Průvodní list a organizace kurzu
1. Průvodní list a organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky
Cílem kurzu je uvedení do základních gramatických jevů nejstaršího spisovného slovanského jazyka – staroslověnštiny. Staroslověnština ukazuje pozdní fázi společného praslovanského základu všech slovanských jazyků včetně češtiny. Výuka je zaměřena na poznání této fáze v kontrastu s češtinou a ostatními slovanskými jazyky.
Osnova - bloky
1. Význam studia staroslověnštiny a její typické rysy v kontextu slovanských jazyků.
2. Gramatické kategorie jmen, o-kmeny maskulin a neuter, prézentní tvary atematického slovesa byti a tematických sloves 1. třídy.
3. Skloňování a-kmenů, měkké deklinace maskulin a neuter, jmenné skloňování adjektiv, tematická slovesa 2. a 3. třídy.
4. Skloňování ja-kmenů substantiv a adjektiv, skloňování i-kmenů, tematická slovesa 4. třídy, aorist.
5. Skloňování u-kmenů a nt-kmenů, prézens atematických sloves, aorist.
6. N-kmeny neuter a maskulin, s-kmeny, imperfektum, imperativ.
7. R-kmeny, zájmena rodová měkká, osobní zájmena, perfektum, plusquamperfektum, kondicionál, futurum, supinum.
8. Skloňování ъv-kmenů, rodová zájmena tvrdá, tázací zájmena, participium prézenta aktiva.
9. Participium préterita aktiva, participium prézenta pasiva, participium perfekta pasiva.
10. Absolutní a adnominální dativ, základní číslovky.
11. Složená adjektiva a jejich skloňování.
12. Stupňování adjektiv.
13. Skloňování složených participií.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému IS zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, která má formu testu. Předmětem zkoušky jsou především nejdůležitější pojmy a koncepty. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v systému IS.