Úvodní informace
Cíle výuky:
Cílem kurzu je poskytnout studentům základní informace o vývojových souvislostech historie světového a českého divadla období 20. století až do současnosti. Pozornost bude soustředěna jak na estetické a filozofické koncepce divadelní a dramatické tvorby v jednotlivých obdobích, tak na vývoj inscenačních forem, scénografie a herectví. Studenti získají klíčové znalosti o vývoji dramatu a divadelních konvencích jednotlivých historických etap.
Kurs navazuje na předměty Divadlo v kontextu západní kultury a Divadlo v české kultuře.
Osnova - bloky:
1. Evropské divadelní reformy 1. pol. 20. století.
2. Divadlo a drama v letech 1918-1945 v Evropě a USA. Experimentální divadlo.
3. Proměny českého divadla v letech 1918-1945: oficiální scény. Zásadní představitelé české režie (Jaroslav Kvapil, František Zavřel, K. H. Hilar a další).
4. Česká meziválečná divadelní avantgarda: Osvobozené divadlo, tvorba významných režijních osobností (Jindřich Honzl, Jiří Frejka, E. F. Burian), přesahy jejich tvorby.
5. České meziválečné drama.
6. Od existencialismu k absurdnímu divadlu a dramatu.
7. Vývojové tendence v divadle po 2. světové válce: druhá divadelní reforma (soubory a režisérské osobnosti).
8. Drama 2. poloviny 20. století.
9. České divadlo v totalitním systému (1945-1989), periodizace a vývojové tendence.
10. Významné české divadelní soubory a režijní osobnosti (1945-1989). Autorské a studiové divadlo.
11. Významné osobnosti české dramatiky (1945-1989).
12. Současné tendence v evropském divadle 21. století: proměna dramaturgie a režisérské osobnosti. Osobnosti evropského dramatu.
13. České divadlo a drama od roku 1989 do současnosti.
Vyučující
Mgr. Pavla Bergmannová
Organizace kursu
Kurs je rozčleněn do 13 lekcí,
které odpovídají 13 týdnům semestru. To studenty podporuje v průběžném
studiu a plnění úkolů; jednotlivé tutoriály jsou přitom v rámci semestru
rozloženy pravidelně a umožňují průběžné konzultace a řízení procesu
učení.
Studijní opora předmětu sleduje tyto cíle:
- Formuluje v souladu se sylabem základní témata obsahu předmětu, a to tak, aby si student osvojil podstatu sdělovaného tématu prostřednictvím náležité terminologie.
- Řídí proces učení (osvojení poznatku až do úrovně komunikace poznatkem): výkladový text je doplňován různými distančními prvky, zejména osvětlujícími příklady (aplikacemi), kontrolními otázkami a úkoly, jež poznatek upevňují.
- Propojení hlavního výkladového textu a systému autoevaluačních činností v systému moodle zajistí osvojení učiva v postupných krocích.
Student je přitom ve studiu řízen a podporován nejen studijní oporou, ale i kontaktem s učitelem – ve fázi přímé výuky, při konzultacích a prostřednictvím elektronické individuální nebo skupinové komunikace.
Podmínky absolvování
Kurs se ukončuje ústní zkouškou. Předpokladem k jejímu zahájení je prezentace projektu. Zkouška probíhá ve zkouškovém období. Termíny jsou vypsány v systému ISSU.