Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registrovalo v souladu s § 36 odst. 2 a odst. 5 zákona rp./i 1/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), 'ne 31. prosince 2021 pod g. MSMT-267/2022-3 Změnu Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souviseJíýí^(čpÍBtí^^A,vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzi Mgr. Karolína Gondková ředitelka odboru vysokých škol II. Změna Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě Opava, listopad 2021 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě ze dne..... 2021 II. Změna Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě ze dne 31. prosince 2021 Cl. 1 Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě se mění takto: 1. ČI. 14 se ruší a nahrazuje se novým čl. 14, který zní takto: „ČI. 14 Etický kodex a Etická komise univerzity Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě 1) Za účelem zvýšení kvality vnitřního prostředí ustanovuje univerzita interní pravidla projednání a chování zaměstnanců a studentů univerzity, která jsou formulována v Etickém kodexu univerzity (dále jen „etický kodex“). 2) Etický kodex formuluje základní principy dobrého chování a správného jednání při práci i studiu na univerzitě a zásady vyplývající z obecně uznávaných etických a společenských norem, hodnot a kultury. Dodržování pravidel etického kodexu je závazné pro zaměstnance i studenty univerzity a přispívá k rozvoji kvality a důvěry při realizaci poslání univerzity. 3) Etický kodex po projednání kolegiem rektora, vědeckou radou univerzity a radou pro vnitřní hodnocení schvaluje na návrh rektora akademický senát univerzity. Etický kodex je vydáván v českém a anglickém jazyce. 4) Dohled nad dodržováním etických zásad na univerzitě včetně posuzování možných porušení etického kodexu zajišťuje etická komise univerzity (dále jen „etická komise“), kterou zřizuje rektor. Podrobnosti o složení a způsobu jednání etické komise upravuje jednací řád etické komise, který po projednání v akademickém senátu univerzity vydává rektor formou vnitřní normy. 5) Při závažném porušení etických zásad se použijí ustanovení disciplinárního řádu pro studenty nebo zákoníku práce.“ 2. Za čl. 14 se vkládá nový čl. 14a, který zní takto: „Cl. 14a Ombudsman univerzity 1) K zajištění ochrany práv zaměstnanců a studentů se zřizuje jako nezávislý orgán univerzitní ochránce práv (dále jen ,,ombudsman“), jehož hlavním posláním je poskytovat pomoc zaměstnancům a studentům univerzity při řešení problémů, souvisejících s prací nebo studiem na univerzitě tak, aby bylo zajištěno rovné a spravedlivé zacházení na univerzitě. 2) Funkce ombudsmana je neslučitelná s funkcí rektora, prorektora, kvestora, děkana, proděkana, tajemníka fakulty, ředitele vysokoškolského ústavu, vedoucího jiného pracoviště ve smyslu § 22 odst. 1 písmene c) zákona a předsedy akademického senátu. Funkci ombudsmana může zastávat pouze osoba s uznávanou autoritou a vysokým morálním kreditem. 3) Svou funkci ombudsman vykonává objektivně, nezávisle a nestranně. Za výkon funkce mu náleží odměna. 4) Ombudsmana jmenuje rektor po předchozím schválení akademickým senátem univerzity. Po předchozím projednání v akademickém senátu univerzity je rektor oprávněn ombudsmana odvolat. Ombudsman má právo se své funkce vzdát. Funkění období ombudsmanaje 4 roky. 5) Ombudsman je zván jako host na všechna jednání etické komise a může podávat podněty etické komisi. Pokud najednání etické komise požádá o slovo, předsedající mu je udělí. Ombudsman může být členem etické komise. 6) Do působnosti ombudsmana patří projednávání a šetření podnětů a mediace sporů souvisejících s prací nebo studiem na univerzitě a navrhování doporučení k odstranění zjištěných nedostatků. Na ombudsmana se mohou zaměstnanci i studenti univerzity obracet zejména se stížnostmi a podněty týkajícími se: c) sexuálního obtěžování, d) šikany, mobbingu, bossingu ajiné zvůle. 7) Ombudsman je oprávněn provádět vlastní samostatná šetření z podnětu zaměstnanců, studentů či z vlastní iniciativy. Za tímto účelem je oprávněn si vyžádat od zaměstnanců, vedoucích pracovníků i orgánů univerzity potřebné podklady a ověřovat skutečnosti. Po provedeném šetření vydá doporučení a v případě, že shledá podnět důvodným, předájej spolu se svým doporučením k dalšímu řízení podle povahy věci vedoucímu příslušné součásti, rektorovi, akademickému senátu univerzity nebo etické komisi. 8) Podněty ombudsmanovi mohou zaměstnanci a studenti podávat písemně na adresu univerzity, emailem najeho adresu zveřejněnou na webových stránkách univerzity nebo osobně. 9) O své činnosti podává ombudsmanjednou ročně zprávu rektorovi a akademickému senátu univerzity.“ Cl. 2 Závěrečná ustanovení 1) Tato změna Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě byla schválena podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 3 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, Akademickým senátem Slezské univerzity v Opavě dne 7. prosince 2021. 2) Tato změna nabývá platnosti podle § 36 odst. 4 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, dnem registraee Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. 3) Tato změna nabývá účinnosti dne 1.1.2022. doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D., v. r. rektor RNDr. Vladimír Sedlář, CSc. předseda Akademického senátu