1. Pedagogika jako věda o výchově. Definování pojmu pedagogika. Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Pedagogika •Pojem pedagogika je řeckého původu: • pais – dítě, ago – vedu. •Vědní obor, který se zabývá výchovou (věda o výchově). •Pedagogika má své kořeny ve filosofii. •Pedagogika se jako věda osamostatnila v 19. století. Obecné požadavky na vědu Pedagogika je věda o výchově a jako taková, musí splňovat určitá kritéria, které jsou na vědu obecně kladeny. Jedná se především o: vymezení předmětu zkoumání, což v případě pedagogiky představuje výchova. Co to je věda? Musí mít svůj předmět zkoumání (tzn. to, co bude zkoumat, sledovat, rozvíjet apod.). S tím úzce souvisí soubor odpovídajících metodologických nástrojů (tzn. výzkumných metod, technik apod.). *metodologie pedagogiky* Musí mít ustálený základní aparát pojmů (tzn., jednoznačného pojmenování pro jednotlivé jevy, procesy, postupy, změny apod.). *obecná pedagogika* Musí mít vnitřní strukturu (systém) disciplín. Historie pedagogiky Pedagogice se věnovali Sofisté. Z filosofů pak Sókratés (469–399 př. n. l.). Platón (427–347 př. n. l.). Aristoteles (384 –322 př. n. l.) a další. Autorem prvního uceleného systému poznatků byl J. A. Komenský (1592–1670). Problematikou výchovy se zabývali také: F. Rabelais (1494–1533). J. Locke (1632–1704). J. J. Rousseau (1712–1778). J. J. Pestalozzi (1746–1827) a další. Použitá a doporučená literatura: JANIŠ, K., KRAUS, B., VACEK, P. Kapitoly ze základů pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2012. 164 s. ISBN 978-80-7435-223-2. KALNICKÝ, J. Základy pedagogiky I. Opava: Slezská univerzita v Opavě, 2012. ISBN 987-80-7248-787-5. PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1228-7. PRŮCHA, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.