Informační věda 2

Týden 5


Pátá kapitola vychází ve své první části z monografie J. Cejpka Informace, komunikace a myšlení (s. 148-149; 2. vyd., 2005), kde stručně popisuje proměny myšlenky tzv. univerzální knihovny v kontextu sociokulturního a společensko-politického vývoje.

Ve druhé části stručně charakterizujeme vývoj tzv. hypotézy globálního mozku a vycházíme ze studie M. Lorenze Učící se společnost a její globální mozek (2008), ve které autor popisuje vývoj hypotézy globálního mozku jako nadindividuálního a kolektivního propojení počítačů v rámci počítačových sítí (či interakce člověk – počítač). Upozorňuje nejenom na možné výzvy pro současnou informační (či učící se společnost), ale také i na hrozby a možná rizika zneužití.


Cíle kapitoly: 

·  Charakterizovat informatizaci společnosti ve vztahu ke globalizaci;

·  Uvést základní vývojové proměny myšlenky tzv. univerzální knihovny;

·  Uvést základní vývojové proměny myšlenky tzv. hypotézy globálního mozku a uvést jak možná pozitiva realizace téhle koncepce, tak i možné hrozby;


Ve studijní opoře studujeme strany 31-36.