Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registrovalo v souladu s § 36 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), dne 25. srpna 2017 pod čj. MSMT-12380/2017 Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě ze dne 25. srpna 2017. Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě ze dne 25. srpna 2017 byly registrovány Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy podle § 36 odst. 2 zákona o vysokých školách dne 21. listopadu 2019 pod čj: MSMT-34506/2019-4 a dne 31. prosince 2021 pod čj: MSMT-267/2022-3. Opava, listopad 2021 II. Úplné znění Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 2 tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě ze dne 31. 12. 2021 Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 3 II. Úplné znění Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě ze dne 31. 12. 2021 ČÁST PRVNÍ ZÁKLADNÍ USTANOVENÍ Čl. 1 Úvodní ustanovení 1) Tato Pravidla systému zajišťování kvality vzdělávací a vědecké a výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti (dále jen „tvůrčí činnost“) a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností (dále jen „Pravidla“) Slezské univerzity v Opavě (dále jen „univerzita“) jsou vnitřním předpisem univerzity podle § 17 odst. 1 písm. j) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen „zákon“). 2) Tato Pravidla popisují zejména a) standardy a postupy systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality na univerzitě, včetně vymezení působnosti a povinností vedoucích zaměstnanců a členů orgánů univerzity a jejích součástí ve vztahu k zajišťování a vnitřnímu hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností, Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 4 b) vnitřní systém akreditací univerzity, vymezující podrobnosti týkající se institucionální akreditace, udělování souhlasu uskutečňovat studijní programy v rámci institucionální akreditace, akreditace studijních programů a akreditace habilitačních a jmenovacích oborů, včetně požadavků na uskutečňování a tvorbu studijních programů a změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování, c) působnost a činnost rady pro vnitřní hodnocení univerzity (dále jen „rada pro vnitřní hodnocení“). Čl. 2 Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality 1) Účelem zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností (dále jen „zajišťování a vnitřní hodnocení kvality“) je podpora rozvoje univerzity v souladu se standardy a kritérii používanými ve vysokoškolském prostředí v České republice i v zahraničí. 2) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality vychází z koncepce rozvoje univerzity formulované v jejím strategickém záměru vzdělávací a tvůrčí činnosti (dále jen „strategický záměr univerzity“) v souladu s posláním univerzity podle § 1 zákona a s ohledem na roli, kterou univerzita plní v rámci regionu, České republiky i v mezinárodním prostředí. 3) Při zajišťování a vnitřním hodnocení kvality svých činností univerzita spolupracuje s ostatními vysokými školami, s veřejnými výzkumnými institucemi a jinými právnickými osobami zabývajícími se výzkumem, experimentálním vývojem nebo inovacemi, se zaměstnavateli absolventů vysokých škol, s institucemi státní správy a samosprávy, s podnikateli působícími v průmyslové a obchodní sféře, s podnikatelskými svazy a dalšími osobami nebo orgány vykonávajícími, podporujícími nebo využívajícími vzdělávací nebo tvůrčí činnost vysokých škol nebo její výsledky. 4) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality se uskutečňuje podle vědních oborů a oblastí vzdělávání, se zohledněním organizačního členění univerzity podle čl. 16 Statutu univerzity (dále jen „statut“). 5) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality zahrnuje zejména a) zásady pro stanovení strategických priorit univerzity a vymezení její role v soustavě českých vysokých škol, b) zásady vnitřního hodnocení kvality studijních programů uskutečňovaných univerzitou, tvůrčí činnosti na univerzitě a s nimi souvisejících činností, c) zásady hodnocení vzdělávací činnosti a souvisejících činností ze strany studentů, absolventů, zaměstnavatelů a dalších relevantních aktérů, d) zásady pro stanovení, sledování a vyhodnocování ukazatelů kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností, e) zásady pro implementaci výsledků hodnocení do činnosti univerzity formou nápravných a preventivních opatření a opatření přijímaných za účelem zlepšování, f) péči o etický rozměr vzdělávací a tvůrčí činnosti, g) pravidelné posuzování zásad zajišťování kvality za účelem jejich neustálého zlepšování. 6) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality respektuje vnitřní kulturu a prostředí fakult a vysokoškolských ústavů univerzity (dále jen „součást univerzity“ nebo „součást“) a specifika oblastí vzdělávání a oborů tvůrčí činnosti pěstovaných na univerzitě. 7) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality se dále opírá o metodické materiály schválené radou pro vnitřní hodnocení, které konkretizují jeho náležitosti a postupy. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 5 8) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality dále vychází ze standardů a postupů pro zajišťování kvality v evropském vysokoškolském prostoru a přihlíží k dalším národním, evropským či mezinárodním standardům činnosti vysokých škol.1 9) Při zajišťování a vnitřním hodnocení kvality se zohledňují i výstupy z vnějších hodnocení univerzity podle § 77a odst. 4 zákona, z hodnocení výzkumných organizací prováděných podle zákona č. 130/2002 Sb. o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací z veřejných prostředků a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o podpoře výzkumu, experimentálního vývoje a inovací), ve znění pozdějších předpisů, a z dalších podobných hodnocení. Čl. 3 Vnitřní systém akreditací univerzity 1) Oprávnění univerzity uskutečňovat za podmínek stanovených zákonem studijní programy vyplývá z institucionální akreditace nebo z akreditace studijního programu. 2) Institucionální akreditací se uděluje univerzitě oprávnění samostatně vytvářet a uskutečňovat určený typ nebo určené typy studijních programů v určené oblasti nebo v určených oblastech vzdělávání. Univerzita je oprávněna na základě institucionální akreditace uskutečňovat kombinovaný studijní program, pokud má institucionální akreditaci pro všechny oblasti vzdělávání, do nichž studijní program náleží. 3) Pokud oprávnění uskutečňovat určitý studijní program daného typu a případného profilu nevyplývá z institucionální akreditace, může univerzita toto oprávnění získat udělením akreditace daného studijního programu. 4) Vnitřní systém akreditací univerzity vymezuje zejména a) pravomoci a odpovědnosti garanta studijního programu a pravidla jeho jmenování, b) zásady a postupy pro vytváření studijních programů podle odstavce 2 nebo 3, c) soubor vnitřních požadavků na studijní programy podle odstavce 2 nebo 3, d) zásady a postupy schvalování studijních programů podle odstavce 3 před předložením žádosti Národnímu akreditačnímu úřadu pro vysoké školství (dále jen „Národní akreditační úřad“), e) zásady a postupy posuzování studijních programů podle odstavce 2, udělování, omezení, odnětí nebo zánik souhlasu s uskutečňováním takového studijního programu, f) zásady a postupy uvedené v písmenech d) a e), které se vztahují na rozšiřování studijního programu nebo provádění změn ve studijním programu, g) zásady a postupy pro sledování plnění vnitřních požadavků podle písmena c) a mechanismy zajišťující případné zjednání nápravy, h) postupy při podávání žádosti o habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, i) postup předkládání žádosti o institucionální akreditaci Národnímu akreditačnímu úřadu. 5) Bližší náležitosti vnitřního systému akreditací konkretizují metodické materiály, schválené radou pro vnitřní hodnocení. Čl. 4 1 Např. Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area (ESG). Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 6 Rada pro vnitřní hodnocení 1) Působnost rady pro vnitřní hodnocení vychází z § 12a zákona a čl. 10 statutu. 2) Složení rady pro vnitřní hodnocení odráží svěřené pravomoci a povinnosti. 3) Rada pro vnitřní hodnocení schvaluje metodické materiály a bližší náležitosti k věcem svěřeným do její působnosti zákonem a statutem. ČÁST DRUHÁ SYSTÉM ZAJIŠŤOVÁNÍ A VNITŘNÍHO HODNOCENÍ KVALITY Čl. 5 Strategický záměr univerzity 1) Východiskem při zajišťování a vnitřním hodnocení kvality je strategický záměr univerzity, který stanovuje strategické priority rozvoje a strategické cíle univerzity zejména v oblasti vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností. 2) Strategický záměr univerzity vychází z vymezení role univerzity v soustavě českých vysokých škol, z koncepce jejího rozvoje a z analýzy silných a slabých stránek univerzity a příležitostí a rizik ve vnějším prostředí pro následující období. 3) Při sestavování strategického záměru univerzity a každoročních plánů jeho realizace se využívají informace a) z výročních zpráv o činnosti a výročních zpráv o hospodaření univerzity a jejích součástí, b) ze zpráv o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností (dále jen „zpráva o vnitřním hodnocení“), c) z dalších podobných zpráv, zejména z vnějšího hodnocení univerzity podle § 84 zákona nebo sebehodnotící zprávy podle § 81a odst. 2 písm. d) zákona. 4) Na přípravě strategického záměru univerzity a plánů jeho realizace se podílejí součásti univerzity a jejich prostřednictvím k nim mají možnost podávat podněty nebo se vyjadřovat jednotlivé katedry, ústavy a instituty fakult a další pracoviště. Do přípravy strategického záměru univerzity jsou zpravidla zapojováni i významní zaměstnavatelé v regionu, poskytovatelé praxe, věcně příslušné profesní komory, oborová sdružení nebo organizace zaměstnavatelů, veřejné výzkumné instituce, instituce státní správy a samosprávy, podnikatelé působící v průmyslové a obchodní sféře, podnikatelské svazy a další relevantní aktéři v regionu i mimo něj. Před projednáním ve vědecké radě univerzity je návrh strategického záměru univerzity a plánů jeho realizace rovněž projednáván kolegiem rektora. 5) Strategické záměry součástí univerzity a každoroční plány jejich realizace vycházejí z příslušných dokumentů na úrovni univerzity a rozvíjejí je se zřetelem na specifika jednotlivých součástí. Při jejich přípravě se odstavce 3 a 4 použijí přiměřeně. Čl. 6 Zásady vnitřního hodnocení kvality studijních programů Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 7 1) Minimální požadavky na kvalitu vzdělávací činnosti univerzity určují kromě zákona zejména: a) nařízení vlády č. 274/2016 Sb., o standardech pro akreditace ve vysokém školství (dále jen „standardy akreditací“) a nařízení vlády č. 275/2016 Sb., o oblastech vzdělávání ve vysokém školství, b) Studijní a zkušební řád pro bakalářské a magisterské studijní programy univerzity, c) studijní a zkušební řády pro doktorské studijní programy uskutečňované na fakultách, anebo uskutečňované univerzitou spolu s vysokoškolským ústavem, d) Řád přijímacího řízení univerzity, e) Řád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem univerzity, f) soubor vnitřních požadavků na studijní programy (dále jen „vnitrouniverzitní standardy studijních programů“). 2) Podpora rozvoje kvality vzdělávací činnosti ve studijních programech je uskutečňována zejména prostřednictvím: a) hodnocení studijních programů, včetně hodnocení úrovně bakalářských, diplomových a disertačních prací (dále jen „závěrečné práce“) a případně též rigorózních prací, b) získávání a vyhodnocování zpětné vazby členů akademické obce a absolventů ke kvalitě výuky, k organizaci studia, ke studijnímu zázemí a infrastruktuře, c) sledování podmínek, průběhu a výsledků přijímacího řízení a studia, včetně zajištění rovného přístupu k přijímacímu řízení a ke studiu, a uplatňování absolventů studijního programu. 3) Podkladem pro hodnocení studijních programů je sebehodnotící zpráva o studijním programu předložená jeho garantem a pokrývající období od udělení akreditace Národním akreditačním úřadem či Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen „ministerstvo“), nebo od udělení souhlasu uskutečňovat studijní program v rámci institucionální akreditace. Součástí zprávy zpravidla je: a) vyhodnocení naplňování vnitrouniverzitních standardů studijních programů b) vyhodnocení zpětné vazby od studentů a absolventů, týkající se studijního programu, c) vyhodnocení toho, jak se související tvůrčí činnost promítá do vzdělávací činnosti, d) podle typu a profilu studijního programu vyhodnocení studentské tvůrčí činnosti anebo spolupráce s praxí, případně mezinárodního rozměru studijního programu, e) naplňování cílů studia a odpovídajících výsledků učení, f) vyhodnocení úrovně závěrečných a případně též rigorózních prací, g) vyhodnocení míry úspěšnosti v přijímacím řízení, studijní neúspěšnosti, míry řádného ukončení studia a uplatňování absolventů studijního programu, h) hodnocení pedagogického, vědeckého či uměleckého a technického zabezpečení studijního programu, i) vymezení silných a slabých stránek, rizik a příležitostí dalšího rozvoje studijního programu. 4) Údaje potřebné pro zpracování sebehodnotící zprávy dostupné z informačního systému univerzity poskytne garantovi příslušná součást, případně ve spolupráci s rektorátem, prostřednictvím proděkana (na vysokoškolském ústavu zástupce ředitele) pro studijní záležitosti. 5) Hodnocení studijního programu se provádí nejméně jednou v období platnosti jeho akreditace nebo souhlasu s uskutečňováním. 6) Sebehodnotící zpráva podle odstavce 3 je projednána určenou pracovní skupinou rady pro vnitřní hodnocení; k jednání je přizván i garant hodnoceného studijního programu. Jednání se též může zúčastnit vedoucí příslušné součásti nebo jím pověřený zaměstnanec, vedoucí pracoviště, které se podílí na uskutečňování studijního programu, předseda akademického senátu fakulty nebo jím pověřený zástupce či zástupce studentů nominovaný akademickým senátem fakulty, která Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 8 uskutečňuje hodnocený studijní program (u studijních programů, uskutečňovaných univerzitou společně s vysokoškolským ústavem, nominovaný akademickým senátem univerzity). Z jednání se pořizuje zápis. 7) Na základě sebehodnotící zprávy o studijním programu a společného jednání podle odstavce 6 pracovní skupina rady pro vnitřní hodnocení připraví návrh zprávy o hodnocení studijního programu. Před projednáním návrhu v radě pro vnitřní hodnocení jej předseda pracovní skupiny předloží garantovi a vedoucímu příslušné součásti k vyjádření. Přílohou návrhu je zápis ze společného jednání podle odstavce 6. 8) Po schválení zprávy o hodnocení studijního programu je zveřejněno shrnutí jejích výsledků ve veřejné části internetových stránek univerzity. 9) Podmínky, průběh a výsledky přijímacího řízení jsou sledovány zejména v každoroční zprávě o přijímacím řízení. Čl. 7 Vnitřní hodnocení tvůrčí činnosti 1) Vnitřní hodnocení tvůrčí činnosti univerzity probíhá podle skupin vědních a uměleckých oborů na jednotlivých součástech univerzity. 2) Vnitřní hodnocení tvůrčí činnosti respektuje specifika jednotlivých oborů. 3) Vnitřní hodnocení probíhá na základě porovnání s významnými zahraničními, případně domácími vysokými školami, výzkumnými institucemi a dalšími relevantními odbornými či uměleckými pracovišti. 4) Vnitřní hodnocení tvůrčí činnosti na univerzitě se opírá zpravidla o: a) výroční zprávy univerzity, součástí a výzkumných a uměleckých center, b) sebehodnotící zprávu o tvůrčí činnosti hodnoceného pracoviště nebo pracovišť (dále jen „sebehodnotící zpráva o tvůrčí činnosti“), c) přehled výsledků tvůrčí činnosti, není-li součástí dokumentů podle písmen a) a b), d) odborné posouzení nezávislými, mezinárodně, v důvodných případech národně, uznávanými odborníky. 5) Sebehodnotící zpráva o tvůrčí činnosti s přihlédnutím ke specifikům oboru a velikosti hodnoceného pracoviště zpravidla popisuje a hodnotí: a) zaměření a strategické cíle v oblasti tvůrčí činnosti, b) úroveň řízení rozvoje tvůrčí činnosti, c) opatření přijatá za účelem podpory rozvoje tvůrčí činnosti, d) propojení tvůrčí činnosti se vzdělávací činností, e) personální zabezpečení a kvalifikační růst, f) tvůrčí činnost studentů se zvláštní pozorností věnovanou studentům doktorských studijních programů, g) řešené univerzitní, národní i zahraniční vědecké či umělecké projekty, h) národní a mezinárodní spolupráci v tvůrčí činnosti, i) společenský význam tvůrčí činnosti, j) nejvýznamnější dosažené výsledky, k) způsob a výsledky vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti pracovištěm. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 9 6) Postup provedení vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti podle odstavce 4 písmena d) stanoví vnitřní norma součásti, jejíž pracoviště je hodnoceno. Vnitřní normu podle předchozí věty vydává vedoucí součásti po vyjádření rady pro vnitřní hodnocení a schválení vědeckou radou součásti. 7) Sebehodnotící zprávu o tvůrčí činnosti podle odstavce 5 a výsledek hodnocení podle odstavce 6 vedoucí součásti po vyjádření vědecké rady součásti postoupí radě pro vnitřní hodnocení. Zprávy podle předchozí věty se rovněž bez zbytečného odkladu zveřejňují ve veřejné části internetových stránek příslušné součásti. 8) Hodnocení tvůrčí činnosti pracoviště se provádí nejméně jednou za 5 let. 9) Zprávy o hodnocení tvůrčí činnosti slouží jako podklad pro rozvoj vědních a uměleckých oborů, a to zejména ve vztahu k přípravě strategického záměru součástí a univerzity. Čl. 8 Vnitřní hodnocení kvality souvisejících činností 1) Hodnocením kvality souvisejících činností se rozumí hodnocení činností, které podporují vzdělávací a tvůrčí činnost. 2) Předmětem hodnocení je zpravidla: a) infrastruktura a další materiální zabezpečení pro vzdělávací a tvůrčí činnost, b) informační systém univerzity, c) informační a poradenské služby, d) služby knihoven, e) nakladatelská a ediční činnost, f) služby kolejí a menz. 3) Hodnocení souvisejících činností zpravidla probíhá před zahájením přípravy strategického záměru univerzity. O jeho náležitostech rozhoduje rektor formou vnitřní normy. Čl. 9 Hodnocení vzdělávací činnosti ze strany studentů, absolventů a dalších aktérů 1) Cílem hodnocení vzdělávací činnosti a souvisejících činností ze strany studentů, absolventů, zaměstnavatelů a dalších relevantních aktérů je získání zpětné vazby a její využití při vnitřním hodnocení vzdělávací činnosti a souvisejících činností. 2) Hodnocení podle odstavce 1 probíhá jako a) hodnocení výuky studenty, b) hodnocení studia absolventy, c) hodnocení studijních programů univerzity a jejich studentů nebo absolventů ze strany zaměstnavatelů, poskytovatelů praxe, věcně příslušných profesních komor, oborových sdružení nebo organizací zaměstnavatelů, odborníků z praxe, orgánů veřejné správy a dalších relevantních aktérů v regionu i mimo něj, s přihlédnutím k typům a případným profilům hodnocených studijních programů. 3) Hodnocení výuku studenty probíhá v bakalářských a magisterských studijních programech zpravidla po každém semestru. Podle rozhodnutí vedoucího součásti je organizováno buď elektronicky s využitím informačního systému studijní agendy univerzity, anebo jako anketa v listinné formě. Kromě hodnocení podle přechozích dvou vět mohou být organizována i další Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 10 hodnocení z rozhodnutí rektora. Bližší náležitosti hodnocení stanovuje vedoucí součásti respektive rektor. Student má právo účastnit se hodnocení anonymně. 4) Podrobné výsledky hodnocení výuky podle odstavce 3 jsou k dispozici děkanovi, proděkanům a řediteli vysokoškolského ústavu (dále jen „vedení součásti“), garantům příslušných studijních programů a na vyžádání radě pro vnitřní hodnocení. Shrnutí výsledků se zveřejňuje bez zbytečného odkladu ve veřejné části internetových stránek univerzity. 5) Hodnocení studia absolventy je prováděno jako dotazníkové šetření buď při řádném ukončení studia, nebo obvykle jednou za 3 až 5 let prostřednictvím absolventského portálu univerzity nebo využitím kontaktních údajů v informačním systému univerzity. Absolvent má právo účastnit se šetření anonymně. Bližší náležitosti se stanoví v projektu dotyčného dotazníkového šetření. Výsledky jsou k dispozici rektorovi a prorektorům (dále jen „vedení univerzity“), garantům studijních programů a vedení součástí. 6) Hodnocení ze strany zaměstnavatelů a dalších relevantních aktérů organizuje pověřené pracoviště rektorátu. Jeho výsledky jsou k dispozici vedení univerzity a vedení součástí. 7) Bližší podrobnosti o hodnoceních podle odstavců 3 až 5 může stanovit vnitřní norma rektora, ke které se vyjadřuje rada pro vnitřní hodnocení. 8) Akademičtí pracovníci předávají náměty na zlepšení, připomínky a upozornění na nedostatky při uskutečňování studijních programů garantovi studijního programu, a to buď průběžně, anebo na vyžádání garanta v rámci vnitřního hodnocení studijního programu podle čl. 6. 9) Krom hodnocení podle odstavce 1 se využívá též výstupů z dotazníkových šetření (zvláště mezinárodních) organizovaných ministerstvem či jinými subjekty, kterých se univerzita zúčastní.2 Čl. 10 Ukazatele kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností 1) V rámci zajišťování a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností jsou na univerzitě sledovány ukazatele kvality těchto činností. 2) Ukazatele kvality jsou stanovovány na základě zákona, standardů akreditací, zveřejněných metodik Národního akreditačního úřadu, ukazatelů sledovaných ministerstvem a strategického záměru univerzity. 3) Prostřednictvím ukazatelů jsou zejména sledovány a) míra úspěšnosti v přijímacím řízení, studijní neúspěšnost ve studijních programech, míra řádného ukončení studia a uplatnitelnost absolventů, b) uskutečňování zahraničních mobilit studentů a akademických pracovníků, počty studijních předmětů a studijních programů nabízené v cizích jazycích a další ukazatele mezinárodního charakteru vzdělávací a tvůrčí činnosti, c) národní a regionální spolupráce ve vzdělávací činnosti, d) rozsah a kvalita tvůrčí činnosti, s přihlédnutím k oborovým specifikům, e) infrastruktura pro výuku a úroveň poradenských a dalších služeb pro studenty, f) kvalifikační struktura akademických pracovníků, g) relevantní výkonové a hospodářské ukazatele. 2 Např. EUROSTUDENT, ABSOLVENT, apod. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 11 4) Ukazatele kvality jsou podle povahy věci zpravidla a) sledovány prostřednictvím informačních systémů univerzity nebo jiných zdrojů, b) uváděny ve výročních zprávách univerzity nebo jejich součástí, c) využívány při hodnocení studijních programů a tvůrčí činnosti univerzity. 5) Ukazatele kvality jsou vyhodnocovány zejména a) radou pro vnitřní hodnocení pro účely zprávy o vnitřním hodnocení a jejích dodatků, b) vedením univerzity při přípravě strategického záměru univerzity a plánů jeho realizace. 6) Ukazatele kvality a bližší podrobnosti o jejich sledování a vyhodnocování stanovuje vnitřní norma rektora, ke které se vyjadřuje rada pro vnitřní hodnocení. Čl. 11 Zásady implementace výsledků vnitřního hodnocení 1) Součástí každého hodnocení jsou doporučení pro další rozvoj, v případě zjištěných nedostatků pak doporučená opatření k nápravě, pro která může být stanovena i lhůta. S výsledky hodnocení a navrženými doporučeními je seznámen vedoucí součásti a vedoucí hodnoceného pracoviště nebo garant hodnoceného studijního programu. 2) Vedoucí součásti po uplynutí lhůty podle odstavce 1 nebo, v případě že lhůta nebyla stanovena, průběžně vždy ke konci kalendářního roku, podává radě pro vnitřní hodnocení písemně zprávu o realizaci doporučení. Rada pro vnitřní hodnocení podle povahy věci může provést následné hodnocení či kontrolu. 3) Na základě proběhlých vnitřních hodnocení, podnětů orgánů univerzity a jejich součástí, či vlastní úvahy navrhuje rada pro vnitřní hodnocení rektorovi a) preventivní opatření a opatření za účelem zlepšování v oblasti zajišťování a vnitřního hodnocení kvality relevantních činností univerzity, b) doporučení směřující ke zlepšování systému pro zajišťování a vnitřní hodnocení kvality. Čl. 12 Zpráva o vnitřním hodnocení univerzity 1) Zpráva o vnitřním hodnocení je zpracovávána na základě hodnocení, která byla na univerzitě provedena v průběhu uplynulých pěti let, nebo v období, které uplynulo od zpracování předchozí zprávy o vnitřním hodnocení. V souladu s §77b odst. 3 písm. b) zákona zpráva o vnitřním hodnocení popisuje dosažené kvalitativní výstupy univerzity v oblasti vzdělávací a tvůrčí činnosti a opatření přijatá k odstranění případných zjištěných nedostatků. 2) Zpráva o vnitřním hodnocení sestává zejména z těchto částí: a) popis dosažených kvalitativních výstupů univerzity v oblasti vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností, b) popis toho, jaká proběhla hodnocení, c) hlavní výsledky těchto hodnocení, d) přijatá preventivní, popřípadě nápravná opatření, e) vyhodnocení silných a slabých stránek, příležitostí a rizik, f) doporučení pro další rozvoj univerzity a systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality univerzity. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 12 3) Dodatek ke zprávě o vnitřním hodnocení je zpravidla zpracováván spolu s výroční zprávou o činnosti univerzity. Požadavky na zprávu o vnitřním hodnocení podle odstavce 2 se na její dodatky vztahují přiměřeně. 4) Rámcové výsledky zprávy o vnitřním hodnocení a jejích dodatků jsou popsány ve výroční zprávě o činnosti univerzity. 5) Zpráva o vnitřním hodnocení se zpracovává a) po uplynutí pěti let od předchozí zprávy o vnitřním hodnocení, b) v dřívějším termínu na základě rozhodnutí rektora. 6) Zpráva o vnitřním hodnocení a dodatky k této zprávě se zpřístupňují podle § 77b odst. 3 písm.c) zákona. Čl. 13 Organizace zajišťování a vnitřního hodnocení kvality 1) Vedoucí součásti předkládá radě pro vnitřní hodnocení před začátkem každého akademického roku plán vnitřního hodnocení studijních programů podle čl. 6 a vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti podle čl. 7 na své součásti. 2) S přihlédnutím k plánům podle odstavce 1 schvaluje rada pro vnitřní hodnocení harmonogram vnitřního hodnocení na daný akademický rok. Harmonogram stanovuje takovým způsobem, aby byla dodržena ustanovení čl. 6 odst. 5 a čl. 7 odst. 14. Harmonogram musí poskytovat přiměřený časový prostor pro provedení příslušných hodnocení. 3) Harmonogram podle odstavce 2 se zasílá vedoucím součástí, vedoucím hodnocených pracovišť a garantům hodnocených studijních programů a zveřejňuje se v neveřejné části internetových stránek univerzity. 4) Koordinací činností souvisejících se zajišťováním a vnitřním hodnocením kvality univerzity pověřuje rektor zpravidla některého z prorektorů nebo místopředsedu rady pro vnitřní hodnocení. Koordinací činností souvisejících se zajišťováním a vnitřním hodnocením kvality na součásti pověřuje vedoucí součásti zpravidla jednoho z proděkanů nebo zástupců ředitele. 5) Zajišťování a vnitřní hodnocení kvality na součásti nad rámec těchto Pravidel může stanovit vnitřní předpis nebo vnitřní norma součásti. Čl. 14 Etický kodex a Etická komise univerzity 1) Za účelem zvýšení kvality vnitřního prostředí ustanovuje univerzita interní pravidla pro jednání a chování zaměstnanců a studentů univerzity, která jsou formulována v Etickém kodexu univerzity (dále jen „etický kodex“). 2) Etický kodex formuluje základní principy dobrého chování a správného jednání při práci i studiu na univerzitě a zásady vyplývající z obecně uznávaných etických a společenských norem, hodnot a kultury. Dodržování pravidel etického kodexu je závazné pro zaměstnance i studenty univerzity a přispívá k rozvoji kvality a důvěry při realizaci poslání univerzity. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 13 3) Etický kodex po projednání kolegiem rektora, vědeckou radou univerzity a radou pro vnitřní hodnocení schvaluje na návrh rektora akademický senát univerzity. Etický kodex je vydáván v českém a anglickém jazyce. 4) Dohled nad dodržováním etických zásad na univerzitě včetně posuzování možných porušení etického kodexu zajišťuje etická komise univerzity (dále jen „etická komise“), kterou zřizuje rektor. Podrobnosti o složení a způsobu jednání etické komise upravuje jednací řád etické komise, který po projednání v akademickém senátu univerzity vydává rektor formou vnitřní normy. 5) Při závažném porušení etických zásad se použijí ustanovení disciplinárního řádu pro studenty nebo zákoníku práce. Čl. 14a Ombudsman univerzity 1) K zajištění ochrany práv zaměstnanců a studentů se zřizuje jako nezávislý orgán univerzitní ochránce práv (dále jen „ombudsman“), jehož hlavním posláním je poskytovat pomoc zaměstnancům a studentům univerzity při řešení problémů, souvisejících s prací nebo studiem na univerzitě tak, aby bylo zajištěno rovné a spravedlivé zacházení na univerzitě. 2) Funkce ombudsmana je neslučitelná s funkcí rektora, prorektora, kvestora, děkana, proděkana, tajemníka fakulty, ředitele vysokoškolského ústavu, vedoucího jiného pracoviště ve smyslu § 22 odst. 1 písmene c) zákona a předsedy akademického senátu. Funkci ombudsmana může zastávat pouze osoba s uznávanou autoritou a vysokým morálním kreditem. 3) Svou funkci ombudsman vykonává objektivně, nezávisle a nestranně. Za výkon funkce mu náleží odměna. 4) Ombudsmana jmenuje rektor po předchozím schválení akademickým senátem univerzity. Po předchozím projednání v akademickém senátu univerzity je rektor oprávněn ombudsmana odvolat. Ombudsman má právo se své funkce vzdát. Funkční období ombudsmana je 4 roky. 5) Ombudsman je zván jako host na všechna jednání etické komise a může podávat podněty etické komisi. Pokud na jednání etické komise požádá o slovo, předsedající mu je udělí. Ombudsman může být členem etické komise. 6) Do působnosti ombudsmana patří projednávání a šetření podnětů a mediace sporů souvisejících s prací nebo studiem na univerzitě a navrhování doporučení k odstranění zjištěných nedostatků. Na ombudsmana se mohou zaměstnanci i studenti univerzity obracet zejména se stížnostmi a podněty týkajícími se: a) diskriminačního jednání, b) rovného přístupu, c) sexuálního obtěžování, d) šikany, mobbingu, bossingu a jiné zvůle. 7) Ombudsman je oprávněn provádět vlastní samostatná šetření z podnětu zaměstnanců, studentů či z vlastní iniciativy. Za tímto účelem je oprávněn si vyžádat od zaměstnanců, vedoucích pracovníků i orgánů univerzity potřebné podklady a ověřovat skutečnosti. Po provedeném šetření vydá doporučení a v případě, že shledá podnět důvodným, předá jej spolu se svým doporučením k dalšímu řízení podle povahy věci vedoucímu příslušné součásti, rektorovi, akademickému senátu univerzity nebo etické komisi. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 14 8) Podněty ombudsmanovi mohou zaměstnanci a studenti podávat písemně na adresu univerzity, emailem na jeho adresu zveřejněnou na webových stránkách univerzity nebo osobně. 9) O své činnosti podává ombudsman jednou ročně zprávu rektorovi a akademickému senátu univerzity. ČÁST TŘETÍ VNITŘNÍ SYSTÉM AKREDITACÍ UNIVERZITY Hlava I. Obecná ustanovení Čl. 15 Garant studijního programu 1) Dohled nad kvalitou uskutečňování studijního programu, vyhodnocování studijního programu a jeho rozvoj provádí garant studijního programu. 2) Garanta studijního programu jmenuje a odvolává vedoucí součásti po souhlasném vyjádření vědecké rady součásti a rady pro vnitřní hodnocení. Garantem může být jmenován pouze akademický pracovník univerzity, který splňuje podmínky stanovené v § 44 odst. 6 zákona a ve standardech akreditací. Garant bezodkladně informuje vedoucího součásti, pokud přestane splňovat podmínky podle předchozí věty. 3) Garant studijního programu zodpovídá za koordinaci obsahové přípravy studijního programu a za uskutečňování studijního programu v souladu se standardy, na jejichž základě byl studijní program akreditován nebo byl vydán souhlas s jeho uskutečňováním. Zejména je povinen bezodkladně informovat vedoucí pracovišť, která se na uskutečňování studijního programu podílejí, a vedoucího příslušné součásti a) o skutečnostech, které způsobují, že studijní program nesplňuje či by v blízké době nemusel splňovat standardy, na jejichž základě byl akreditován nebo byl udělen souhlas s jeho uskutečňováním v rámci institucionální akreditace, b) o podstatných změnách podle § 85 písm. c) zákona, tak jak je vymezuje metodický materiál Národního akreditačního úřadu3 , (dále jen „podstatná změna“) v průběhu uskutečňování studijního programu. Vedoucí příslušné součásti je povinen tyto informace bez zbytečného odkladu předat též rektorovi. 4) Garant studijního programu zejména a) koordinuje přípravu žádosti o akreditaci studijního programu nebo o udělení souhlasu s jeho uskutečňováním, 3 Metodický materiál NAÚ č. 60/2017 k povinnosti vysokých škol informovat o změnách při uskutečňování akreditovaných činností. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 15 b) provádí aktualizaci studijních plánů na další akademický rok a kontrolu, zda realizace studijního programu probíhá v souladu s cíli studia a profilem absolventa, c) podílí se na obsahové přípravě přijímacích zkoušek, d) kontroluje návrhy témat závěrečných prací a sleduje úroveň těchto prací, e) provádí aktualizaci okruhů jednotlivých předmětů státních závěrečných zkoušek, f) vyjadřuje se ke složení komisí ke státním závěrečným zkouškám, případně navrhuje jejich členy, g) při realizaci kombinované formy studia dohlíží na kvalitu a aktuálnost studijních opor, h) sleduje, zda kvalifikační struktura a tvůrčí činnost zaměstnanců zajišťujících realizaci programu jsou v souladu s vnitrouniverzitními standardy studijních programů, i) v souvislosti s rozvojem studijního programu se podílí na přípravě koncepce tvůrčí činnosti součásti a aktivně se do této činnosti zapojuje, j) zpracovává sebehodnotící zprávu o studijním programu podle čl. 6 odst. 3. 5) Při činnostech podle odstavce 4 předkládá garant studijního programu své podněty, návrhy a upozornění na nedostatky vedoucím pracovišť, které se na uskutečňování studijního programu podílejí. Nedojde-li mezi nimi ke shodě, oznámí tuto skutečnost vedoucímu součásti. Čl. 16 Vnitrouniverzitní standardy studijních programů 1) Vnitrouniverzitní standardy studijních programů vymezují soubor požadavků, společný pro studijní programy, o jejichž akreditaci univerzita žádá podle čl. 3 odst. 3 a které hodlá uskutečňovat v rámci institucionální akreditace podle čl. 3 odst. 2. 2) Vnitrounivezitní standardy studijních programů zejména odpovídají a) části druhé hlavě I oddílu A kapitolám II až IV, b) části druhé hlavě I oddílu B a c) přiměřeně části druhé hlavě II standardů akreditací. 3) Vnitrouniverzitní standardy studijních programů vydává formou vnitřní normy rektor na návrh rady pro vnitřní hodnocení, po projednání ve vědecké radě univerzity a schválení akademickým senátem univerzity. 4) Rektor může formou vnitřní normy, ke které se vyjadřuje rada pro vnitřní hodnocení, stanovit bližší postupy a metodické materiály pro posuzování souladu s vnitrounivezitními standardy studijních programů, anebo může tyto bližší postupy a metodické materiály zahrnout do vnitřní normy podle odstavce 3. Čl. 17 Zásady vedení závěrečných a rigorózních prací 1) Vedoucí součástí stanoví formou vnitřní normy, kterou schvaluje rada pro vnitřní hodnocení, požadavky na způsob vedení závěrečných prací a rigorózních prací v jednotlivých studijních programech. 2) Vnitřní norma podle odstavce 1 zejména stanoví kvalifikační požadavky na osoby, které vedou závěrečné nebo rigorózní práce, a stanoví nejvyšší počet závěrečných prací nebo rigorózních prací, které může vést jedna osoba. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 16 Čl. 18 Zásady vytváření studijních programů 1) Návrh na vytvoření nového studijního programu podává katedra, institut, ústav fakulty či jiné pracoviště, které se bude podílet na jeho uskutečňování, vedoucímu příslušné součásti. Vedoucí součásti rovněž může vypracováním takového návrhu z vlastního podnětu pověřit určeného zaměstnance. Návrh obsahuje a) zdůvodnění potřebnosti nového studijního programu, jeho soulad se strategickým záměrem univerzity a součásti a jeho vztah k dalším uskutečňovaným či navrhovaným studijním programům v téže oblasti vzdělávání, b) rámcový popis personálního zajištění výuky a případné praxe, c) rámcový popis organizačního zajištění a časového harmonogramu přípravy a realizace studijního programu, s konkretizací jednotlivých kroků a jejich časové náročnosti, d) finanční požadavky na potřebné investiční a neinvestiční prostředky, zejména rozpočet studijního programu po dobu náběhu a případné požadavky na personální zajištění novými zaměstnanci nebo odborníky mimo univerzitu, e) předpokládané počty studentů studijního programu, f) návrh garanta studijního programu, s jeho souhlasem. 2) Pokud vedoucí součásti s návrhem na vytvoření nového studijního programu souhlasí, pověří akademického pracovníka podle odstavce 1 písmena f) obsahovou přípravou žádosti o akreditaci studijního programu podle čl. 3 odst. 3 nebo o souhlas s uskutečňováním studijního programu podle čl. 3 odst. 2. 3) Žádost podle odstavce 2 musí obsahovat náležitosti, požadované zákonem, standardy akreditací a Národním akreditačním úřadem, být v souladu s doporučenými postupy tohoto úřadu a s jeho metodickými materiály. 4) Schválení žádosti podle odstavce 2 vědeckou radou součásti a radou pro vnitřní hodnocení se považuje za souhlasné vyjádření s osobou garanta studijního programu podle čl. 15 odst. 2. 5) V případě udělení akreditace Národním akreditačním úřadem nebo souhlasu s uskutečňováním radou pro vnitřní hodnocení jmenuje vedoucí součásti akademického pracovníka podle odstavce 1 písmena f) garantem studijního programu. 6) Pro rozšíření platnosti akreditace studijního programu nebo souhlasu s jeho uskutečňováním o nový studijní plán (specializaci) se odstavce 1 až 3 použijí přiměřeně. Pro prodloužení platnosti akreditace studijního programu nebo jeho podstatnou změnu v době platnosti akreditace, nebo prodloužení platnosti souhlasu s uskutečňováním studijního programu nebo jeho podstatnou změnu v době platnosti tohoto souhlasu, se odstavce 2 a 3 použijí přiměřeně. Hlava II. Institucionální akreditace Čl. 19 Žádost o institucionální akreditaci Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 17 1) Institucionální akreditaci uděluje univerzitě pro oblast nebo oblasti vzdělávání, a v jejich rámci pro příslušný typ nebo typy studijních programů, Národní akreditační úřad na základě písemné žádosti univerzity. Písemná žádost podle předchozí věty obsahuje náležitosti podle § 81a odst. 2 zákona. 2) Návrh na podání žádosti o institucionální akreditaci v dané oblasti vzdělávání předkládá rektorovi vedoucí součásti, která uskutečňuje nebo hodlá uskutečňovat studijní program z dané oblasti vzdělávání, po vyjádření akademického senátu fakulty (u vysokoškolského ústavu akademického senátu univerzity) a schválení ve vědecké radě součásti. Součástí návrhu jsou a) podklady pro žádost o akreditaci aspoň jednoho studijního programu z dané oblasti vzdělávání podle čl. 18 odst. 3, b) záměr dalšího rozvoje studijních programů v dané oblasti vzdělávání. 3) Návrh předkládá rektor po vyjádření rady pro vnitřní hodnocení ke schválení vědecké radě univerzity. Součástí návrhu jsou i podklady podle odstavce 2. 4) Po schválení návrhu vědeckou radou univerzity vyzve rektor vedoucího součásti k poskytnutí podkladů pro účely přípravy sebehodnotící zprávy podle § 81a odst. 2 písm. b) zákona. 5) Nejsou-li podklady úplné anebo vykazují-li jiné nedostatky, vyzve rektor vedoucího součásti k doplnění a odstranění závad. 6) Přípravu žádosti o institucionální akreditaci řídí rada pro vnitřní hodnocení univerzity. 7) Předložení žádosti o institucionální akreditaci pro oblast nebo oblasti vzdělávání schvaluje vědecká rada univerzity na návrh rektora. Po schválení záměru podle předchozí věty předloží rektor žádost o institucionální akreditaci Národnímu akreditačnímu úřadu. 8) Odstavce 1 až 7 se použijí přiměřeně i pro žádost o rozšíření institucionální akreditace v době její platnosti na další oblast nebo oblasti vzdělávání či další typ nebo typy studijních programů. Čl. 20 Zánik institucionální akreditace 1) Institucionální akreditace zaniká uplynutím doby, na kterou byla akreditace udělena, odnětím akreditace podle právního předpisu nebo oznámením univerzity Národnímu akreditačnímu úřadu, že se vzdává institucionální akreditace pro oblast nebo oblasti vzdělávání. 2) Záměr vzdát se institucionální akreditace schvaluje na návrh rektora vědecká rada univerzity po vyjádření rady pro vnitřní hodnocení. Před schválením se k záměru vzdát se institucionální akreditace pro oblast nebo oblasti vzdělávání vyjadřují na výzvu rektora vědecké rady součástí a akademické senáty fakult (v případě vysokoškolského ústavu akademický senát univerzity), které se podílely nebo podílejí na uskutečňování studijních programů v dané oblasti nebo oblastech vzdělávání. Nevyjádří-li se vědecká rada součásti nebo akademický senát fakulty či univerzity do 60 dnů od výzvy rektora, má se za to, že se záměrem souhlasí. Hlava III. Souhlas uskutečňovat studijní programy v rámci institucionální akreditace Čl. 21 Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 18 Obecná ustanovení 1) Institucionální akreditace pro oblast nebo oblasti vzdělávání opravňuje univerzitu uskutečňovat studijní programy příslušného typu v dané oblasti vzdělávání za podmínek stanovených zákonem. 2) Souhlas uskutečňovat studijní program podle odstavce 1 (dále jen „souhlas uskutečňovat studijní program“) uděluje rada pro vnitřní hodnocení podle čl. 10 odst. 2 písm. a) statutu. 3) Souhlas uskutečňovat studijní program lze udělit pouze součásti, která předložila pro danou oblast vzdělávání příslušný návrh podle čl. 19 odst. 2 schválený vědeckou radou univerzity podle čl. 19 odst. 3. Další součásti mohou získat souhlas pro uskutečňování příslušných studijních programů pouze po předložení a schválení návrhu podle předchozí věty. Čl. 22 Předkládání žádosti o souhlas uskutečňovat studijní program 1) Žádost o souhlas uskutečňovat studijní program předkládá rektorovi vedoucí součásti po schválení vědeckou radou součásti, v případě vysokoškolského ústavu též vědeckou radou univerzity. Před schválením vědeckou radou součásti se k žádosti vyjadřuje akademický senát fakulty, v případě vysokoškolského ústavu akademický senát univerzity. Rektor žádost postoupí radě pro vnitřní hodnocení k projednání. 2) Žádost o souhlas uskutečňovat studijní program musí splňovat náležitosti podle čl. 18 odst. 3. Bližší náležitosti žádosti stanoví vnitřní norma rektora schválená radou pro vnitřní hodnocení. 3) Jedná-li se o souhlas pro studijní program, který již je na příslušné součásti uskutečňován, je vždy součástí žádosti i zpráva garanta podle čl. 6 odst. 3. 4) Není-li žádost o souhlas uskutečňovat studijní program úplná, anebo vykazuje-li jiné nedostatky, vyzve rektor předkladatele k doplnění a odstranění závad. K doplnění nebo odstranění závad může rektor předkladateli určit lhůtu. Čl. 23 Projednávání návrhu 1) Rada pro vnitřní hodnocení posuzuje, zda žádost o souhlas uskutečňovat studijní program splňuje požadavky vyplývající ze zákona, standardů akreditací, vnitřních předpisů univerzity, vnitrouniverzitních standardů studijních programů a je v souladu se strategickým záměrem univerzity. 2) Rada pro vnitřní hodnocení zřídí ze svých členů pracovní skupinu, která vypracuje písemný posudek k žádosti o souhlas uskutečňovat studijní program. 3) Na základě posudku rada pro vnitřní hodnocení žádost projedná a usnese se, zda udělí souhlas uskutečňovat studijní program. 4) Rada pro vnitřní hodnocení může v odůvodněných případech přerušit projednávání žádosti o souhlas uskutečňovat studijní program a požádat předkladatele o doplnění, případně úpravu žádosti. Rada může stanovit předkladateli pro doplnění nebo přepracování návrhu lhůtu. Tuto lhůtu je možné prodloužit. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 19 5) Rada pro vnitřní hodnocení se usnese o udělení či neudělení souhlasu uskutečňovat studijní program do 120 dnů od obdržení žádosti. Do této lhůty se nezapočítává doba, po kterou jsou odstraňovány závady podle čl. 22 odst. 3, a doba přerušení projednávání podle odstavce 4. Čl. 24 Udělení souhlasu 1) Rada pro vnitřní hodnocení udělí souhlas uskutečňovat studijní program maximálně na dobu 10 let. Na dobu kratší než 10 let může být souhlas udělen pokud a) se jedná o studijní program, který součást dosud neuskutečňovala, b) se souhlas uskutečňovat studijní program uděluje zejména s ohledem na naplnění potřeby zajistit studentům možnost dostudování, c) studijní program neposkytuje dostatečné záruky řádného zabezpečení a rozvoje především z hlediska personálního zajištění a naplnění vnitrouniverzitních standardů studijních programů na dobu 10 let. 2) Usnesení rady pro vnitřní hodnocení o udělení souhlasu uskutečňovat studijní program obsahuje a) název a typ studijního programu, b) standardní dobu studia, c) formu studia, d) v případě bakalářského nebo magisterského studijního programu profil studijního programu, e) oblast případně oblasti vzdělávání, do níž nebo do nichž studijní program náleží; v případě kombinovaného studijního programu také podíl oblastí vzdělávání na výuce, f) dobu, po kterou může být studijní program uskutečňován, g) název součásti, jíž je souhlas udělen, popřípadě název spolupracujícího ústavu či ústavů Akademie věd ČR podle § 81d odst. 2 písmena b) zákona, h) jazyk výuky, i) případné udělení oprávnění konat státní rigorózní zkoušku s uvedením příslušného akademického titulu. 3) V případě udělení souhlasu podle odstavce 1 písmena b) obsahuje usnesení rady pro vnitřní hodnocení uložení případných nápravných opatření nebo požadavek kontrolní zprávy. 4) Usnesení rady pro vnitřní hodnocení o udělení souhlasu uskutečňovat studijní program podepisuje rektor. Čl. 25 Neudělení souhlasu 1) Rada pro vnitřní hodnocení rozhodne usnesením o neudělení souhlasu uskutečňovat studijní program, jestliže žádost a) není v souladu s právními předpisy a vnitřními předpisy, b) nesplňuje vnitrouniverzitní standardy studijních programů, c) není v souladu se strategickým záměrem univerzity, d) neobsahuje veškeré náležitosti rozhodné pro její schválení a ke dni projednávání či ke dni uplynutí lhůty podle čl. 23 odst. 4 nebyly tyto závady odstraněny. 2) V případě usnesení podle odstavce 1 vyrozumí rada pro vnitřní hodnocení prostřednictvím rektora předkladatele o důvodech svého rozhodnutí. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 20 Čl. 26 Přezkoumání usnesení rady pro vnitřní hodnocení 1) Předkladatel může požádat rektora o přezkoumání usnesení rady pro vnitřní hodnocení o neudělení, odnětí nebo omezení souhlasu uskutečňovat studijní program. Žádost o přezkoumání usnesení rady pro vnitřní hodnocení musí být podána do 30 dnů od oznámení usnesení. 2) Rektor přezkoumává soulad usnesení rady pro vnitřní hodnocení a jeho odůvodnění s právními předpisy a vnitřními předpisy. 3) Rektor může požádat o stanovisko vědeckou radu univerzity. 4) Rektor usnesení o neudělení souhlasu uskutečňovat studijní program a) potvrdí, nebo b) zruší a vrátí radě pro vnitřní hodnocení k novému projednání podle čl. 23. V tomto případě je rozhodnutí rady pro vnitřní hodnocení konečné. Čl. 27 Rozšíření souhlasu uskutečňovat studijní program a změny ve studijním programu 1) Během uskutečňování studijního programu předkladatel může požádat o a) rozšíření o další formu studia, b) rozšíření o další součást univerzity, na které má být studijní program uskutečňován, c) rozšíření o spolupráci s pracovištěm Akademie věd ČR podle § 81d odst. 2 písm. b) zákona, d) prodloužení souhlasu s uskutečňováním studijního programu, e) rozšíření o oprávnění přiznávat akademické tituly podle § 46 odst. 5 zákona, f) změnu zaměření studijního programu tak, že nově půjde o studijní program, jehož absolvováním se bezprostředně naplňují odborné předpoklady pro výkon regulovaného povolání nebo o studijní program zaměřený na přípravu odborníků v oblasti bezpečnosti České republiky, g) udělení souhlasu uskutečňovat tento studijní program také v dalším jazyce výuky, h) doplnění studijního programu o další studijní plán. 2) Podstatné změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování bez zbytečného odkladu oznámí vedoucí součásti radě pro vnitřní hodnocení. 3) V případech podle odstavců 1 a 2 se postupuje přiměřeně podle čl. 22 a následujících. Čl. 28 Omezení nebo odnětí souhlasu uskutečňovat studijní program 1) Zjistí-li rada pro vnitřní hodnocení závažné nedostatky při uskutečňování studijního programu, vyzve předkladatele k jejich nápravě v přiměřené lhůtě. 2) V případě přetrvávání závažných nedostatků při uskutečňování studijního programu se rada pro vnitřní hodnocení usnese podle povahy věci a) na omezení souhlasu uskutečňovat studijní program, spočívajícím v zákazu přijímat ke studiu daného studijního programu další uchazeče, b) na odnětí souhlasu uskutečňovat studijní program, Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 21 a důvody uvede ve svém usnesení. Čl. 29 Zánik souhlasu uskutečňovat studijní program 1) Souhlas uskutečňovat studijní program zaniká a) odnětím souhlasu uskutečňovat studijní program podle čl. 28 odst. 2 písm. b), b) oznámením univerzity o zrušení studijního programu na základě návrhu vedoucího součásti podle odstavce 2 ve veřejné části internetových stránek univerzity, c) uplynutím doby, na kterou byl souhlas uskutečňovat studijní programu udělen, d) důvody podle § 86 odst. 3 zákona. 2) Návrh na zrušení studijního programu podle odstavce 1 písm. b) podává rektorovi vedoucí součásti po projednání vědeckou radou součásti a akademickým senátem fakulty (v případě vysokoškolského ústavu akademickým senátem univerzity). Souhlas uskutečňovat studijní program je zrušen oznámením rektora ve veřejné části internetových stránek univerzity. Čl. 30 Uznávání zahraničního vzdělání při přijímacím řízení 1) V případě, že univerzitě byla udělena institucionální akreditace pro alespoň jednu oblast vzdělávání, může rektor vnitřní normou, kterou schvaluje rada pro vnitřní hodnocení, stanovit pravidla, principy a proces posuzování splnění podmínky předchozího vzdělání pro přijetí ke studiu ve studijním programu podle § 48 odst. 4 písm. d) nebo § 48 odst. 5 písm. c) zákona. 2) Pokud nebyla vydána vnitřní norma podle odstavce 1, prokazuje uchazeč splnění podmínky předchozího vzdělání pouze způsobem uvedeným v § 48 odst. 4 písmenech a) až c) nebo § 48 odst. 5 písm. a) a b) zákona. Hlava IV. Akreditace studijních programů Čl. 31 Žádost o akreditaci studijního programu 1) Pokud oprávnění uskutečňovat studijní program nevyplývá z institucionální akreditace, může univerzita toto oprávnění získat udělením akreditace daného studijního programu Národním akreditačním úřadem. 2) Žádost o akreditaci studijního programu podle odstavce 1 předkládá rektorovi a) děkan po vyjádření akademického senátu fakulty a schválení vědeckou radou fakulty, b) ředitel vysokoškolského ústavu po vyjádření akademického senátu univerzity a schválení vědeckou radou vysokoškolského ústavu a vědeckou radou univerzity. Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 22 3) Rektor předloží žádost k vyjádření radě pro vnitřní hodnocení univerzity, která posoudí její soulad se zákonem, standardy akreditací, vnitřními předpisy univerzity, vnitrouniverzitními standardy studijních programů a strategickým záměrem univerzity; může k tomuto posouzení zřídit pracovní skupinu podle čl. 23 odst. 2. 4) Rada pro vnitřní hodnocení může v odůvodněných případech přerušit projednávání žádosti a požádat předkladatele o doplnění, případně úpravu žádosti. Rada pro vnitřní hodnocení může stanovit předkladateli pro doplnění nebo přepracování návrhu lhůtu. Tuto lhůtu je možné prodloužit. Na stanovisku k žádosti nebo na výzvě předkladateli o doplnění či úpravu žádosti se rada pro vnitřní hodnocení usnese do 75 dnů od předložení žádosti. Posouzení doplněné či upravené žádosti se opět řídí postupem stanoveným výše v tomto odstavci. 5) V případě souhlasného stanoviska rady pro vnitřní hodnocení rektor předloží žádost o akreditaci studijního programu Národnímu akreditačnímu úřadu. 6) V případě nesouhlasného stanoviska rady pro vnitřní hodnocení rektor žádost vrátí s odůvodněním předkladateli. Čl. 32 Žádost o rozšíření a prodloužení akreditace studijního programu a o změny ve studijním programu 1) Na žádost o prodloužení platnosti akreditace studijního programu nebo rozšíření stávající akreditace studijního programu se použije čl. 31 přiměřeně. V případě žádosti o prodloužení platnosti akreditace předkládá vedoucí součásti spolu s žádostí i zprávu garanta studijního programu podle čl. 6 odst. 3. 2) Podstatné změny ve studijním programu v průběhu jeho uskutečňování oznámí bez zbytečného odkladu vedoucí součásti rektorovi, který je předloží k posouzení radě pro vnitřní hodnocení a podle jejího vyjádření oznámí Národnímu akreditačnímu úřadu. Čl. 33 Zánik akreditace studijního programu 1) Akreditace studijního programu zaniká odnětím akreditace, oznámením univerzity o zrušení studijního programu nebo uplynutím doby, na kterou byla akreditace udělena. 2) Návrh na zánik akreditace studijního programu oznámením univerzity o zrušení studijního programu podává rektorovi a) děkan po projednání vědeckou radou a akademickým senátem fakulty, b) ředitel vysokoškolského ústavu po projednání vědeckou radou vysokoškolského ústavu a akademickým senátem univerzity. 3) Akreditace studijního programu zaniká podle odst. 2 dnem, kdy byla tato skutečnost oznámena rektorem ve veřejné části internetových stránek univerzity po schválení vědeckou radou univerzity. Hlava V. Akreditace habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 23 Čl. 34 Žádost o akreditaci habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem 1) Žádosti o akreditaci habilitačního řízení nebo řízení ke jmenování profesorem v daném oboru předkládá rektorovi vedoucí příslušné součásti po souhlasném vyjádření vědecké rady součásti. 2) Rektor předloží žádost vědecké radě univerzity a v případě jejího schválení podá žádost Národnímu akreditačnímu úřadu. Hlava VI. Zásady kontroly Čl. 35 Kontrola dodržování vnitrouniverzitních standardů studijních programů 1) Rada pro vnitřní hodnocení kontroluje, zda studijní programy jsou uskutečňovány v souladu se zákonem, standardy akreditací a dalšími právními předpisy, vnitřními předpisy univerzity, vnitrouniverzitními standardy studijních programů a dalšími standardy, na jejichž základě byly akreditovány nebo byl vydán souhlas s jejich uskutečňováním. 2) Podklady pro kontrolu podle odstavce 1 jsou zejména a) žádost o akreditaci příslušného studijního programu nebo o souhlas s jeho uskutečňováním, b) zpráva o hodnocení příslušného studijního programu podle čl. 6, c) výroční zprávy příslušné součásti, zprávy o přijímacím řízení a jiné podobné zprávy, d) údaje z informačních systémů univerzity. 3) Zjistí-li rada pro vnitřní hodnocení nedostatky při uskutečňování studijního programu, jemuž byl udělen souhlas s uskutečňováním v rámci institucionální akreditace, přijme některé z opatření uvedených v čl. 28 odst. 2. 4) Zjistí-li rada pro vnitřní hodnocení nedostatky při uskutečňování studijního programu, jemuž byla akreditace udělena Národním akreditačním úřadem či ministerstvem, postoupí rektor doporučení pro jejich odstranění spolu s příslušným usnesením rady vedoucímu příslušné součásti. Vedoucí součásti je povinen zaslat své vyjádření ve lhůtě uvedené v usnesení. Rada projedná vyjádření vedoucího součásti na nejbližším zasedání a usnese se na dalším postupu. 5) Kontrola podle odstavce 1 se provádí a) následně po přijetí opatření podle čl. 28 odst. 2, b) usnese-li se na ní rada pro vnitřní hodnocení na základě podnětu rektora, člena rady nebo na základě vnějšího písemného podnětu. ČÁST ČTVRTÁ ČINNOST RADY PRO VNITŘNÍ HODNOCENÍ Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 24 Čl. 36 Rada pro vnitřní hodnocení 1) Rada pro vnitřní hodnocení podporuje, rozvíjí a aplikuje systém zajišťování a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností. Působnost rady vymezuje § 12a odst. 4 zákona, čl. 10 statutu, tato Pravidla a další vnitřní předpisy univerzity. 2) V rámci své působnosti podle odstavce 1 rada pro vnitřní hodnocení zejména a) řídí průběh vnitřního hodnocení kvality studijních programů podle čl. 6, b) řídí průběh vnitřního hodnocení tvůrčí činnosti na univerzitě podle čl. 7, c) řídí průběh vnitřního hodnocení činností souvisejících se vzdělávací a tvůrčí činností podle čl. 8, d) stanovuje harmonogram vnitřních hodnocení podle čl. 13 odst. 2, e) uděluje souhlas uskutečňovat studijní program v rámci institucionální akreditace podle čl. 24, rozhoduje o rozšíření takového souhlasu podle čl. 27 odst. 1 a schvaluje podstatné změny v průběhu uskutečňování studijního programu podle čl. 27 odst. 2, f) schvaluje zásady pro provádění kontroly dodržování právních předpisů a vnitřních předpisů univerzity při uskutečňování studijních programů podle čl. 35, g) schvaluje opatření k nápravě při nedostatcích v uskutečňování studijního programu, kterému byl udělen souhlas podle písmene e), kterými jsou 1. výzva příslušné součásti, aby v přiměřené lhůtě zjednala nápravu, podle čl. 28 odst. 1, 2. zákaz přijímat ke studiu ve studijním programu další uchazeče podle čl. 28 odst. 2 písm. a), 3. odnětí souhlasu uskutečňovat studijní program podle čl. 28 odst. 2 písm. b); návrh na toto nápravné opatření může podat pouze rektor, h) kontroluje naplňování opatření podle písmena g) a schvaluje zrušení přijatých opatření, i) schvaluje záměr podat žádost o akreditaci, rozšíření akreditace nebo prodloužení doby platnosti akreditace studijního programu podle čl. 31 odst. 3 a čl. 32 odst. 1, j) řídí přípravu žádosti o institucionální akreditaci nebo o rozšíření institucionální akreditace podle čl. 19 odst. 7, k) navrhuje, projednává, vyjadřuje se k nim nebo schvaluje metodické materiály a vnitřní normy univerzity týkající se zajišťování a vnitřního hodnocení kvality, předložené jejím předsedou, l) vyhodnocuje fungování systému zajišťování a vnitřního hodnocení kvality a předkládá orgánům univerzity návrhy na rozvoj tohoto systému; vyhodnocení je obvykle součástí zprávy o vnitřním hodnocení kvality podle písmena m), m) zpracovává zprávu o vnitřním hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností univerzity a dodatky k této zprávě podle čl. 12 odst. 3 a 4, n) vyjadřuje se k záležitostem, které jí předloží rektor. 3) V rámci své působnosti podle odstavce 2 písm. k) rada pro vnitřní hodnocení zejména a) navrhuje vnitrouniverzitní standardy studijních programů podle čl. 16 odst. 3, b) vyjadřuje se k vnitřní normě, stanovující ukazatele kvality a bližší podrobnosti o jejich sledování a vyhodnocování podle čl. 10 odst. 5, c) schvaluje bližší náležitosti žádosti o udělení souhlasu s uskutečňováním studijního programu v rámci institucionální akreditace podle čl. 22 odst. 2, d) projednává návrh etického kodexu podle čl. 14 odst. 2, Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 25 e) schvaluje vnitřních normy součástí podle čl. 17 odst. 1. 4) O činnostech podle odstavce 2 vede rada pro vnitřní hodnocení průběžné záznamy. Čl. 37 Členové rady pro vnitřní hodnocení 1) Při navrhování a jmenování členů rady pro vnitřní hodnocení je dbáno, aby bylo zajištěno kvalitní posuzování v oblastech vzdělávání a vědních a uměleckých oborech zastoupených na univerzitě. 2) Členem rady pro vnitřní hodnocení může být jmenován pouze ten, kdo je uznávanou vědeckou, odbornou či uměleckou autoritou, nebo student, který v rámci svého dosavadního studia na univerzitě dosahuje dobrých studijních výsledků. 3) Členové rady pro vnitřní hodnocení vykonávají svoji funkci osobně a jsou při výkonu své funkce nezávislí. 4) Zanikne-li funkce jmenovaného člena rady pro vnitřní hodnocení, předkládá návrh na jmenování nového člena orgán, který nominoval člena, jehož členství zaniklo. Čl. 38 Součinnost orgánů univerzity a součástí 1) Rada pro vnitřní hodnocení si může vyžádat stanovisko jiného orgánu univerzity, orgánu fakulty nebo vysokoškolského ústavu. 2) Rada pro vnitřní hodnocení má právo seznamovat se se závěry jednání jiných orgánů univerzity a stálých poradních orgánů rektora. 3) Vedoucí součástí zajistí požadovanou součinnost podle těchto Pravidel. ČÁST PÁTÁ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Čl. 39 Přechodná ustanovení 1) Na studijní programy, jimž byla akreditace udělena před 1. září 2016, se část třetí nevztahuje a nepoužije se na ně čl. 6 odst. 5. 2) Pokud před datem účinnosti těchto Pravidel vedoucí součásti již dal souhlas s přípravou žádosti o akreditaci studijního programu podle čl. 3 odst. 3, nemusí být dodatečně překládán návrh podle čl. 18 odst. 1. Čl. 40 Závěrečná ustanovení Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě 26 1) Tato Pravidla byla schválena podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 3 zákona akademickým senátem univerzity dne 23. srpna 2017. 2) Tato Pravidla nabývají platnosti podle § 36 odst. 4 zákona dnem registrace ministerstvem. 3) Tato Pravidla nabývají účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek univerzity. *** Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě byly schváleny podle § 9 odst. 1 písm. b) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, Akademickým senátem Slezské univerzity v Opavě dne 16. 10. 2019. Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě nabývají platnosti podle § 36 odst. 4 zákona o vysokých školách dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě nabývají účinnosti dnem platnosti. *** Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě byly schváleny podle § 9 odst. 1 písm. b) zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, Akademickým senátem Slezské univerzity v Opavě dne 7. prosince 2021. Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě nabývají platnosti podle § 36 odst. 4 zákona o vysokých školách dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. Změny Pravidel systému zajišťování kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností a vnitřního hodnocení kvality vzdělávací, tvůrčí a s nimi souvisejících činností Slezské univerzity v Opavě nabývají účinnosti dne 1. 1. 2022. doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D., v. r. rektor