Pedagogická diagnostika

Týden 1


Podmínky absolování předmětu (udělení zápočtu)

(vypracování práce, temata zpracování diagnostiky).


Předmět pedagogické diagnostiky. Typy pedagogické diagnostiky. Úkoly pedagogické diagnostiky. Etapy diagnostického procesu.Proč význam PEDAGOGICKÉ diagnostiky v současnosti narůstá.

Objektivní pedagogická diagnostika jako první krok správného pedagogického působení. Důležité:

1. Rozpoznání určitého stavu (zjištění a charakterizování stavu rozvoje individuality).

2 . Stanovení/určení příčin nedostatků.

3. Navržení dalších výchovných opatření, prognóza (návrhy a plány pro další rozvoj žáka, pro odstranění příčin nedostatků).


Vztah pedagogické, psychologické a pedagogicko-psychologické diagnostiky.


Otázka k zamyšlení: Moderní pedagogika je explanativní. Jak to souvisí s pedagogickou diagnostikou? 



Literatura k studiu

GAVORA, P.: Akí sú moji žiaci. Bratislava: Práca, 1999.
GONDOVÁ, M.: Všeobecná teória pedagogickej diagnostiky. Banská Bystrica: PF UMB, 1997.
HRABAL, V.: Pedagogicko-psychologická diagnostika žáka. Praha: SPN, 1989.
KOŠŤÁLOVÁ, H. a kol.: Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál, 2008.
KOUTEKOVÁ, M: Všeobecná teória pedagogickej diagnostiky. Banská Bystrica: 1987.
KOMPOLT, P.: Pedagogická diagnostika. Bratislava: FF UK, 1992.
MOJŽÍŠEK, L.: Teoretické základy pedagogickej diagnostiky. Praha: SPN, 1986.
SVOBODA, M. a kol.: Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha: Portál, 2001.                                                                    ZELINKOVÁ, O.: Pedagogická diagnostika a individuální vzdelávací program. Praha: Portál. 2007.