8. Bulvár a bulvarizace - vývoj a charakteristika, bulvární žurnalistika, indikátory, bulvarizace a její základní prvky
Bulvární žurnalistika vzniká jako důsledek masového tisku. S masovým rozšířením novin, nastává změna ve výrobě zpravodajských obsahů. V českých zemích se vžil pojem „bulvární“, pro označení médií, která se orientují na produkci obsahů se skandální tematikou a zábavní formou.
Komplexně
je bulvární žurnalistika charakterizována několika základními rysy,
které obvykle indikuje několik dílčích prvků, které jsou navíc obvykle
komplementárně spojeny (na základě spojení několika z nich se zesiluje
účinek dalšího atp.).
Na české mediální scéně se od druhé poloviny
devadesátých let začíná stále výrazněji prosazovat jev, jenž se dá
označit jako rozostření hranice mezi klasickým bulvárem a takzvaně
seriózní žurnalistikou. Jedná se o tzv. bulvarizaci. Bulvarizace znamená
úpadek tzv. hard news, neboli seriózních zpráv, a nárůst
in-fotainmentu. (Esser 1999). Z toho vyplývá, že je více prostoru
věnováno showbyznysu, nejrůznějším skandálům na úkor vážnějšího
zpravodajství jako např. politické zprávy, umění či události ze světa.
V opoře studujeme s. 40-45.