Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registrovalo v souladu s § 36 odst. 2 a odst. 5 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), dne 25. srpna 2017 pod čj. MSMT-12380/2017 Jednací řádAkademického senátu Slezské univerzity v Opavě. Jednací řád Akademického senátu Slezské univerzity v Opavě ze dne 25. srpna 2017 Opava, srpen 2017 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Jednací řád Akademického senátu Slezské univerzity v Opavě ze dne 25. srpna 2017 CAST první ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ ČI. 1 r Úvodní ustanovení 1) Akademický senát Slezské univerzity v Opavě (dále jen ,,Senáť‘) je podle zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen ,,zákon“), samosprávným zastupitelským akademickým orgánem Slezské univerzity v Opavě (dálejen ,,univerzita“). 2) Senát se ve své činnosti řídí zákonem. Statutem Slezské univerzity v Opavě (dálejen ,,statut“). Volebním řádem Akademického senátu Slezské univerzity v Opavě (dále jen „volební řád“) a tímto Jednacím řádem Akademického senátu Slezské univerzity v Opavě (dále jen ,jednací řád“). 3) Senát dbá na uplatňování demokratických principů v řízení univerzity a na dodržování akademických svobod všech členů akademické obce univerzity tak, aby na tomto základě mohla být rozvíjena vzdělávací, vědecká, umělecká a odborná činnost univerzity. 4) Senát odpovídá za svou činnost akademické obci univerzity. ČÁST DRUHÁ USTAVENÍ ORGÁNŮ SENÁTU ČI. 2 Ustavení Senátu 1) Do 10 dnů po vyhlášení právoplatnosti voleb svolá předseda odstupujícího Senátu ustavující zasedání nově zvoleného Senátu. 2) Předseda odstupujícího Senátu řídí volbu předsedy Senátu. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 3 Předseda a místopředsedové Senátu 1) Předsedu nového Senátu volí členové Senátu na prvním zasedání nově zvoleného Senátu. 2) Volba předsedy Senátuje tajná a ke zvolení předsedyje nutná nadpoloviční většina hlasů všech ělenů Senátu. Nezíská-li žádný kandidát na funkci předsedy Senátu potřebný počet hlasů, postupují 2 nejůspěšnější kandidáti do druhého kola, kde rozhoduje již prostá většina hlasů. 3) Jednotlivé komory Senátu volí odděleně své předsedy, kteří se stávají místopředsedy Senátu. Volba probíhá podle stejných pravidel jako volba předsedy Senátu upravená v odstavcích 1 a 2. 4) Nově zvolený předseda Senátu se ujme dalšího řízení prvního zasedání Senátu. 5) Zvolením nového předsedy Senátu koněí ěinnost odstupujícího Senátu i volebních komisí. 6) V době nepřítomnosti předsedy Senátujej zastupuje jím určený místopředseda Senátu. ČI. 4 Výkonné a poradní orgány Senátu 1) Předsednictvo Senátuje tvořeno předsedou Senátu ajeho místopředsedy. 2) Senát může zvolit tajemníka Senátu. 3) Senát může zřídit komise Senátujako své odborné orgány. 4) Členové komisí Senátu nemusí být členy akademické obce univerzity. CAST TRETI JEDNÁNÍ SENÁTU ČI. 5 Zasedání Senátu 1) Rádná zasedání Senátu se konají podle dlouhodobého plánu činnosti schváleného Senátem. 2) Mimořádná zasedání Senátu svolávájeho předseda na žádost: a) nejméně jedné třetiny členů Senátu, b) akademického senátu kterékoliv fakulty, c) nejméně jedné desetiny všech ělenů akademické obce univerzity, d) rektora nebo jej zastupujícího prorektora. 3) Žádost o svolání mimořádného zasedání Senátu se předkládá písemně předsedovi Senátu a zasedání se svolává do 10 dnů po jejím předložení. 4) V době mezi zasedáními Senátuje předsednictvo oprávněno usnášet se na vyjádřeních Senátu, pro která není vnitřním předpisem univerzity stanoveno tajné hlasování, nesnese-li věc odkladu. Takové vyjádření může předsednictvo přijmout pouze po předchozím informování ělenů Senátu. Na nejbližším následujícím zasedání Senátu se k vyjádření přijatému předsednictvem koná rozprava; pokud se tak Senát usnese, pozbývá vyjádření další platnosti. Tím není dotěeno ustanovení o mimořádném zasedání Senátu. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě 5) Zasedání Senátujsou veřejně přístupná. 6) Rektor nebo v jeho zastoupení prorektor, děkan, předseda Správní rady univerzity (dále jen „správní rada“), nebo vjeho zastoupeníjím pověřený člen správní rady, jakož i předsedou rady pro vnitřní hodnocení pověřený člen rady pro vnitřní hodnocení, mají právo vystoupit na zasedání, kdykoliv o to požádají. ČI. 6 Zahájení, řízení a pořad jednání Senátu 1) Jednání Senátu lze zahájit, je-li přítomna nadpoloviční většina všech členů Senátu. Jestliže se v průběhu zasedání zjistí, že počet přítomných členů klesl pod tuto hranici, jednání se po 15 minutách trvání takového stavu ukončí. 2) Jednání Senátu řídí předseda Senátu, případně jím pověřený místopředseda (dále jen ,,předsedající“). 3) Na počátku každého jednání stanoví Senát na návrh svého předsedajícího program jednání a způsob projednávání jednotlivých bodů tohoto programu. Členové Senátu mají právo předložit doplňovací nebo pozměňovací návrhy k pořadu jednání. Toto právo má i rektor nebo jeho zástupce. Změnu programu zasedání Senát schvaluje hlasováním. 0.7 Projednávání jednotlivých bodů pořadu jednání Senátu 1) Jednotlivé body pořadu jednání Senátu se projednávají zpravidla na základě písemných podkladových materiálů, které předkladatel předkládá nejpozději 10 kalendářních dnů přede dnem zasedání Senátu. Tato lhůta se nevztahuje na mimořádná zasedání Senátu ani na zvláště upravené případy v části čtvrté. 2) Návrhy podle ustanovení § 9 odst. 1 písm. a) až e), g) a i) zákona a podklady k rozhodnutí podle ustanovení § 9 odst. 1 písm. h) zákona je jejich předkladatel povinen nejméně 7 kalendářních dnů před jejich projednáváním zpřístupnit členům akademické obce způsobem umožňujícím dálkový přístup. 3) Písemné podkladové materiály se bezodkladně zpřístupňují členům Senátu prostřednictvím elektronické pošty nebo také zasílají v tištěné podobě společně s pozvánkou na zasedání Senátu. 4) Se souhlasem většiny přítomných členů Senátu lze bodjednání Senátu projednat bez písenmého podkladového materiálu. 5) Úvodní slovo při projednávání bodu pořadu jednání Senátu přednese předkladatel, případně osobajím pověřená. 6) Ke každému bodu pořadu jednání Senátu se může konat rozprava. Rozpravu řídí předsedající. Člen Senátu má právo na faktickou poznámku, kterou reaguje na průběh rozpravy. Obsah poznámky bude spolu sejménem člena Senátu, kterýji přednesl, zaznamenán v zápise zjednání. Předsedající má právo časově omezit vystoupení jednotlivých členů Senátu s výjimkou osob uvedených v čl. 5 odst. 6. 7) Členové Senátu mohou v rozpravě přednést doplňovací nebo pozměňovací návrhy k návrhům obsaženým v písemných podkladových materiálech nebo předneseným v úvodním slově. Předkladatel může svůj návrh upravit nebo doplnit podle průběhu rozpravy. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě 8) Předsedající může navrhnout ukončení rozpravy, pokud je zřejmé, že její pokračování nemůže přispět k objasnění projednávané věci a pokud o slovo nepožádala některá z osob uvedená v ěl. 5 odst. 6. 9) Jestliže se Senát v průběhujednání Senátu usnese, že podkladové materiályjsou nedostaěující, upustí od dalšího projednávání příslušného bodu pořadu. Předkladatel má právo kdykoliv stáhnout materiál zjednání. 0.8 Hlasování 1) Pro výpoěet potřebného poětu ělenů Senátu pro hlasování a přijetí usnesení je rozhodující celkový počet členů Senátu. 2) Senát projevuje vůli usnesením. 3) Senátje způsobilý se usnášet,je-li přítomna nadpoloviční většinajeho členů ajsou-li zastoupeny obě komory Senátu. Nevyplývá-li ze zákona něco jiného, je usnesení přijato, jestliže se pro ně vyslovila nadpoloviění většina přítomných, nejméně však jedna třetina všech členů Senátu; u usnesení týkajících se vnitřních předpisů univerzity je zapotřebí, aby se pro ně vyslovily alespoň tři pětiny přítomných, nejméně však nadpoloviční většina všech členů Senátu. 4) O každém návrhu rozhoduje Senát hlasováním. 5) V případě, že byly předneseny pozměňovací návrhy, které byly akceptovány předkladatelem, hlasuje se nejdříve o pozměňovacích návrzích v pořadí, v jakém byly předneseny. K jejich schválení postačuje nadpoloviční většina přítomných členů Senátu, bez ohledu na to, jakého výsledku hlasování je zapotřebí k přijetí původního návrhu. Závěrem se hlasuje o celém předloženém materiálu včetně změn. 6) Ke schválení usnesení je potřeba souhlasu třípětinové většiny všech členů Senátu v těchto záležitostech: a) návrh na odvolání rektora, b) návrh na odvolání předsedy Senátu, c) návrh na odvolání člena Senátu. 7) Ke schválení usneseníje potřeba souhlasu třípětinové většiny přítomných členů Senátu v těchto záležitostech: a) b) c) d) e) f) g) h) zřízení, slouěení, splynutí, rozdělení nebo zrušení součástí univerzity, na základě souhlasného vyjádření orgánů nebo osob stanovených statutem jako vedoucí zaměstnanci univerzity, zřízení nebo zrušení spoleěných pracovišť součástí univerzity, schválení jednacího řádu na návrh člena Senátu; Senát si k tomuto návrhu vyžádá stanovisko rektora, schválení vnitřních předpisů univerzity ajejích součástí na návrh rektora, schválení vnitřních předpisů fakult na základě postoupení předpisu akademickým senátem fakulty; Senát si k tomuto návrhu vyžádá stanovisko rektora, schválení rozpoětu univerzity předloženého rektorem v případě, neschválí-li správní rada návrh rozpočtu a tento návrh vrátí s uvedením důvodů Senátu podle ustanovení § 14 odst. 5 zákona, kdy Senát trvá na původním návrhu, rozhodnutí sporu mezi rektorem a Senátem, legislativních záležitostí neřešených zvláštními předpisy, vnitřními předpisy univerzity ajejích součástí, k návrhu rektora na zrušení vnitřního předpisu, rozhodnutí nebo jiného úkonu orgánu součásti univerzity, anebo pozastavení jeho účinnosti, pokud je tento vnitřní předpis. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě rozhodnutí nebo úkon v rozporu se zvláštními předpisy nebo vnitřními předpisy univerzity, 8) V záležitostech, které nejsou uvedeny v odstavcích 6 a 7,je třeba ke schválení usnesení souhlasu nadpoloviční většiny přítomných členů Senátu. 9) Hlasování Senátu, které se týká jmenovitě určených osob, je vždy tajné, zejména v těchto záležitostech: a) návrh najmenování rektora a návrh na jeho odvolání, b) vyslovení souhlasu s návrhem rektora na jmenování nebo odvolání členů vědecké rady univerzity a disciplinární komise univerzity, a členů rady pro vnitřní hodnocení, c) delegování zástupců univerzity do reprezentace vysokých škol, d) volba předsedy Senátu. 10) Ustanovení odstavce 9 neplatí pro ustanovování volebních komisí nebo komisí pro zjišťování výsledků hlasování. 11) V záležitostech, které nejsou uvedeny v odstavci 9, hlasuje Senát veřejně, pokud se na návrh některého svého člena nerozhodne pro hlasování tajné. 12) Usnesení Senátu, s nímž rektor nesouhlasí, rektor neprovede a tuto skutečnost oznámí neprodleně předsedovi Senátu se zdůvodněním. Pokud nedojde k dohodě, jedná Senát o věci znovu za přítomnosti rektora a vydá konečné rozhodnutí. Pro toto rozhodnutíje třeba třípětinové většiny všech ělenů Senátu. 13) Jestliže Senát není úplný, nelze hlasovat o: a) zřizování, slučování, splynutí, rozdělování nebo rušení součástí univerzity, b) návrhu kandidáta na funkci rektora, c) návrhu na odvolání rektora, d) odvolání předsedy Senátu. Cl. 9 Jednání a hlasování per rollam 1) v případech, kdy je předsednictvo oprávněno usnášet se na vyjádřeních Senátu podle čl. 5 odst. 4 a v otázkách organizace práce Senátu, může na základě usnesení předsednictva proběhnout posouzení věci a hlasování mimo zasedání Senátu (dálejen „hlasování per rollam“). 2) Usnesení podle odstavce 1, podkladový materiál, znění návrhu a hlasovací formulář se bezodkladně zpřístupňují členům Senátu prostřednictvím elektronické pošty. V usnesení se uvede lhůta pro posouzení a hlasování, která nesmí být kratší než pět pracovních dní od rozeslání. Požádá-li o to člen Senátu, bude mu návrh zaslán i v písemné podobě. 3) Hlasování per rollam je veřejné. Vyplněný hlasovací formulář obsahuje jméno a příjmení hlasujícího ajeho hlas (ano/ne/zdržuji se), jinakje neplatný. 4) Návrh, o němž bylo hlasováno per rollam, se považuje za schválený, jestliže s ním vyslovila souhlas nadpoloviění většina všech členů Senátu. V otázkách organizace práce Senátu může předsednictvo Senátu, požádá-li o to člen Senátu do 3 dnů od vyhlášení výsledků hlasování, účinnost takto přijatého usnesení pozastavit a rozhodnout o novém projednání návrhu na nejbližším zasedání Senátu. 5) Tímto způsobem nelze hlasovat o otázkách, které se týkají jmenovitě určených osob. Tímto způsobem rovněž nelze hlasovat, projeví-li s tím nejpozději ve lhůtě pro posouzení a hlasování nesouhlas nejménějedna třetina ělenů Senátu. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opové 6) Zápis o hlasování per rollam schvaluje Senát na svém nejbližším řádném zasedání. Součástí zápisu o hlasování per rollamjejmenný seznam členů Senátu s uvedením toho, jak každý z nich hlasoval. Cl. 10 Zápis ze zasedání Senátu 1) o každém zasedání Senátu se pořizuje zápis a jako podklady pro tento zápis písenmý záznam, případně zvukový či audiovizuální záznam. 2) V zápise ze zasedání Senátu je nutno uvést zejména program zasedání a jeho průběh, kdo řídil zasedání, účast členů Senátu a hostů, jaké návrhy byly podány, účast na rozpravě a výsledky hlasování. 3) Samostatnou ěást zápisu ze zasedání Senátu tvoří usnesení, kteréje zveřejněno do 10 pracovních dnů. 4) Zápis ze zasedání Senátu pořizuje zapisovatel, jeho korekturu provádí předsedající a místopředseda za studentskou komoru. Cl. 11 Provoz Senátu 1) Administrativu spojenou s činností Senátu zajišťují zaměstnanci rektorátu univerzity. 2) Náklady na činnost Senátujsou hrazeny z rozpočtu rektorátu univerzity. ČÁST ČTVRTÁ JEDNÁNÍ O NĚKTERÝCH OTÁZKÁCH Cl. 12 Volba kandidáta na funkci rektora 1) Kandidáta na funkci rektora navrhuje Senát prezidentu republiky prostřednictvím ministra školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ,,ministr“). O návrhu Senát hlasuje v tajném hlasování. 2) Volby kandidáta na funkci rektora připravuje a řídí volební komise. Volební komiseje nejméně tříčlenná. Předsedu a další členy volební komise jmenuje Senát. 3) Návrh kandidáta na funkci rektora může podat člen akademické obce univerzity způsobem určeným volební komisí. 4) Uchazeči o kandidaturu na funkci rektora jsou představeni akademické obci univerzity na veřejných zasedáních Senátu, kde mohou přednést svůj program. 5) Kandidátem na funkci rektora je navržen ten uchazeč, pro kterého se v tajném hlasování vyslovila nadpoloviční většina všech ělenů Senátu, přičemž se každý člen Senátu může vyslovit Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě nejvýše pro jednoho uchazeče. Hlasování se koná až po představení uchazečů akademické obci univerzity. 6) V případě, žejsou alespoň dva uchazeči a žádný z nich neobdržel v prvém kole potřebný počet hlasů, uvedený v odstavci 5, koná se po hodinové přestávce druhé kolo voleb. Jestliže v prvnim kole došlo k rovnosti hlasů na prvém místě, postupují do druhého kola všichni uchazeěi, kteří se umístili na prvém místě, zbylí uchazeěi do druhého kola nepostupují. Jestliže nedošlo k rovnosti hlasů na prvém místě, postupují do druhého kola všichni uchazeči, kteří se umístili na prvém a druhém místě, zbylí uchazeči do druhého kola nepostupují. V případě, žeje uchazeě jen jeden, druhé kolo voleb se nekoná a postupuje se podle odstavce 7. 7) Jestliže ani ve druhém kole žádný z celkového počtu alespoň dvou uchazečů neobdrží potřebný počet hlasů uvedených v odstavci 5, koná se za týden třetí kolo voleb, pro které se počet uchazečů, pokud je pro druhé kolo větší než dva, opět snižuje postupem uvedeným v odstavci 5. 8) Jestliže žádný z uchazečů neobdržel při volbách postupem uvedeným v odstavcích 5 až 7 potřebný počet hlasů, vyhlašuje Senát novou volbu kandidáta na funkci rektora. Cl. 13 Způsob podávání návrhu na odvolání rektora 1) Návrh na odvoláni rektora podává Senát prezidentu republiky prostřednictvím ministra. 2) Podnět k podání návrhu na odvolání rektora je oprávněn podat kterýkoliv člen Senátu. Podnět musí být písemný, musí obsahovat zdůvodnění a musí být předložen předsedovi Senátu. 3) Je-li podnět podle odstavce 2 vydán, musí být Senátem na jeho nejbližším zasedání projednán. Kjednání musí být přizván rektor. Na závěrjednání se o podnětu koná tajné hlasování. 4) Vysloví-li se pro podnět k podání návrhu na odvolání rektora v hlasování podle odstavce 3 nejméně tři pětiny všech členů Senátu,je splněna podmínka pro podání návrhu podle odstavce 1. Cl. 14 Rozhodování o organizaci univerzity 1) Návrh na zřízení, slouěení, splynutí, rozdělení nebo zrušení (dále jen „organizaění změna”) fakult nebo dalších součástí univerzity podává Senátu rektor. 2) Lhůta pro předložení podkladových materiálů k návrhu organizační změny ěiní 5 týdnů přede dnem zasedání Senátu. 3) Součástí návrhu organizační změny je odůvodnění. K návrhu se přikládá písemný materiál, který obsahuje koncepci nově vznikající součásti, představu o jejím organizačním uspořádání a ekonomický rozbor. U návrhu jiné organizační změny platí ustanovení předchozí věty přiměřeně. 4) V rozpravě o návrhu organizační změny přednesou své stanovisko děkani a ředitelé dalších součástí dotčených organizační změnou. 5) Návrh organizační změny týkající se společného pracoviště více fakult nebo dalších součástí předkládá Senátu rektor. Ustanovení odstavců 2 až 4 platí obdobně s tím, že součástí návrhu musí být souhlasné vyjádření děkanů dotěených fakult a ředitelů dotčených dalších součástí a vyjádření akademických senátů dotčených fakult. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 15 Schvalování vnitřních předpisů univerzity 1) Návrh vnitřního předpisu univerzity, nebo jeho změny předkládá předsedovi Senátu rektor včetně důvodové zprávy. Součástí předloženého návrhu je rovněž stanovisko právníka univerzity k souladu tohoto předpisu s právními předpisy a vnitřními předpisy univerzity. 2) Návrh podle odstavce 1 se spolu s odůvodněním předkládá nejméně 3 týdny před zasedáním Senátu, kde má být projednáván; tuto lhůtu může předsednictvo v odůvodněných případech zkrátit až na 10 dnů před zasedáním Senátu. 3) Jestliže je podáno více návrhů jednacího řádu, projednávají se v pořadí, v jakém byly předloženy. 4) K návrhu jednacího řádu vyžádá předseda Senátu stanovisko rektora, které bude předloženo předsedovi Senátu nejpozději před zasedáním v dané záležitosti. 5) Je-li zřízena legislativní komise Senátu, projedná návrh spolu s případnými pozměňovacími návrhy. V případě potřeby si písemně vyžádá další stanoviska právníka univerzity, případně jeho osobní účast na jednání komise. Své stanovisko předloží komise předsedovi Senátu nejpozději před zasedáním v dané záležitosti. 6) Schválený návrh vnitřního předpisu podepisuje předseda Senátu spolu s rektorem. Schválený návrh předloží předsednictvo prostřednictvím rektora do 14 dnů ode dne schválení návrhu Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen ,,ministerstvo“). O registraci informuje rektor na nejbližším následujícím zasedání Senátu. 7) Dojde-li při projednávání žádosti o registraci schváleného vnitřního předpisu k neshodě s ministerstvem, bude věc znovu předložena Senátu spolu se stanoviskem rektora. Cl. 16 Schvalování vnitřních předpisů fakult a dalších součástí 1) Návrh vnitřního předpisu fakulty nebo jeho změn předkládá předseda akademického senátu fakulty a to po schválení akademickým senátem fakulty. K návrhu se přikládá písemné odůvodnění, v případě změny vnitřního předpisu fakulty se k němu přikládá též úplné znění s vyznačením revizí. Za předkladatele jedná osoba pověřená předsedou akademického senátu fakulty. 2) Návrh podle odstavce 1 se spolu s odůvodněním předkládá nejméně 3 týdny před zasedáním Senátu, kde má být projednáván; tuto lhůtu může předsednictvo v odůvodněných případech zkrátit až na 10 dnů před zasedáním Senátu. 3) K návrhu jednacího řádu vyžádá předseda Senátu stanovisko rektora, které bude předloženo předsedovi Senátu nejpozději před zasedáním v dané záležitosti. 4) Je-li zřízena legislativní komise Senátu, projedná návrh uvedený v odstavci 1 spolu s případnými pozměňovacími návrhy. V případě potřeby si písemně vyžádá stanoviska právníka univerzity, případně jeho osobní účast na jednání komise. Své stanovisko předloží komise předsedovi Senátu nejpozději před zasedáním v dané záležitosti. 5) Podkladem pro jednání Senátu o návrzích vnitřních předpisů fakult je zejména stanovisko rektora a legislativní komise Senátu k návrhu. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 17 Schvalování rozpočtu 1) Úvodní slovo k návrhu rozpočtu přednese rektor. Ekonomické vysvětlení k návrhu rozpočtu podá zpravidla kvestor. 2) Je-li zřízena, předkládá k návrhu rozpočtu stanovisko hospodářská ekonomická komise Senátu, která ve svém stanovisku může rektorovi doporučit úpravy návrhu. 3) Návrh rozpočtu musí být projednán se součástmi univerzity. Má-li orgán některé ze součástí univerzity vůči návrhu rozpočtu zásadní výhrady, vystoupí s jejím stanoviskem a jeho odůvodněním na zasedání Senátu děkan, popřípadě tajemník fakulty, nebo ředitel další součásti. Cl. 18 Kontrola hospodaření 1) Kontrolu hospodaření včetně kontroly využívání finančních prostředků univerzityprovádí Senát a) při projednávání výroční zprávy o hospodaření, b) prostřednictvím ekonomické komise Senátu, c) vjiných případech na základě svého usnesení způsobem, který toto usnesení stanoví. 2) Předsednictvem pověření členové Senátu mají právo seznámit se se všemi skutečnostmi důležitými pro kontrolu s výjimkou skutečností utajovaných ve veřejném zájmu podle právních předpisů. Písemné pověření vystavuje předseda Senátu a uvede v něm předmět kontroly a dobu, v níž má kontrola proběhnout. 3) Na zasedání Senátu, které má na programu projednání výsledků kontroly, podají členové Senátu uvedení v odstavci 2 zprávu. Na zasedání musí být přizváni vedoucí zaměstnanci, ěinnostijimiž řízených úseků se kontrola týká. Mají právo vystoupit a členové Senátu jim mohou klást otázky ke zjištění, které bylo při kontrole učiněno. 4) V případě potřeby lze dobu, v níž má být provedena kontrola, prodloužit, popřípadě kontrolu opakovat. 5) Jestliže byly kontrolou zjištěny nedostatky, vyzve Senát příslušný orgán univerzity nebo její součásti ke zjednání nápravy. Cl. 19 Schvalování strategického záměru 1) Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 3 týdny přede dnem zasedání Senátu. 2) Úvodní slovo k návrhu strategického záměru univerzity přednese rektor. S bližším vysvětlením strategického záměru v jednotlivých oblastech mohou vystoupit prorektoři. 3) Jsou-li zřízeny, vyjadřují se k návrhu strategického záměru příslušné komise Senátu. 4) K částem strategického záměru, které se týkají fakult nebo dalších souěástí, se na zasedání Senátu mohou vyjádřit příslušní děkani nebo ředitelé dalších součástí. Vyjádření může být předloženo též písemně. 10 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě 5) Ustanovení odstavců 2 až 4 platí obdobně pro každoroční plány realizace strategického záměru. Senát může doporučit, aby místo každoročního plánu realizace strategického záměru byl předložen návrh nového strategického záměru. Cl. 20 Schvalování výročních zpráv 1) Lhůta pro předložení podkladových materiálů činí 3 týdny přede dnem zasedání Senátu. 2) Úvodní slovo k výročním zprávám přednese rektor. S bližším vysvětlením výroční zprávy o činnosti k jednotlivým oblastem mohou vystoupit prorektoři. Ekonomické vysvětlení k výroční zprávě o hospodaření podá zpravidla kvestor. 3) Jsou-li zřízeny, vyjadřují se k návrhu výročních zpráv příslušné komise Senátu. 4) Pozměňovací návrhy členů Senátuje třeba předložit rektorovi prostřednictvím předsedy Senátu nejméně 5 dnů před zasedáním Senátu univerzity. Rektor zaujme k těmto návrhům stanovisko. Pozdější pozměňovací návrhy nejsou přípustné Cl. 21 Schvalování zprávy o vnitřním hodnocení 1) Úvodní slovo ke zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzity nebo dodatku k této zprávě přednese rektor nebojím pověřený člen rady pro vnitřní hodnocení. 2) Jsou-li zřízeny, vyjadřují se k návrhu zprávy o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzity nebo k návrhu dodatku k této zprávě příslušné komise Senátu. 3) Senát se může usnést na požadavku předložit dodatek ke zprávě o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzity. Cl. 22 Jiná jednání v souvislostí s hodnocením činností 1) K hodnocení činnosti, které se týká součástí univerzity, musí být přizváni příslušní děkani nebo ředitelé dalších součástí. Mají právo vystoupit a členové Senátu jim mají právo klást otázky týkající se hodnocené činnosti a zpracování hodnocení. 2) Pozměňovací návrhy členů Senátu se předkládají rektorovi prostřednictvím předsedy Senátu zpravidla do 5 dnů před zasedáním Senátu. Přímo na zasedání Senátu lze pozměňovací návrh učinit,jen pokudje odůvodněn průběhem rozpravy. Rektor zaujme k těmto návrhům stanovisko. Cl. 23 Jednání o návrzích vrácených správní radou 1) K dalšímu jednání o návrhu vráceného Senátu správní radou podle zákona bude přizván předseda správní rady, který může účastí na zasedání Senátu pověřitjiného člena správní rady. 11 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě 2) Jako podklad pro dalšíjednání si Senát vyžádá stanovisko rektora. Čl. 24 Předchozí souhlas ke jmenování a odvolání členů vědecké rady 1) Jmenování a odvolání členů vědecké rady univerzity předkládá a odůvodňuje Senátu rektor. 2) Součástí podkladového materiálu při jmenování členů vědecké rady univerzity jsou životopisy navrhovaných osob, zejména se zaměřením najejich vědeckou činnost. Spolu s návrhemje třeba předložitjejich písemný souhlas sejmenováním do funkce. 3) O záměru odvolání člena vědecké rady a o zasedání Senátu, které má tuto otázku projednat, musí být tento člen vědecké rady uvědomen. Jestliže člen vědecké rady, který má být odvolán, s odvoláním nesouhlasí, má právo vystoupit na zasedání Senátu. Cl. 25 Návrhy na jmenování a předchozí souhlas ke jmenování a odvolání členů rady pro vnitřní hodnocení 1) Návrhy na členy rady pro vnitřní hodnocení navrhované Senátem mohou Senátu podávatjeho členové prostřednictvím předsedy Senátu nejpozději 2 týdny před zasedáním Senátu, na kterém se na nich má usnést. Návrhy, na nichž se Senát usnese, předá předseda spolu s výsledky hlasování o všech návrzích bezodkladně rektorovi. Počet navržených členů může být vyšší než počet členů rady pro vnitřní hodnocení, kteří budou na návrh Senátu podle statutu univerzity jmenováni. 2) Jmenování a odvolání členů rady pro vnitřní hodnocení předkládá a odůvodňuje Senátu rektor. Odůvodnění se musí týkat i osob navržených Senátem podle odstavce 1, které rektorjmenovat nehodlá. 3) Předchozí souhlas Senátu se nevyžaduje ke jmenování členů rady pro vnitřní hodnocení navržených Senátem. 4) Ustanovení čl. 24 odst. 2 a 3 platí pro projednávání předchozího souhlasu obdobně. Cl. 26 Souhlas s odvoláním děkana 1) Záměr odvolat děkana z vlastního podnětu musí rektor předložit písemně s uvedením důvodů a s vyjádřením akademického senátu příslušné fakulty. Důvodem návrhu mohou být jen okolnosti související s výkonem funkce děkana. Děkan, který má být odvolán, musí být pozván na zasedání Senátu a má zde právo vystoupit. 2) Na žádost rektora je ve věci návrhu na odvolání děkana z vlastního podnětu rektora povinen předseda akademického senátu fakulty bezodkladně svolat zasedání akademického senátu fakulty tak, aby se uskutečnilo ve lhůtě 10 dnů od doručení žádosti, není-li v žádosti uvedena lhůta delší. 12 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 27 Delegace zástupců do Rady vysokých škol 1) Zástupce fakult do Rady vysokých škol deleguje Senát na návrh akademického senátu příslušné fakulty. Každá fakulta navrhne takový počet a složení delegátů, jaké předepisuje Statut Rady vysokých škol. 2) Zástupce univerzityjako celku do Rady vysokých škol deleguje Senát na návrh člena Senátu. 3) O delegaci rozhoduje Senát nejméně jeden měsíc před skončením funkčního období Rady vysokých škol. Uvolní-li se v průběhu období místo delegáta, rozhoduje o delegaci bez zbytečného odkladu. 4) Návrh na odvolání zástupce delegovaného podle odstavce 1 může podat akademický senát fakulty. Návrh na odvolání zástupce delegovaného podle odstavce 2 může podat člen Senátu. Návrh musí být odůvodněn. Ustanovení čl. 24 odst. 3 platí obdobně. Cl. 28 Náprava nesprávných opatření 1) Odporuje-li usnesení Senátu, jeho předsednictva nebo opatření předsedy Senátu právnímu předpisu nebo vnitřnímu předpisu univerzity anebo vnitřnímu předpisu její součásti. Senát je zruší; toto usnesení musí obsahovat odůvodnění. V případě zrušení usnesení Senátu, kterým byl schválen vnitřní předpis součásti, je třeba nový návrh předložit do dvou měsíců. 2) Odporuje-li podle názoru Senátu opatření jiného orgánu univerzity nebo její souěásti právnímu předpisu nebo vnitřnímu předpisu univerzity anebo vnitřnímu předpisu její součásti, vyzve Senát příslušný orgán ke zjednání nápravy; toto usnesení musí obsahovat odůvodnění. Cl. 29 Zrušení nebo pozastavení účinností nesprávných opatření součástí na návrh rektora 1) Návrh na zrušení nebo pozastavení účinnosti vnitřního předpisu součásti nebo rozhodnutí anebo jiného úkonu orgánu součásti předkládá Senátu rektor. V návrhu se musí uvést doslovné znění opatření a důvody, pro které je spatřován jeho rozpor s právním předpisem nebo vnitřním předpisem univerzity. 2) Děkan dotěené fakulty nebo ředitel dotěené další součásti musí být pozván na zasedání Senátu a má zde právo vystoupit. Za tyto osoby mohou hovořitjimi přizvaní právní experti. 3) Pokud se na tom Senát usnese, bude hlasování o návrhu rektora odloženo na příští zasedání Senátu s tím, že bude vyžádáno stanovisko nezávislého právního experta. 4) Informace o schválení nebo zamítnutí návrhu rektora na zrušení nebo pozastavení účinnosti opatření se zveřejňuje ve veřejné části internetových stránek univerzity. V případě zrušení nebo pozastavení úěinnosti vnitřního předpisu souěásti je třeba jeho nový návrh předložit do dvou měsíců. 5) Ustanovení odstavců 1 až 4 se netýká rozhodnutí a jiných úkonů uěiněných podle správního řádu. 13 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 30 Vyjádření k některým právním jednáním 1) Se záměrem učinit právní jednání uvedené v § 15 odst. 1 zákona seznamuje Senát zpravidla rektor, odborné ekonomické vysvětlení podá zpravidla kvestor. Součástí podkladových materiálů je v případě právních jednání podle § 15 odst. 1 písm. a), c) a d) návrh příslušné smlouvy, u právních jednání podle § 15 odst. 1 písm. d) též hodnocení očekávaného ekonomického nebo jiného přínosu pro univerzitu. 2) Se záměrem uzavřít smlouvu o užívání nebytových prostor nebo nemovitostí seznamuje Senát zpravidla kvestor. Součástí podkladových materiálůje návrh smlouvy a ekonomický rozbor. 3) Bude-li v souvislosti s právnímjednáním uvedeným v odstavci 1 nebo 2 konáno výběrové řízení, musí být Senát informován o jeho pravidlech včetně kritérií posuzování nabídek. Cl. 31 Vyjádření k záměru jmenovat prorektora nebo kvestora nebo odvolat prorektora 1) Se záměrem jmenovat prorektora nebo kvestora anebo odvolat prorektora seznamuje Senát rektor. 2) Součástí podkladového materiálu při jmenování prorektora je stručná charakteristika navrhovaného se zaměřením na jeho působení na univerzitě. Součástí podkladového materiálu přijmenování kvestoraje stručná charakteristika navrhovaného se zaměřením najeho odbornou praxí. Navrhované osoby musí být pozvány na zasedání Senátu, mají zde právo vystoupit a odpoví na otázku týkající se jejích dosavadního působení na univerzitě nebo odborné praxe anebo záměrů pro výkon uvažované funkce položenou jim členem Senátu. 3) Záměr rektora odvolat prorektora musí být předložen s uvedením důvodů. Prorektor, který má být odvolán, musí být pozván na zasedání Senátu a má zde právo vystoupit. Cl. 32 Odpověď na otázku člena Senátu Na otázku položenou členem Senátu rektorovi, prorektorovi nebo kvestorovi lze odpovědět přímo nebo, v případě, žeje třeba přípravy odpovědi, nebo v případě, že se na tom usnese Senát, písemně tazateli do 15 dnů. Písemná odpověď se zasílá tazateli a předsedovi Senátu. r r CAST PATA PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Cl. 33 Přechodná ustanovení Návrhy předložené Senátu před nabytím účinnosti tohoto jednacího řádu se projednají podle dosavadních předpisů. 14 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 34 Závěrečná ustanovení 1) Tento jednací řád byl schválen podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 1 zákona Senátem dne 23. srpna 2017. 2) Tento jednací řád nabývá platností podle § 36 odst. 4 zákona dnem registrace ministerstvem. 3) Tento jednací řád nabývá účinnosti prvního dne kalendářního měsíce následujícího po dni, kdy nabyl platnosti. doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D., v. r. rektor 15 Vnitřnípředpis univerzity/ Součást univerzity: rektorát Označení: Vnitřní předpis Číslo: 2017 Název normy: Jednací řád Akademického senátu Slezské univerzity v Opavě Sehvaluje: Doe. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. Derogaee: — Platnost od: 25.8.2017 Účinnost od: 1.9.2017 Datum vydání: 29. 8. 2017 Vydává: rektor Zpraeoval: Ing. Werner Bematík, Ph.D., Ing. Tomáš Vemer Spolupraeoval: Počet stran: 15 Počet příloh: — Způsob zveřejnění Veřejná část internetových stránek/intranet