OPF:MP319 Managerial Skills - Course Information
MP319 Managerial Skills
School of Business Administration in KarvinaSummer 2007
- Extent and Intensity
- 2/0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- doc. Mgr. Ing. Jarmila Duháček Šebestová, Ph.D. (seminar tutor)
- Guaranteed by
- doc. Ing. Eva Wagnerová, CSc.
Department of Business Economics and Management – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- Course objectives (in Czech)
- Cíl kurzu: Cílem kurzu je navázat na teoretické poznatky z kurzu Management a poskytnout možnost studentům seznámení se základními potřebnými manažerskými dovednostmi, které využijí při řízení práce lidí v konkrétních situacích.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura výkladu:
1. Profil a práce manažera
2. Testování schopností, osobnosti a motivace manažera
3. Řízení kariéry
4. Vedení lidí
5. Vedení porad
6. Delegování pravomoci a odpovědnosti
7. Týmová práce
8. Řešení konfliktních situací
9. Řízení změn
10. Řízení času
11. Řízení znalostí
12. Řízení vztahů se zákazníky
13. Management v období globalizace
14. Obchodní styk, styk s veřejností a společenský styk manažera
15. Životní styl manažera
Obsah kurzu:
1. Profil a práce manažera
Základní kompetence manažera (odborné znalosti, praktické dovednosti, sociální zralost). Osobnostní předpoklady úspěšnosti manažera. Obecné principy a charakter manažerské práce, styl manažerské práce. Manažerská odpovědnost a manažerská role. Vztah manažera k podřízeným.
2. Testování schopností, osobnosti a motivace manažera
Testy schopností - verbální logika, numerická logika, percepční logika, prostorová představivost, technické schopnosti, bystrost, analytické schopnosti. Testy osobnosti - osobnostní dotazník, typické osobnostní kombinace. Testy motivace - motivační dotazník, typické motivační oblasti.
3. Řízení kariéry
Definice a kritéria kariéry, kariéra osobní a profesní, kariérový pohyb. Podmínky pro rozvoj kariéry. Poziční faktory vytvářející možnosti postupu. Ukazatele manažerského vzestupu. Kariérové typy, kariérové kotvy, dotazník potřeb a kariérových kotev. Kariérové cykly, kariéra v zaměstnání (boj o moc v organizaci, kariérové šachy, kariéra žen, plánování kariéry.).
4. Vedení lidí
Moc a autorita. Charakteristika stylů vedení lidí podle různých autorů, využití manažerské mřížky k vedení lidí. Zásady manipulačních taktik při vedení lidí. Pozitivní a negativní taktiky. Taktická úskalí a taktické strategie. Budování vztahů a reakce na různé taktické strategie. Nekorektní ovlivňování. Myšlenkové mapy a snadné přesvědčování, síla slova. Jednání s problémovými lidmi. Ženy ve vrcholných funkcích. Mocenská hra, ovlivňování a psychologie.
5. Vedení porad
Význam a přínos porad, příprava a průběh porad, zásady vedení porad, časté chyby a nedostatky.
6. Delegování pravomoci a odpovědnosti
Proces centralizace a decentralizace rozhodování, výhody a nevýhody delegování. Postup a problémy delegování.
7. Týmová práce
Stadia vývoje pracovního kolektivu. Podmínky efektivní týmové práce. Formy, vývojové fáze a faktory úspěšnosti týmové práce. Hierarchické a procesně orientované vedení týmu. Úloha vedoucího týmu (krotitel, moderátor, kouč), jeho kvalifikace. Role členů týmu. Rozvíjení kompetencí týmu. Vytváření a řízení základních týmových procesů. Činnosti podporující zlepšení skupinového výkonu.
8. Řešení konfliktních situací
Charakteristika konfliktu a proces vývoje konfliktních situací. Strategie zvládání konfliktů. Důsledky konfliktů pro manažerskou práci.
9. Řízení změn
Změny vedoucí k úspěchu a síly vyvolávající potřebu změny. Proces při realizaci změn. Bariéry změn, vytváření vize a strategie pro řízení změn, techniky organizačních změn. Radikální změny, reengineering, TQM - Total Quality Management. Nebezpečnost krizových situací při nezvládnutí změn.
10. Řízení času
Význam času pro manažera, inventura času. Stanovování cílů a jejich priorit. Plánování času a kontrola plánu, plánovací techniky. Technika řízení času. Časové aspekty práce s písemnými informacemi, archivace, uspořádání pracovního prostředí, strategie schůzí, delegování. Zloději času, ochrana před vyrušováním. Využití informačních technologií a práce
- Struktura výkladu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Summer 2007, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/summer2007/MP319