Speciální pedagogika

Aspergerův syndrom

Práce s dítětem s Aspergerovým syndromem

V případě, že máme ve školní třídě zařazeného žáka/žákyni s Aspergerovým syndromem. Je důležité se seznámit s tím, co přesně u daného žáka/žákyně diagnóza znamená pro vzdělávací a výchovný proces. Oslovte pracovníky školního poradenského pracoviště, pozvěte na setkání i rodiče žáka/žákyně, kteří vám mohou pomoci v utváření základního režimu, tak aby žák/žákyně nebyl/a zbytečně ve školním prostředí stresován/a. Nezapomeňte do diskuze zapojit i asistenta pedagoga, který bude ve třídě s žákem/žákyní pracovat.

Velmi důležitá je práce se třídou. K přijetí mezi žáky a k přijetí spolužáků je důležitá komunikace a socializace. Zeptejte rodičů, zdali můžete třídu seznámit s tím, že žák/žákyně má tuto diagnózu a co to znamená. Rodiče mohou být touto otázkou zaskočení, ale zkuste jim sdělit důvody, proč může být toto seznámení vhodné v péči o třídní kolektiv a jejich dítě. S tímto by měl souhlasit i žák/žákyně, které se to týká a měl/a by být na tuto aktivitu dopředu připraven/a. Mezi takové důvody například patří:

  • “vzít vítr z plachet” - žáci se často odvolávají na to, proč někdo něco musí/nemusí. Pokud už od začátku budou vědět, že žák/žákyně s AS má individuální vzdělávací plán a co to v praxi znamená, nebudou mít vyšší potřebu na to upozorňovat.
  • “učení respektu a toleranci” - žáci budou seznámeni s tím, co to je AS a budou se tak minimalizovat třecí plochy, které by z nepochopení chování žáka/žákyně mohly vznikat.


Zkuste se zamyslet nad dalšími důvody, proč je důležité seznámit ostatní žáky s tím, že jejich spolužák/spolužačka má Aspergerův syndrom.

Pokud vám to rodiče a žák/žakyně dovolí nebojte se pozvat i odborníka na danou problematiku, který by pro třídu udělal program. Pokud nikoho neseženete, vezměte si na pomoc rodiče (se souhlasem vedení), anebo pracovníka školního poradenského pracoviště. Zkuste společně vytvořit aktivity, které se zaměří nejen na samotnou diagnózu, ale jedinečnost každého žáka. Cílem setkání by mělo být nejen informovat, ale i vést žáky k uvědomění si své vlastní jedinečnosti a případných “nedostatků”. I v tomhle případě je možné využít profilu na jednu stránku, který pomůže žákům si uvědomit v čem jsou dobří a v jakých oblastech potřebují podporu od ostatních.


Základní principy ovlivňující úspěšnost žáka s Aspergerovým syndromem

Mezi základní principy ovlivňující úspěšnost žáka s Aspergerovým syndromem v edukačním procesu jsou (Pospíšilová, 2008):

  • motivace - využijte v rámci edukačního procesu zájmů žáka/žákyně
  • strukturalizace - buďte předvídatelní (viz podkapitola 4.3.). Nejen žák/žákyně s AS se bude lépe ve vašich hodinách orientovat. Na případné změny upozorňujte s dostatečným předstihem. V rámci strukturalizace prostředí, času a činností se pokuste vytvořit systém, který odpovídá na otázky “Kdy, kde, co, jak a jak dlouho?”
  • vizualizace - se týká především časového rozvrhu činností.
  • individualizace - zapojení asistenta pedagoga dle potřeb žáka/žákyně.
  • práce dle IVP - mělo by dojít ke konkretizaci výchovně-vzdělávacího procesu žáka.
    • jak bude upraveno prostředí
    • jaký bude mít žák denní režim
    • jak uplatnit metody a postupy v rámci výchovně vzdělávací intervence

To, jakým způsobem žák/žákyně s AS zvládne školní docházku záleží na mnoha faktorech, z nichž některé můžeme ovlivnit více a jiné méně. Důležité je však v edukačním procesu působit preventivně a vyhnout se situacím, které mohou negativně působit na samotného žáka/žákyni s AS, ale rovněž na celý třídní kolektiv.

Tip

Každý z nás někdy potřebuje být chvíli sám. Je vhodné mít ve škole relaxační místnost, nebo místo, kam např. žák/žákyně s AS může na chvíli odejít a odpoutat se od tlaku, množství podnětů ze třídy. Výhodou může být zařazování oddechových aktivit mezi jednotlivými náročnějšími fázemi výuky.

Literatura

Gillberg, Ch., Peeters, T. (2008). Autismus- zdravotní a výchovné aspekty. Praha: Portál.

Thorová, K. (2006). Poruchy autického spektra. Praha: Portál.

Bittmanová, L., Bittman, J. (2017). Podpora začlenění žáka s PAS do třídního kolektivu. Praha: Pasparta.

Bittmanová, L., Bittman, J. (2016). Prevence a účinné řešení šikany. U žáků a studentů s Aspergerovým syndromem a vysoce funkčním autismem. Praha: Pasparta.

Následující