3. Alternativní výchovně vzdělávací koncepce. Waldorfská škola •U nás asi nejrozšířenější. •Plně rozvíjet a podněcovat aktivitu, zájmy a potřeby dítěte. •Obsah rozdělen do tzv. epoch – ve kterých se žáci stále zabývají tím samým. •Důraz kromě teorie na esteticko-výchovné předměty a cizí jazyky. •Školu neřídí ředitel, ale kolektiv učitelů ve spolupráci s rodiči. •Nejsou jasně rozděleny předměty do jednotlivých ročníků. Montessoriovská škola •Marie Montessori (1879-1952) •Představitelka pedocentrismu •Objevila tzv. fenomén polarizace pozornosti (fenomén Montessori) •Základní teze: „Pomoz mi, abych to mohl udělat sám.“ •Hlavní principy a metody •Dítě má dělat pouze to, co si udělá z vlastní iniciativy •Prostředí musí obsahovat podněcující impuls •Klást důraz na rozvoj smyslů s postupným nárůstem náročnosti •Podpora samostatnosti a soustředěnosti jednotlivců na činnost Montessoriovská škola •Vytvářet edukační prostředí pro přirozený vývoj dítěte. •Senzitivní fáze. •Speciální pomůcky (hračky). •Slučování dětí různého věku. •Přizpůsobit prostředí věku dítěte Freinetovská škola •Célestin Freinet (1896-1966) •Základní principy: •Základem všeho je práce (tzv. pracovní školy) •Idea: „Z života pro život prací“. •Prvky, které obohacují vzdělávací proces: •Pracovní ateliéry •Individuální pracovní plán •Pracovní knihovna •Pokusná a pracovní kartotéka • Freinetovská škola •tzv. pracovní škola •Vybavit třídu různými pracovními koutky. •Individuální týdenní pracovní plán žáka, projednaný s učitelem. •Nástěnka pro zveřejňování kritik, pochval apod. •Kartotéka s informacemi o úkolech a jejich řešení. Jenská škola •Učební skupiny žáků přesahující ročník •Na podobě třídy se podílejí dětí •Vyvážené střídání pedagogických situací (rozhovor, hra, práce, slavnost) • Helena Parkhurstová (1887-1957)plán •Koncepce vychází z pragmatické pedagogiky •Škola jako laboratoře (pokusy, experimenty apod.) •Idea: veškeré učení se zakládá na samostatném učení žáků za pomoci vhodného učebního „prostoru“ a vhodných pomůcek •Důraz na svobodu dítěte a jeho vlastní zodpovědnost, získání osobní zkušenosti na základě vlastní činnosti •Žáci se nerozdělují do tříd podle věku (uvolněná třídní struktura) •Učební látka rozdělená do měsíčních úkolů, žáci si určují vlastní program a postup podle zájmu. Daltonská škola •Svoboda žáka a jeho vlastní odpovědnost. •Žák si vytyčí svůj měsíční plán, a to co musí splnit. •Zvlášť pro každý předmět. •Každý postupuje svým tempem. • •Klady: •některé zkušenosti lze úspěšně využít při distančních formách studia • •Kritika: •poměrně jednostranný způsob učení na základě individuálního studia •fragmentace a nesystematické získávání poznatků, chybí prostor pro opakování •malé množství „živých“ pedagogických podnětů • •Určitým pokusem o překonání nedostatků daltonského plánu představuje tzv. winnetská soustava