OPF:KOM502 Argumentation and Persuasion - Course Information
KOM502 Argumentation and Persuasion
School of Business Administration in KarvinaWinter 2006
- Extent and Intensity
- 1/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- PaedDr. Jiří Mezuláník, CSc. (lecturer)
Mgr. Veronika Vydrová (seminar tutor) - Guaranteed by
- Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina
- Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, B_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Banking (programme OPF, N_HOSPOL)
- Economy of Tourism (programme OPF, B_EKOMAN)
- Business Economics in Trade and Services (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Economy of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- European Union (programme OPF, B_HOSPOL)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Finance (programme OPF, B_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL) (2)
- Financial and Customs Administration (programme OPF, B_HOSPOL) (2)
- Corporate Finance (programme OPF, B_EKOMAN)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Hotel Industry (programme OPF, B6503GAHOT)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Managerial Informatics (programme OPF, B_SYSINF) (2)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, B_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN) (2)
- Marketing and Management (programme OPF, N_EKOMAN)
- National Economy (programme OPF, M_HOSPOL)
- Financial and Postal Services (programme OPF, B_HOSPOL) (2)
- Social Management (programme OPF, B_HOSPOL)
- Social Management (programme OPF, M_HOSPOL)
- Public Economy and Administration (programme OPF, B_HOSPOL) (2)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem kurzu je poskytnout základní informace o formách a způsobech argumentace a přesvědčování spolu s nácvikem dovedností se zaměřením na obchodně-podnikatelskou činnost.
- Syllabus (in Czech)
- Struktura kurzu:
1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
2. Přesvědčování v životě člověka (z historie přesvědčování)
3. Přesvědčování jako komunikační proces
4. Předpoklady pro přesvědčování
5. Profil přesvědčovatele
6. Činitelé přesvědčování
7. Teze a argumenty v přesvědčování
8. Intencionalita přesvědčování
9. Metodiky přesvědčování, autopersuáze, asertivita
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování
11. Přesvědčování v manažerské činnosti
12. Interkulturní specifika přesvědčování
13. Efektivita přesvědčování
14. Sebezdokonalování v umění přesvědčovat
Obsah kurzu:
1. Vymezení pojmu přesvědčování, vztah k jiným metodám ovlivňování
Přesvědčování jako součást interakčních procesů. Základní principy a znaky přesvědčování. Demonstrace, klarifikace, exemplifikace, sugesce, exercitace ve vztahu k přesvědčování.
2. Přesvědčování v životě člověka
Východisko přesvědčování - ústup od agrese i pasivity. Základy teorie přesvědčování v antice Sócratés, Aristoteles, sofisté, Cicero, Seneca, Quintilianus. Rétorika a přesvědčování. Machiavelismus. Racionalismus a empatie. Tzv. ekologické přesvědčování.
3. Přesvědčování jako komunikační proces
Zdroj, kanál a příjemce jako základní složky přesvědčování. Interakční vzorce jako součást přesvědčování. Problém výběru kanálu v přesvědčování. Rozhodující vliv faktických argumentů. Typy recipientů z hlediska přesvědčování. Příčiny zkresleného přijímání sdělení. Designační, atributivní, asertorická analýza jako prostředek prognostiky pro příjem některých sdělení.
4. Předpoklady pro přesvědčování
Pojmy důvěra, důvěryhodnost, důvěřivost, věrohodnost, hodnověrnost a jejich komunikační vyjádření. Typy komunikačních bariér a jejich překonávání.
5. Profil přesvědčovatele
Smysl a technika vytváření profilu přesvědčovatele podle Eales-Whitea. Analýza jednotlivých typů profilů přesvědčovatele, zejména podle kvadrantů řízení, podpory, vizí a motivace.
6. Činitelé přesvědčování
Charakteristika přesvědčovatele ve vztahu k přesvědčovanému. Pojem přesvědčitelnosti - vázaná a nevázaná přesvědčitelnost, zprostředkující a bezprostřední ukazatelé přesvědčitelnosti. Postoje a jejich typy v komunikačním vyjádření ve vztahu k přesvědčitelnosti, např. vyváženost, ego-defenzivnost apod.
7. Teze a argumenty v přesvědčování
Teze, antitéze, argument jako základní faktory přesvědčování. Logické, psychologické a komunikační složky teze. Druhy argumentů. Vzájemné působení argumentů.
8. Intencionalita přesvědčování
Intencionalita jako zaměřenost na cíl přesvědčování. Intencionalita problémová, osobnostní a interpersonální. Umění specifikace a diferenciace cíle přesvědčování, např. podle Balesovy škály.
9. Metodiky přesvědčování, autopersuáze, asertivita
Metodiky prezentování argumentů, interogativního přesvědčování, kladných odpovědí, uplatňování apelů, indirektního působení, intervenujících vlivů, proponování řešení a jejich komunikační vyjádření. Druhy autopersuáze. Asertivní kodex, asertivní techniky.
10. Verbální a neverbální prostředky přesvědčování
Verbální kód jako centrální prostředek přesvědčování. Analýza verbálních prostředků přesvědčování na úrovni slov, promluvy a textu. Neverbální kódy v přesvědčování.
11. Přesvědčování v manažerské činnosti
Přesvědčování jako součást motivace. Úloha přesvědčování v přímém řízení. Manažer a tzv. koučování. Změny v
- Struktura kurzu:
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2006, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2006/KOM502