Kultura scénování a scénická kultura

Týden 5


5. Od zjevného ke skrytému aneb proč je naše doba dobou všeobecné scénovanosti

Rozvoj médií a výroba zboží jako základ sekundárního scénování – klíčového prostředku (sebe)propagace.

Vystavování zboží není bez vztahu k vystavování artefaktů v muzeích či na světových výstavách. U vystavování malířských a sochařských produktů na příležitostných výstavách i zejména v galeriích jde o postupně stále více o skutečné scénování – na rozdíl od pouhého umístění. Tak se nejen v těchto případech, ale i při rozvíjení různých druhů propagace či přímo reklamy produktů umění – včetně scénického – rozvíjejí v tržní společnosti různé způsoby sekundárního scénování. Do jeho rámce patří i druhotné scénování herců a hereček i dalších představitelů různých druhů scénického umění, které souvisí i s aranžováním a – jak bychom to také mohli nikoli nepřiléhavě nazvat – s ´výrobou hvězd´.

2 způsoby scénování: 

Přímé (primární): jde o takové scénování, jímž se člověk či instituce nebo artefakt prezentuje.

Jeho rozpětí sahá od „reálného“ sebescénování jednotlivců k živě provozovaným rituálům a ceremoniálům, od mše po slavnostní udílení státních vyznamenání.

 

Nepřímé (sekundární): souvisí s potřebou re-prezentace, tj. zpřítomnění v nepřítomnosti.

V jeho rámci je v moderní době nejdůležitější scénování a sebescénování pomocí technických médií neboli mediální scénování.

 

Tak se současná všeobecná scénovanost rodí ze 2 hlavních zdrojů: 

1. Z bouřlivého rozvoje médií (mediální společnost), která odpovídá potřebě scénování vyplývajícího

2. Z masové výroby zboží nabízeného na trhu, jehož součástí jako by se stalo vše (viz scénování na trhu pracovních i manželských či sexuálních příležitostí).


Úkol k 5. okruhu

  1. Přečtěte si kapitolu „Scéna a trh“ (in VOSTRÝ, J. Scénování v době všeobecné scénovanosti, s. 63–90) a zamyslete se nad tím, co představuje společnost konzumu a společnost zážitku. 
  2. Vyfotografujte konkrétní reálný příklad estetizace zboží, v jejímž rámci se každý užitkový předmět stává potenciálním obrazem nebo aspoň jeho součástí.
  3. Vyfotografujte jakoukoli (nikoli primárně scénickou) skutečnost, která se právě touto vaší fotografií stává obrazem nebo jeho součástí. Jak k tomuto posunu došlo, resp. jak jste tohoto posunu dosáhli (či snažili se dosáhnout)?


Otázky k 5. okruhu

  1. Proč je scénování důležité a jaké jsou naopak jeho nepříznivé důsledky? (20 minut)