2011. ISBN 978-80-7248-667-0. info
  • BLATNÝ, M. a kol. Psychologie osobnosti: hlavní témata, současné přístupy. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3434-7. info
  • ŘÍČAN, P. Psychologie osobnosti: Obor v pohybu. 6. revidované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2010. ISBN 978-80-247-3133-9. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Dějiny psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-0871-X. info
  • PLHÁKOVÁ, A. Učebnice obecné psychologie. Praha: Academia, 2005. ISBN 80-200-1387-3. info
  • NAKONEČNÝ, Milan. Psychologie téměř pro každého. Vyd. 1. Praha: Academia, 2004. ISBN 80-200-1198-6. info
    recommended literature
  • KOLAŘÍKOVÁ, M. Základy obecné psychologie. Distanční studijní opora. 1. vyd. [online] Opava: Slezská univerzita v Opa, 2012. URL info
  • ILJUK, B. Základy psychologie v heuristických otázkách a úlohách. Studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2012. ISBN 978-80-7248-756-1. info
  • HŘEBÍČKOVÁ, M. Pětifaktorový model v psychologii osobnosti: přístupy, diagnostika, uplatnění. Praha: Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3380-7. info
  • CHARA, T. a SHUKLA, K. C. General Psychology. Hardcover: Commonwealth Publisher, 2005. ISBN 8171699022. info
  • BLATNÝ, M. a PLHÁKOVÁ, A. Temperament, inteligence, sebepojetí: nové pohledy na tradiční témata psychologického výzkumu. Brno: Psychologický ústav Akademie věd ČR, 2003. ISBN 80-86620-05-0. info
  • HILL, G. Moderní psychologie. Praha: Portál, 1998. ISBN 80-7178-641-1. info
Assessment methods
Grade
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course can also be completed outside the examination period.
Information on the extent and intensity of the course: Přednáška 9 HOD/SEM.
Teacher's information
Requirements for students
Semestrial work (at least 10 pages) according to the selected topic approved by the teacher. A minimum success rate is 75 percent. Exam: Written test.
The course is also listed under the following terms Winter 2014, Winter 2015, Winter 2016, Winter 2017, Winter 2019, Winter 2020, Winter 2021, Winter 2022, Winter 2023.
  • Enrolment Statistics (Winter 2018, recent)
  • Permalink: https://is.slu.cz/course/fvp/winter2018/UPPVBK002