Divadlo v kontextu západní kultury

Týden 12

12. Velká divadelní reforma (od Wagnera k modernismu); nové drama a inscenační divadlo. Nové výrazové prostředky, divadelní umělec - režisér; iluzívní a antiiluzivní divadlo.



Úkoly

• Přečtěte si oba dialogy a pokuste se shrnout Craigovy hlavní myšlenky:

CRAIG, Edward Gordon. O divadelním umění. Praha: Institut umění – Divadelní ústav, 2006, s. 92–172.

• Srovnejte Shelleyho drama Cenciové s Artaudovou verzí. V čem spočívá jejich odlišnost – vedle práce s jazykem?

• Odpovězte a zdůvodněte, jak by v duchu biomechaniky herec předvedl radost. Tak, že si bude složitě navozovat vnitřní motivaci radosti – nebo tak, že se několikrát zhoupne na hrazdě? Využít můžete např. text:

HYVNAR, Jan. Mejercholdova biomechanika. In týž: Herec v moderním divadle. Praha: Pražská scéna, 2000, s. 155–180. 



Test 12


1. Vysvětlete podstatu a principy první divadelní reformy. 

2. Uveďte klíčové osobnosti a jejich přínos. 

3. Vysvětlete podstatu a principy druhé divadelní reformy. 

4. Uveďte klíčové osobnosti a jejich přínos. 

5. Pokuste se formulovat základní principy dadaistického, surrealistického a futuristického divadla. V čem spatřujete hlavní rozdíly?

Literatura 12
PDF ke stažení