MAR001S Marketing

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2006
Rozsah
3/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Miroslava Heczková, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cíl předmětu: Seznámit posluchače s marketingovou teorií, s jejím filozofickým a sociálně ekonomickým základem. Jde o integrovanou koncepci, zahrnující všechny podnikatelské aktivity a mikroekonomické oblasti. Přednostně bude prezentován jako rozvinuté vědomí sounáležitosti každého pracovníka od vrcholového vedení až po řadového pracovníka podniku s cílem generovat nejen dobře fungující odbytové hospodářství, ale i úspěšná marketingová rozhodnutí. Cílem bude ukázat a teoreticky zdůvodnit studentům nárůst oblastí praktické aplikace marketingu do šíře i do hloubky včetně změn v marketingovém managementu a aplikovaném instrumentariu ve vzájemných souvislostech.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    1. Podstata, pojetí a funkce marketingu
    2. Řízení (management) marketingové činnosti
    3. Analýza marketingového prostředí
    4. Marketingový informační systém a marketingový výzkum
    5. Spotřebitelské trhy a kupní chování spotřebitele
    6. Analýza trhů obchodních organizací. Analýza odvětví a konkurence
    7. Identifikace tržních segmentů, volba cílových trhů
    8. Produkt a produktová politika
    9. Výběr a řízení marketingových distribučních cest a logistika trhu
    10. Cena, tvorba cenových strategií a programů
    11. Komunikační mix
    12. Mezinárodní marketing a marketing služeb


    Obsah předmětu:
    1. Podstata, pojetí a funkce marketingu
    Definice marketingu. Obsah a význam. Historie a fáze vývoje. Základní úkoly, funkce, instrumentárium - marketingový mix. Podnikatelské koncepce. Současné výzvy pro další rozvoj marketingu.
    2. Řízení (management) marketingové činnosti
    Trh, jeho pojetí a funkce z hlediska marketingu. Analýza prostředí - situační analýza. Strategické marketingové plánování. Analýza podnikatelského portfolia. Implementace a realizace marketingových rozhodnutí. Kontrolní mechanizmy a procesy.
    3. Analýza marketingového prostředí
    Marketingové prostředí jako výchozí faktor marketingových rozhodnutí. Analýza trendů současného prostředí. Makroprostředí a jeho faktory. Mikroprostředí - základní prvky. SWOT analýza jako základní nástroj hodnocení prvků marketingového prostředí. Analýza spotřebitelů a konkurence.
    4. Marketingový informační systém a marketingový výzkum
    Význam informací pro marketingové rozhodování. Marketingový informační systém - pojem, základní funkce. Marketingový výzkum - pojem, základní typy. Způsoby, formy a metody realizace. Některé typické marketingové studie a příklady marketingových výzkumu.
    5. Spotřebitelské trhy a kupní chování spotřebitele
    Pojem spotřebitelský trh. Model chování spotřebitele. Rozbor faktorů ovlivňujících chování spotřebitele. Proces rozhodování při nákupu. Druhy chování spotřebitelů. Typy kupních rozhodovacích procesů. Přijímaní nových výrobků.
    6. Analýza trhů obchodních organizací. Analýza odvětví a konkurence
    Pojem obchodní, institucionální a vládní trh. Typy kupních situací. Účastníci obchodního kupního procesu. Vlivy působící na odběratele. Základní formy vládních a institucionálních nákupů. Analýza odvětví a konkurence.
    7. Identifikace tržních segmentů, volba cílových trhů
    Segmentace trhů - pojem, hledání cílových skupin. Hlavní kritéria segmentace spotřebitelských a obchodních trhů. Hodnocení tržních segmentů. Odlišování tržní nabídky a její umisťování. Tvorba marketingových strategií firem na trzích.
    8. Produkt a produktová politika
    Pojem a různé pojetí produktu. Klasifikace. Rozhodování o výrobcích a výrobkový mix podniku. Podnikatelské hodnocení a vývoj nových výrobků, inovace. Životní cyklus produktu. Marketingové strategie v jednotlivých fázích životního cyklu.
    9. Výběr a řízení marketingových distribučních cest a logistika trhu
    Marketingové distribuční cesty, úrovně a funkce. Distribuce spotřebních předmětů a výrobních prostředků. Organizace, cíle a výběr marketingových distribučních cest. Maloobchod a velkoobchod. Logistika trhu. Fyzická distribuce.


    10. Cena, tvorba cenových strategií a programů
    Pojem a podstata ceny. Rozhodování o cenách - faktory, které ho ovlivňují. Procedura tvorby ceny. Přizpůsobení ceny a cenové změny. Cenová strategie a jejích uplatnění.
    11. Komunikační mix
    Význam a podstata marketingové komunikace, komunikační proces. Základní formy komunikace a tvor
Informace učitele
Požadavky na absolvování předmětu:
Vypracování projektu nebo eseje dle zadání vyučujícího v rozsahu cca 10 hodin práce studenta. Téma bude zadáno do třetího týdne po zahájení výuky. Podmínkou připuštění ke zkoušce je odevzdání této samostatné práce v předepsané formě a rozsahu, její hodnocení je součástí celkového hodnocení studenta z daného předmětu. Předmět je ukončen písemnou zkouškou.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích zima 1990, zima 1991, zima 1992, zima 1993, zima 1994, zima 1995, zima 1996, zima 1997, zima 1998, zima 1999, zima 2000, zima 2001, zima 2002, zima 2003, zima 2004, zima 2005, zima 2007, zima 2008, zima 2009, zima 2010, zima 2011.