PORUCHY AUTISTICKÉHO SPEKTRA PaedDr. Irena Johanka Savková, MBA OSNOVA 7. Edukace jedinců s PAS, současná legislativa. 8. Metody práce s dětmi s PAS, strukturovaného učení, TEACCH program, ABA, terapeutické přístupy. 9. Kompenzační a edukační pomůcky pro jedince s PAS. 10. Poradenství. 11. Sociální služby a další organizace pro osoby s autismem. 12. Komunikace lidí s PAS ➢Právo na inkluzi ➢Povinnost školní docházky ➢Škola zřízená dle § 16 odst. 9 ŠZ (paragrafové školy) ➢Speciální třída ➢Podmínky pro zařazení V ČR existují školy 16/9 pro žáky s PAS, ale je jich poměrně málo. Alespoň třídy pro žáky s PAS (bez mentálního postižení) má 11 základních škol v celé ČR. VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S PAS ➢Inkluze ➢Základní škola speciální ➢Jiný způsob plnění povinné školní docházky (§ 40 ŠZ) ➢Talentované, nadané děti VZDĚLÁVÁNÍ DĚTÍ S PAS Strukturované učení Vychází z TEACCH programu (viz zde: https://teacch.com/). Mezi základní principy patří: ➢Individualizace ➢Vizualizace (zviditelnění) ➢Strukturalizace ➢Motivace. Ovlivňuje chování žáků ve škole i mimo ni, posiluje sociálně i komunikačně přiměřené chování. (Žížalová Jarolímová, 2023) METODY PRÁCE S DĚTMI S PAS Motivace u dětí s PAS vychází z jejich specifik a závažnosti projevů PAS ➢Činnostní ➢Sociální ➢Materiální METODY PRÁCE S DĚTMI S PAS Aplikovaná behaviorální analýza / behaviorální terapie (ABA) Behaviorální / kognitivně behaviorální terapie (BT, KBT psychoterapeutické metody), videotrénink interakcí, strukturované učení. V ABA (ale i KBT) využívá dílčí techniky (Paclt, 2014): ➢pozitivní zpevňování ➢napovídání ➢vyhasínání ➢modelování situací ➢PECS, VOKS ➢trénink klíčových schopností…. METODY PRÁCE S DĚTMI S PAS Metoda přiměřenosti Metoda postupných kroků Metoda zpevňování Metoda modelování Metoda nápovědy a vedení Metoda vytváření pravidel Metoda instrukce Metoda vysvětlování Metoda demonstrace Metoda napodobování Metoda povzbuzování Metoda ignorace ČADILOVÁ, V., ŽAMPACHOVÁ Z. A KOL. Metodika práce se žákem s poruchami autistického spektra. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2012. str. 61-62. METODY PRÁCE S DĚTMI S PAS Kategorizace učebních pomůcek pro žáky s PAS uvádí Žampachová (2020, s. 26): ➢Originální předměty a reálná zobrazení ➢Symbolické znázornění a zobrazení ➢Strukturované úlohy ➢Textové pomůcky ➢Cvičení a programy prezentované didaktickou technikou ➢Speciální pomůcky ➢Upravené společenské hry. KOMPENZAČNÍ A EDUKAČNÍ POMŮCKY ➢speciální nábytek a vybavení třídy / školy Pomůcky dle zaměření: 1. pomůcky na rozvoj smyslů ➢Vizuální ➢Auditivní ➢Taktilní ➢Vestibulární. KOMPENZAČNÍ A EDUKAČNÍ POMŮCKY 2. pomůcky na rozvoj komunikace ➢komunikační tabulky, piktogramy, fotky ➢technické pomůcky ➢pomůcky na rozvoj slovní zásoby. 3. pomůcky na rozvoj sociálních vztahů ➢obrázky s příběhy ➢sociální hry ➢knihy, příběhy, filmy ➢instruktážní videa. KOMPENZAČNÍ A EDUKAČNÍ POMŮCKY Příloha 1 část B vyhlášky 27/2016 Členěny dle stupňů podpory, zdravotního postižení, celkem 8 kategorií… Pomůcky pro 2. stupeň PO pro žáky s PAS nejsou, až ve vyšších stupních (nepředpokládá se, že by žák s PAS byl v PO2). A nejsou ani v PO5, ale je možné využít dle potřeby pomůcky pro NKS (narušená komunikační schopnost) nebo postižení mentální. Pomůcky lze doporučovat i z jiných stupňů PO, než má žák uvedený jako převažující (tj. pro žáky s PO3 je možné doporučit i pomůcky pro PO2, PO4 nebo PO5). POMŮCKY V PODPŮRNÝCH OPATŘENÍCH Osoby s PAS potřebují sociální službu nejen v dětství, ale většina po celý svůj život a to v různé intenzitě od poradenství, až po klienty vyžadující intenzivní podporu formou ambulantní, pobytovou. Sociální služby zahrnují: ➢sociální poradenství, služby sociální péče, služby sociální prevence Podle místa poskytování služeb rozlišujeme: ➢pobytové služby, ambulantní služby, terénní služby PORADENSTVÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY Zákon o sociálních službách, 108/2006 Sb Zařízení sociálních služeb (§ 34): ➢centra denních služeb, denní stacionáře, týdenní stacionáře ➢domovy pro osoby se zdravotním postižením, domovy pro seniory, domovy se zvláštním režimem, chráněné bydlení, azylové domy, domy na půl cesty ➢zařízení pro krizovou pomoc, nízkoprahová denní centra, nízkoprahová zařízení pro děti a mládež, noclehárny ➢terapeutické komunity, sociální poradny, sociálně terapeutické dílny, centra sociálně rehabilitačních služeb ➢pracoviště rané péče, intervenční centra, zařízení následné péče… PORADENSTVÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY U každého typu služby stanoví, jaké základní činnosti realizuje, tj. co je jejich náplní práce. Základními činnostmi při poskytování všech sociálních služeb jsou (§ 35), např.: ➢pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu, pomoc při zajištění chodu domácnosti, výchovné, vzdělávací a aktivizační činnosti, sociální poradenství, zprostředkování kontaktu se společenským prostředím, podpora vytváření a zdokonalování základních pracovních návyků a dovedností. PORADENSTVÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY Zákon o sociálních službách a prováděcí vyhláška (505/2006 Sb.) Příspěvek na péči Hodnotí se schopnost zvládat základní životní potřeby (§ 9 zákona): ➢mobilita, orientace, komunikace, stravování, oblékání a obouvání, tělesná hygiena, výkon fyziologické potřeby, péče o zdraví, osobní aktivity, péče o domácnost 1. stupeň (lehká závislost): 3/3-4 2. stupeň (středně těžká závislost):4-5/5-6 3. stupeň (těžká závislost): 6-7/7-8 4. stupeň (úplná závislost):8 a více/9 a více. PORADENSTVÍ A SOCIÁLNÍ SLUŽBY Zákon o sociálních službách a prováděcí vyhláška (505/2006 Sb.) Může využít všechny služby dle individuálních potřeb a aktuální situace ➢Raná péče ➢Osobní asistence ➢Centra denních služeb/denní stacionáře ➢Domovy pro osoby se zdravotním postižením ➢Odlehčovací služby… SOCIÁLNÍ SLUŽBA PRO OSOBY S PAS Obecně můžeme u PAS pozorovat v různé míře závažnosti následující odchylky / problémy (ne u všech, ne všechny a občas se mohou objevit ještě jiné) ➢nerovnoměrný vývoj ➢obtíže v neverbální komunikaci ➢opakování slov/vět, echolálie ➢komunikace o jednom tématu ➢zvláštnosti ve zvukové složce (prozodie) (NIDCD, 2020) KOMUNIKACE LIDÍ S PAS Při výběru vhodné formy komunikace je třeba posoudit (Laudová in Škodová, Jedlička, 2003): ➢stupeň porozumění signálům nonverbální komunikace, stupeň porozumění řeči, ➢současné způsoby komunikace (verbální i neverbální) a jejich úspěšnost včetně případného spontánního užívání náhradních forem komunikace, ➢schopnost vyjadřovat souhlas a nesouhlas, rozumění symbolům a případné čtenářské dovednosti, ➢úroveň hrubé a jemné motoriky KOMUNIKACE LIDÍ S PAS ➢motivace ke komunikaci a schopnost dorozumět se, ➢sociální dovednosti včetně vztahu k vrstevníkům, ➢emoční projevy, chování, kognitivní a senzorické schopnosti, ➢perspektivy školského zařazení, ➢sociální prostředí dítěte s mentálním postižením, ➢způsob trávení času dítěte s mentálním postižením, ➢zhodnocení míry očekávání dítěte s mentálním postižením a jeho okolí od komunikace prostřednictvím AAK. KOMUNIKACE LIDÍ S PAS FÁZE 1: Jak komunikovat ➢výměna obrázku za předměty nebo činnosti FÁZE 2: Vzdálenost a vytrvalost ➢používá na různých místech, s různými lidmi FÁZE 3: Diskriminace obrázků ➢výběr ze dvou nebo více obrázků FÁZE 4: Struktura věty ➢odnímatelný pásek, obrázek "Chci„ FÁZE 5: Odpovídání na otázky ➢"Co chceš?". FÁZE 6: Komentování ➢Co vidíš? Co slyšíš? a Co to je? (National Autism Resources, 2023) VOKS 1. Vysvětlete, co je strukturované učení, jaké jsou jeho principy a postupy. Uveďte příklady využití vizualizace, strukturalizace. 2. Kdo rozhoduje o tom, kde se bude dítě / žák vzdělávat? 3. Jaké jsou výhody a nevýhody inkluze žáka s PAS? Uvažujte zvlášť o vysoce a nízko funkčním autismu. 4. Jaké metody práce je možné použít při práci se žáky s PAS? Pozn. Fakticky kdekoli, tj. při práci v rodině, v sociální službě atd. 5. Jaké konkrétní pomůcky je možné využít pro dítě s nízko funkčním autismem? A jaké pro děti s autismem vysoce funkčním? 6. Jaké druhy sociálních služeb mohou lidé s PAS využívat? 7. Co je osobní asistence a v čem je rozdíl mezi osobním asistentem a asistentem pedagoga? 8. Jaká kritéria budou mít vliv na výběr komunikačního systému? KONTROLNÍ OTÁZKY ➢CSABA - Česká odborná společnost Aplikované behaviorální analýzy. (2023). Aplikovaná behaviorální analýza. [online] dostupné z: https://csaba.cz/ ➢ČADILOVÁ, V, ŽAMPACHOVÁ, Z. (2008). Strukturované učení. Praha: Portál ➢JAROLÍMKOVÁ, A. (2004) Evidence based medicine a její vliv na činnost lékařských knihoven a informačních středisek. In Národní knihovna – knihovnická revue. [online] 2009, ročník 15, č.2/2004 ISSN 1214-0678 Dostupný z: https://full.nkp.cz/nkkr/nkkr0402/0402075.html ➢KRŠIAK, M. (2009) Placebo. Vesmír. ročník 88, č. 4/2009, ISSN 1214-4029 POUŽITÁ LITERATURA ➢MAYO CLINIC (2021). Autism spectrum disorder. [online] dostupné z: https://www.mayoclinic.org/diseases- conditions/autism-spectrum-disorder/symptoms-causes/syc- 20352928 ➢NATIONAL AUTISM RESOURCES (2023). The Picture Exchange Communication System (PECS®). [online] dostupné z: https://nationalautismresources.com/the-picture-exchange- communication-system-pecs/ ➢NIDCD - NATIONAL INSTITUTE ON DEAFNESS AND OTHER COMMUNICATION DISORDERS. (2020). Autism Spectrum Disorder: Communication Problems in Children. [online] U.S. Department of Health and Human Services .dostupné z: https://www.nidcd.nih.gov/health/autism-spectrum- disorder-communication-problems-children#3 POUŽITÁ LITERATURA ➢PACLT, I. (2014). Behaviorální terapie (BT) využívané u PAS. [online] dostupné z: https://ctatest.webnode.cz/terapie- o/behavioralni-terapie/ ➢THOROVÁ, K. (2016). Poruchy autistického spektra. Praha: Portál ➢Vyhláška o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných. 27/2016 Sb. ve znění 606/2020 Sb.) ➢Vyhláška, kterou se provádějí některá ustanovení zákona o sociálních službách. 505/2006 Sb. ve znění 440/2022 Sb. POUŽITÁ LITERATURA ➢Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). (561/2004 Sb. ve znění 152/2023 Sb.) ➢Zákon o rovném zacházení a o právních prostředcích ochrany před diskriminací a o změně některých zákonů (antidiskriminační zákon). 198/2009 Sb. ve znění 365/2017 Sb. ➢Zákon o sociálních službách. 106/2006 Sb. ve znění 2016/2022 Sb. ➢ŽÍŽALOVÁ JAROLÍMOVÁ, M. (2023). Strukturované učení. [online] dostupné z: https://autismport.cz/o-autistickem- spektru/detail/strukturovane-uceni POUŽITÁ LITERATURA