Týden 4
4. Masová výroba zboží
Design a reklama jako důležitý zdroj a stimul současné všeobecné scénovanosti a s ní i proměn podoby našeho světa.
Masová
výroba zboží a převrat ve způsobu prodeje a nabídky a jeho důsledky
včetně změn podoby měst: časová shoda bouřlivého rozvoje médií a
nezbytnosti marketingu a reklamy.
Podmínky kapitalistické
podoby trhu a jeho scénická povaha související s estetizací zboží a
rozšířením trhu na všechny oblasti života: trh pracovních a sexuálních
příležitostí i příležitostí k zábavě a stupňující se požadavky na
sebescénování s odpovídajícím rozvojem oděvního a kosmetického, ale
např. i filmového průmyslu, provázený ‘zviditelňováním’ včetně
personalizace nabídky.
Kult filmových či rockových a sportovních ‘hvězd’ a vytváření i svrhávání idolů; v reklamě postup od propagace užitkových vlastností k estetické působivosti zboží a získané scénické působivosti jeho vlastníků.
Předmět a událost (event), konzumní společnost a zážitek.
Posuny hranic, nebo konec umění?
Scéničnost a scénovanost včetně scénování scénovaného.
Úkol k 4. okruhu
- Zamyslete se nad všemi možnými podobami reklamy v nejbližším konkrétním supermarketu. Pokuste se jejich aspekty zobecnit.
- Přečtěte si kapitoly „Coca-cola a globus“ a Symboly a symboličnost v mění a reklamě“ (in VOSTRÝ, J. Scénování a umění, s. 125–138) a na základě obrazové reklamy uváděné pod titulkem Coca-Cola jako symbol světového bratrství vysvětlete, proč je reklama manipulativní.
Otázky k 4. okruhu
- Jaký je rozdíl mezi symboličností v umění a symboličností v reklamě? Doložte příklady. (20 minut)