5. Výchova jako pedagogický proces. Průběh a fáze výchovného procesu. Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Etapy výchovného procesu z hlediska ontogeneze •heteronomní období • •autonomní období • •období sociální konformity heteronomní období •vychovávaný přijímá veškerá pravidla, normy chování jako dané, neměnné (do 6 let) •dítě získává veškeré zkušenosti především prostřednictvím hry •napodobování a přizpůsobování vnější autoritě rozumová kontrola se zatím výrazněji neuplatňuje •postupně aktivita a samostatnost dítěte vzrůstá (např. období vzdoru, dítě se spontánně brání být poslušné a podřizovat se) autonomní období •spojováno se vstupem dítěte do školy •k předkládaným požadavkům a normám začíná jedinec zaujímat vlastní stanoviska •složky emotivní a konativní jsou korigovány složkou racionální •ze strany vychovatele je třeba více vysvětlování a zdůvodňování požadavků •vzhledem k tomu, že jde o období školního věku je nutné počítat s postupně zvyšující se kritičností i projevy odporu a nesouhlasu na straně vychovávaných a značné trpělivosti na straně vychovatelů (puberta) • období sociální konformity •výchovný proces vrcholí (relativně samostatné usměrňování jednání za všech okolností a ve všech životních situacích) •plně se projeví dosavadní výsledky celého výchovného procesu uskutečňovaného v rodině, škole i mimo •mělo by dojít k plnému pochopení požadavků a potřeb společnosti a uvádět tyto požadavky do určitého souladu s potřebami a nároky svými •vytváří předpoklady pro sebevýchovu. Fáze výchovného procesu z hlediska metodického 1.vstupní diagnózy 2. 2.motivace a pedagogického projektování 3. 3.realizace a regulace 4. 4.výsledná (výstupní) diagnóza vstupní diagnóza • •nezbytné východisko pro efektivní a profesionální výchovný přístup (mít objektivní informace: zdravotní stav, vlastnosti intelektové, povahové, záliby a ideály) •je dobré vědět o podmínkách, v nichž žije (rodina, přátelé) •především použit různé diagnostické prostředky (např. řízený rozhovor, dotazníky, sociometrické šetření, pozorování atd.). •následně volit diferencovaný a individuální přístup motivace a pedagogického projektování •prostor pro získání zájmu vychovávaného •požadavky formulovat jasně, konkrétně, přiměřeně k věku •s přibývajícím věkem musíme počítat s účastí racionální složky osobnosti vychovávaného (tzn. požadavky je zapotřebí zdůvodnit, vysvětlovat jejich smysl a podstatu, přesvědčovat apod.) •je třeba počítat v této fázi s aktivní účastí vychovávaného realizace a regulace •vychovávaný se snaží stanovené požadavky, úkoly a situace, plnit a řešit či prožít. •smyslem je upevnění žádoucího chování, např. důsledným cvičením a opakováním - dovednosti (pohybové, manuální, intelektuální) a návyky (např. hygienické, společenského chování, čtenářské, algoritmy psaní, pravopisů, matematické apod.) •postupně se formují postoje, zájmy a přesvědčení , svým pojetím a podstatou mohou tyto situace být navozovány uměle (děje se tak převážně při vyučování), ale i přirozeně •současně dochází k regulaci veškerého počínání vychovávaného a k hodnotícímu aktu. jsou jimi stimulace (posilování žádoucího jednání) a inhibice (tlumení, potlačování nesprávného jednání). výsledná (výstupní) diagnóza •výchovný proces se v podstatě završuje. •dochází k určité konfrontaci s představami (cíli) vychovatele i vychovávaného • účelem je poskytnout vychovávanému i vychovateli zpětnou vazbu •problematika hodnocení (příp. sebehodnocení) musí být co nejobjektivnější, tzn. využít různé diagnostické prostředky (dotazníky, testy, sociometrická šetření apod.), konfrontovat vlastní hodnocení s hodnoceními jiných (kolegů, rodičů, spolužáků) •zvolit další výchovně vzdělávací strategii