Téma 1 Aktivizační činnosti a terapie ve speciální pedagogice - teoretický úvod
První úvodní část předmětu definuje základní pojmy: terapie, aktivizace, aktivizační činnosti a programy, Blíže specifikuje vznik, historii, formy a členění a cíle terapií, úrovně aktivizace a aktivizačních programů. Vymezuje aktivizační techniky, koncepty a terapie vyskytující se v oblasti speciální pedagogiky, jejich podstatu, záměr, cíl. Uvádí propojenost terapií s dalšími vědními obory. Specifikuje zájmovou skupinu animace, aktivizace a terapeutických metod.
Cílem je umět:
- Definovat a teoreticky vymezit pojmy terapie a aktivizace
- Znát historii využívání terapeutických postupů obecně
- Posoudit východiska terapií a základ terapií ve speciální pedagogice
- Charakterizovat psychoterapii jako výchozí disciplínu pro terapie ve speciální pedagogice.
Literatura:
1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 11-31.
Průběžný úkol č. 1:
Definujte terapie ve speciální pedagogice vlastními slovy
Vyhledejte aktuální legislativu, která uvádí využívání aktivizačních technik a terapií v oblasti speciální pedagogiky
Z jakých vědních oborů čerpají a vycházejí aktivizační techniky a terapie?
Písemně zpracujte na 1x A4.