KCJ510S Reciproční kurz jazyků, kultur a náboženství

Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
zima 2007
Rozsah
1/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Krystyna Heinz (přednášející)
Mgr. Hamza Messari, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Krystyna Heinz (cvičící)
Mgr. Hamza Messari, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Krystyna Heinz
Katedra cestovního ruchu a volnočasových aktivit – Obchodně podnikatelská fakulta v Karviné
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět je určen pro výuku v multikulturní skupině studentů. Cílem předmětu je seznámit posluchače s kulturami a s některými náboženstvími jak z pohledu lektorů tak z pohledu jednotlivých kulturních skupin participantů předmětu. Studenti budou také seznamováni s potenciálním dopadem kulturního zázemí a náboženství na mezinárodní obchodní komunikaci.
Osnova
  • Struktura výkladu:
    I. INTRODUCTION
    -- religions and their role in ancient societies
    -- ancient Egypt
    -- ancient Greece
    -- ancient Rome
    II. CHRISTIANITY
    CHRISTIAN VALUES & CULTURE
    --Love & compassion towards fellowmen
    --Trust & the meaning of "good faith"
    --Innocent till proven guilty rather than the other way around
    --Hope and the afterlife
    BEGINNINGS OF CHRISTIANITY
    --Jesus Christ: Man & God
    --Teachings & Miracles of Christ: Prayer, Evil, Crucifixion & Death, Resurrection, Love, Heaven & Hell
    --Peter & Paul: The Orthodox and the Roman Catholic Churches
    --The Holy Fathers and Theologians
    --The Holy War: The Crusades
    --The Protestant movement: Henry VIII and the Anglican Church, Luther, the Pentecostalists
    BIBLICAL INTERPRETATIONS
    --The Old Testament and the Torah
    --The New Testament
    --The 10 Commandments & the Golden Rule: Exodus 20: 1-17 & Mk. 12: 30-34
    CHRISTIAN MOVEMENTS TODAY
    --Tele-evangelism
    --Media and Religion
    --Ecumenism
    --Catholic holidays and rituals, ie, sign of the cross
    CURRENT ISSUES
    --Feminism & Pro-Choice
    --Catholic priests marrying
    --Films with Christian themes
    --Christian viewpoint: war on terrorism
    --Christian vs. Muslim
    III. ISLAM
    DEFINITION OF TERMS IN RELATION TO THE ISLAMIC WORLD
    --Key definitions
    --Misinterpretations
    REASONS FOR THE LACK OF COMMUNICATION BETWEEN THE WEST & THE MUSLIM WORLD
    --Confusion by the West between the Islamic religion and traditions of Muslims
    --Differences in Values
    --Backwardness in the use of media technology
    BIRD'S EYEVIEW OF THE BIRTH & EVOLUTION OF ISLAM
    --History of Islam
    --Pillars of Islam
    --Components of Islamic religion
    --Attititude of Islam towards other religions
    CURRENT SITUATION OF ISLAM
    --Islamic world viewed by the West
    --World view from the Muslim viewpoint
    --The Muslim world according to the Media
    THE POTENTIAL OF THE MUSLIM WORLD
    --Economic resources
    --Human resources
    ¨¨
    OBSTACLES IMPEDING DEVELOPMENT OF THE MUSLIM WORLD
    --Exterior factors
    --Interior factors
    IV. JUDAISM
    CLASH OF CIVILIZATIONS
    -- Western world
    -- Modern man
    -- Decline of communism
    -- Dialogue of cultures
    PRINCIPLES OF JUDAISM
    -- Thora - the basis of Judaism
    -- Halacha
    -- Sabath
    THE CALENDAR
    -- Pesach
    -- Savu´ot
    -- Sukot
    MYSTHICISM
    -- how to become perfect
    -- Sefer Jecira
    V. BAHA´I FAITH

    PROGRESSIVE REVELATION
    -- one unfolding Religion of God and each of the sacred Messengers
    -- spiritual heritage of the whole mankind
    AN INTRODUCTION TO THE GENESIS OF THE FAITH
    -- a brief history of the Faith
    -- history of the 20th century from a Baha´i perspective
    THE REALITY OF MAN
    -- dual nature
    -- the gems
    THE PURPOSE OF RELIGION
    -- preparation for the world to come
    -- carry forward advancing civilisation
    A WORD GOVERNMENT
    -- Baha´i system of administration
    -- local, national and international levels
    HOUSES OF WORSHIP
    -- work and service to humanity
    -- Baha´i social and economic development projects
    -- NGO
    Obsah předmětu:
    The goals of the course involve:
    1. Optimalizing of intercultural communication within a multicultural group of students from the following points of view:
    - developing empathy and tolerance based on deep knowledge of home and target cultures
    - developing sensitivity toward different denominations
    - developing awareness of potential impact of different cultures and religions backgrounds for successful intercultural business communication in English
    - having contact with varieties of English.
    2. Use of students´ potential to act as informants on home cultures and religions and preparing them for participation in student-centered atmosphere focusing
Literatura
    povinná literatura
  • BARŠA, P. Západ a islamismus. info
  • BLANCHE, P. Reciprocal language courses. 2002. info
  • UTLEY, D. Culture for the masses. 2001. info
  • LANCASTER, B. Judaismus. Ikar, 2000. info
Informace učitele
l. Zvládnutí předepsaného obsahu předmětu
2. Prezentace (20 bodů)
3. Každá část předmětu (4) je ukončena ústním nebo písemným testem - 4x20 bodů (80 bodů)
4. Aktivní účast na diskusích
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je zařazen také v obdobích léto 2008.