5. Problematika medializace historických událostí ve vztahu k současnosti a její společenské důsledky
Studenti na vybraných příkladech porovnávají obsah (formu) písemných historických pramenů, (a ukázek z produkce historické vědy) s mediálním znázorněním historických skutečností. Studenti si všímají shodných znaků i odlišností. Pro analýzy jsou vybrány zejména důležité mezníky českých dějin (1918, 1938, 1945, 1948, 1968, 1989.) Studenti vyhledávají v současných tištěných i elektronických médiích texty (pořady), jež se medializaci historických událostí věnují. Studenti předkládají vlastní analýzu vybraného textu (pořadu), jenž se medializaci historie věnuje. Studenti se zamýšlejí nad kvalitou analyzovaného mediálního produktu, snaží se prezentované informace z předloženého mediálního produktu ověřit v dostupné odborné literatuře (pramenech.)
Klíčové
pojmy:
historický pramen – historiografie – mediální pořady s historickou tematikou – kritické myšlení
Literatura
a další zdroje:
PTÁČEK, Luboš. Umění mezi alegorií a ideologií: proměna reprezentace historie v českém historickém filmu a televizním seriálu. Praha: Casablanca, 2019. ISBN 978-80-87292-45-7, s.7–22.
Otázky:
1) Vysvětlete,
jak může ideologie ovlivnit vizuální ztvárnění historické skutečnosti?
2) Objasněte,
jaké současné společenské jevy mohou mít vliv na podobu medializace
historických událostí?