OPF:KCJK504 Managerial Communication - Course Information
KCJK504 Managerial Communication
School of Business Administration in KarvinaWinter 2008
- Extent and Intensity
- 2/1/0. 3 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
- Teacher(s)
- Mgr. Veronika Vydrová (lecturer)
Mgr. Veronika Vydrová (seminar tutor) - Guaranteed by
- Mgr. Veronika Vydrová
Department of Tourism and Leisure Activities – School of Business Administration in Karvina - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
- fields of study / plans the course is directly associated with
- Banking (programme OPF, M_HOSPOL)
- Economics of Enterprise in Trade and Services (programme OPF, M_EKOMAN)
- European Union (programme OPF, M_HOSPOL)
- Finance (programme OPF, M_HOSPOL)
- Corporate Finance (programme OPF, M_EKOMAN)
- Informatics of Economy (programme OPF, M_SYSINF)
- Managerial Informatics (programme OPF, M_SYSINF)
- Marketing and Management (programme OPF, M_EKOMAN)
- Public Economy and Administration (programme OPF, M_HOSPOL)
- Course objectives (in Czech)
- Seznámit posluchače se způsobem vytváření a udržování komunikačních vazeb v rámci manažerské komunikace prostřednictvím verbálních a neverbálních prostředků.
- Syllabus (in Czech)
- 1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
2. Osobnost a její projevy v manažerské komunikaci
3. Společenské role a jejich projevy v manažerské komunikaci
4. Manažerská komunikace a získávání vlivu, autority a moci
5. Vztahy manažerské komunikace a kultury
6. Manažerská komunikace v procesech změn
7. Manažerská komunikace jako monolog a dialog
8. Paraverbální prostředky v manažerském monologu a dialogu
9. Typy dialogů, žánry v manažerské komunikaci
10. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v manažerské komunikaci
Obsah předmětu:
1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
Interakční povaha manažerské komunikace. Předpoklady úspěšné interakce. Překážky úspěšné interakce. Komunikační stereotypy, rituály, situace, akty. Kontexty komunikace. Metody analýzy interakce -SPEAKING.
2. Osobnost a její projevy v manažerské komunikaci
Pojem osobnost a její místo v manažerské komunikaci. Potřeby, očekávání, hodnoty, postoje osobnosti a jejich vliv na komunikaci. Vliv temperamentu, charakteru osobnosti na komunikaci. Ego v komunikaci. Percepce a její deformace.
3. Společenské role a jejich projevy v manažerské komunikaci
Pojem komunikační role. Splněná a nesplněná očekávání v komunikaci. Řečová matrice pro roli. Kódy jazyka a jejich využití v jednotlivých rolích. Konflikt rolí. Identita role. Generalizace role. Role v manažerské komunikaci.
4. Manažerská komunikace a získávání vlivu, autority a moci
Pojem moci. Způsoby ovlivňování a získávání moci prostřednictvím jazyka. Verbální vyjádření populismu. Tlak mocenských struktur na komunikaci.
5. Vztahy manažerské komunikace a kultury
Jazyková kapacita kultury. Pojem akulturace. Vztah hodnotového souboru kultury a konkrétních ztvárnění komunikačních aktů.
6. Manažerská komunikace v procesech změn
Proces změn v manažerské komunikaci. Podmínky pro úspěšnost změny v komunikaci. Etapy změny komunikačních návyků. Změny komunikace v organizaci. Vlivy na komunikační změny.
7. Manažerská komunikace jako monolog a dialog
Předpoklady úspěšnosti monologického a dialogického projevu jako sociální interakce. Jazyková kvalita textu, kultura řeči a chování účastníků interakce. Monologická a dialogická komunikační kompetence.
8. Paraverbální prostředky v manažerském monologu a dialogu
Intonace, pauzy a jejich funkce, ironie aj. interakční významy. Využití prostředků paraverbální komunikace.
9. Typy dialogů, žánry v manažerské komunikaci
Pojem institucionální komunikace. Stereotypizace v institucionální komunikaci. Pojem
fatická komunikace, její místo v manažerské komunikaci.
10. Řečové akty, kooperační princip, konverzační maximy v manažerské komunikaci
Pojem řečový akt. Kooperační princip, konverzační maximy a princip zdvořilosti jako předpoklady úspěšné manažerské komunikace.
- 1. Předmět zkoumání manažerské komunikace
- Literature
- required literature
- DUPUY, E. Úspěšný dialog. Praha, 2002. ISBN 80-7178-666-7. info
- LEVEL, D., GALLE, W. Managerial Communications. Homewood: Irwin, 1998. ISBN 0-256-03730-2. info
- MÜLLEROVÁ, O., HOFFMANNOVÁ, J. Kapitoly o dialogu. Praha, 1994. info
- ZUCHA, R. Praktická příprava manažera. Praha, 1993. ISBN 80-85603-32-2. info
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- The course can also be completed outside the examination period.
- Enrolment Statistics (Winter 2008, recent)
- Permalink: https://is.slu.cz/course/opf/winter2008/KCJK504