® AT C Kd %gr g \ I osobn • Akreditované Tréninkové Centrum ľOZVOJ Kognitivní funkce můžeme považovat za předpoklady myšlení, je to soubor nástrojů umožňujících porozumět problému či úkolu a nalézat jeho řešení, jsou nezbytné pro existenci a projevování mentálních operací a pro jakoukoliv další behavioráíní funkci nejsou vrozené, vyvíjejí se na základě situačního učení (kontakt s podněty) a zkušenosti zprostředkovaného učení, a to při běžných aktivitách doma, ve škole a kdekoliv jinde výčet kognitivních funkcí je rozděien do 3 skupin (mezi kterými neexistuji ostré hranice) podle fází mentální činnosti: vstup (přijímání informace, co je úkolem, shromažďování informací), zpracování (vlastnízpracování úkolu, užití informací), výstup (prezentace výsledků úkolu) mezi kognitivními funkcemi lze vyčlenit i ty, které se týkají afektivně motivačních faktorů (postoje k učebním situacím a sebepojetí) Deficitní kognitivní funkce - je možné charakterizovat jako z nějakého důvodu nevhodné způsoby interakcí člověka s učebními situacemi (v širokém smyslu slova) a úkoly Vstup = input sbírání informaci pro splnění úkolu Deficitní kognitivní funkce Kognitivní funkce 1. Nejasné, nepřesné a povrchní vnímání, nedostatečné sbírání informací (žák neví, kde začít s pozorováním) Jasné, zřetelné a soustředěné vnímání (užívání smyslů za účelem přesného a zřetelného vnímání údajů) 2. Impulzivní, nepromyšlené, nesystematické chování při vyhledávání informací a prozkoumávání okolní reality Systematické zkoumání a vyhledávání informací (shromažďování údajů krok za krokem) 3. Nedostatek přesného označování, nedostatečná schopnost rozlišování (objektů, událostí, vztahů) Přesné a Výstižné označování a pojmenování (obohacení slovní zásoby za účelem přesného popisu předmětů, událostí a zkušeností) 4. Nedostatečná orientace v čase a/nebo v prostoru či její narušení, obtíže při plánování Dobře vyvinutá orientace v čase a prostoru (používání pojmů označujících umístění, směr, postavení a orientaci ve vzájemném vztahu nebo vůči stanovenému rámci a pro pořadí a uspořádání v čase) 5. Nedostatek nebo narušení schopnosti uchovat stálost/konstantnost jevů Uchování stálosti jevů (velikost, tvar,...) při variabilitě určitých faktorů 6. Neschopnost použít dva či více zdrojů informací (zohledňovat více vlastností předmětů a jevů současně, získávání informací z různých zdrojů) Kapacita brát v úvahu více než jeden zdroj informací Akreditované tréninkové centrum metod pro osobní rozvoj, z.ú. i Stejskalova 192/9, ISO 00 Praha S j email: lnfo@7a-t-c.c2: j IČO 046 10 431 #ATC metod pro osobní • Akreditované Tréninkové Centrum rozvoj Zpracování = eíaborace využívání a zpracování informací Deficitní kognitivní funkce Kognitivní funkce 1. Nedostatečnost v rozpoznání a/nebo definování problému Schopnost rozpoznat problém a definovat ho 2. Neschopnost rozlišit důležité a nedůležité informace Výběr důležitých, podstatných informací a schopnost odhlédnout od těch nepodstatných 3. Nedostatek či snížení schopnosti přijmout informace, zvnitřnit si je Zvnitřnění, přijetí informací (propracování mentálních zobrazení údajů, představa údajů vnitřním zrakem) 4. Narušená nebo snížená schopnost plánovat (zahájení práce bez rozvahy) Plánování chování, uvědomování si kroků vedoucích k řešení 5. Nedostatečná schopnost určení rámce pro řešení problému Volba systému (kde začít, kterou operaci vybrat,,..) 6. Psychický blok - panika, žák všechno bojkotuje, přestane hledat správné řešení Zůstat klidný, předcházet psychickému bloku, hledat nové řešení (jiným způsobem) 7. Stagnace — neschopnost změnit přístup, hledat nová řešení Hledání nových řešení, být flexibilní ve strategiích 8. Nedostatečná potřeba rozpoznávání vztahů, epizodické chápání reality (vztahuje se k více kognitivním funkcím) Uvědomování si vztahů a souvislostía schopnost porozumět jim (vztahy příčiny a následku, účelové vztahy, rodinné vztahy, časové vztahy) 9. Nedostatek porovnávání Porovnávání (potřeba sledovat podobnosti a rozdíly mezi jevy) 10. Nedostatečná slovní zásoba pro popis Rozvíjení slovní zásoby, používání nadřazených pojmů 11. Nedostatek deduktivního a hypotetického myšlení, neschopnost logicky vyvozovat Deduktivní a hypotetické Myšlení, logické vyvozování a zdůvodňování Akreditované tréninkové centrum metod pro osobní rozvoj, z.ú. | Stejskalova 192/9, ISO 00 Praha 8 | email: inlo@3-t-c.cz | IČO 046 10 431 ® ATC "ľ ^Qfr m \ I osobni • Akreditované Tréninkové Centrum rozvoj Vystup = output vyjádření závěru, výsledku úkolu, formulování řešení Deficitní kognitivní funkce Kognitivní funkce 1. Egocentrická komunikace (žákovi stačí, že odpověď ví, nedokáže ji vyjádřit), neadekvátní verbální nástroj Užívání jasného a přesného jazyka, volba správných slov 2. Vyjadřování metodou „pokus - omyl", hádání odpovědi Promýšlení odpovědí, rozvaha před odpovědí, systematické nalezení odpovědi 3. Impulzivita, nedostatek přesnosti v komunikaci, neadekvátnost v e formulaci odpovědi, impulzivita Výstižnost a přesnost v komunikaci, schopnost rozmyslet si odpověď 4. Obtíže při vytváření představ, nedostatečnost ve vizuálním přenosu (obtížně přepisuje slova, čísla, nákresy) Představa virtuálních vztahů a jasný vizuální přenos (přenos údajů a řešení z místa, kde byly informace shromažďovány, do místa, kde má být řešení vyjádřeno) Zpracováno dle materiálů Eva Váňová: Výukový materiál Deficitní kognitivní funkce. Praha 2014 a 2016 Gabriela Málková: Uměni zprostředkovaného učeni. Praha, TOGGA, 2008 ICELP, Izrael, 2010 Jo Lebeer: Programy pro rozvo} myšleni děti $ odchylkami vývoje. Praha, Portál, 2006 sestavili Eva Váňová a Ondřej Venek Vysopal, 2024 Akreditované tréninkové centrum metod pro osobní rozvoj, z.ú. | Stejskalova 192/9, ISO 00 Praha S | email: :nfa@>a-t-c.cz | iCO 046 10 431