3. Vizuální gramotnost
Studenti rozumějí pojmu vizuálně gramotnost a při nácviku analýzy historických obrazových pramenů rozvíjejí vlastní kompetence vizuální gramotnosti. Studenti se seznamují s vybranými modely analýzy a interpretace vizuálního sdělení (obrazu, karikatury, fotografie.) Studenti aktivně procvičují znalosti z těchto interpretačních modelů (Panofsky, Flusser, Benjamin, Berger, Ritchin aj.) a předkládají vlastní výsledky porozumění vizuální skutečnosti. Studenti se zamýšlejí nad zneužíváním vizuality v sociální a historické komunikaci. Studenti se zamýšlejí nad rolí umělé inteligence při vytváření vizuálních sdělení. Studenti diskutují o etických aspektech využívání a zneužívání umělé inteligence při produkci vizuality.
Klíčové
pojmy:
vizualita – vizuální gramotnost – analýza vizuality – interpretace vizuality – umělá inteligence
Literatura
a další zdroje:
PANOFSKY,
Erwin. Význam ve výtvarném umění. Praha: Malvern, 2021. ISBN
978-80-7530-302-8, s. 13–40.
Úkoly:
1) Aplikujte
Panofského interpretační model obrazu na Vámi vybrané vizuální dílo.
2) Objasněte,
jak Vilém Flusser přistupuje k analýze fotografie.