Kognitivní funkce (přizpůsobeno z Feuersteinova seznamu deficitních kognitivních funkcí) Shromažďování všech informací k získání toho, co potřebujeme (ÍNPUT) » Užití našich smyslů (poslouchám, dívání se, čichání, ochutnávání, dotýkání se) k získání informací (zaměřené vnímání) » Užití plánu/systému, abychom neztratili nebo nepřeskočili něco důležitého (systematické zkoumání) » Hledání jmen věcí a myšlenek (nazývání) » Zjišťování kde (pozice v prostoru) a kdy (čas a pořadí) » Pozorování, co zůstává stejné, když se některé věci jeví změněné (stálost) » Schopnost užít více než jednu myšlenku v daném čase (několikpramenů informací) » Být opatrný, když na tom záleží (přesnost a preciznost) Užití informací (ELABORACE) » Vědět, co se po nás chce (definováníproblému) » Použití právě těch informací, které potřebujeme (relevance) » Podržení obrazu toho, co máme udělat, v naší mysli (zvnitřnění) » Plánování našich kroků (plánování a rozdělení úkolu na jednotlivé kroky) » Podržení všech faktů v mysli (práce s mnoha informacemi) » Říci, co je stejné a co rozdílné (porovnávání) » Být schopen zařadit předměty a myšlenky do skupin na základě jejich podobností a rozdílností (kategorizace) » Zjišťování, které věci k sobě patří (vytvoření spojení a vztahů) » Promýšlet věci v hlavě a poté se rozhodovat (rozvíjení hypotetického myšlení a zvažování alternativ) » Dokazovat naše myšlenky (užívání logického odůvodňování) Ukázat, co víme (OXJTPUT) » Přemýšlet před odpovědí, nespěchat (kontrola impulzivity, omezení odpovědí „pokusem a omylem") » Vyjádřit věci jasně (omezení egocentrické komunikace) » „Když vím odpověď, ale nedokazuji vyjádřit, počkám, nepanikařím a pak to zkusím znovu" (překonám bloků) Snažit se co nejvíce (jak přistupujeme k učebním úkolům) » Kontrola, abychom se ujistili, že je naše práce dokončena (opatrná kontrola, potřeba přesnosti) » Poslouchat ostatní, když hovoří o svých myšlenkách (sdílení a zvažování pohledů ostatních lidí) » „Cítím se dobře, že jsem studentem a že jsem schopný řešit problémy" (sebeůcta) » Kontrolování impulzivity (učit se myslet a dopřát si potřebný čas) » Nebát se udělat chybu » Být ochotný požádat o pomoc a použít nápomocné myšlenky jiných lidí (otevřenost pro zprostředkování) » Být ochotný změnit způsob práce, abychom se stali výkonnějšími (flexibilita) » Nevzdat úkol, ačkoliv se nám zdá obtížný a frustrující » Chtít „udělat to", protože se o to snažíme, ne proto, že nás někdo pozoruje nebo řídí (vnitřní motivace) » Učit se z minulosti, uvědomovat si stále zřetelněji, co bylo důvodem úspěchu či selhání (metakognice) » Učit se plánovat a myslet více nezávisle (měnit se z pasivního na aktivního studenta) Eva Váňová podle Ruth Deutsch v ClujNapoca 2010