Tvůrčí psaní
Tvůrčí psaní
Info
Období
zima 2024

1. Průvodní list a organizace kurzu

Sylabus

Cíle výuky:

Tento seminář tvůrčího psaní je určen především studentům prvních tří ročníků bc. studia bohemistických oborů. Je zaměřen na kompetenci literární, na formálně uzavřený literární artefakt v oboru poezie, prózy a okrajově též dramatu - s případným přesahem do odvětví, kde se psaní uplatňuje v odlišné podobě: odborného a manažerského, publicistického a žurnalistického. Zásadou je ale jakýsi čtenářský obrat, tzn., že jde především o to, aby studenti skrze tvorbu vlastních textů intimněji pronikli do struktury jednotlivých literárních druhů.

Osnova - bloky:

1.       Co je to tvůrčí psaní?

2.       Tři literární druhy jako tři oblasti, nebo způsoby prožívání?

3.       Lyrické bezčasí a zastavování času v prostoru básní.

4.       Zastavený čas a možnosti revize.

5.       Reflexe autorských oprav a zásahů. Konečná redakce.

6.       Epika: v centru všeho je vyprávění. Kdo ale vypráví?

7.       Jak se dá vstoupit do prozaického světa? In medias res, postupně, obrácená chronologie.

8.       Dialog.

9.       Jak psát prózu I: zaplňování konceptu?

10.    Jak psát prózu II: psaní po stránce? 

11.    Drama I: Kdo zde mluví a kdo vypráví?

12.    Drama II: Dramatická situace.

13.   Reflexe autorských oprav a zásahů zejména v rovině stylové. Shrnutí a analýzy všech tří literárních pokusů.

Vyučující

Mgr. Jakub Chrobák, Ph.D.

Organizace kursu

Kurs je rozčleněn do 13 lekcí, které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu učení.

Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:

·        Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.

·        Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.

·        Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.

·        Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.

Podmínky absolvování

Kurs se ukončuje zápočtem, který má formu úkolů zadaných v prostředí LMS Moodle a tamtéž vytvořených testů. Předmětem jsou především nejdůležitější schopnosti a způsoby práce. Zápočet by měl proběhnout v zápočtovém týdnu, případně s možností opravy ve zkouškovém období dle termínů vypsaných v systému STAG.

 

2. Způsoby komunikace

Výuka v kombinované formě studia probíhá podle rozvrhu zveřejněného na http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=704

Kontakt na vyučujícího:

e-mail: jakub.chrobak@fpf.slu.cz

telefon: (+420) 553 684 410

konzultační hodiny najdete na: http://bohemistika.fpf.slu.cz/?page_id=9

Komunikace s vyučujícím může probíhat buď s využitím výše uvedených kontaktních informací, nebo lze zadat dotaz do fóra. Informace o změnách v rozvrhu a různá další urgentní upozornění mohou být zasílána přes hromadný e-mail (v systému STAG), proto prosím sledujte své školní e-mailové schránky.

Fórum je možné používat i ke komunikaci mezi studenty, příspěvky ve fóru nebudou sloužit jako podklad pro hodnocení studenta. Podobně je tomu s úkoly v rámci jednotlivých okruhů s označením Chat.

3. Tipy ke studiu a literatura

Tipy ke studiu

Během samostudia budete systémem úloh a testů vedeni tak, abyste si osvojili klíčové poznatky. Účinné je provádět další evaluaci své činnosti, např těmito činnostmi:

·         Zamyslete se nad formulací cíle kapitoly (či celého předmětu): :

o    Dokážu zpaměti vysvětlit pojem/pojmy, který je součástí popisu cíle?

o    Uvědomuji si vztahy mezi dílčími cíli?

o    Chápu posloupnost cílů?

·         Pokud nastanou o splnění cíle studia pochybnosti (přestože jste absolvovali sadu úloh v moodlu, absolvovali také Chaty s učitelem i studenty), vraťte se ke klíčovým pojmům.

o    Pamatuji si klíčová slova?

o    Znám jejich obsah?

o    Umím vysvětlit definici, která obsah pojmu charakterizuje?

o    Odhaluji při definování vztahy mezi pojmy?

o    Užívám náležitého jazyka při definování, vysvětlování a usouvztažňování pojmů? obsahu pojmu?

o    Doplňuji si znalosti o klíčových pojmech (a vztazích mezi nimi) z doporučené literatury? Dokážu vysvětlit, jak tyto pojmy a jejich užití reálně funguje při tvorbě textů a jejich rozumění?

·         Je užitečné provést revizi práce při vyplňování úkolů:

o    Které z úkolů jsem dokázal splnit bez opory textu?

o    Jsem schopen splněný úkol popsat, tedy zpaměti reprodukovat jeho zadání, proces řešení, výsledek a jeho zdůvodnění?

Literatura

Povinná literatura:

ECO, U. Meze interpretace. Praha: Karolinum, 2004.
HAMAN, A. Kontexty a konfrontace. Praha: ARSCI, 2010.
JEDLIČKOVÁ, A. (ed.) Průvodce po světové literární teorii 20. stol. Brno: Host, 2012.
KOŽMÍN, Z. Interpretace básní. Brno: MU, 1997.
MUKAŘOVSKÝ, J. Studie I. Brno: Host, 2000. 

Doporučená literatura:
ARISTOTELES. Poetika. Praha: Svoboda, 1996. 
BOURDIEU, P. Pravidla umění. Brno: Host, 2010.
FRYNTA, E. Zastřená tvář poezie. Praha: Nakl. F. Kafky, 1993. Také In týž: Eseje. Praha: Torst, 2013.
KUBÍNOVÁ, M. (ed.) O poetice literárních druhů. Praha: ÚČL AV ČR, 1995.
MANGUEL, A. Dějiny čtení. Brno: Host, 2007.

 

Distanční prvky

Ve studijních materiálech či popiscích studijních zdrojů a jiných interaktivních modulů elektronického kurzu můžete narazit na různé distanční prvky. Přehled těchto distančních prvků najdete na konci hlavního studijního textu. 

V tomto okruhu se zaměříme na podstatu předmětu, jeho možnosti a způsoby, jak o něm přemýšlet. Ve stud. opoře studujeme s. 7-16.

Kapitola obsahuje:
1
PDF
Učitel doporučuje studovat od 30. 9. 2024 do 6. 10. 2024.

V této části se zaměříme na lyriku, epiku a drama jako na obecné koncepty a literární druhy. Ve stud. opoře studujeme s. 18-24.

Učitel doporučuje studovat od 7. 10. 2024 do 13. 10. 2024.

V tomto okruhu půjde o hlubší vhled do lyrických textů i skrze vlastní tvůrčí výkony, které budou nedílnou součástí výuky. Spolu s diskusí nad nimi. Zde pozorně studujeme s. 19-21 a velmi přehledově s. 26-37.

Učitel doporučuje studovat od 14. 10. 2024 do 20. 10. 2024.

V tomto bodě už budeme především pracovat s vašimi texty, na nich si budeme blíže ukazovat onen proces od původní básnické suroviny k prvním pokusům formulovat a zcelit vyjádření v lyrický text. Studujeme s. 26-34.

Učitel doporučuje studovat od 21. 10. 2024 do 27. 10. 2024.

Zde budeme sledovat, jak se rodí lyrický text na základě vaší vlastní práce s vašimi básnickými pokusy. Opakujeme a studujeme s. 31-37.

Učitel doporučuje studovat od 28. 10. 2024 do 3. 11. 2024.

Zde se dostaneme na půdu epických textů, jejich zákonitostí, možností. V tomto bodě se zaměříme na vypravěče. Studujeme pozorně s. 38-45.

Učitel doporučuje studovat od 4. 11. 2024 do 10. 11. 2024.

V tomto okruhu, opět na základě vašich prvních prozaických pokusů, budeme potěžkávat možnosti, jak prozaický text začít a jak v něm posouvat děj. Díky vaší tvořivé činnosti a následné reflexi se tak snad dobereme k intenzivnějšímu porozumění toho, jak epické texty fungují. K tomu je potřeba plnit zadané úkoly a hlavně se aktivně účastnit též Chatu. Studujeme s. 46-49.

Učitel doporučuje studovat od 11. 11. 2024 do 17. 11. 2024.

V tomto okruhu se stylisticky, jazykově a funkčně podíváme na to, jakou funkce má a může hrát dialog v epickém světě, jak jej používat, jak s ním pracovat a jak mu rozumět. Studujeme a především s vlastními texty konfrontujeme s. 49-50.

Učitel doporučuje studovat od 18. 11. 2024 do 24. 11. 2024.

V těchto dvou po sobě jdoucích okruzích se budeme na základě vaší tvořivé i kritické činnosti pokoušet vstupovat přímo do samotného vzniku a cizelování prozaického textu. Studujeme s. 50-55.

Učitel doporučuje studovat od 25. 11. 2024 do 1. 12. 2024.

Zde budeme pokračovat v předchozím okruhu, jen se zaměříme na odlišný způsob psaní prozaického textu. Opakujeme a konfrontujeme předchozí stránky se studiem stran 51-56.

Učitel doporučuje studovat od 2. 12. 2024 do 8. 12. 2024.

V tomto okruhu se přesuneme k poslednímu literárnímu druhu, k dramatu. Budeme se soustředit na to, jak se epické prostředky (zejména zprostředkovanost vyprávění) proměňují v dramatickém textu v cosi zcela jiného. Studujeme s. 56-59.

Učitel doporučuje studovat od 9. 12. 2024 do 15. 12. 2024.

Zde, opět na podkladě vašich textů, budeme analyzovat základní stavební prvek dramatu, dramatickou situaci, co ji tvoří, jak se rodí, co ji určuje. Studujeme s. 59-61.

Učitel doporučuje studovat od 16. 12. 2024 do 22. 12. 2024.

V tomto okruhu se zaměříme na styl nejen v dramatickém textu. Budeme pracovat důsledně ve vzájemném dialogu a pracovat s vašimi tvůrčími pokusy. V opoře se budeme orientovat celkovou znalostí látky s. 61-66.

Učitel doporučuje studovat od 23. 12. 2024 do 29. 12. 2024.
Předchozí