4 Téma Charakteristika aktivizačních činností a technik
Obsahem je charakteristika konkrétních přístupů, metod a technik: Snoezelen koncept, míčková facilitace, aromaterapie, koncept bazální stimulace, synergická léčebná terapie, PANat, tejpování, terapie loutkou, Handl přístup, INPP, a další.
Pozornost věnuje také aktivizačním metodám využívané u kientů seniorského věku: reminiscenční terapie, trénink poznávacích funkcí, činnostní a pracovní terapie, zájmové a volnočasové aktivity a specifikám terapeutické péče se seniory se smyslovým handicapem, nabízí náměty pro stimulaci.
Cílem je umět:
- Orientovat se v současné nabídce aktivizačních technik, terapeutických přístupů v oblasti speciální pedagogiky
- Popsat strukturu metodiky konkrétní aktivizace nebo terapie
- Samostatně vytvořit speciálně pedagogicky vedenou aktivizaci či terapii
- Charakterizovat druhy, formy a specifika animoterapie.
Literatura:
1. JANKŮ, K. Terapie ve speciální pedagogice – základy a obecná vymezení. Ostrava: Ostravská univerzita, 2013. ISBN 978-80-7464-280-7, str. 49-80.
2. ZEDNÍKOVÁ, K. Úvod do animace a základní terapeutické metody. Distanční studijní text. Opava: Slezská univerzita, 2019, str. 36-91.
Předběžný úkol č.2:
- Vyberte si cílovou skupinu a pro ni zpracujte speciálně pedagogickou nabídku. Písemně zpracujte na 1x A4.
- Zpracujte do PP prezentace a písemně jednu konkrétní aktivizační činnost nebo terapii.