10. Výchova rozumová a názoru na svět. Výchova mravní. Subsložky: multikulturní výchova a mediální výchova. Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Vztahy mezi složkami • M E R T P Složky výchovy • • •výchova rozumová a názoru na svět (R) •výchova mravní (M) •výchova pracovní a technická (P) •výchova estetická a umělecká (E) •výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu (T) • Výchova rozumová a názoru na svět •Subsložky: • •výchova vědecká •výchova jazyková a výchova ke komunikaci •výchova intelektuálních citů, vůle a jednání • výchova názoru na svět a jeho perspektivy •výchova ekologická •výchova k rodičovství Výchova mravní •Subsložky: • •výchova mravního jednání, kázně a charakterových vlastností •výchova společenská •výchova humanistická a multikulturní •výchova právní •výchova občanská a politická • Pracovní výchovu Subsložky: • •pracovní výchovu •technickou výchovu •ekonomickou výchovu •výchovu podnikatelskou •výchova trávení volného času Výchova estetická a umělecká Vymezení pojmu ENVIROMENTÁLNÍ VÝCHOVA: • výchova k ochraně životního prostředí. • prostředek k tvorbě podmínek života lidí, které neohrožují živočichy a neničí přírodu •odvětví ekologie (věda o vzájemných vztazích organismů, lidí a prostředí) •Ekologická výchova se realizuje: •prostřednictvím škol •hromadnými prostředky •osvětou celé veřejnosti. V čem se mohou děti v ekologii zdokonalovat ? Třídení odpadu – každá vyhozená věc podléhá určité době rozkladu. Je potřeba třídit biologický odpad, skleněné lahve, plechovky, papír, baterie, látky, chemické látky apod. Šetrení energie – učit děti vypínat zbytečně hrající TV, zastavovat zbytečně tekoucí vodu při čištění zubů, zhasínat v místnosti, pouštět topení, umývat nádobí, topit. Nakupování s rozumem – učit děti nakupovat jídlo v takovém množství, které jsou schopni zkonzumovat v době, než se např. zkazí. Mimoškolní ekologické aktivity pro děti a mládež Zájmové kroužky - Mohou být například chovatelské nebo přírodovědné. Děti se seznamují se zvířaty, učí se jak o ně pečovat, starají se o zvířata na farmě a zoo koutcích. Učí se pěstovat bylinky, květiny, drobnou zeleninu, starají se o zahradu apod. Tábory - ekologicky zaměřená celotáborové hry Zakládání přírodních rezervací, ochranářské tábory, otevírání studánek, opatrování různých rezervací Vymezení pojmu: Estetická výchova rozvíjí smysl pro krásu, zejména pak pro emocionální vztah: -k prostředí, -lásku k přírodě, -vztah ke kulturním a duchovním hodnotám. Metody mravní výchovy TV 2.1. Metody mravní výchovy 1) metody mravního uvědomování 2) metody mravní aktivity 1) metody mravního uvědomování a)metody rozumové instrukce b)metody citového a názorného působení c)metody rozvoje morálního úsudku 1. Metody mravního uvědomování a) metody rozumové instrukce • metody požadavků • metody vysvětlování b) metody citového a názorného působení • metody vyvolávání a tlumení citů (sugesce, agitace, eliminace, substituce, sublimace) • metody přesvědčování • metody příkladu c) metody rozvoje morálního úsudku •metody řešení mravních dilemat Objasnění pojmů: sugesce – podsouvání, našeptávání, dodávání podnětů k ovládání myšlení nebo představ agitace – působení na mínění, podněcování eliminace – vyloučení, odstranění, zbavování se sublimace – přenesení zájmu (činnosti) substituce – náhrada, záměna, nahrazení 2) metody mravní aktivity a) a)metody usměrňování činnosti dětí a mládeže b) b) b) metody utváření situací pro samostatnou činnost dětí a mládeže 2) metody mravní aktivity a)Metody usměrňování činnosti dětí a mládeže •metody režimu •metody cvičení •metody očekávání, projev očekávání, slib a výstraha, soutěž, závazek •metody kontroly (dozor) •metody hodnocení (odměny a tresty) b)Metody utváření situací pro samostatnou činnost dětí a mládeže • metody pověřování úkolem nebo funkcí • metody utváření samosprávy a spolupráce se samosprávou c) Etická výchova Záměrné působení na rozvoj citového prožívání mravní skutečnosti, morálního myšlení-usuzování, mravního přesvědčení, sebevlády, etického jednání Cíl etické výchovy: •Cílem je docílit toho, aby: • •jedinec jednal čestně a poctivě, •respektoval odlišné názory jiných osob a neshody řešil dialogem, •dokázal synchronizovat svá práva a povinnosti, •vědomě dodržoval zásady kázně a vedl k jejich dodržování i ostatní, •měl úctu k pravdě a prosazoval její šíření, •osvojil si potřebné charakterové vlastnosti • Složky etické výchovy • Prosociálnost • Výchovný program • Výchovný styl • Metody Prosociálnost • •Chování zaměřené na pomoc nebo prospěch jiných osob, skupin nebo společenských cílů • •Bez vnější odměny pro autora chování • •Vnitřní potřeba dělat to, co prospěje druhému (druhým) Výchovný program • • • Několik témat • • Výsledkem výchovného programu je osvojení • si žádoucích sociálních dovedností žáky Metody Prostředky etické výchovy •Vědecké poznání skutečnosti •Umění •Hra •Tělovýchovné činnosti •Prostředí • Mediální výchova Základní otázky spojené s informací - Odkud jsem informaci získal? - Chci mít tuto informaci? - Kdo jí pro mne připravil? - Jak jí mám dešifrovat? - Jak s ní mám dále pracovat? Komunikace • • • • ( z lat. communico = sdíleti se, svěřovati se) Média – masová média • Hromadné sdělovací prostředky – souhrn prostředků užívaných v procesu masové komunikace. Multiplikují sdělení veřejného charakteru a rozšiřují jej směrem k širokému, rozptýlenému, rozmanitému a individuálně neurčitému anonymnímu publiku. • Elektronická média jsou součástí masových médií (masmédií) • • •Ekvivalentní výrazy „synonyma“): • prostředky masové komunikace prostředky masové informace hromadné sdělovací prostředky masové mediální prostředky Dělení médií: •Elektronické mediální prostředky dělíme na: Rozhlasové Televizní Datové • Datové dělíme na: Intranet • Internet e-mail GSM, prostředky a wap a jiné