Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě ^ Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy registrovalo v souladu s § 36 odst. 2 a odst. 5 zákona 11/1998 Sb., o vysokých školách a o změně a doplnění dalších zákonů (zákon o vysokých školách), ý^MSMT-267/2022-2 změnu Vnitřního mzdovéhopředpisu Slezské univerzity v Opavě.\.\y 'i^/dne 31. prosince 20. Mgr. Karolína Gondková ředitelka odboru vysokých škol II. Změna Vnitřního mzdového předpisu Slezské univerzity v Opavě ze dne 31. prosince 2021 Opava, prosinec 2021 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě II. Změna Vnitřního mzdového předpisu Slezské univerzity v Opavě ze dne 31. prosince 2021 Cl. 1 Vnitřní mzdový předpis Slezské univerzity v Opavě se mění takto: 1. V čl. 3 se ruší odst. 2) - 4) a nahrazují se novými odst. 2) - 4), které znějí takto; „2) Akademičtí, vědečtí a pedagogičtí pracovníci jsou podle náročnosti práce a dosažené kvalifikace zařazováni do mzdových tříd podle Přílohy č. 1 - Charakteristika pracovních funkcí akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků (dále jen „Příloha č. 1“), která obsahuje základní charakteristiku pracovních funkcí akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků a Přílohy č. 2 - Mzdové třídy a mzdové tarify akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků (dálejen „Příloha č. 2“), která projednotlivé pracovní funkce stanovuje mzdovou třídu, předepsanou kvalifikaci a rozpětí mzdového tarifu. Na základě přiřazení do mzdové třídy a s přihlédnutím k pracovním požadavkům a stanoveným kritériím je zaměstnanci stanovena konkrétní výše mzdového tarifu. 3) Ostatní zaměstnanci jsou zařazováni do mzdových tříd podle Přílohy č. 3 - Mzdové třídy, mzdové tarify a rámcová charakteristika pracovních funkcí ostatních zaměstnanců (dále jen „Příloha č. 3“), která pro jednotlivé mzdové třídy stanovuje rámcovou charakteristiku pracovních funkcí ostatních zaměstnanců, předepsanou kvalifikaci a výši mzdového tarifu. Pro upřesnění způsobu zařazení ostatních zaměstnanců do mzdových tříd rektor vydá formou vnitřní normy seznam prací a funkcí, který vychází z rámcové charakteristiky pracovních funkcí ostatních zaměstnanců, a stanoví konkrétní okruh (názvy) pracovních funkcí a jim odpovídající mzdové třídy tak, jak vyplývá z náročnosti vykonávaných pracovních činností. 4) Mzdové tarify uvedené v přílohách č. 2 a 3 jsou stanoveny jako měsíční při stanovené týdenní pracovní době 40 hodin. V případě sjednání kratší týdenní pracovní doby se mzdový tarif úměrně krátí.“ Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě 2. V čl. 6 se mší odst. 1) a 2) a nahrazují se novými odst. 1) a 2), které znějí takto: „1) Příplatek za vedení přísluší zaměstnancům podle stupně řízení, náročnosti řídící práce a konkrétního rozsahu jejich odpovědnosti. 2) Pro jednotlivé stupně řízeníje stanovena minimální výše příplatku: Stupeň řízení Okruh zaměstnanců, kterým se příplatek poskytuje Minimální výše příplatku za vedení 1. zaměstnanec, který není vedoucím zaměstnancem, aleje oprávněn podle rozhodnutí příslušného vedoucího zaměstnance řídit a kontrolovat práci jiných zaměstnanců 1 500 Kč 2. vedoucí zaměstnanec, který v rámci svěřeného organizačního útvaru řídí práci podřízených zaměstnanců 3 000 Kč 3. vedoucí zaměstnanec, kteiý řídí další vedoucí zaměstnance nebo řídí práci více organizačních útvarů 8 000 Kč 3. V čl. 10 se mší odst. 2) a nahrazuje se novým odst. 2), který zní takto: „2) Hodinová mzda se stanovuje na základě mzdových tarifů uvedených v Přílohách č. 2 a 3 v závislosti na dmhu a způsobu vykonané práce nebo činnosti uvedené v dohodě o provedení práce nebo v dohodě o pracovní činnosti obdobně, jako při zařazování zaměstnanců do mzdových tříd. 4. V čl. 10 se mší odst. 4) a nahrazuje se novým odst. 4), který zní takto: „4) Hodinová mzda se vypočítá tak, že příslušný mzdový tarif stanovený podle Přílohy č. 2 nebo 3 se vydělí průměrným počtem pracovních dní v kalendářním měsíci (21) a počtem pracovních hodin připadajících najeden kalendářní pracovní den (8).“ 5. V čl. 12 se mší odst. 3) a nahrazuje se novým odst. 3), který zní takto: „3) Součástí tohoto vnitřního předpisu univerzity jsou tyto přílohy: Příloha č. 1 - Charakteristika pracovních funkcí akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků Příloha č. 2 - Mzdové třídy a mzdové tarify akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků Příloha č. 3 - Mzdové třídy, mzdové tarify a rámcová charakteristika pracovních funkcí ostatních zaměstnanců.“ 6. Stávající přílohy č. 1 a 2 se ruší a nahrazují se novými přílohami č. 1, 2 a 3. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Cl. 2 Závěrečná ustanovení 1) Se změnami tohoto vnitřního předpisu budou zaměstnanei seznámení minimálně 15 dnů přede dnem nabytí jeho úěinností. 2) Změny vnitřního předpisu byly projednány s Koordinační odborovou radou univerzity dne 1. prosince 2021. 3) Tyto změny Vnitřního mzdového předpisu Slezské univerzity v Opavě byly schváleny podle § 9 odst. 1 písm. b) bodu 3 zákona Akademickým senátem Slezské univerzity v Opavě dne 7. prosince 2021. 4) Tyto změny nabývají platnosti podle § 36 odst. 4 zákona dnem registrace Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy. 5) Tyto změny nabývají účinnosti dne 1.1.2022. doc. Ing. Pavel Tuleja, Ph.D. v. r. rektor RNDr. Vladimír Sedlář, CSc. v.r. předseda Akademického senátu r Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Příloha č. 1 k Vnitřnímu mzdovémupředpisu univerzity Charakteristika pracovních funkcí akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků I. Základní charakteristika pracovních funkcí akademických pracovníků Asistent • Kontrola studia, vedení cvičení a dalších základních forem výuky, a to i v programech celoživotního vzdělávání; podíl na zajištění dalších forem pedagogické činnosti. • Vedení bakalářských prací. • Podíl na řešení dílčích výzkumných nebo vývojových nebo uměleckých úkolů anebo podíl na publikační činnosti pro vzdělávací úěely. • Zapojení do tvůrěích činností v rozsahu podporujícím zvyšování odborné erudice a další aplikaci do výukových činností. • Rešerše nebo anotace z odborné nebo vědecké literatury. • Zaměstnanec v pracovní funkci asistent se zpravidla připravuje k absolvování doktorského studijního programu a získání akademického titulu doktor. Odborný asistent - postdoktorand • Získávání výzkumných zkušeností, rozvoj odborných znalostí a prohlubování vědecké erudice, které je časově ohraniěené. Cílem je podpora dalšího kariémího rozvoje a rozšíření možnosti uplatnění ve výzkumu a vývoji. • Práce ve vědeckém týmu pod vedením zkušených vědeckých pracovníků. • Samostatné provádění specializovaných výzkumných a vývojových prací v rámci konkrétního projektu nebo řešení vlastního výzkumného projektu, který je zaměřením v souladu s výzkumnou osou pracoviště. Optimalizace/inovace postupů a způsobů řešení. • Publikace výsledků samostatně i v rámci tvůrčího týmu, prezentace výzkumných výsledků formou odborných vědeckých publikací a účasti na konferencích. • Podávání žádostí o granty či vyhledávání možností smluvní spolupráce, a to v souladu s potřebami pracoviště a se záměry dalšího kariémího směřování. • Podíl na organizaěním zabezpečení pedagogieké činnosti. Podíl na vedení přednášek a realizace dalšíeh forem pedagogické činnosti v bakalářském nebo magisterském studijním programu, a to i v programech celoživotního vzdělávání. Rozsah výukových povinností je stanoven obvykle na 4-8 hodin kontaktní výuky týdně v bakalářskýeh a magisterských studijních programech. Kontrola studia, věetně vedení nebo konzultování anebo oponování diplomovýeh, popřípadě bakalářskýeh prací, nejde-li o působení na fakultě nebo další součásti, kde se z důvodu akreditovaných studijních programů obhajoby těchto prací nekonají. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě n Do této pracovní funkce může byt zařazen zaměstnanec: • od obhájení akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu uplynulo maximálně 6 let, nebo v případech, kdy je pracovní funkce zřízena v rámci konkrétního projektu, doba stanovená podmínkami poskytovatele, • v pracovním poměru na dobu urěitou uzavřenou na dobu 1 -3 let, přičemž v postdoktorandské pozici může pracovat maximálně 3x po sobě. 1 Odborný asistent • Podíl na organizačním zabezpečení výzkumné nebo pedagogické činnosti. • Podíl na vedení přednášek a realizace dalších forem pedagogické činnosti v bakalářském nebo magisterském studijním programu, a to i v programech celoživotního vzdělávání. Kontrola studia, včetně vedení nebo konzultování anebo oponování diplomových a bakalářských prací. Po schválení příslušnou oborovou radou může působit jako konzultant v doktorských studijních programech. Samostatné řešení výzkumných a vývojových úkolů nebo umělecké činnosti, aktivní publikační činnost, aktivní účast na vědeckých konferencích a odborných setkáních a prezentace výsledků výzkumu nebo umělecké činnosti. Zpravidla se připravuje ke splnění podmínek přejmenování docentem. Docent Tvůrčí aplikace výsledků včdecko-výzkumné nebo umělecké činnosti do pedagogické činnosti, zejména do vedení studentů doktorského nebo magisterského studijního programu; vedení přednášek a seminářů, zejména v magisterském nebo doktorském studijním programu; vedení a oponování diplomových a disertačních prací. Může působit jako garant studijních oborů a studijních programů a jako školitel v doktorských studijních programech. Vedení odborných vědeckých seminářů, vedení doktorandů, popř. další akademické a manažerské činnosti související s výukou. Působení v komisích pro státní doktorské zkoušky a pro obhajoby disertačních prací, členství v komicích pro státní závěrečné zkoušky nebo pro státní rigorózní zkoušky. Oponentní posuzování disertačních nebo habilitačních prací. Řešení náročných úkolů základního nebo aplikovaného výzkumu anebo vývoje nebo umělecké činnosti, jehož výsledky publikuje v recenzovaných časopisech nebo ve vědeckých monografiích nebo v recenzovaných sbornících. Vedení nebo koordinace výzkumných projektů nebo relativně samostatných částí takových projektů na alespoň národní úrovni. Recenzní a oponentská činnost na národní úrovni při posuzování projektů v rámci příslušného oboru. Aktivní účast na vědeckých konferencích a odborných setkáních a prezentace výsledků výzkumu nebo umělecké činnosti. Profesor, mimořádný profesor Tvůrčí aplikace výsledků včdecko-výzkumné nebo umělecké činnosti do pedagogické činnosti, zejména do vedení studentů doktorského studijního programu. Vedení specializovaných přednášek. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě seminářů nebo dalších forem výuky v doktorském a magisterském studijním programu, popř. další akademické a manažerské činnosti související s výukou. Působení ve funkci garanta studijního programu nebo člena oborové rady doktorského studijního programu. Působení v komisích pro státní doktorské zkoušky a pro obhajoby disertačních prací, členství v komisích pro státní závěrečné zkoušky nebo pro státní rigorózní zkoušky. Oponentní posuzování disertačních prací nebo oponentní činnost v rámci habilitačních nebo jmenovacích řízení. Řešení náročných úkolů základního nebo aplikovaného výzkumu anebo vývoje nebo umělecké činnosti s rozhodujícím významem pro rozvoj příslušného vědního nebo uměleckého oboru, jehož výsledky publikuje v mezinárodně významných recenzovaných časopisech nebo mezinárodně významných vědeckých monografiích anebo mezinárodně významných recenzovaných sbornících. Vedení nebo tvůrčí koordinace mezinárodních nebo klíčových národních výzkumných projektů. Expertizní činnost na národní nebo mezinárodní úrovní, recenzní a oponentská práce při posuzování zásadních projektů v rámci příslušného oboru. .^tivní účast na vědeckých konferencích a odborných setkáních a prezentace výsledků výzkumu nebo tvůrčí činnosti. Všichni akademičtí pracovníci kromě toho: • Mohou se podílet na samosprávě univerzity - v rámci toho se mohou se podílet na ustavování, případně také na činnosti samosprávných akademických orgánů. • Vykonávají přípravu a provádění správních a s nimi souvisejících odborných úkonů v přijímacím řízení do studia v akreditovaných studijních programech. • Mohou vykonávat funkce vedoucích zaměstnanců v přímé řídící působnosti samosprávných akademických orgánů univerzity a jejich součástí, do nichž jsou podle zákona jmenováni (prorektor, proděkan), nebo vedoucích zaměstnanců na nižších stupních řízení. • Vykonávají službu společnosti, zejména podporují převod znalostí a technologií a šíření poznatků příslušného oboru vůči široké veřejnosti. • Vykonávají další činnosti dle pravidel a potřeb dané součásti. II. Základní charakteristika pracovních funkcí vědeckých pracovníků Asistent ve výzkumu • Řešení pomocných/dílčích vědeckých nebo výzkumných anebo vývojových nebo uměleckých úkolů v příslušném oboru dle pokynů vedoucího a v rámci výzkumné skupiny, práce ve výzkumném týmu. • Zapojení do publikační činnosti, případně i do prezentace výzkumu. Odborný pracovník ve výzkumu • Samostatné provádění specializovaných výzkumných a vývojových prací; práce v rámci výzkumné skupiny; optimalizace postupů a způsobů řešení. • Aktivní publikaění činnost a prezentace výsledků výzkumu. • Podávání žádostí o granty či vyhledávání možností smluvní spolupráce. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Pracovník ve výzkumu - postdoktorand • Získávání výzkumných zkušeností, rozvoj odborných znalostí a prohlubování vědecké erudice, které je časově ohraničené. Cílem je podpora dalšího kariémího rozvoje a rozšíření možnosti uplatnění ve výzkumu a vývoji. • Práce ve vědeckém týmu pod vedením zkušenýeh vědeekých pracovníků. • Samostatné provádění specializovaných výzkumných a vývojových prací nebo uměleeké činnosti v rámci konkrétního projektu nebo řešení vlastního výzkumného projektu, který je svým zaměřením v souladu s výzkumnou osou pracoviště. Optimalizace/inovace postupů a způsobů řešení. • Publikace výsledků samostatně i v rámci tvůrčího týmu, prezentace výzkumných výsledků formou odborných vědeckých publikaci a účasti na konferencích. • Podávání žádostí o granty či vyhledávání možností smluvní spolupráce, a to v souladu s potřebami pracoviště a se záměry dalšího kariémího směřování. Do této pracovní funkee může byt zařazen zaměstnanec: • od obhájení akademického titulu Ph.D. nebo jeho ekvivalentu uplynulo maximálně 6 let, nebo v případech, kdy je praeovní funkce zřízena v rámci konkrétního projektu, doba stanovená podmínkami poskytovatele, • v pracovním poměm na dobu určitou uzavřenou na dobu 1 -3 let, přičemž v postdoktorandské pozici může praeovat maximálně 3x po sobě. Samostatný výzkumný pracovník • Samostatné provádění specializovaných výzkumných a vývojových prací nebo umělecké činnosti a řešení složitých vědeckých nebo výzkumných anebo vývojových nebo uměleckých úkolů v příslušném oboru. Práce ve výzkumném týmu, věetně kooperaee se zahraničními badateli. • Optimalizace/inovace postupů a způsobů řešení, koordinace činností v rámei realizovaných projektů (spoluřešitel/hlavní řešitel), supervize výzkumníků. • Aktivní publikační činnost a prezentace výsledků výzkumu nebo umělecké činnosti. • Recenzní a oponentská činnost při posuzování projektů v rámci příslušného oboru. • Podávání žádostí o granty či vyhledávání možností smluvní spolupráce. Vedoucí výzkumný pracovník • Samostatné provádění komplexních koncepčních výzkumných a vývojových prací, řešení úkolů základního nebo aplikovaného výzkumu anebo vývoje nebo umělecké činnosti se zásadním významem pro rozvoj příslušného vědního nebo uměleckého oboru. • Vedení nebo koordinace náročných mezinárodních výzkumných projektů nebo relativně samostatných částí takových projektů na alespoň národní úrovni, koordinace činností v rámci realizovaných projektů (spoluřešitel/hlavní řešitel), supervize výzkumníků. • Aktivní publikační činnost a prezentace výsledků výzkumu nebo umělecké činnosti. • Recenzní a oponentská práce při posuzování zásadníeh projektů v rámci příslušného oboru. • Podávání žádostí o granty či vyhledávání možností smluvní spolupráce na národní/ mezinárodní úrovni. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Všichni vědečtí pracovníci kromě toho: • Mohou vykonávat funkce vedoucích zaměstnanců v přímé řídící působnosti samosprávných akademických orgánů univerzity a jejich součástí, do nichž jsou podle zákona jmenováni (prorektor, proděkan), nebo vedoucích zaměstnanců na nižších stupních řízení. • Vykonávají službu společnosti, zejména podporují převod znalostí a technologií a šíření poznatků příslušného oboru vůči široké veřejnosti. • Vykonávají další činnosti dle pravidel a potřeb dané součásti. III. Základní charakteristika pracovních funkcí pedagogických pracovníků Pedagogický pracovník • Realizace podpůrných forem pedagogické činnosti v bakalářském nebo magisterském studijním programu nebo v programech celoživotního vzdělávání anebo realizace pedagogické činnosti přímo nesouvisející s hlavním zaměřením studijního programu. • Provádění kontroly studia. • Podíl na publikační činnosti zejména pro vzdělávací účely. Odborný pedagogický pracovník • Vedení přednášek a realizace dalších forem pedagogické činnosti v bakalářském nebo magisterském studijním programu, a to i v programech celoživotního vzdělávání. • Provádění kontroly studia včetně vedení nebo konzultování anebo oponování bakalářských anebo diplomových prací, nejde-li o působení na fakultě nebo další součásti, kde se z důvodu akreditovaných studijních programů obhajoby těchto prací nekonají. • Publikační činnost zejména pro vzdělávací účely. Všichni pedagogičtí pracovníci kromě toho: • Mohou vykonávat funkce vedoucích zaměstnanců v přímé řídící působnosti samosprávných akademických orgánů univerzity a jejich součástí, do nichž jsou podle zákona jmenováni (prorektor, proděkan), nebo vedoucích zaměstnanců na nižších stupních řízení. • Vykonávají službu společnosti, zejména podporují převod znalostí a technologií a šíření poznatků příslušného oboru vůči široké veřejnosti. • Vykonávají další činnosti dle pravidel a potřeb dané součásti. Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Příloha č. 2 k Vnitřnímu mzdovémupředpisu univerzity Mzdové třídy a mzdové tarify akademických, vědeckých a pedagogických pracovníků I asistent (Rl) asistent ve výzkumu (Rl) pedagogický pracovník vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu II odborný asistent postdoktorand (R2) odborný asistent (R2) pracovník ve výzkumu postdoktorand (R2) odborný pracovník ve výzkumu (R2) odborný pedagogický pracovník vysokoškolské vzdělání v doktorském studijním programu III docent (R3) samostatný výzkumný pracovník (R3) vysokoškolské vzdělání, habilitace ajmenování docentem* IV profesor, mimořádný profesor (R4) vedoucí výzkumný pracovník (R4) vysokoškolské vzdělání, habilitace a jmenování profesorem nebo mimořádným profesorem * * u pracovníků, kteří dosáhli srovnatelného postavení v zahraničí, se použije přiměřeně Mzdová třída Mzdový tarif Minimální zaručená mzda stanovená pro 6. skupinu prací* Maximální 30 000 II zaručená mzda stanovená* pro 6. skupinu prací 35 000 III zaručená mzda stanovená* pro 7. skupinu prací 40 000 rv zaručená mzda stanovená* pro 8. skupinu prací 50 000 * skupiny prací jsou definovány Nařízením vlády č. 567/2006 Sb. o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě za práci ve ztíženém pracovním prostředí 10 Vnitřnípředpisy Slezské univerzity v Opavě Příloha č. 3 k Vnitřnímu mzdovémupředpisu univerzity Mzdové třídy, mzdové tarify a rámcová charakteristika pracovních funkcí ostatních zaměstnanců 1 jednoduché, pomocné a méně kvalifikované práce stejného druhu podle přesného zadáni a s přesně vymezenými výstupy Základní vzdělání 17 000 2 práce technického nebo administrativniho charakteru podle obvyklých postupů nebo rámcových instrukcí, se stanovenými výstupy a vazbami na dalši procesy Střední vzdělání 19 000 3 řemeslné, technicko - provozní nebo hospodářsko - správní činnosti v rámci ucelené agendy Střední vzdělání nebo střední vzdělání s maturitní zkouškou 21 000 4 specializované odborné práce nebo samostatně zajišťujíci odborné agendy ekonomického nebo správního charakteru Střední vzdělání s maturitní zkouškou nebo vyšší odborné vzdělání 23 000 5 komplexní správní, specializované a odborné činnosti nebo dílčí činnosti na podporu výzkumu a vývoje, s obecně vymezenými vstupy, rámcově stanovenými výstupy, značnou variantnosti způsobů řešení a postupů Vysokoškolské vzdělání v bakalářském studijním programu 25 000 6 odborné, systémové, metodické a koordinační činnosti v oblasti specializovaných agend nebo podpory výuky, výzkumu a vývoje, se širokými vazbami na další procesy 27 000 7 složité systémové práce, řídící a koordinační činnosti s možnými vazbami na celé spektrum dalšich činností, s vysokou mírou odpovědnosti za hmotné škody, se značnými nároky na schopnost řešit složité situace Vysokoškolské vzdělání v magisterském studijním programu 30 000 8 systémové činnosti související s řízením a koordinací systémů, s odpovědností za hmotné škody, které mohou vzniknout činností přímo řízených i navazujících systémů 38 000 11