8. Formy výchovy a prostředky výchovy. Základy pedagogiky Doc. PhDr. PaedDr. Kamil JANIŠ, CSc. • •Výchovné prostředky – prostředky výchovy • (základní pedagogická kategorie) • - není jednotné pojetí • •Pomoci výchovných prostředků dosahujeme výchovných cílů. Pojetí výchovných prostředků širší pojetí užší pojetí Dělení: • •A) v širokém slova smyslu (pojetí) • - vše, co zprostředkovává (umožňuje) • realizovat výchovu a vzdělání • •B) v užším slova smyslu • - možno chápat pomůcky (instrumenty), uplatňují se v rámci dané • výchovně-vzdělávací formy, případně metody • (např. při vyučovací hodině) A) širší pojetí výchovných prostředků -jevy a skutečnosti, prostřednictvím nichž jsou dosahovány výchovné cíle - Ø instituce (rodina, škola) Ø metody a formy výchovy, které se při procesu výchovy • mění na prostředky výchovy A)v širokém smyslu (vše, co zprostředkovává realizovat výchovu a vzdělání) • •činnosti (hra, učení, práce) •podmínky (materiální, kulturní, sociální) •instituce (obec, škola, rodina, sdružení, popř. politická seskupení atd.) •činitelé (rodiče, učitelé, vychovatelé, řídící pracovníci, policie atd.) •postupy a obsahy (koncepce, systémy, organizační formy, metody a obsahy výchovy v nejširším pojetí) • • •B) v užším smyslu • • •pomůcky uplatňované v rámci dané výchovně-vzdělávací formy, nebo metody • (např. ukazovátko, křída, tabule, zpětný projektor, počítač, videokamera apod. • •Vlastní působení prostředků může mít dvojí povahu: • •Intencionální (tj. přímé, záměrné) •Funkcionální (tj. nepřímé, bezděčné) Další možné dělení výchovných prostředků • •materiální (sem zařazujeme výchovné instituce - školy, domovy mládeže, klubovny, učebny, didaktickou techniku, vyučovací pomůcky aj.) • •nemateriální (sem spadají organizační formy s metody výchovy). • Přehled vybraných výchovných prostředků (V. Jůva & V. Jůva) • §vyučování §pedagogizované prostředí §sdělovací prostředky §práce, hra, umění, sport §kolektiv §a jiné • vyučování • interakce mezi učitelem, učivem a žákem • • učivo • • • učitel žák • • pedagogizované prostředí • Pedagogicky adaptovaného prostředí má dvojí podobu: • •materiální vybavení • (hygienické, estetické a funkční) •sociální atmosféra • (kultura mezilidských vztahů) • sdělovací prostředky • - ovlivňování světonázorových, politických, • mravních i estetických postojů, rozumové • sféry • - masmédia (tisk, rozhlas, film, televize, PC) • - ovlivňování probíhá: • intencionálně i funkcionálně • sdělovací prostředky • • Počet hodin věnovaných sledování masmédií (tisk, rozhlas, film, televize, počítače) narůstá a tím roste i vliv masmédií na člověka. Zvlášť výrazné je ovlivňování světonázorových, politických, mravních i estetických postojů. Ovlivňování vychovávaných pomoci uvedených prostředků probíhá intencionálně i funkcionálně. • •Př. •3 hod denně = 10 let práce, hra, umění, sport •práce • • duševní x fyzická práce • • •Jedná se o převládající druh činnosti u dospívajících a dospělých jedinců. • hra • • - dominující druh činnosti u dětí • - osvojení některých vzorců chování a postojů • - rozvíjejí schopnosti, potřeby a zájmy • - přispívá k pěstování trpělivosti, vůle, rozvíjejí schopnost • spolupracovat s ostatními apod. • umění • • Estetická výchova významně přispívá k výchově postoje jedince k umění a ke kráse. Umělecká díla (literatura, výtvarná, hudební, ale i filmová produkce) obohacují vlastní poznání a přispívají k vytváření některých světonázorových a mravních postojů. postoj jedince k umění a ke kráse. • •- obohacuje vlastní poznání, •- přispívá k vytváření postojů • sport -tradiční výchovný prostředek, uplatňoval se již v antice (např. olympijské hry – Kalokagathia) -v současné době – sportovní organizace (např. Sokol, Orel, Skaut aj.) -napomáhá k rozvoji fyzické zdatnosti, obratnosti a psychické odolnosti • kolektiv • Výchovné působení je dáno kolektivním veřejným míněním, které má výrazný vliv na názory a chování jednotlivých členů kolektivu. • • Výchovný prostředek, který byl do jisté míry zneužit v systému komunistické výchovy (např. A. S. Makarenko aj.). Proto, ne vždy bývá v současné době daný prostředek výchovy plně doceňován. • • Výchovné působení je dáno kolektivním veřejným míněním, které má výrazný vliv na názory a chování jednotlivých členů kolektivu. Formy výchovy (V. Jůva & V.Jůva, 1995) Některá výchovná zařízení nahrazuji rodinnou výchovu plně. 1. Výchova veřejná (společenský organizovaná) 1.1 školní výuka 1.2 výchova mimo vyučování 2. Výchova rodinná 3. sebevýchova Některá výchovná zařízení nahrazuji rodinnou výchovu plně.