Kultura scénování a scénická kultura

Týden 4


4. Masová výroba zboží

Design a reklama jako důležitý zdroj a stimul současné všeobecné scénovanosti a s ní i proměn podoby našeho světa.

Masová výroba zboží a převrat ve způsobu prodeje a nabídky a jeho důsledky včetně změn podoby měst: časová shoda bouřlivého rozvoje médií a nezbytnosti marketingu a reklamy.

Podmínky kapitalistické podoby trhu a jeho scénická povaha související s estetizací zboží a rozšířením trhu na všechny oblasti života: trh pracovních a sexuálních příležitostí i příležitostí k zábavě a stupňující se požadavky na sebescénování s odpovídajícím rozvojem oděvního a kosmetického, ale např. i filmového průmyslu, provázený ‘zviditelňováním’ včetně personalizace nabídky.

Kult filmových či rockových a sportovních ‘hvězd’ a vytváření i svrhávání idolů; v reklamě postup od propagace užitkových vlastností k estetické působivosti zboží a získané scénické působivosti jeho vlastníků. 

Předmět a událost (event), konzumní společnost a zážitek. 

Posuny hranic, nebo konec umění? 

Scéničnost a scénovanost včetně scénování scénovaného.


Úkol k 4. okruhu

  1. Zamyslete se nad všemi možnými podobami reklamy v nejbližším konkrétním supermarketu. Pokuste se jejich aspekty zobecnit.
  2. Přečtěte si kapitoly „Coca-cola a globus“ a Symboly a symboličnost v mění a reklamě“ (in VOSTRÝ, J. Scénování a umění, s. 125–138) a na základě obrazové reklamy uváděné pod titulkem Coca-Cola jako symbol světového bratrství vysvětlete, proč je reklama manipulativní.


Otázky k 4. okruhu

  1. Jaký je rozdíl mezi symboličností v umění a symboličností v reklamě? Doložte příklady. (20 minut)