Literatura v intermediální perspektivě 2
Korespondenční úkol
Studenti si nejprve důkladně přečtou povídku Jana Drdy Vyšší princip (z výboru Němá barikáda, viz pdf příloha). Následně zhlédnou stejnojmenný film Jiřího Krejčíka z roku 1960.
Poté vypracují odpovědi na následující bloky otázek.
Otázky k analýze povídky:
- Kdo je hlavní hrdina (případně kdo jsou hrdinové) povídky?
- Popište děj povídky, pokuste se vystihnout hlavní téma (oč v příběhu běží).
- Popište kdy a v jakém časovém rozmezí se odehrává děj příběhu.
- Popište postavu profesora latiny. Jak je v literární předloze charakterizován? Konkrétně rozveďte, jak si hrdinu představujete, určete jeho věk, povahové rysy, fyzické rysy…
- Vysvětlete, co znamená přezdívka „Vyšší princip“?
- Jaké jiné literární dílo vztahující se k tematice 2. světové války znáte?
Otázky k analýze filmu:
- Popište děj filmu. Jak se liší od literární předlohy? Jaké časové rozmezí zobrazuje?
- O čem film pojednává? Popište konkrétně prostředí, kde se děj odehrává a srovnejte ho s prostředím literární předlohy.
- Popište, jaké vystupují ve filmu postavy? Se kterými postavami se v literární předloze setkali a se kterými ne?
- Charakterizujte jejich povahy? Které postavy jim byly sympatické a které nikoli?
- Popište, jaké nálady (pocity) ve vás film vyvolává? Měli jste podobné pocity již při čtení povídky Jana Drdy? Co podle vás tyto pocity způsobilo, čím toho bylo dosaženo?
- Popište, která scéna ve filmu na vás nejvíce zapůsobila?
Vypracovaný úkol studenti zašlou prostřednictvím mailu vyučujícímu.
Jan Drda Vyssi princip povidka