1. Úvod
1. Průvodní list organizace kurzu
Sylabus
Cíle výuky:
Předmět je určen studentům 1. ročníku Mgr. studia. Je koncipován jako přehledový, takže kromě faktických informací o hlavních vývojových pohybech uvnitř české poezie posledních třiceti let se studenti seznámí i s konkrétními díly vybraných autorů. Předpokládá se i jejich průběžná příprava na jednotlivé okruhy formou četby konkrétních textů.
Osnova-bloky:
1. Co je to vlastně
současná poezie? (Datování, koncepty, vliv vnějších okolností.)
2. Proměna funkcí literatury, ceny, časopisy a
literární kritika.
3. Literární život: Ceny, ocenění a
funkce knižního trhu.
4. Generační rozvrstvenost současné české poezie Ia: generace nejstarší.
5. Generační
rozvrstvenost současné české poezie Ib: generace let 60.
6. Generační rozvrstvenost současné české
poezie II: "solitéři".
7. Generační
rozvrstvenost současné české poezie III: underground, generace přelomu.
8. Generační rozvrstvenost současné české
poezie IV: Generace 90. let 20. stol.
9. Generační rozvrstvenost současné
české poezie V: Nejmladší generace básnické.
10. Nejstarší literární generace v novém tisíciletí.
11. Generace 60. let 20. stol. a underground v novém tisíciletí.
12. Generace 90. let 20. stol., mladí a nejmladší v novém tisíciletí.13. Proměny literární života, ceny, autorská čtení apod.
Vyučující
Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
· Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
· Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
· Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích. Je přitom nezbytné k obligatorní formě přípravy počítat i četbu konkrétních literárních textů.
· Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje zkouškou, ke které nezbytným předpokladem je plnění úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Musí být podložen též konkrétní četbou. Práce by měly být odevzdány v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období vždy alespoň týden před vypsaným termínem zkoušky. Zkouška samotná se sestávat jak z prověřování znalostí jednotlivých okruhů uvedených v sylabu, tak z diskuse nad vybranými díly, jejichž seznam student přinese s sebou a musí čítat alespoň 20 knih krásné literatury. Zkouška bude probíhat dle termínů vypsaných v systému is. slu.
2. Způsoby komunikace
Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu.
Kontakt na vyučujícího:
e-mail: jakub.chrobak@fpf.slu.cz
telefon: (+420) 553 684 410
konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9
Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému is.slu), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.
Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta.
3. Tipy ke studiu a literatura
Tipy ke studiu
Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:
· Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :
o Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?
o Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?
o Chápu posloupnost cílů?
· Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu), vraťte se ke klíčovým pojmům.
o Pamatuji si klíčová slova?
o Znám jejich obsah?
o Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?
o Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?
o Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?
o Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury?
· Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:
o Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?
o Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?
LITERATURA:
Povinná literatura:
ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
ČERVENKA, M.; HOLÝ, J.; HRBATA, Z. A KOL. Na cestě ke smyslu. Poetika literárního díla 20. stol. Praha: Torst, 2005.
KŘIVÁNEK, V. Kolik příležitostí má poezie. Kapitoly z české poválečné poezie 1945-200. Brno: Host, 2007.
ZIZLER, J.; HRUŠKA, P.; MACHALA, L.; VODIČKA, L. V souřadnicích volnosti. Praha: Academia, 2008.
FIALOVÁ, A.; HRUŠKA, P.; JUNGMANNOVÁ, L. V souřadnicích mnohosti. Praha: Academia, 2014.
Doporučená literatura:
HAMAN, A. Úvod do studia literatury a interpretace díla. Jinočany : H+H, 1999.
HAVEL, Václav; HVÍŽĎALA, Karel. Prosím stručně: Rozhovor s Karlem Hvížďalou, poznámky, dokumenty. Praha: Gallery, 2006.
CHROBÁK, J. Kdo co je dnes poezie: nad ročenkami Nejlepší české básně. In MACHALA, L., DAMBORSKÁ, A., SLÁDKOVÁ, L. et al. Cenová bilance 2015: nad literárními díly oceněnými i neoceněnými v roce 2015. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5337-8, s. 40-51.
BĚLOHRADSKÝ, Václav. Společnost nevolnosti: Eseje z pozdější doby. Praha: SLON, 2014. 3. vyd.
Distanční prvky
Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu.