PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA OSNOVA 1. Základní teoretické informace, terminologie, vývoj a změny přístupů k dětskému autismu, demografické charakteristiky. 2. Diagnostika poruch autistického spektra. Spolupráce speciálního pedagoga a dalších odborníků. 3.Symptomy PAS, mýty, fakta. 4. Dílčí poruchy PAS, charakteristika jednotlivých poruch, změny MKN-11. 5. Diferenciální diagnostika. Klíčové oblasti rozvoje. OSNOVA 6. Intervence u osob s poruchou autistického spektra. 7. Edukace jedinců s PAS, současná legislativa. 8. Metody práce s dětmi s PAS, strukturovaného učení, Teacch program, ABA, terapeutické přístupy. 9. Kompenzační a edukační pomůcky pro jedince s PAS. 10. Poradenství. 11. Sociální služby a další organizace pro osoby s autismem. 12. Komunikace lidí s PAS UKONČENÍ PŘEDMĚTU ZÁPOČTEM Aktivita ve výuce (při diskusi, skupinové práci apod.) Výstupy práce ve skupinách Písemný didaktický test - otevřené otázky vycházejících z témat osnovy sylabu (teoretické znalosti klíčových pojmů týkající se edukace žáků s PAS, dovednost aplikace získaných teoretických poznatků do pedagogické praxe). „komplexní vývojová porucha (stav) zahrnující přetrvávající problémy se sociální komunikací, omezenými zájmy a opakujícím se chováním. Zatímco autismus je považován za celoživotní poruchu, míra fungování v důsledku těchto problémů se u jedinců s autismem liší.“ (American Psychiatric Association, 2021). „Porucha autistického spektra (PAS) je neurovývojová porucha charakterizovaná nedostatky v sociální komunikaci a přítomností omezených zájmů a opakujícího se chování.“ (DSM-V in Hodges et al., 2020). Poruchy autistického spektra ➢patří mezi nejzávažnější poruchy dětského mentálního vývoje, neurovývojové pervazivní poruchy ➢vrozené, symptomy je možné pouze zmírnit ➢1-2 % populace, dg. více u chlapců než dívek ➢multifaktoriální příčiny (genetické faktory, rizikové faktory v době těhotenství, během porodu, bezprostředně po porodu). Thorová 2006 Poruchy autistického spektra Pervazivní = všepronikající, tj. zasahující oblast emocí, kognice, komunikace, motoriky, sociálního chování atd. V MKN-10 (ÚZIS, 2021) jsou mezi PAS zahrnuty dílčí poruchy: F84.0 Dětský autismus, F84.1 Atypický autismus, F84.2 Rettův syndrom, F84.3 Jiná desintegrační porucha v dětství, F84.4 Hyperaktivní porucha s mentální retardací a stereotypními pohyby, F84.5 Aspergerův syndrom, F84.8 Jiné pervazivní vývojové poruchy, F84.9 Pervazivní vývojová porucha nespecifikovaná. Pervazivní vývojové poruchy Terminologie je v nové klasifikaci MKN-11 (International Classification of Diseases 11th Revision, ICD-11) sjednocena a i v MKN je využíván pojem Autism spectrum disorder (kód 6A02). Jednotlivé dílčí poruchy uvedené v seznamu již v této verzi nejsou. Rettův syndrom bude z PAS odstraněn úplně, jedná se o genetickou vadu, která bude mezi jinými onemocněními. Poruchy autistického spektra Často používaný pojem, který ale není zcela přesný a může mít dva významy. Nejčastěji se jedná o zkrácené označení a synonymum pro PAS, případně označuje pouze jednu z nich (dětský autismus). Autismus „Nízko funkční“ jedinec ➢není/téměř není schopen sám navazovat sociální vztahy, nekomunikuje verbálně (nebo jen velmi omezeně), ➢má mentální postižení ➢je závislý na pomoci jiné osoby ve většině běžných denních aktivit. Sociálně funkční typy autismu (nízko-vysoce funkční autismus) „Vysoce funkční“ jedinci ➢navazují sociální vztahy (s určitými obtížemi), ➢verbálně komunikují (s určitými odlišnostmi), ➢mají normální nebo i nadprůměrný intelekt ➢jsou schopni samostatného života. Vysoce funkční autismus je svými charakteristikami blízký Aspergerově syndromu a nízko funkční autismus Dětskému autismu. Ale nejsou to synonyma a neznamená to, že člověk s Aspergerovým syndromem bude vždy vysoce funkční. Sociálně funkční typy autismu (nízko-vysoce funkční autismus) Nejčastěji pak byla tato populace zařazena do skupiny ➢„zvláštních poruch chování či nevychovaných dětí“, ➢do extrémně introvertní populace bizarních podivínů, ➢ snaha „napravit“ a „socializovat“ formou permanentní péče a dohledu, ➢„léčením“ s podporou medikace pro tlumení důsledků postupně sekundárně nasedajících poruch psychických. PAS - historie a současný stav Poprvé popsán až ve 20. století a v praxi až po druhé světové válce. „Otec objevitel“ - Leo Kanner a Hans Asperger. Americký psychiatr Leo Kanner - nepřiměřené chování a projevy u několika dětí považoval za symptomy specifické samostatné poruchy, kterou nazval časný dětský autismus (Early Infantile Autism-EIA). Děti charakterizoval jako osamělé, ponořené do vlastního vnitřního světa, nezajímající se o svět kolem sebe, neschopné lásky a přátelství. (Thorová, 2006) PAS - historie a současný stav Německý psychiatr Hans Asperger v roce 1944 („Autistische Psychopathen im Kindersalter“ – Autističtí psychopati v dětství). Kladl důraz především na specifickou sociální interakci, řeč a myšlení. U dětí popisoval potíže v sociálním chování, zvláštnosti v komunikaci při bohatě rozvinuté řeči, vysokou míru intelektu, motorickou neobratnost a ulpívavé, omezené zájmy. PAS - historie a současný stav Vídeňský pedagog Keller - počátek 20. století. Popsal u dětí tzv. infantilní demenci, což odpovídá dnes diagnóze Jiná desintegrační porucha v dětství. V roce 1911 švýcarský psychiatr E. Bleuler použil termín autismus k pojmenování jednoho ze symptomů pozorovaných u schizofrenních pacientů. (Hrdlička, Komárek, 2004; Thorová, 2006). PAS - historie a současný stav G. J. Suchareva popsala již v roce 1925 "schizoidní psychopatii", později jej nahradila termínem "autistická (patologická vyhýbavá) psychopatie", popsala klinický obraz autismu dosti podobně současnému pojetí. ( možná objevitelka PAS). Její práce vyšla i němčině a tak ji mohl znát i Hans Asperger. Ve svých článcích ji však necituje. Autismu svět začal věnovat pozornost od 50tých let Česko až v letech devadesátých. PAS - historie a současný stav MKN-10 uvádí jednotlivé poruchy zvlášť (Dětský autismus, Aspergerův syndrom atd.) MKN-11 dílčí poruchy nejsou, kritériem pro klasifikaci je ➢přítomnost / nepřítomnost mentálního postižení (v terminologii ICD-11 Intellectual Development, tj. porucha vývoje intelektu) ➢míra funkčního poškození řeči – lehká, těžká, úplná (Degree of Functional Language Impairment). Hodnotí se i „triáda“, narušení komunikace i narušení sociální interakce / dovedností a specifické projevy v oblasti představivosti, zájmů a hry. PAS - současný stav 6A02.0 Porucha autistického spektra – kritéria v souladu s definicí PAS, intelekt a adaptivní chování v normě, schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový) osobní potřeby, přání zachována, maximálně mírně narušena. 6A02.1 Porucha autistického spektra s poruchou intelektu a s mírným nebo žádným narušením funkčního jazyka - kritéria v souladu s definicí PAS, poruchy intelektu, schopnost používat funkční jazyk (mluvený nebo znakový) osobní potřeby, přání je zachována, maximálně je jen mírně narušena. PAS - současný stav 6A02.2 Porucha autistického spektra bez poruchy intelektu a narušeným funkčním jazykem - kritéria v souladu s definicí PAS, intelekt a adaptivní chování odpovídají normě, používání funkčního jazyka je vzhledem k věku výrazně narušena. Jedinec není schopen používat více než jednotlivá slova nebo jednoduché fráze. 6A02.3 Porucha autistického spektra s poruchou intelektu a se zhoršeným funkčním jazykem - kritéria v souladu s definicí PAS, poruchy intelektu, používání funkčního jazyka je vzhledem k věku výrazně narušena. Jedinec není schopen používat více než jednotlivá slova nebo jednoduché fráze. PAS - současný stav 6A02.4 Porucha autistického spektra bez poruchy intelektu a absencí funkčního jazyka - kritéria v souladu s definicí PAS, Intelekt a adaptivní chování odpovídají normě, funkční jazyk téměř, nebo zcela chybí. 6A02.5 Porucha autistického spektra s poruchou intelektuálního vývoje a absencí funkčního jazyka - kritéria v souladu s definicí PAS, poruchy intelektu, funkční jazyk téměř, nebo zcela chybí. PAS - současný stav ➢Prevalence PAS celosvětově roste. V roce 2023 vyšla nová studie, ze které vyplývá, že 1 z 36 (2,8 %) dětí ve věku osmi let má poruchu autistického spektra (PAS). ➢V roce 2000 mělo diagnózu PAS každé 150. dítě v USA (0,7 %), 18 let poté pak každé 44. dítě. Současně se snižuje průměrný věk, ve kterém je diagnóza v USA stanovena – z pěti let na tři roky. Nicméně mnoho dětí je stále diagnostikováno až poté, kdy se zvýší tlak na jeho výkon, což je obvykle ve školním věku (CDC, 2023) Výskyt PAS Výskyt PAS (Zdroj: TACA, 2023) Výskyt PAS (Zdroj: Data ÚZIS) Výskyt PAS (Zdroj: KDP, 2022; s.22) ➢kvalitnější diagnostika (je zachyceno více případů) ➢diagnostika do nižšího věku, ➢zvyšující povědomí o PAS mezi lékaři, pedagogy, psychology (záchyt více případů) ➢vyšší průměrný věk rodiček ➢diagnostická kritéria ➢nedostatečná kapacita diagnostických pracovišť. Výskyt PAS a jeho příčiny ➢multifaktoriálně podmíněné poruchy (porucha funkce mozku) ➢genetické faktory - jednovaječná dvojčata, u sourozenců, riziko postižení mladšího sourozence ➢environmentální vlivy – během těhotenství a porodu, teratogenní látky ➢rizikové faktory - vyšší věk rodičů, nezralost/nízká porodní hmotnost, výskyt PAS v rodině, pohlaví dítěte, neexistuje žádná souvislost mezi PAS a vakcinací. (Dudová, Mohaplová, 2017; Taylor et al., 2020; Mayo Clinic, 2021). PAS - příčiny screening / depistáž Screening - postupy zaměřené na celou a částečně ještě asymptomatickou populaci (např. screening všech dětí ve dvou letech) Depistáž - vyhledání jedinců s příznaky PAS (v MŠ, ZŠ, sociálních službách atd.). PAS - diagnostika V ČR se pro detekci rizikových příznaků PAS u dětí využívá dotazník M-CHAT-RTM ➢20 otázek týkajících se chování dítěte, rodiče odpovídají ANO/NE ➢vyplňuje se a vyhodnocuje se během pediatrické prohlídky v 18 měsících věku dítěte ➢při podezření na autismus u dítěte je možné začít využívat např. služby rané péče ➢Vysoká citlivost. PAS - diagnostika Test ADOS-2 - běžně používán v ČR ➢od 12 měsíců do dospělosti ➢psychologové, ➢absolventi jiných studijních programů (např. speciální pedagogika). Testovací materiál je používán pro stimulaci určitého chování, komunikace a sociálních interakcí v rámci pěti nezávislých modulů (podle věku a jazykové + řečové úrovně). V rámci každého z modulů je vyhodnocována intenzita autistických symptomů daného jedince. (Hogrefe, 2014). Testovací metody ➢rozhovory (s rodinou, s člověkem s PAS, pedagogy), ➢testy jiných oblastí (např. test inteligence), ➢testy jiných osob (např. dotazníky pro rodiče), ➢pozorování (např. v přirozeném prostředí), ➢analýza produktů (např. kresba, školní výsledky). Proces náročný časově a na kompetence testujícího. Testovací metody Krejčířová (2003) a Opekarová, Šedivá (2006) uvádějí přehled užívaných metod: 1. metody pro získávání dat o dosažené úrovni sociální interakce a) nestandardizované b) standardizované a částečně standardizované 2. metody pro získávání dat o dosažené úrovni představivosti a imaginace a) standardizované a částečně standardizované 3. metody pro získávání dat o chování a) standardizované a částečně standardizované. PAS - diagnostika 1. metody pro získávání dat o dosažené úrovni sociální interakce a) nestandardizované ➢ANAMNÉZA ➢POZOROVÁNÍ ➢ROZHOVOR Testovací metody 1. metody pro získávání dat o dosažené úrovni sociální interakce b) standardizované a částečně standardizované ➢A.S.A.S. ➢CARS ➢ADI-R (zmiňován pouze v klinické praxi) ➢ASSQ ➢CHAT ➢SCREENING AUTISMU. Testovací metody 2. metody pro získávání dat o dosažené úrovni představivosti a imaginace a) standardizované a částečně standardizované ➢ B-G test (Bender-Gestalt test) ➢ K-ABC ➢ KOHSOVY KOSTKY ➢ KRESBA POSTAVY ➢ OBKRESLOVÁNÍ (Test obkreslování) ➢ PEP-R ➢ SON-R 2,5-7 (neverbální test inteligence) ➢ ŠKOLNÍ ZRALOST (Test školní zralosti) ➢ T-S-I 2000 R (Amthauerův test struktury inteligence) ➢ WISC-III, IV (Wechslerova inteligenční škála pro děti) Testovací metody 3. metody pro získávání dat o chování a) standardizované a částečně standardizované. ➢ABC ➢ASQ ➢BSID ➢BEHAVIORÁLNÍ NORMY VÝVOJE ➢BSE ➢AAPEP Testovací metody 1. metody pro získávání dat o dosažené úrovni sociální interakce a) nestandardizované ➢ANAMNÉZA sdělení rodičů, ZZ, ped. pracovníků, zprávy z vyšetření ➢POZOROVÁNÍ ve škole, doma ➢ROZHOVOR volný např. nad kresbou, zájmy strukturovaný - dotazník Testovací metody 1. metody pro získávání dat o dosažené úrovni sociální interakce standardizované a částečně standardizované: A.S.A.S. (The Australan Scale for Asperger Syndrome), Attwood 1998, česky 2000 - 6 bodová hodnotící škála, 24 otázek, cca 10 min. ➢děti školního věku ➢sociální a emoční dovednosti, ➢komunikační dovednosti, ➢kognitivní dovednosti, ➢specifické zájmy, ➢pohybové dovednosti. Testovací metody CARS (Childhood Autismus Rating Scale), Schopler a kol. 1980, česky 1999 - 15 položek pomocí 4 bodové škály, přímé pozorování + rozhovor se ZZ, cca 20-30 min. ➢identifikace autistických symptomů, k postižení, příznaků ➢použitelná pro většinu typů PAS u menších dětí, vč. klientů s mentální retardací ➢pro děti s Aspergerovým syndromem je méně spolehlivá. Testovací metody ADI-R (Autism Diagnostic Interview-Revised), Lord a kol. 1989, (zmiňován pouze v klinické praxi) ➢časová dotace 1,5-3 hod. ➢komplexní technika pro strukturovaný rozhovor ➢rozpětí kritérií od velmi malých dětí až po dospělé. Testovací metody ASSQ (Asperger Syndrome Screening Questionnaire), Gillberg 1996, česky 2003 - dotazník s cca 30 položkami, časová dotace do 10 min. ➢Screeningový nástroj může administrovat i učitel ➢pro děti (6-15 let) v období plnění povinné školní docházky ➢zachycuje děti s vážnějšími problémy v sociální komunikaci, a to nejen pro PAS ➢nutné další podrobné vyšetření pro potvrzení PAS. Testovací metody CHAT (Checklist for Autism in Toddlers), Baron-Cohen a kol. 2000, česky 2003 - položky, zaměřené na symbolickou hru, reciproční faktory sociální komunikace, na posouzení dosažené celkové vývojové úrovně. ➢nejčastěji doporučovaná screeningová metoda pro pediatry a rodiče ➢pro nejmenší děti 18 měs. do 2-3,5 let věku ➢při diferenciální diagnostice pro rozlišení dětí s PAS od dětí s prostou mentální retardací. Testovací metody SCREENING AUTISMU, ad Krejčířová, D., 2003 Strukturovaný rozhovor s rodiči při podezření na PAS ➢určeno dětem ve věku 10-18 měsíců ➢obsahuje 11 otázek pro rodiče ➢zaměřuje se na problémy v sociální interakci a neverbální komunikaci, na sdílenou pozornost a zkušenost, na sdílení emocí. Testovací metody 2. metody pro získávání dat o dosažené úrovni představivosti a imaginace a) standardizované a částečně standardizované B-G test (Bender-Gestalt test) Benderová, česky 1974 ➢metoda pro vývojovou diagnostiku percepčně-motorických funkcí pomocí komplexních 8 obrazců. ➢hodnotí vývojovou úroveň dítěte 5-11 let ➢časová dotace cca 20 min. Testovací metody K-ABC (Kaufmann Assesment Battery for Children), Kaufmann 1983, česky 1998 ➢měření schopností u dětí od 2,5 do 12,5 let ➢odděleno je měření intelektových schopností od učením získaných schopností a dovedností (např. aritmetika, dovednost číst, porozumění čtenému). ➢obsahuje zácvičné úlohy, ve kterých je možno zprostředkovat pochopení toho, co od klienta bude požadováno. Testovací metody KOHSOVY KOSTKY, Kohs, česká revize 1974 ➢od 6 let věku do dospělosti ➢individuální performační složky všeobecných rozumových schopností ➢mentální a pracovní styly ➢napodobování předlohy danou kombinací tvarů a barevných variant na kostkách ➢u PAS můžeme postihnout taktéž problematický faktor analogie, produktivních způsobů myšlení, pracovního tempa a motivace. Testovací metody KRESBA POSTAVY (Goodenoughová), Šturma a kol. 1985 ➢u dětí s PAS bývá často nápadná menší ochota ke kresbě lidské postavy, odklony k „vlastním tématům“ ➢postava většinou rychle „odbyta“ ➢detaily většinou dítě dokáže při rozhovoru doplnit. OBKRESLOVÁNÍ (Test obkreslování), Matějček 1980, revize 1997 ➢zaměřen na možné problémy ve vizuopercepci a vizuomotorice pro susp LMD. V oblasti poruch PAS doplňující metoda. Testovací metody PEP-R (Psychoeducational profile -Revised), Schopler a kol., revize 1979, česky 2002 ➢na výsledky navazuje vzdělávací program TEACCH ➢zaměřuje se na 7 funkčních oblastí (jemná a hrubá motorika, verbální a poznávací schopnosti, sociální chování, interakce a hra, vizuopercepce, vizuomotorika, koordinace oko – ruka, konstrukce) ➢na 4 oblasti projevů chování ➢děti od cca 6 měs.-7 let věku ➢celkem 174 položek, testové pomůcky, záznamové archy ➢vyhodnocení možné elektronicky pomocí grafů. Testovací metody SON-R 2,5-7 (neverbální test inteligence), Tellegen a kol., česky 2004 ➢časová dotace cca 60 min ➢7 subtestů (mozaiky, kategorie, puzzle, analogie, situace a vzory) ➢Grafický výsledek,(program je vytvořen). ŠKOLNÍ ZRALOST (Test školní zralosti), Jirásek 1978, revize 2005 ➢původně Kernův bateriový test určený pro vyšetření dětí před nástupem povinné školní docházky. U PAS upozorňuje na značné disproporce ve vývoji dílčích rozumových složek. Testovací metody T-S-I 2000 R (Amthauerův test struktury inteligence), Amthauer, revize česky 2005 ➢od 13 let věku do dospělosti ➢9 subtestů (4 verbální, 2 početní, 2 názorové, 1 pamětní) ➢používá se především při další školní a profesní orientaci. WISC-III, IV (Wechslerova inteligenční škála pro děti), Wechsler, revize 1996, 2014 ➢komplexní posouzení intelektové úrovně ➢obsahuje celkem 13 subtestů, 6 verbálních a 7 neverbálních. Testovací metody 3. metody pro získávání dat o chování a) standardizované a částečně standardizované ABC (Autismus Behavioral Checklist), Krug a kol. 1980, česky 2003 ➢Screeningová metoda pro děti v předškolním věku ➢cca 30 otázek na specifické projevy a dovednosti dítěte ➢při diferenciální diagnostice - rozlišuje děti s PAS, s prostou mentální retardací a s ostatními vývojovými poruchami ➢podklad pro další podrobné vyšetření. Testovací metody ASQ (Autism Screening Questionaire), Berument a kol. 1999, česky 2003 ➢screeningová metoda, redukce ADI-R, dotazníková podoba je srozumitelná i pro laiky, resp. rodiče a další pečovatele ➢obsahuje cca 40 otázek ➢pro děti od 4,5 roku věku s jakoukoli úrovní mentálního rozvoje ➢výsledkem jsou behaviorální skóry pro „triádu“ symptomů autismu. Testovací metody BSID (Bayley Scales of Infant Development), Bayleyová, česky revize 1993 ➢pro děti od 1 měs. do 3,6 let ➢škála motorická a mentální sestavena z položek se vzrůstající obtížností ➢mentální škála zjišťuje senzoricko-percepční schopnosti, schopnost operativně reagovat na změny, počátky paměti, učení a schopnosti řešit problémy, úroveň vokalizace a verbální komunikace, prvky pozdějšího abstraktního myšlení. Testovací metody BSE (Behavioural Summarised Evaluation Scale), Berthelemy a kol. 1990, česky 2003 ➢určena dětem se všemi stupni mentálního postižení ➢cca 30 položek posuzujících 6 oblastí chování, s 5 bodovou škálou hodnocení ➢možnost posuzování v čase, pro ověřování efektů uplatňovaných terapií. Pro tyto účely lze ovšem použít i CARS, ADI-R, CHAT. Testovací metody BEHAVIORÁLNÍ NORMY VÝVOJE (In: Schopler a kol., 1998) Seznam dovedností v oblasti chování od 5 měs. do 5 let věku dítěte v oblastech: ➢dovednosti v napodobování řeči a v napodobování pohybů; percepce; hrubá motorika; jemná motorika; koordinace oko – ruka; kognitivní dovednosti; receptivní řeč; expresivní řeč; dovednosti sebeobsluhy; sociální dovednosti. Testovací metody AAPEP (Adolescent and Adult Psychoeducational profile), Mesibov a kol. 1999 ➢pro dospívající a dospělé s PAS (AAPEP) ➢vznikla z potřeby vhodného pracovního uplatnění a pobytového zařízení pro dospělé s PAS ➢zahrnuje škály: přímého pozorování, dovedností v domácím prostředí, dovedností v pracovním a vzdělávacím prostředí ➢jsou hodnoceny pracovní dovednosti a chování, dovednosti volného času, funkční komunikace a interpersonální chování. Testovací metody ➢kombinace ADOS-2 (Autism Diagnostic Observation Scale, Second Edition) a ADI-R (The Autism Diagnostic Interview, Revised) patří k nejlépe ověřeným diagnostickým metodám při diferenciální diagnostice cílené na PAS ➢doporučení diagnostikovat na spec. pracovištích na PAS Diagnostika a hodnocení poruchy autistického spektra, Brejlová, Ptáček, Soukupová, 2014 Zlatý diagnostický standart https://www.autismus-screening.eu/screening/dotaznik-m-chat-rf-tm/ Je zde základní dotazník a navazující dotazník. Navazují se používá v případě, Pokud vyjde základní dotazník pozitivně, použije se navazující. Další screeningové metody pro všechny věkové kategorie, včetně dospělých: https://autismport.cz/testy Testovací metody 1. Definujte PAS. 2. Jaké pojmy jsou synonymem PAS? Proč jich užíváme více? 3. Co znamená nízko a vysoce funkční autismus? 4. Jaká je klasifikace PAS v MKN-11? 5. Co je příčinou vzniku PAS? 6. Kdo diagnostikuje PAS? Kdo se na tom podílí ve školství? 7. Vysvětlete, jak probíhá screening / depistáž PAS. 8. Co vše je součástí diagnostiky PAS? Kontrolní otázky ➢ https://www.vzdelavani.nautis.cz/cz ➢ http://www.pasparta.cz/e-shop/seminar ➢ http://www.pasparta.cz/e-shop/specialni- pedagogika?limit=int&limitstart=0 ➢ https://autismport.cz/ ➢ http://www.inkluze.upol.cz/portal/velke_publikace/metodiky/PAS_Me todika.pdf ➢ http://inkluze.upol.cz/ebooks/metodika-zp-pas/metodika-zp-pas.pdf ➢ https://www.psychiatry.org/patients-families/autism/what-is-autism- spectrum-disorder Užitečné odkazy ➢ AMERICAN PSYCHIATRIC ASSOCIATION. (2021). What is Autism Spectrum Disorder? [online] dostupné z: https://www.psychiatry.org/patients- families/autism/what-is-autism-spectrum-disorder ➢ HODGES, H. ET AL. (2020). Autism spectrum disorder: definition, epidemiology, causes, and clinical evaluation. [online] dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7082249/ ➢ THOROVÁ, K. (2023). Porucha autistického spektra dle Mezinárodní klasifikace nemocí (MKN 11). [online] dostupné z: https://autismport.cz/o- autistickem-spektru/detail/porucha-autistickeho-spektra-dle-mezinarodni- klasifikace-nemoci-mkn-11 ➢ ÚZIS – ÚSTAV ZDRAVOTNICKÝCH INFORMACÍ A STATISTIKY (2021). Mezinárodní klasifikace nemocí: MKN-10. [online] verze platná od 1. 1. 2021, dostupné z: https://mkn10.uzis.cz/prohlizec ➢ WHO – WORLD HEALTH ORGANISATION (2023). ICD-11 Browser. [online] dostupné z: https://icd.who.int/browse11/l- m/en#/http%3a%2f%2fid.who.int%2ficd%2fentity%2f437815624 Užitečné odkazy