Pojem středověk a jeho interpretace
Středověk a periodizace středověku
Pojem středověk má řadu významových rovin. Budeme-li se tedy na
následujících stránkách zabývat dějinami středověku, musíme se nejprve zaměřit
na definici tohoto pojmu v kontextu historického vývoje a bádání. Obecně
rozšířená a přijímaná je svými kořeny v humanistické filozofii dějin
tkvící představa o středověku jako o přechodném období mezi zánikem vyspělé
civilizace pozdně římské antiky a prvními záblesky rodící se renesanční víry
v člověka. V tomto zjednodušeném konceptu středověk symbolizuje
jakési „období temna“ či úpadku v rovině politické, ekonomické i
společenské a především kulturní – vnímáme-li ovšem kulturu jako segment života
společnosti. V takové podobě tento pojem rezonuje i ve slovníku a
představách soudobé společnosti (viz použití výrazu „středověký“ jako
synonymního označení čehosi zpátečnického či nevyhovujícího stupni rozvoje
současné společnosti, např. v oblasti publicistiky). Při bližším pohledu na
toto dlouhé období lidských dějin, jež bývá tradičně vymezováno rozpadem a
zánikem římského impéria na straně jedné (395 – rozdělení římské říše mezi syny
císaře Theodosia, 476 – sesazení posledního římského císaře Romula Augustula
skirským vojevůdcem Odoakarem) a v pořadí druhým dobytím císařské
Konstantinopole (1453 – dobytí města tureckými armádami Mehmeda II.), a
v závěru počínající konfesionalizací (1517 – Martin Luther přibíjí na
vrata kostela Všech svatých ve Wittenbergu svých 95 tezí), objevením
z evropského pohledu nového kontinentu (na podzim roku 1492 flotila
Kryštofa Kolumba připlouvá do Nového světa) či až počátkem občanské války
v Anglii (1640), je však patrné, že jej nelze jednoduše odsoudit do role
úpadkového věku zahaleného do temna nevědomosti, brutality, bídy a strádání.
Právě v tomto období byly totiž položeny základy moderní euroatlantické
společnosti a z jeho dědictví čerpá tato kultura (ve smyslu segmentárního
i systémově-symbolického vymezení pojmu) dodnes. Rovněž je nelze považovat za
homogenní epizodu bez vývoje a vnitřní rozrůzněnosti. Právě naopak. Středověk
ve smyslu obecného označení etapy dějinného vývoje společnosti představuje
vnitřně bohatě členěné a dynamické období, přičemž tradiční dělení na raný (5.
– cca 11. stol.), vrcholný či rozvinutý (11. – 14. stol.) a pozdní (14. – 15.
stol.) středověk bývá dnes již často nahrazováno novými, proměnám vývoje
středověké společnosti lépe odpovídajícími periodizacemi.
Zastavme se nejprve u toho, jak vlastně samotný pojem vznikl a jaký
význam mu byl v průběhu doby přisuzován autory (nejen) historiografických
prací. Přibližně od 14. století se v dílech raně renesančních učenců
objevují odkazy na tzv. dobu temna („tenebrae“
v díle Francesca Petrarcy, podobně např. v dílech Mikuláše
Kusánského nebo Giovanni Andrei), či o století později na
tzv. střední věk („medium aevum“, „media tempestas“ – např. v pracích
humanistických učenců a historiků Flavia Bionda a Leonarda Bruniho). Jedná se o
dobově podmíněné a emocionálně zabarvené označení, při jehož konstituování
sehrávalo hlavní roli vědomí odlišnosti nazírání na svět v rámci rodícího
se evropského humanismu. Středověk byl dobou výrazně se lišící od doby
předchozí a – byť by to snad bylo pouze přáním hrstky renesančních učenců –
také od doby, jež právě počínala a jež měla následovat. Od doby, již znovu
ozáří středověkými bludy nezkalené poznání všemocného lidského rozumu (ratia) a která naváže na vyspělou
antickou literární, vědeckou i uměleckou tradici. Byl to právě zmiňovaný italský
renesanční historik a humanista Flavio Biondo (zejm. v díle „Historiarum
ab inclinatione Romanorum imperii decades“), kdo do historiografie vnesl zcela nové pojetí periodizace
dějin, které už nechápal po vzoru augustinianské filozofie jako jednolitou dobu
od vtělení Páně do Posledního soudu, ale vymezil v jejich rámci právě dle
něj značně se odlišující období mezi léty 410 a 1410. Považoval tedy – jako
valná většina humanistů a renesančních učenců – svou současnost za kvalitativně
odlišné období (kulturně na vyšší úrovni), jež navázalo tam, kde byly tyto
kvality zpřetrhány počátkem středověkého „temna“.
Podobný koncept středověku můžeme pozorovat i v rámci reformační
tradice. Období konfesionalizace je právě z hlediska reformačních proudů
typické svým negativním postojem k temným stoletím „střední doby“, ve
které se v náboženském životě a především v církvi začaly projevovat
negativní úpadkové fenomény, jakými bylo např. kupčení se svátostmi, světské
panování papeže a jiných církevních hodnostářů, porušování celibátu a morální
poklesky kryté oficiálními církevními kruhy. Reformování církve má potom
v současnosti těchto teoretiků a autorů přinést jakési očištění, nápravu a
nový začátek. Ještě v proslulém díle „Decline
and Fall of the Roman Empire“ britského osvícenského historika Edwarda Gibbona
se setkáme s kritikou temného období úpadku, následujícího po rozpadu
dříve skvělé římské říše, na jejímž zániku podle něj neslo mimo jiné velkou
vinu křesťanství odpoutávající důrazem na posmrtný život pozornost od soudobých
problémů a uvědomělého občanského života.
Proměněnou optikou je na středověkou kulturu a celé toto dějinné období
nazíráno již v průběhu několika následujících desetiletí. První polovina
19. století s sebou do evropského myšlení přináší romantické tendence a
spolu s nimi se můžeme setkat také se zásadním přehodnocením vztahu
k středověkým reáliím. Středověk romantismu je středověkem Williama Blaka,
Jamese Macphersona, Goetheho a Waltra Scotta. Romantický středověk je ideální
krajinou plnou rytířské odvahy a cti, vladařských ideálů, dvorské lásky a hrdinných
počátků v 19. století se formujících moderních národů (srov. vztah ke
středověké látce v období českého národního probuzení). Tato obliba středověku
nepostihla pouze literaturu a historiografii, ale pronikla rovněž do řady
dalších oblastí života společnosti 19. století. V této době se také poprvé
setkáváme s plným rozvinutím fenoménu označovaného jako medievalismus či
medievismus („medievalism“ – označuje přejímání prvků středověké kultury,
estetiky, námětů z oblasti literatury, kultury, architektury, užitého
umění, středověkých přístupů, postupů či tradic). Zejména na britských
ostrovech získává oblibu nový architektonický styl inspirovaný středověkými
stavbami – tzv. neogotika s tradicí již od dob Christophera Wrena. Mezi výrazné
představitele medievismu 19. století můžeme zařadit rovněž výtvarné umělce z Vídeňské
akademie, sdružené v tzv. „Spolku sv. Lukáše“ (Lucasbund), kteří se sami označovali jako „Nazarénští“ či „Nazaréni“,
či britské prerafaelity, hnutí umělců
označované jako „Art and Crafts“.
Jakási rehabilitace středověku jakožto bájného období utváření „ducha“
formujících se moderních národů a s tím spojená dezinterpretace některých
pro nacionalistické ideologie významných dějinných událostí vytváří později
v průběhu první poloviny 20. století prostor pro využití (či zneužití)
středověké látky k propagandistickým účelům. Jak v období první, tak
i druhé světové války proniká středověká tematika do agitačních či náborových
plakátů, do hesel propagandy i rétoriky hlavních představitelů obou nepřátelských
táborů. Hrdinská „národní“ minulost je vyzdvihována v kontextu soudobé
situace; Alexandr Něvský a jeho slavné vítězství nad řádem německých rytířů je
tak připomínán ruským vojákům na východní frontě, motiv sv. Jiří bojujícího
proti draku představuje důležitou součást britské válečné kampaně, v norském
prostředí je připomínána hrdinná vikingská minulost a sounáležitost s
germánstvím, české propagandě čerpající ze středověké historické látky
„kraluje“ motiv neporaženého husitského hejtmana Jana Žižky z Trocnova a
husitů vůbec. S odezněním válečných událostí a s postupným rozvojem
moderní euroatlantické společnosti nachází motivy středověku uplatnění také ve
zcela odlišných sférách života společnosti. Užívání odkazů na středověké dějiny
z politické rétoriky 20. a 21. století sice zcela nevymizelo a
v současné geopolitické situaci znovu získává na popularitě, hlavním
recipientem středověkých inspirací se však stala oblast populární či masové
kultury.
Co to ale je, onen středověk? Lze jej vůbec nějakým relevantním
(vědeckým) způsobem analyzovat, periodizovat, definovat? Mezi současným
historikem a minulou historickou skutečností vždy existuje jen velmi omezené a
křehké spojení zprostředkované dochovanými prameny; v případě období
středověku písemnými, hmotnými či obrazovými nositeli informace o minulosti. Výsledný
obraz minulých dějů tak stále zůstává pouhou, na interpretaci těchto pramenů
závislou konstrukcí, jejíž podobnost historické skutečnosti je v mnoha
ohledech pouze spekulativní. To, co umožňuje přiblížit se skutečnosti co
nejblíže, je aplikace kritické historické metody a v současné medievistice
také interdisciplinární přístup. Řada soudů o středověku, vyslovených historiky
19. a 1. poloviny 20. století, tak byla na základě uplatnění moderních
badatelských přístupů revidována a doplněna. Mezi takové fenomény patří i
samotná periodizace tohoto období dějin. Již jsme se zmínili o klasickém
rozdělení středověku na raný, vrcholný a pozdní. V současné odborné
literatuře se však setkáme s rozdělením založeným na odlišných
východiscích. Zejména francouzský medievista Jacques Le Goff, proslulý svým
pojetím „dlouhého středověku“, tvrdil, že při periodizaci dlouhého období je
nutné věnovat pozornost nejen proměnám na poli politických dějin, ale rovněž
společenským strukturám. Podle jeho názoru se řada středověkých postupů
v přístupu k realitě, k práci i v myšlení v určitých
společenských vrstvách nezměnila až do nástupu průmyslového věku. Zejména ve
francouzské literatuře se proto setkáme s odlišným dělením na „velmi
dlouhý středověk“ (do 10. století), „střední středověk“ (od roku 1000 do roku
1348) a „pozdní středověk“, zahrnující období od stoleté války po reformaci. Z hlediska
politických struktur pak přetrvávání středověkých přístupů narušuje až Velká
francouzská revoluce r. 1789. Z hlediska mentality je nejen pro Le Goffa
horní hranicí středověku již zmiňovaná průmyslová revoluce 19. století. V souvislosti
s periodizací středověku je nutné zmínit ještě koncept tzv. „podzimu
středověku“ nizozemského historika Johanna Huizingy. Tento badatel se ve své
stejnojmenné knize zaměřil na analýzu proměňujících se kulturně-společenských
fenoménů období 14. a 15. století a vykreslil tak atmosféru, v jejímž
rámci se již (podobně jako na podzim) ohlašovaly známky blížící se proměny
(„zimy“, tj. konce středověku).
Kontrolní otázky
1. Kdy
a v jakých souvislostech se poprvé setkáváme s užitím pojmu
„středověk“?
2. Objasněte
pojem „dlouhý středověk“. Kdo je jeho autorem?
3. V jaké
souvislosti hovoříme o tzv. „podzimu středověku“?
4. Definujte
společenský a kulturní fenomén označovaný jako „medievismus“ či
„medievalismus“.
5. Ve
kterém díle kterého historika je křesťanství označováno za spoluviníka rozpadu
pozdně antické římské říše a proč?
6. V jaké
souvislosti se setkáváme s rehabilitací středověku a středověké tematiky?
7. Vyjmenujte
středověké fenomény, které rezonovaly v rámci propagandy jednotlivých
států zapojených do obou největších válečných konfliktů 20. století. Jakým
způsobem s nimi propaganda pracovala?
8. Jak
se liší tradiční periodizace středověku od moderního pojetí (zejm. francouzské
historiografie)?
9. V rámci
jakých oblastí života moderní společnosti 2. poloviny 20. a 21. století se
nejčastěji setkáváme s recepcí (reflexí) středověku?
10. Kteří významní čeští a světoví autoři se ve svých pracích zabývali středověkými dějinami? (Uveďte alespoň deset autorů z obou kategorií.)
Doporučená literatura
1.
Bjork, Robert E.: The Oxford Dictionary of the
Middle Ages, Oxford 2010.
2.
Cantor, Norman F.: Inventing the Middle Ages,
New York 1991.
3.
Češka, Josef: Zánik antického světa, Praha 2000.
4.
Drška, Václav – Picková, Dana: Dějiny středověké
Evropy, Praha 2004.
5.
Fuhrmann, Horst: Einladung ins Mittelalter,
München 1989.
6.
Fuhrmann, Horst: Středověk je kolem nás, Praha
2006.
7.
Goetz, Hans – Werner: Proseminar Geschichte.
Mittelalter, Stuttgart 1993.
8.
Gurevič, Aron: Kategorie středověké kultury,
Praha 1978.
9.
Honzák, František - Pečenka, Marek - Stellner,
František - Vlčková, Jitka: Evropa v proměnách staletí, Praha 2001.
10.
Huizinga, Johan: Podzim středověku, Praha 1999.
11.
Le Goff, Jacques: Kultura středověké Evropy,
Praha 1991.
12.
Le Goff, Jacques: O hranicích dějinných období.
Na příkladu středověku a renesance, Praha 2014.
13.
Le Goff, Jacques: Paměť a dějiny, Praha 2007.
14.
Le Goff, Jacques: Středověká imaginace, Praha
1999.
15.
Le Goff, Jacques: Středověký člověk a jeho svět,
Praha 1999.
16.
Le Goff, Jacques: Za jiný středověk. Čas,
kultura a práce na středověkém Západě: 18 esejů, Praha 2005.
17.
Le Goff, Jacques - Schmitt, Jean – Claude:
Encyklopedie středověku, Praha 1999.
18.
Matthew, Donald: Svět středověké Evropy, Praha
1997.
19.
Seibt, Ferdinand: Lesk a bída středověku, Praha
2000.
20.
Spunar, Pavel: Kultura českého středověku, Praha
1985.