Tisková konference v media relations •https://press-servis.ecn.cz/manual/jak-usporadat-tiskovou-konferenci/ •Je považována za „královskou disciplínu“ v media relations. •Trend je – úbytek, novináři vybírají, dělají mnohdy práci „od stolu“, nemají tolik času, co dříve. Hledají atraktivitu a exkluzivitu (na TK více novinářů – informace se dostane do více médií, není tedy zaručena exkluzivita; vhodné je proto zajistit možnost individuálních rozhovorů po TK a diferencovaných informací pro jednotlivá média). Pozvat novináře výběrově. •Měsíčně se v Česku koná v průměru 600 TK a více. • •Neplést si s propagací firmy; cílem je předat informace dobře uchopitelné pro novináře. Výhody a nevýhody •+ osobní kontakt s novináři, atmosféra, emoce, konkretizace informací •- negativní dotazy novinářů, nepřipravenost odpovědět; nákladnost Důvod pro její konání •Pečlivě zvažovat: •1. vztahuje se k aktuálnímu dění (aby téma, než dojde na TK, nebylo passé); •2. představuje zásadní zvrat; obrat ve vývoji; •3. reakce na závažné obvinění. (viz TK hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové) - příklad nevhodně pojaté TK) •Viz TV Seznam: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/primy-prenos-hejtmanka-jermanova-vysvetluje-proc-jeji-manzel-jez di-sup V jakých oblastech se nejvíce TK objevují •Státní správa, samospráva (vláda, magistrát). •Kultura. •Ekonomika, byznys (nadnárodní firma). •Politika. Čas. Kdy? •Vynechávány jsou pondělky a pátky. •Nejvyhledávanější den je úterý. •Není důvod vynechat pondělek (dobrý je pondělek odpoledne, po obědě; obecně ne později než v 15:00), na začátku týdne vyhledávají novináři informace pro dodání do médií; pátek není vhodný – lidé se médiím ke konci týdne nevěnují. •Vhodný čas 10.00–12.00; 13.00–15.00. Aby TK nekolidovala •ČTK – přehled ohlášených TK (databáze), na vyžádání vám dají přehled. •ČTK neshromažďuje jen informace, ale pomáhá – rešerše, dodávání zpráv podle tematického hesla, slova atd. •Dostane-li ČTK pozvánku, zařadí ji do seznamu plánovaných akcí, ten se rozesílá všem médiím. Je potřeba zvážit. Dostupnost •V centru, v blízkosti redakcí, výjimečně v terénu. •Nutné zabezpečit příjezdové cesty a místa na parkování, informovat vrátné, ostrahu i zaměstnance. Vytvořit šipky, cedule – v místě. Připravenost •Perfektní, občerstvení, ale ne okázalé, aby nezastiňovalo důležitost tématu TK. Častá je otázka, kdo opulentní občerstvení platí. •Opulentnost je tolerována: banka, vstup nové strany do parlamentu atd. •TK = pracovní setkání. •Technika, dostatek zásuvek pro notebooky, připojení k internetu. Pozvánka •Neposíláme ji brzo, třeba měsíc dopředu. Týden před akcí, den předem e-mail. •Grafická podoba by měla být upravená v souladu s korporátní identitou. •Místo, poschodí, číslo místnosti, vhodné je doplnit GPS souřadnice, pokud není místo notoricky známé. •Téma, jména a funkce řečníků. •Nedotazujeme se novinářů, zda přijdou telefonem, e-mailem. Nezjišťujeme účast pod záminkou objednání občerstvení. •Můžeme na pozvánku dodat formuli o „případné laskavé potvrzení účasti“. • Samotné konání TK •Dodržíme čas. Nečekáme na opozdilce z řad novinářů. •Většinou je připravena dostupně prezenční listina. •Press kit – balíček/složka informačních materiálů. Nepřeceňujme zájem novinářů o propagační materiály firmy, ty minimalizujeme. Jen ty funkční – statistiky, výroční zpráva, harmonogram činností, vytištěná power-pointová prezentace - fakta, čísla, data; fact sheet, backgrounder atd. Materiály v digitální podobě, např. flash s logem firmy. Zpřístupnit na webových stránkách v sekci „pro média“. Materiály poskytujeme ve všech formách – tištěně, elektronicky, vyvěšením na web atd. (vše dohromady). •Novinář není zákazník nebo obchodní partner, chce to, co má pro něj informační hodnotu; NE PROPAGAČNÍ MATERIÁLY •Viz např. http://www.navstevapapeze.cz/press/press-kit •30 - 45 minut + dotazy + individuální rozhovory novinářů s řečníky (+ 30 min) = max. 1 a 1/2 hodiny •Točení materiálů – řečníci musí zůstat a ev. zopakovat totéž, co řekli na TK; neopakujeme, „jak jste slyšeli na tiskovce“. •Opakujeme pro různá média trpělivě totéž. • • Struktura TK •Bodový scénář – role, čas, pořadí. Rozvrh včetně časových limitů do tabulky. •Ve spolupráci s tiskovou mluvčí, s moderátorem; úloha organizační, musí znát „žánr“ a jak se podle něj chovat, musí znát problematiku. Proto si spíše nenajímáme PR agentury, ale pověříme vlastní oddělení PR. • Limit 5 řečníků, novináři preferují 3 a méně. • •Pořizujeme vlastní audiozáznam. •Webcasting TK. Vlastní vysílání. Dotazy novinářů •Kdo má přednost? Brífink – specifická forma TK •Press foyer; předsálí •Svolává se operativně e-mailem, často na tentýž den. Ad Tisková zpráva •Ihned po skončení nebo ještě před TK posíláme také tiskovou zprávu; e-mailem; dnes před TK – novináři si doplní, co potřebují na místě. •Vhodné zaslat i těm, kteří se nedostavili. •Někdy žádají předem – agenturní novináři a internetoví; v rámci možností jim vyhovíme; trváme však na embargu – nevydat před skončením TK. Tisková konference 2022