11. Výchova pracovní a technická. Výchova umělecká a estetická. Výchova tělesná, ke zdraví a zdravému životnímu stylu. Subsložka: enviromentální výchova. Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Pracovní výchovu Subsložky: • •pracovní výchovu •technickou výchovu •ekonomickou výchovu •výchovu podnikatelskou •výchova trávení volného času Cíle pracovní výchovy: •osvojení si takových nezbytných znalostí, dovedností, návyků a postojů, (tj. pracovních kompetencí), které jedinci umožní vykonávat práci, která odpovídá jeho schopnostem a potřebám, •mít úctu k vlastní práci a k práci jiných a k jejím výsledkům, •změnit podle potřeby a situace v průběhu aktivního života druh práce nebo profesi s využitím všech forem celoživotního učení, •dosáhnout co nejdříve plné pracovní způsobilosti, •vyrovnat se s požadavky současného trhu práce jako jsou (kromě druhu a stupně vzdělání) adaptabilita, flexibilita, mobilita, loajalita ke stávajícímu zaměstnavateli, schopnost pracovat v týmu a způsobilost tvůrčím způsobem řešit problémy, pokračování •komunikovat verbálně (nejméně ve dvou jazycích), nonverbálně, např. pomocí komunikačních technologií a dalších symbolických jazyků s manažery, spolupracovníky, klienty i odběrateli, •vykonávat práci efektivně, s ohledem na její bezpečnost, hygieničnost, zdravotní nezávadnost, •dodržovat pracovní kázeň a příslušná režimová opatření, •pěstovat a rozvíjet vlastní pracovní motivaci založenou na vnitřních pracovních i na vnějších pracovních efektech (odměna za práci, povýšil jsem, benefity), •orientovat se na národním nebo nyní již mezinárodním trhu práce, •přijmout odpovědnost za vlastní práci nebo za práci jiných v roli manažera. Cíle technické výchovy: •aby si každý jedince osvojil nezbytné základy (technické principy) klíčových výrobních postupů a technologií, •aby se jedince připravil využívat současných i nově vytvářených pracovních nástrojů, technologií, •postupů (nyní aktuálně zejména za pomoci ICT), •aby při vývoji, zavádění a provozování jakýchkoliv technologií byla jejich tvůrci sledována a minimalizována jejich ekologická, mutagenní, zdravotní rizika, •aby byly opuštěny takové technologie a zlikvidovány takové technické produkty, které ohrožují lidstvo nebo jsou snadno zneužitelné, •dodržovat technologickou kázeň a normy, usilovat o vysokou kvalitu produkce, včetně intelektuální. Cíle ekonomické výchovy : •osvojení si způsobilosti vyjednávat o ceně za jakou hodlá jedinec vykonávat určitou práci, •způsobilost vést agendu rodinného rozpočtu a dosáhnout vyrovnanosti jeho příjmů nákladů (včetně splátek), •zvládnout základy finančního práva, zvl. občanského, daňového, pojistného, osvojení si zásady hospodárnosti a efektivnosti při nakládání s vlastními i svěřenými finančními prostředky, •získání způsobilosti stanovit cenu výrobku nebo služby při respektování pravidel dobrých mravů. VÝCHOVA UMĚLECKÁ A ESTETICKÁ Estetická výchova zahrnuje: •estetické osvojování skutečností v umění, tak mimo umění, •pěstování smyslu pro krásu v přírodě, pracovním procesu, v chování a jednání ve společnosti, stejně tak jako i v soukromí, •výchova vkusu („estetiku denního života“) • Východiskem pro estetickou výchovu je vymezení pojmu estetika. Estetika (řec. aisthetikos – vnímavost, cit pro krásu) – jedná se o jednu z filozofických disciplín, která se zabývá krásnem a jeho působením na člověka, dále pak lidským vnímáním a subjektivních pocitů z uměleckých a přírodních výtvorů. Estetikou se zabývali známí filozofové, jako např. Platón, Aristoteles, Kant aj. Umělecká výchova Cíle estetické výchovy: •na základě procesu percepce naučit jedince vnímat, chápat, prožívat a hodnotit umělecké výtvory, •rozvíjet tvořivou stránku jedince, stejně tak jako i reprodukční stránku (tzn. schopnost interpretovat), •seznámit se s výtvory národní i světové kultury, jednotlivé vývojové etapy (umělecká období), tvůrce a interprety uměleckých děl, •poznávat a vnímat krásu v přírodě, ve společnosti a v osobním životě, a to především ve vztahu k tzv. nevkusu (např. kýčovité „umělecké“ předměty). Realizována může být: •ve školách (např. hudební, výtvarná, dramatická a literární výchova) •v mimovyučovacích a zájmových činnostech (např. návštěvy muzeí a galerií, výchovné koncerty, divadlo, besedy s umělci) •v základních uměleckých školách (obor hudební, výtvarný, taneční, literárně-dramatický) •v kroužcích, souborech umělecké činnosti •v rodině •při vlastní činnosti (např. četba literatury, hra na hudební nástroj, výtvarná činnost • •Výchova ke zdraví – vede k ochraně zdraví a k vlastnímu aktivnímu rozvoji. • •Tělesná výchova (také zdravotní tělesná výchova) – směřuje k poznání vlastních pohybových schopností a také k poznání, jak působí konkrétní pohybové činnosti na tělesnou zdatnost, duševní i sociální pohodu. • TĚLESNÁ VÝCHOVA výchova ke zdraví x tělesná výchova • •Naučit každého základním poznatkům o zdraví, a zdravotní prevenci (výrazně preventivní charakter). •Naučit každého o své odpovědnosti za své zdraví a zdraví ostatních (kladné postoje ke zdraví). •Vštípit každému povinnost soustavné péče o zdraví (kladen důraz na vytvoření správných kompetencí). Výchova ke zdravému způsobu života • •ZDRAVOTNÍ – naplňuje se prováděním tělesných cviků • •VZDĚLÁVACÍ – je hlavním posláním předmětu tělesná výchova • •VÝCHOVNÉ – přispívají k rozvoji morálních vlastností, rozvíjí a kultivují pohybové potřeby a zájmy Funkce tělesné výchovy: Cíle tělesné výchovy •pravidelná součást způsobu života dítěte i budoucího dospělého •osvojení pohybových dovedností pro aktivní život •praktické učení novým zkušenostem = nové poznatky •podpora a rozvoj tělesné zdatnosti •pohyb jako vhodná terapie při práci s žáky během vyučování • ZDRAVÍ A ČLOVĚK • •vliv na zdraví je dán genetickými dispozicemi •prevence je ochrana člověka před nemocemi •prevenci dělíme do 3 skupin • - primární prevence – nejranější stádium kdy lze zabránit nemoci • (očkovaní)aj. • - sekundární prevence – preventivní a pravidelné prohlídky • - terciární prevence – omezení následků nemoci v návaznosti na • kvalitu života • • • • •Aspekty, které ovlivňují zdraví: • •Styl života •Kvalita životního prostředí •Kvalita mezilidských vztahů •Chování podporující zdraví •Bezpečí člověka Člověk a zdraví Nevhodný životní styl •Nesprávné a nepravidelné stravování •Kouření •Užívání návykových látek ( alkohol, drogy,…) •Sedavý způsob života •Stres •Závislosti – gamblerství, … •Negativní pohled na svět • Poruchy výživy •Obezita a nadváha - jsou onemocnění z nadměrného ukládání tuku v organismu • •Mentální anorexie - psychické onemocnění charakterizované chorobným strachem z tloušťky • •Mentální bulimie - spočívá v záchvatech přejídání a zvracení často následuje po momentální anorexii • Nadváha a obezita •Česká republika •V dospělé populaci je 52 % obézních • Z toho: 35 % spadá do kategorie nadváhy, • 17 % do kategorie obezity. •Na nadměrné hmotnosti se podílejí více muži než ženy •nadváhu má téměř 60 % mužské populace, •47 % připadá na ženy. Alkohol •Alkohol se významnou měrou podílí na celkové úmrtnosti lidí na celém světě • •Pití vína zejména červeného,v „rozumné míře“ cca 118ml, • dle některých studií, naopak tělu prospívají pro potenciální preventivní přínos proti kardiovaskulárním chorobám •Žáci by měli mít povědomí o zdraví a jeho ochraně. • •Škola ve výchove ke zdravému způsobu života sehrává několik funkcí: •V souladu se standardem vzdělávání realizuje výchovu ke zdraví •Klima školy i třídy ovlivňuje duševní i tělesné zdraví •Škola je partnerem rodiny při formování životního stylu Škola a zdravý způsob života