Prezentace: Spor mezi "muzejní" a "univerzitní" školou v české archeologii 1. Kontext a úvod do problému * Přelom 19. a 20. století přinesl zásadní epistemologický i institucionální konflikt uvnitř rozvíjející se české archeologie. * Došlo ke střetu dvou paradigmat – romanticko-historického (muzejního) a pozitivisticko-analytického (univerzitního). * Spor se odehrával nejen na rovině metodologické, ale i sociální, politické, ideologické a psychologické. 2. Hlavní aktéři a instituce Josef Ladislav Píč (1847–1911) * Kurátor prehistorických sbírek Národního muzea v Praze. * Autor syntetického a monumentálního díla Starožitnosti země české. * Reprezentant empirické, sběratelské, národně motivované archeologie, inspirované slavjanofilstvím a romantickým nacionalismem. * Autodidakt s hlubokým zaujetím pro české dějiny, často v opozici vůči akademickým autoritám. Lubor Niederle (1865–1944) * Profesor antropologie, slavistiky a archeologie na Karlově univerzitě. * Zakladatel moderní univerzitní archeologie v českých zemích, ovlivněný pozitivismem a komparativní metodologií. * Usiloval o profesionalizaci a vědecké ukotvení oboru v rámci evropské vědy. Karel Buchtela * Asistent na univerzitě, spoluautor Rukověti české archeologie (1910). * Reprezentant mladé akademické generace, praktikující přesně strukturovanou klasifikační práci. 3. Podstata metodologického a ideového sporu Epistemologická rovina: * Píč: historizující přístup, syntéza archeologických a historických pramenů, snaha o vyprávění národní minulosti. * Niederle a Buchtela: analyticko-strukturální přístup, důraz na stratigrafii, chronologii, typologii a srovnávací metodu. Sociologicko-institucionální rovina: * Píč jako outsider akademické obce, spoléhající na sbírky a terénní práci mimo univerzitu. * Niederle a jeho tým jako nositelé institucionální moci a systematizace vědecké produkce. Ideologická rovina: * Konflikt mezi romantickým nacionalismem a racionalistickým pozitivismem. * Píč jako obhájce české prehistorie proti německé „kulturní hegemonii“. 4. Průběh konfliktu a jeho kulminace * 1880–1910: Píč dominuje sběratelské a výkladové archeologii; buduje prehistorické oddělení NM. * 1910: Rukověť české archeologie – první systematická učebnice, formulující „vědecké“ normy. Píč ji vnímá jako veřejný útok. * 1911: Josef L. Píč páchá sebevraždu. Sklenář interpretuje akt jako symbolický důsledek vyloučení, profesní marginalizace a osobní krize. 5. Dopady a pozdější reflexe Krátkodobý dopad: * Institucionalizace univerzitní archeologie – Niederle zakládá Archeologický ústav. * Píčovo dílo je redukováno na empirický přínos, jeho interpretace odmítány. Dlouhodobá reflexe: * Novější badatelé (např. Sklenář 2013) upozorňují na přínos Píče pro popularizaci, muzejní činnost a syntézu poznání. * Archeologie 21. století uznává pluralitu přístupů a potřebu interpretace nejen formální analýzy. 6. Význam sporu v dějinách archeologie * Představuje klíčový přechod od sběratelského romantismu ke strukturální analýze. * Ukazuje, jak se věda institucionalizuje, jaké role hrají osobnosti, emoce a ideologie. * Konflikt připomíná nutnost respektu mezi různými vědeckými paradigmaty. 7. Literatura a zdroje * Sklenář, K. (2013). Píč – Niederle – Buchtela: Zápas o českou archeologii... Praehistorica 31(1), 9–98. * Niederle, L. (1910). Rukověť české archeologie * Píč, J. L. (1899–1909). Starožitnosti země české * Vencl, S. (1989). "Píč versus Niederle: střet dvou paradigmat." Archeologické rozhledy 41, 97–111. ___________________________________________________________________________________________________ 📊 Vědecký doprovodný aparát 🕰️ Chronologická osa: * 1875: Píč nastupuje do NM * 1899–1909: Vydávání svazků Starožitností země české * 1910: Niederle a Buchtela publikují Rukověť * 1911: Smrt J. L. Píče * 1920: Vznik Archeologického ústavu 📚 Klíčové pojmy: * Epistemologie vědy, pozitivismus, historiografie, kulturní konstrukce národa * Institucionalizace vědy, paradigmatický konflikt (Kuhn) * Archeologie jako kulturně-politický nástroj 🖼️ Ilustrační příloha: * Portréty hlavních aktérů * Ukázky rukopisů a obálek * Výřez z původních výstav Národního muzea (Píčův koncept) ___________________________________________________________________________________________________ 📘 Výkladový slovník pojmů Epistemologie Věda o poznání – zabývá se otázkami, jak získáváme a ověřujeme poznání, v archeologii např. jak interpretujeme nálezy. Pozitivismus Vědecký směr kladoucí důraz na fakta, měření a objektivitu. V archeologii znamená důraz na empirická data bez subjektivní interpretace. Institucionalizace vědy Proces, kdy se určitý obor stává formální součástí akademické a vědecké struktury (např. vznik kateder, ústavů). Paradigma Sdílený způsob myšlení a metodologie v určité vědecké komunitě. Paradigmatický konflikt Střet dvou vědeckých směrů, které mají rozdílné pohledy na to, co je platné poznání. Historiografie Studium toho, jak jsou dějiny psány a interpretovány. V archeologii jde o výklad minulosti na základě nálezů i písemných pramenů. Kulturní konstrukce národa Myšlenka, že národ a jeho dějiny jsou vytvářeny kulturně a historicky – např. prostřednictvím školství, muzeí, vědy. Empirický přístup Zakládá se na přímém pozorování a sběru dat – typické pro muzejní sběratelskou činnost. Strukturální analýza Metoda hledání pravidelností ve vzorcích nálezů, sídlišť, hrobů aj.