Primární prevence ve školství
Jak už bylo uvedeno, na prevenci je možné nahlížet jako na soubor aktivit, jejichž cílem je zamezit či snížit výskyt a šíření rizikového chování. Ministerstvo školství vydalo metodiku pro primární prevenci ve 24 tématech.
Primární prevence rizikového chování u žáků v působnosti MŠMT se zaměřuje prioritně na předcházení rozvoje rizik, které směřují zejména k následujícím rizikovým projevům v chování žáků:
1. | agrese, šikana, kyberšikana a další rizikové formy komunikace prostřednictvím multimedií, násilí, vandalismus, intolerance, antisemitismus, extremismus, rasismus a xenofobie, homofobie |
2. | závislostní chování, užívání všech návykových látek, netolismus, gambling |
3. | rizikové sporty a rizikové chování v dopravě, prevence úrazů |
4. | spektrum poruch příjmu potravy, |
5. | negativní působení sekt |
6. | sexuální rizikové chování |
Systém řízení a organizace PP
Subjekty primární prevence
Pro účely snazšího popisu cílové skupiny programů specifické primární prevence byl vytvořen jednotný klasifikační systém cílových skupin.
Systém je tvořen třemi dimenzemi:
- věk
- náročnost (sociální, zdravotní zátěž či další komplikující faktory)
- instituce (základní škola, zařízení ústavní výchovy, aj.)
Každý kvalitní program má cílovou skupinu popsanou z pohledu více kritérií.
Kritérium věku:
- věk by měl být kombinovaný s dalšími kritérii (vzdělání, příslušnost k sociální skupině, projevy RCH, apod.)
- efektivní PP má jasně vymezenou cílovou skupinu, protože může využít pro jeho tvorbu výzkumy zaměřené na prevalenci (= poměr nemocných jedinců v celkovém počtu jedinců ve sledované populaci) fvzniku rizikového chování
- Předškolní věk 3-6 let
- Mladší školní věk 6-12 let
- Starší školní věk 12 -15 let
- Mládež 15-18let
- Mladí dospělí 18-26 let
- Dospělá populace - nad 26 let
Kritérium náročnosti:
- rozděluje cílovou populaci dle vztahu k rizikovému chování za pomoci relevantních rysů sociální a zdravotní zátěže
- určení míry pravděpodobnosti kontaktu s následnou progresí a komplikacemi
- míra zátěže určuje náročnost preventivní práce
Kritérium institucionální:
- žáci základních a středních škol
- studenti vysokých škol
- děti a mladiství v zařízeních ústavní péče
- nezaměstnaní mladí lidé do 26 let
- rizikové profese
Jakou roli hraje v rámci programů primární prevence komunita?