7. Podmínky výchovy (biologické, psychické a sociální). Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. Podmínky výchovy Biologické (fyziologický) Psychologické Sociologické Fyziologické a psychické podmínění výchovy • Fyziologické a psychické předpoklady (vnitřní determinanty) tvoří jednotu a jsou dány genotypem a)Fyzické (biologická) stránka osobnosti mohou být vrozené a získané • Vrozené dispozice jsou tvořeny znaky, které si s sebou přináší jedinec na svět •Jako člen lidského rodu obecně •Individuální znaky po předcích (přes jednu i více generací) • •Získané- v průběhu vývoje • •b) Psychické, např. úroveň poznávacích schopností a úroveň a kvalita předchozího poznání, temperament, vlohy, talent, nadání, tvořivost (kreativita), emocionalita a sociální obsah emocí, volní a charakterové vlastnosti, zájem apod. •V průběhu dějin se postupně vytvořily tři základní proudy • a)Pedagogický optimismus • • Člověk se rodí jako nepopsaný list papíru (tabula rasa) a teprve působením prostředí, zejména pak výchovy, se stává tím, čím je. (Helvétius, Watson, Locke a další). • • „Výchova nás dělá tím, čím jsme.“ (Helvétius) • • •„Dejte mi tucet nemluvňat, poskytnete mi možnost je vychovat a zaručím, že vyberu-li náhodně kteréhokoli z nich, vzdělám je pro jakýkoliv typ speciální profese…bez ohledu na jejich talent, sklony, rasu či povolání jejich rodičů.“ (Watson) • •„…ze všech lidí se kterými se setkáváme, devět desetin se stalo tím, čím jsou-dobrými nebo špatnými, prospěšnými nebo neužitečnými-svou výchovou“ (Locke) • • •b) pedagogický pesimismus • • Výchova má minimální podíl na celkovém rozvoji osobnosti. • Základní tézi se stává názor, že člověk se rodí tím, čím se v životě projevuje. K zastáncům pedagogického pesimismu patří např. J. J. Rousseau. • • Do této skupiny spadá i tzv. pedocentrismus. • • •c) Pedagogický realismus • • Výchovný proces je chápan jako formativní působení, kterým výrazně vstupujeme do rozvoje osobnosti, ale za účastí a vlivu podmínek jak vnitřních, tak vnějších, jimiž je naše výchovné snažení limitováno. Charakteristika determinace výchovy • Výchovný proces probíhá vždy za určitých podmínek (vnějších-objektivních, vnitřních-subjektivních), které determinují nejen samotný proces, ale především výsledky daného výchovně-vzdělávacího procesu. • •Podmínky výchovy rozeznáváme: a)vnitřní (endogenní) b)vnější (exogenní) • •a) Do skupiny vnitřních podmínek patří již charakterizované biologické a psychické podmínky jedince. Jedná se o vlastnosti získané i vrozené (viz dále genotyp a fenotyp), životní zkušenost, věkové a individuální zvláštnosti apod. • •b) Do skupiny vnějších podmínek zařazujeme: •Přírodní a společenské prostředí •Podmínky materiální a nemateriální povahy •Politické a historické klima •Zdravotní a demografické (populační) podmínky • •GENOTYP • VÝCHOVNÝ PROCES FENOTYP •PROSTŘEDÍ Sociální podmínění výchovy • Sociální podmíněnost výchovného procesu souvisí s prostředím. Prostředím rozumíme prostor hmotné i duchovní povahy (materiální a sociální systém), který je zdrojem podnětu působících na jedince a ovlivňujících jeho vývoj a jejich vliv na výchovu, charakter konkrétního mikroprostředí a jeho skladba (tzn. rodina, sociální zaměření rodiny atd.) • • Tyto podmínky mohou působit v podstatě trojím způsobem: • a)Mohou výchovný proces podporovat, usnadňovat, jsou eufunkční b)Mohou vytvářet jakousi neutrální kulisu, jsou neutrální c)Mohou výchovné zásahy komplikovat, ba znemožňovat, jsou disfunkční • • Okolní podmínky, prostředí vstupují do výchovného procesu na různých úrovních. • • • a)mikroprostředí b)lokální prostředí c)regionální prostředí d)makroprostředí