12. Metodologie pedagogiky. Pedagogický výzkum. Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Základní zdroje poznání •vlastní nebo sdílená zkušenost ověřování vypracované vědecké teorie poznání výsledků z jiných šetření, •další zdroje, jako např. poznatky teoretiků i praktiků v minulosti, analýza dokumentů (třídní knihy, kroniky, paměti učitelů, rodičů, bývalých žáků apod.), •analýza poznatků a zkušeností ze zahraniční. • Přístupy ke zkoumání pedagogických jevů: Koncipování projektu výzkumného šetření •Vymezení problému, stanovení cíle šetření a formulování výzkumných otázek. •Výběr nástroje(ů) k sběru dat, charakteristika zkoumaného vzorku a stanovení postupu šetření. •Analýza shromážděných dat z realizovaného šetření. •Závěr z šetření. • Metody sběru dat rozdělujeme: • kvantitativní • dotazník, rozhovor (interview), obsahová analýza dokumentů • pozorování, sociometrie, experiment • • kvalitativní • etnografická metoda, kazuistika • • • • • • Kvantitativní metody sběru dat •dotazník •rozhovor (interview) • obsahová analýza dokumentů • pozorování • sociometrie • experiment • Dotazník •Dotazník představuje typickou explorativní metodu. Určitou variantu představuje anketa, která je určena velkému okruhu respondentů za účelem sběru velkého množství dat v relativně krátkém čase (využívá se např. prostřednictvím médií) pro shromáždění názorů dotazovaných jedinců. • Rozhovor (interview) •Rozlišují následující typy otázek: • •uzavřené •Respondent si volí pouze z nabízených variant. Jedná se o nejčastější typ položených otázek. Důvodem je snadné a poměrně i rychlé vyhodnocení získaných dat. •polouzavřené •Vedle nabízených variant je ponechána možnost vlastní formulace odpovědi. Vyhodnocení takových otázek je komplikovanější vzhledem k nalezení společných prvků právě u otevřených (vlastními slovy formulovaných) odpovědí. •otevřené •Respondent má naprostou volnost pro vyjádření se k jednotlivým otázkám. Velice náročné vyhodnocení. Předpokládá se do jisté míry zkušenost předkladatele a realizátory výzkumu. • Obsahová analýza dokumentů •osobní dokumentace (např. od třídního učitele, školního psychologa, školního metodika prevence, výchovného poradce apod.), •školské dokumentace (resp. jiných výchovných zařízení, vyhlášky, zákony, školní řády, zápisy školní inspekce, rozbor webových stránek škol a školských zařízení apod.), •dalších zdrojů (školních) ukazatelů, jako např. „velké“ písemné práce, slohové práce, třídní knihy - absence, každoročně opakující se testy, přehledy o prospěchu žáka/ů apod.). • Pozorování •Podstatu tvoří přímé sledování činnosti respondentů, které se vyznačuje tím, že se jedná o plánovitou, systematickou, cílevědomou a řízenou činnost. O pozorování je veden záznam (protokol). •V praxi rozlišujeme pozorování: • - zjevné (tj. situace, kdy pozorovatel je znám a je vidět), • - skryté (v současné době se nejčastěji realizuje prostřednictvím tzv. skryté kamery, např. při výslechu dětí Policií ČR apod.), • - zúčastněné (pozorovatel se stává jedním z účastníků, přičemž ostatní vědí o sledování pozorováním). • Sociometrie •Metoda slouží k zjišťování interpersonálních vztahů v konkrétních (ohraničených) skupinách (např. třída, zájmový kroužek apod.). Metodou se měří míra sympatie (preference, resp. odmítání jednotlivých osob osobami jinými) a sociální statut (resp. prestiž) jednotlivých členů v konkrétní skupině (umožňuje odhalovat vůdce ve skupině, izolované jedince, dílčí skupiny – party ve skupině). • Experiment •Experiment ve společenských vědách má poměrně omezené uplatnění. • • •Při experimentu ověřujeme, jak se chovají jednotlivé proměnné v rozličných podmínkách. V oblasti výchovy a vzdělávání můžeme porovnávat např. výsledky z uplatnění rozličných didaktických metod při výuce. • Další informace lze získat např.: • • •CHRÁSKA, M. Kvantitativní pedagogický výzkum. In. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 1. vydání. s. 813–818. ISBN 978-80-7367-546-2. •HENDL, J. Kvalitativní pedagogický výzkum. In. PRŮCHA, J. Pedagogická encyklopedie. Praha: Portál, 2009. 1. vydání. s. 819–823. ISBN 978-80-7367-546-2. •