Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registrovalo podle§ 36 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve zněnípozdějších předpisů, dne 8. srpna 2017podčj. MSMT-1453612017 Řádhabilitačního řízení a řízení kejmenováníprofesorem na Slezské univerzity v Opavě. v / Mgr. K rolína Gondková ředitelka odboru vysokých škol Rád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Slezské univerzitě v Opavě ze dne 8. srpna 2017 Opava, srpen 2017 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě v Rád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Slezské univerzitě v Opavě ze dne 8. srpna 2017 Čl.l Úvodní ustanovení 1) Tento řád upravuje podrobnosti postupu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Slezské univerzitě v Opavě (dále jen "univerzita"), jejich průběh a hodnocení, jakož i pravidla pro stanovení výše poplatku za úkony spojené s tímto řízením. 2) V případě, že akreditace pro habilitační řízení nebo řízení ke jmenování profesorem byla udělena vysokoškolskému ústavu, vykonává působnost děkana ředitel vysokoškolského ústavu a fakultou se rozumí vysokoškolský ústav, pokud není tímto řádem nebo jiným vnitřním předpisem univerzity stanoveno jinak. ČÁSTPRVNÍ HABILITAČNÍ ŘÍZENÍ ČI.2 Zahájení habilitačního řízení 1) Habilitační řízení je zahájeno podáním návrhu uchazeče. Návrh s přílohami podle § 72 odst. 2 zákona č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ve znění pozdějších předpisů, (dále jen "zákon") se podává děkanovi fakulty, které byla udělena akreditace pro uchazečem uvedený habilitační obor. Návrh musí obsahovat: a) Žádost o zahájení habilitačního řízení s uvedením oboru, v němž uchazeč žádá o habilitaci. b) Údaje podle§ 75 odst. 2 písm. a) zákona. 2 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě c) Životopis uchazeče zaměřený především na vědeckou, odbornou a pedagogickou činnost. d) Notářsky ověřené kopie dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání a o získaných příslušných titulech. e) Doklady osvědčující pedagogickou praxi. f) Hodnocení pedagogické činnosti uchazeče z místa jeho působení. g) Habilitační práci podle § 72 odst. 3 zákona. Práci je nutno předložit v pěti tištěných vyhotoveních a jednou v elektronické podobě na CD nosiči dat. h) Seznam vědeckých, odborných nebo uměleckých prací v listinné i elektronické podobě. i) Seznam citací (ohlasů). j) Seznam vystoupení na vědeckých konferencích nebo uměleckých výstupů. k) Přehled absolvovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých stáží spjatých s příslušným oborem. 1) Přehled o účasti na řešení grantů. m) Přehled o členství a funkcích v komisích, radách a orgánech souvisejících s příslušným oborem. n) Návrh tří témat habilitační přednášky. 2) Jestliže návrh nemá zákonem stanovené náležitosti, vyzve děkan písemně uchazeče k odstranění nedostatků. Pokud uchazeč ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy mu výzva děkana byla doručena, nedostatky neodstraní, řízení se zastavuje a děkan předložené materiály uchazeči vrátí. Čl. 3 Habilitační komise 1) Děkan připraví do jednoho měsíce ode dne podání návrhu uchazeče, popřípadě ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svůj návrh doplnil, návrh na ustanovení habilitační komise a jmenování jejího předsedy a dalších členů. Tento návrh předloží ke schválení nejbližšímu zasedání vědecké rady fakulty. Před předložením návrhu najmenování členů habilitační komise vědecké radě si děkan vyžádájejich souhlas. 2) V uměleckých oborech může příslušná vědecká rada fakulty prominout uchazeči o habilitaci požadavek vysokoškolského vzdělání. 3) Habilitační komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných představitelů uchazečem uvedeného oboru nebo oborů příbuzných. Předsedou habilitační komise musí být profesor, kterého děkan předsednictvím pověří. Nejméně tři členové musí být odborníci zjiného pracoviště než univerzity. 4) Děkan členům habilitační komise oznámí skutečnost, že jejich jmenování bylo schváleno vědeckou radou fakulty a zašle jim podklady nutné pro posouzení vědecké nebo umělecké kvalifikace uchazeče a jeho pedagogické způsobilosti ve smyslu§ 72 odst. 8 zákona. 3 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Čl. 4 Průběh habilitačního řízení 1) Zasedání habilitační komise řídí její předseda, za jeho nepřítomnosti člen habilitační komise, kterého pověřil (dále jen "pověřený člen"). Předseda odpovídá za organizaci přípravy, jednání a administrativu komise pro habilitační řízení. 2) Habilitační komise je způsobilá se usnášet, jsou-li přítomní alespoň čtyři její členové. Usnesení habilitační komise je přijato, pokud se pro ně vyslovili alespoň tři členové habilitační komise. 3) Habilitační komise jmenuje tři oponenty habilitační práce, z nichž dva nesmí být akademičtí pracovníci univerzity ani pracovníci právnické osoby, jejímž zaměstnancem je uchazeč. Předseda habilitační komise nebo pověřený člen zašle oponentům bez zbytečných průtahů žádost o vypracování oponentského posudku spolu s habilitační prací uchazeče, nejde-li o habilitační práce podle § 72 odst. 3 písm. d) zákona. 4) Na základě materiálů z návrhu uchazeče, oponentských posudků a případných vyžádaných příloh se habilitační komise usnese, zda návrh na jmenování docentem vědecké radě fakulty doporučuje nebo nedoporučuje. Zprávu o svém usnesení spolu s výsledkem hlasování předloží vědecké radě fakulty. 5) Stanovisko habilitační komise přednese na zasedání vědecké rady fakulty předseda habilitační komise nebo jím pověřený člen. Po habilitační přednášce a obhajobě habilitační práce uchazeče a následné diskusi ve veřejné i neveřejné části se o návrhu na jmenování docentem hlasuje. Hlasování je tajné. 6) V případě, že návrh na jmenování docentem získá souhlas nadpoloviční většiny všech členů vědecké rady fakulty, předloží jej děkan se všemi materiály k rozhodnutí rektorovi. Nezíská-li návrh na jmenování docentem souhlas potřebné většiny, řízení se zastavuje. Čl. 5 Jmenování docentem I) Pokud rektor s návrhem na jmenování docentem souhlasí, sdělí písemně uchazeči termín, od kterého jej jmenuje docentem a kdy mu bude jmenovací dekret oficiálně předán. 2) Nesouhlasí-li rektor s návrhem na jmenování docentem, bez zbytečných odkladů jej spolu s odůvodněním svého nesouhlasu předloží vědecké radě univerzity. Vědecká rada univerzity návrh projedná a tajným hlasováním se usnáší, zda uchazeč má být jmenován docentem. K přijetí návrhu je třeba souhlasu nadpoloviční většiny všech členů vědecké rady univerzity. Nezíská-li návrh na jmenování docentem potřebnou většinu, řízení se zastavuje. V opačném případě rektor docenta jmenuje. 4 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Čl. 6 Zásady hodnocení uchazeče V habilitačním řízení hodnotí habilitační komise, vědecká rada fakulty a rektor vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci a pedagogickou způsobilost uchazeče pro daný obor. Čl. 7 Zastavení habilitačního řízení 1) V případě zastavení habilitačního řízení se habilitační práce s připojenými doklady podle § 72 odst. 2 zákona vrátí uchazeči. Zastavení řízení se oznamuje uchazeči bez zbytečných odkladů. 2) Proti postupu při habilitačním řízení může uchazeč podat do 30 dnů námitky. Námitky se podávají děkanovi. Nevyhoví-li děkan námitkám, předá je k rozhodnutí rektorovi; rozhodnutí rektora je konečné. Rozhodnutí rektora nebo děkana musí být odůvodněno. Čl. 8 Řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem 1) V řízení o vyslovení neplatnosti jmenování docentem rozhoduje rektor podle § 74a až 74c zákona. 2) Součástí podkladů pro rozhodnutí rektora podle odstavce I je stanovisko přezkumné komise. Přezkumná komise má pět členů, z toho 4 členy jmenované rektorem s jejich souhlasem a po projednání s děkanem příslušné fakulty z profesorů, docentů nebo jiných odborníků; aspoi1 tři z těchto členů musejí být odborníci v oboru, ve kterém probíhalo habilitační řízení. Pátého člena jmenuje rektor na návrh ministra školství, mládeže a tělovýchovy (dálejen "ministr") ze státních zaměstnanců působících na Ministerstvu školství, mládeže a tělovýchovy (dále jen "ministerstvo"). Aspoň tři členové přezkumné komise musejí být odborníci, kteří nejsou zaměstnanci univerzity. Jedním z členů přezkumné komise jmenuje rektor zpravidla předsedu habilitační komise, popřípadě jednoho z členů habilitační komise, ustavené v habilitačním řízení osoby, o vyslovení neplatnosti,jejíhožjmenování docentem jde. 3) Činnost přezkumné komise řídí její předseda, kterého jmenuje rektor. 5 Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě ČÁST DRUHÁ ŘÍZENÍ KE JMENOVÁNÍ PROFESOREM Čl. 9 Zahájení řízení ke jmenování profesorem 1) Řízení ke jmenování profesorem je zahájeno podáním návrhu uchazeče, na návrh děkana nebo rektora, nebo z vlastního podnětu vědecké rady fakulty, které byla udělena akreditace pro daný oborjmenování. Není-li řízení zahajováno na návrh uchazeče a vysloví-li uchazeč se zahájením řízení písemný nesouhlas, řízení se zastavuje. 2) Návrh s přílohami, podle § 72 odst. 2 věty druhé zákona, se podává děkanovi fakulty, které byla udělena akreditace pro uchazečem uvedený oborjmenování. Návrh musí obsahovat: a) Žádost o zahájení řízení ke jmenování profesorem s uvedením oboru, pokud řízení nebylo zahájeno z vlastního podnětu vědecké rady. b) Nejméně dvě písemná stanoviska profesorů téhož nebo příbuzného oboru podporující žádost, pokud je řízení zahajováno na návrh uchazeče. c) Údaje podle§ 75 odst. 2 písm. a) zákona. d) Životopis uchazeče zaměřený především na vědeckou, odbornou a pedagogickou činnost. e) Notářsky ověřené kopie dokladů o dosaženém vysokoškolském vzdělání a o získaných příslušných titulech. t) Notářsky ověřenou kopii dokladu o získání hodnosti "docent" a téma habilitační práce. Ve výjimečných případech, kdy je na profesora navrhován někdo, kdo již je profesorem na renomované vysoké škole v zahraničí, může rektor na návrh vědecké rady univerzity předchozí jmenování docentem jako předpoklad k zahájení řízení ke jmenování profesorem prominout. Doklad o získání hodnosti "docent" se nepožaduje, pokud je řízení zahajováno z vlastního podnětu vědecké rady, před níž proběhlo úspěšné habilitační řízení uchazeče. g) Doklady osvědčující pedagogickou praxi. h) Hodnocení pedagogické činnosti uchazeče a jeho podílu na vědecké výchově studentů z místa jeho působení. i) Seznam vědeckých, odborných a uměleckých publikací, v písemné i elektronické podobě. j) Seznam citací (ohlasů). k) Seznam vystoupení na vědeckých konferencích nebo uměleckých výstupů. I) Přehled absolvovaných vědeckých, odborných nebo uměleckých stáží spjatých s příslušným oborem. m) Přehled o účasti na řešení grantů. n) Přehled o členství a funkcích v komisích, radách a orgánech souvisejících s příslušným oborem. o) Teze přednášky. 3) Jestliže návrh nemá zákonem stanovené náležitosti, vyzve děkan písemně uchazeče k odstranění nedostatků. Pokud uchazeč ve lhůtě tří měsíců ode dne, kdy mu výzva děkana byla doručena, nedostatky neodstraní, řízení se zastavuje a děkan předložené materiály uchazeči vrátí. 4) Řízení má být vedeno tak, aby mohlo být ukončeno ve lhůtě dvanácti měsíců ode dne zahájení, popřípadě ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svoji žádost doplnil. 6 Vnitřní předpisy Slezské univerzity v Opavě Čl.lO Komise ke jmenování profesorem I) Děkan připraví do jednoho měsíce ode dne podání návrhu, popřípadě ode dne, kdy uchazeč na výzvu děkana svoji žádost doplnil, návrh na ustanovení komise podle § 74 odst. 3 zákona a jmenování jejího předsedy a dalších členů. Tento návrh předloží ke schválení nebližšímu zasedání vědecké rady fakulty. Před předložením návrhu na jmenování členů komise vědecké radě si děkan vyžádá jejich souhlas. 2) V uměleckých oborech může příslušná vědecká rada fakulty prominout uchazeči požadavek vysokoškolského vzdělání. 3) Komise je pětičlenná, skládá se z profesorů, docentů a dalších významných představitelů uchazečem uvedeného oboru nebo oborů příbuzných. Předsedou komise musí být profesor. Nejméně tři členové musí být odborníci z jiného pracoviště než univerzity. 4) Děkan členům komise oznámí, že jejich jmenování bylo schváleno a zašle jim podklady nutné pro posouzení kvalifikace uchazeče ve smyslu § 74 odst. 1 zákona. Čl. ll Průběh řízení ke jmenování profesorem 1) Zasedání komise řídí její předseda nebo člen pověřený předsedou. Předseda odpovídá za organizaci přípravy, jednání a administrativu komise. 2) Komise je způsobilá se usnášet, jsou-li přítomní alespoň čtyři její členové. Usnesení komise je přijato, pokud se pro ně vyslovili alespoň tři členové komise. 3) Komise posoudí kvalifikaci uchazeče a usnese se, zda návrh na jmenování profesorem vědecké radě fakulty doporučuje, nebo nedoporučuje. Zprávu o svém usnesení spolu s výsledkem tajného hlasování předloží vědecké radě fakulty. 4) Stanovisko komise přednese na zasedání vědecké rady fakulty předseda komise nebo jím pověřený člen. Po přednášce uchazeče a následné diskusi ve veřejné i neveřejné části se o návrhu na jmenování profesorem hlasuje. Hlasování je tajné. 5) V případě, že návrh najmenování profesorem získal souhlas nadpoloviční většiny všech členů vědecké rady fakulty, předloží jej děkan bez zbytečného odkladu se všemi materiály rektorovi. Nezíská-li návrh na jmenování profesorem potřebnou většinu, řízení se zastavuje. 7 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Čl.12 Řízení před vědeckou radou univerzity 1) Rektor návrh na jmenování profesorem předloží vědecké radě univerzity dle pořadí uchazečů, v jakém mu byly návrhy postoupeny. 2) Uchazeč má právo vystoupit před vědeckou radou univerzity s krátkým sdělením o výhledech svého oboru; o tomto právu rektor uchazeče předem uvědomí. 3) Vědecká rada univerzity se o návrhu na jmenování profesorem usnáší tajným hlasováním. Nezíská-li návrh najmenování profesorem potřebnou většinu, řízení se zastavuje. V případě, že návrh na jmenování profesorem získal souhlas nadpoloviční většiny všech členů vědecké rady univerzity, předloží jej rektor bez zbytečných odkladů se všemi materiály k rozhodnutí ministrovi. 4) Vrátí-li ministr návrh podle § 73 odst. 3 zákona, předloží rektor vědecké radě univerzity k posouzení, zda byl dodržen postup při řízení ke jmenování profesorem podle § 74 zákona. Pokud vědecká rada v tajném hlasování vysloví souhlas s tím, že postup podle předchozí věty dodržen nebyl, bude návrh znovu postoupen do fáze, v níž došlo k nedodržení postupu. V opačném případě rektor návrh znovu předloží ministrovi spolu s usnesením vědecké rady univerzity. Čl.13 Zásady hodnocení uchazeče V řízení ke jmenování profesorem komise, vědecká rada fakulty a vědecká rada univerzity hodnotí pedagogickou a vědeckou nebo uměleckou kvalifikaci uchazeče, který má být význačnou a uznávanou vědeckou nebo uměleckou osobností ve svém oboru. Čl.14 Zastavení řízení 1) V případě zastavení řízení ke jmenování profesorem se předložené materiály vrátí uchazeči. Zastavení řízení se oznamuje uchazeči bez zbytečných odkladů. 2) Proti postupu při řízení ke jmenování profesorem může uchazeč podat do 30 dnů námitky. Námitky se písemně podávají rektorovi. Rozhodnutí rektora je konečné. 8 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě ČÁST TŘETÍ SPOLEČNÁ USTANOVENÍ Čl.15 Poplatek za úkony spojené s řízením 1) Za úkony spojené s habilitačním řízením může rektor na návrh děkana stanovit poplatek, který čini nejvýše čtyřnásobek základu stanoveného podle § 58 odst. 2 zákona. Výše poplatku se zveřejňuje na úřední desce univerzity a ve veřejné části internetových stránek univerzity. Poplatekje příjmem ze vzdělávací a vědecké a výzkumné, vývojové a inovační, umělecké nebo další tvůrčí činnosti (dále jen "hlavní činnost") fakulty. 2) Za úkony spojené s řízením ke jmenování profesorem může rektor na návrh děkana stanovit poplatek, který činí nejvýše šestinásobek základu stanoveného podle§ 58 odst. 2 zákona. Výše poplatku se zveřejňuje na úřední desce univerzity a ve veřejné části internetových stránek univerzity. Poplatek je příjmem hlavní činnosti univerzity; polovina poplatku náleží fakultě a polovina rektorátu. Čl. 16 Podmínky kladené na uchazeče 1) Pro každý akreditovaný obor habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem stanovuje děkan podrobné podmínky kladené na úspěšné uchazeče, týkající se jejich vědecké nebo umělecké, odborné a pedagogické činnosti nebo požadavků na habilitační práci (dále jen "podmínky"). Podmínky schvaluje vědecká rada univerzity na návrh vědecké rady fakulty. 2) Podmínky se zveřejňují ve veřejné části internetových stránek fakulty, spolu s údaji o datu jejich schválení podle odstavce 1. Čl.17 Další náležitosti řízení 1) Děkan může stanovit formou vnitřní normy další náležitosti a bližší podrobnosti průběhu habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem v daném oboru, zejména požadavky na strukturu a formát podkladů podle čl. 2 odst. I písm. h) a čl. 9 odst. 2 písm. i), termíny a způsob úhrady poplatků podle čl. 15, upřesnění formálních a procedurálních záležitostí jednání komisí a vědecké rady fakulty a zásady pro vedení agendy habilitačních řízení a řízení ke jmenování profesorem na fakultě. 2) Vnitřní norma podle odstavce 1 podléhá předchozímu schválení vědeckou radou fakulty. Zveřejňuje se ve veřejné části internetových stránek fakulty, spolu s údaji o datu schválení podle předchozí věty. 3) Náležitosti a bližší podrobnosti stanovené vnitřní normou podle odstavce 1musejí být v souladu s tímto řádem. 9 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Čl.18 Postup při střetu zájmů 1) Je-li uchazečem v habilitačním řízení rektor, prorektor, děkan, ředitel vysokoškolského ústavu, proděkan, tajemník nebo předseda akademického senátu univerzity nebo fakulty, předloží rektor vždy návrh podle čl. 5 odst. 2 vědecké radě univerzity. 2) Je-li uchazečem v habilitačním řízení nebo řízení ke jmenování profesorem člen vědecké rady fakulty nebo univerzity, neúčastní se neveřejných částí jednání příslušné vědecké rady ani hlasování o návrhu na jmenování docentem, respektive profesorem. 3) Je-li uchazečem v řízení ke jmenování profesorem rektor, předloží po schválení návrhu vědeckou radou univerzity návrh s veškerou dokumentací akademickému senátu univerzity k posouzení, zda v průběhu řízení byla dostatečným způsobem zajištěna jeho objektivnost a nestrannost. Pokud akademický senát univerzity vysloví pochyby, připojí rektor toto stanovisko senátu k ostatním materiálům předávaným podle čl. 12 odst. 3, věty třetí ministrovi. 4) Vědecké rady fakulty a univerzity konají takovým způsobem, aby nedocházelo ke střetu zájmů u členů habilitačních komisí, oponentů habilitační práce a členů komisí ke jmenování profesorem. Zejména nesmějí tito členové komisí a oponenti být spoluautory habilitační práce nebo její části, mít blízké rodinné, osobní či pracovní vztahy k uchazeči, nacházet se ve vztahu vědecké rivality k uchazeči nebo takový vztah mít v minulosti, anebo být vědeckými žáky či školiteli uchazeče. Čl.19 Zveřejňování údajů o řízení 1) Fakulta zveřejní ve veřejné části svých internetových stránek neprodleně údaje o zahájení habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem a termíny příslušných veřejných zasedání vědeckých rad; neprodleně rovněž zveřejní údaje o ukončení těchto řízení. Zároveň vždy předá zmíněné údaje, stejně jako další údaje podle § 75 odst. 2 zákona, oddělení vědy a zahraničních styků rektorátu. 2) Fakulta dále ve veřejné části svých internetových stánek zveřejňuje bez zbytečného odkladu údaje o složení habilitační komise a komise ke jmenování profesorem, zprávy těchto komisí a posudky oponentů habilitační práce. 3) Po úspěšném ukončení habilitačního řízení fakulta neprodleně odevzdájeden výtisk habilitační práce knihovně univerzity, která ji zařadí do veřejně přístupné části svého fondu. 4) Na zveřejňování habilitačních prací podle §75 odst. 4 zákona se použijí obdobně ustanovení Pravidel o způsobu zveřejňování závěrečných prací univerzity. JO Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě ČÁST ČTVRTÁ PŘECHODNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ Čl. 20 Přechodná a závěrečná ustanovení 1) Na habilitační řízení a řízení ke jmenování profesorem, zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto řádu, se použije tento řád přiměřeně. Poplatek podle čl. 15 se na tato řízení nevztahuje. 2) Tento řád byl schválen podle § 9 odst. I písm. b) bodu 3 zákona Akademickým senátem univerzity dne 25. července 2017. 3) Tento řád nabývá platnosti podle § 36 odst. 4 zákona dnem registrace ministerstvem. 4) Tento řád nabývá účinnosti dnem zveřejnění ve veřejné části internetových stránek univerzity. doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D., v. r. rektor ll Vnitřnipředpisy Slezské univerzity v Opavě Součást univerzity: rektorát Označení: Vnitřní předpis Císlo: 2017 Název normy: Rád habilitačního řízení a řízení ke jmenování profesorem na Slezské univerzitě v Opavě ze dne 8. srpna 2017 Schvaluje: Doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. Derogace: --- Platnost od: 8. 8.2017 Učinnost od: 8. 8.2017 Datum vydání: 22. 8.2017 Vydává: rektor Zpracoval: Mgr. Tomáš Gongol, Ph.D., Mgr. Ondřej Lušňák, Spolupracoval: Ing. Hana Simečková Počet stran: ll Počet příloh: --- Způsob zveřejnění Veřejná část internetových stránek/intranet