KROK ZA KROKEM K ÚýINNÉMU INDIVIDUÁLNÍMU VZDċLÁVACÍMU PLÁNU (Metodická pĜíruþka ke zpracování IVP) PhDr. Vladislava Moravþíková Mgr. Daniela Pokorná Únor 2015 Tento dokument a veškeré jeho þásti jsou urþeny pro pedagogické pracovníky ZŠ NedvČdovo námČstí k práci se žáky se speciálními vzdČlávacími potĜebami. RozšiĜování tČchto materiálĤ je dovoleno pouze se souhlasem Ĝeditele školy a autorĤ pĜíruþky. NČkolik poznámek na úvod Péþe o žáky se speciálními vzdČlávacími potĜebami se realizuje prostĜednictvím následujících typĤ dokumentĤ, INDIVIDUÁLNÍ VZDċLÁVACÍ PLÁN (dále IVP) – velký individuální vzdČlávací plán, DOPORUýENÍ PRO UýITELE (dále DPU) – individuální výukový plán. Individuální vzdČlávací plán (IVP) je závazným dokumentem pro zajištČní speciálních vzdČlávacích potĜeb (dále i SVP) žáka školy a je souþástí dokumentace. IVP je vytvoĜen na základČ písemné žádosti zákonného zástupce žáka. IVP vychází ze školního vzdČlávacího programu školy, závČrĤ z psychologického, speciálnČ pedagogického vyšetĜení poskytnutých pracovníky školního poradenského pracovištČ - Školního centra pro inkluzivní vzdČlávání (dále ŠPP-ŠkoCIV), dále závČrĤ ze školského poradenského zaĜízení, doporuþení registrujícího praktického lékaĜe pro dČti a dorost, pĜípadnČ odborného lékaĜe nebo dalšího odborníka. PĜedkládaný model IVP byl upraven na základČ pilotního zpracování ve školním roce 2014/2015. IVP pro každého žáka je uložen na serveru UýITEL ve složce IVP, v níž vznikají složky s názvem IVP + aktuální školní rok. Tato složka je dále þlenČna: 01 IVP_SEZNAM ŽÁKģ IVP; 02 IVP_PRACOVNÍ VERZE; 03 IVP_K TISKU; 04 IVP_FORMULÁě. Složka 01 IVP_SEZNAM ŽÁKģ je tabulka v programu EXCEL, pro jednodušší získávání statistických údajĤ a dat do školní matriky o žácích s IVP s využitím filtrĤ. Údaje: jméno a pĜíjmení žáka, tĜída, þíslo jednací Žádosti o IVP jsou pracovníkem ŠPP-ŠkoCIV zapisovány bezodkladnČ po zaevidování žádosti, aby bylo zĜejmé, že je zahájeno zpracování IVP. Žádost o IVP spoleþnČ s odbornou zprávou (PPP, SPC, lékaĜské vyjádĜení aj.), která je v zalepené obálce, podává zákonný zástupce pĜes spisovnu a pracovník spisovny ji pĜedává do ŠPPŠkoCIV. Složka 02 IVP_PRACOVNÍ VERZE je dále rozdČlena na složky pro jednotlivé tĜídy. Do nich pracovník ŠPPŠkoCIV založí s využitím složky 04 IVP_FORMULÁě IVP jednotlivého žáka, a to tak, že použije pokyn ULOŽIT JAKO se jménem konkrétního žáka. Samotné zpracování IVP do formuláĜe IVP je pĜedmČtem následující kapitoly. Komplexní zapracování všech pĜipomínek a námČtĤ od pedagogických pracovníkĤ, kteĜí se žákem pracují, u mladších žákĤ vþ. vychovatelĤ školní družiny. Termín k dokonþení vyjadĜování stanovuje pracovník ŠPPŠkoCIV. Po uplynutí termínu je IVP jednotlivého žáka pĜeveden do formátu pdf. a uložen do složky 03 IVP_K TISKU, která obsahuje složky tĜíd. V každá tĜídČ je složka pod jménem žáka. Do složky žáka je IVP ve formátu pdf. uloženo pracovníkem ŠPP-ŠkoCIV s názvem 01 IVP + datum vzniku ve formátu RR/MM/DD. V této podobČ IVP pracovník ŠPP-ŠkoCIV vytiskne ve dvou vyhotoveních a pĜedá tĜídnímu uþiteli, který zajistí podpisy všech zúþastnČných pedagogických pracovníkĤ na realizaci IVP, po té je IVP pĜedáno k podpisu Ĝediteli školy, který svým podpisem stvrzuje platnost IVP a následnČ je IVP projednáno tĜídním uþitelem a rodiþi, eventuálnČ je pĜizván pracovník ŠPPŠkoCIV nebo výchovný poradce, popĜ. další pedagogiþtí pracovníci. Jedno vyhotovení je pĜedáno rodiþĤm a druhé je pĜedáno nazpČt do ŠPP-ŠkoCIV. Pracovník ŠPP-ŠkoCIV ji spoleþnČ s ostatní povinnou dokumentací založí do evidence IVP. Doporuþení pro uþitele (DPU) je informativní a doporuþující dokument, který nabízí možnosti pro uplatĖování individuálního pĜístupu k žákovi s urþitým typem zohlednČní. Zpravidla se jedná o deficit, který žáka limituje pĜi uþení nebo pĜi podávání uþebního výkonu. Je vytvoĜen pracovníky ŠPP-ŠkoCIV, kteĜí ho ukládají stejným zpĤsobem jako IVP, pouze do složky 02 IVP_PRACOVNÍ VERZE, složka tĜídy a u jména žáka je uvedeno _DOPORUýENÍ. FORMULÁě IVP INDIVIDUÁLNÍ VZDċLÁVACÍ PLÁN dle Vyhlášky þ. 73/2005Sb. ve smyslu platných pĜedpisĤ na období od do Osobní údaje Jméno a pĜíjmení žáka Kontakt na zákonné zástupce tel. þ. e-mail Datum narození TĜída Školní rok Rozhodnutí o povolení vzdČlávání žáka podle IVP þ. j. Pro úþely statistického výkaznictví uvádČt Vypracováno dle: Platnost vyšetĜení do: ZdĤvodnČní nutnosti IVP Charakteristika žáka Obecné informace Forma vzdČlávání Vyuþovací pĜedmČt, pro který je IVP zpracováván Spolupráce se zákonnými zástupci DĤvod žádosti o IVP Popis obtíží žáka z pohledu zákonného zástupce Podpora doporuþovaná zákonným zástupcem Cíle a postupy vzdČlávání žáka Obecné cíle IVP Speciální vzdČlávací potĜeby žáka PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele obecnČ PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele pro jednotlivé pĜedmČty ýeský jazyk: Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Datum: Cizí jazyk: Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Datum: Matematika: Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Datum: Vyuþovací pĜedmČt, pro který je IVP zpracován Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Vyuþovací pĜedmČt, pro který je IVP zpracován Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Vyuþovací pĜedmČt, pro který je IVP zpracován Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Vyuþovací pĜedmČt, pro který je IVP zpracován: Vyuþující: PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: PodpĤrná patĜení a podpora ze strany asistenta pedagoga PĜítomnost a podpora žáka asistentem pedagoga je Ĝízena uþitelem s pĜihlédnutím k individuálním, speciálnČ vzdČlávacím potĜebám žáka. Asistent: Konkrétní náplĖ práce asistenta (resp. PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany asistenta vþetnČ zpĤsobu hodnocení) Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Datum: PodpĤrná patĜení a podpora ze strany vychovatele školní družiny Vychovatel PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany vychovatele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Datum: PodpĤrná opatĜení a podpora poskytovaná mimo vyuþování Název intervence Pedagogický pracovník Vyhodnocení efektivity podpory za uplynulé období Datum: Materiální zabezpeþení Na vypracování IVP se podíleli: Jméno a pĜíjmení Podpis TĜídní uþitel Uþitelé jednotlivých pĜedmČtĤ Školní výchovný poradce Školní psycholog Školní speciální pedagog Asistent pedagoga Zákonný zástupce žáka V Praze dne……………. Podpis Ĝeditele školy……………………………. PRģVODCE ZPRACOVÁNÍM IVP POLOŽKA OBSAH ZODP. PRACOVNÍK Osobní údaje Nacionále žáka Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Rozhodnutí o povolení vzdČlávání žáka podle IVP Uvádí se jednací þíslo Žádosti o IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Pro úþely statistického výkaznictví uvádČt SOUBċŽNÉ POSTIŽENÍ VÍCE VADAMI ZDRAVOTNÍ ZNEVÝHODNċNÍ SOCIÁLNÍ ZNEVÝHODNċNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY CHOVÁNÍ VÝVOJOVÉ PORUCHY UýENÍ AUTISMUS VADY ěEýI STěEDNċ TċŽKÉ TċŽKÁ PORUCHA DOROZUMÍVÁNÍ STěEDNċ TċŽKÉ SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ TċŽKÉ SLUCHOVÉ POSTIŽENÍ Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Vypracováno dle Uvádí se všechna zaĜízení vþetnČ jména odborníka, z jehož zprávy IVP vychází Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Platnost vyšetĜení do Uvádí se datum, které je jako poslední na pĜíslušných zprávách Pracovník ŠPP-ŠkoCIV ZdĤvodnČní nutnosti IVP (charakteristika žáka) Uvádí se typ postižení; znevýhodnČní nebo alespoĖ druh a obtíže Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Charakteristika žáka • intelektové charakteristiky a projevy kvalita poznávacích procesĤ, úroveĖ vČdomostí a dovedností, komunikaþní dispozice a slovní zásoba, pozornost a doba koncentrace pozornosti, pamČĢ, pĜedstavivost, vnímání, grafický projev, aktivita a snaha pĜi hĜe nebo uþebním procesu a pracovním výkonu, priority a oblíbené þinnosti, reakce na neoblíbené aktivity a pĜekonávání nesnází, apod. • sociální charakteristiky a projevy navazování sociálního kontaktu, spontaneita, potĜeba sociálního kontaktu, potĜeba vedení a pomoci, reakce na nové prostĜedí, vztah k dČtem, vztah k dospČlým, vazba na rodinu nebo touha po volnosti a samostatnosti, míra akceptace postižení, pozice v sociální skupinČ, úroveĖ sociálních dovedností • tČlesné charakteristiky a projevy soulad mezi psychickým a tČlesným vývojem, specifika tČlesného vývoje, vyspČlost motoriky psychomotorika a koordinace pohybu apod. • emocionální charakteristiky a projevy citlivost a emocionální vyzrálost, deprivace, odtažitost, uzavĜenost, slabá emoþní vazba na matku nebo otce, impulsivnost, míra potĜeby emocionální podpory a pĜijetí apod. TĜídní uþitel Obecné informace Forma vzdČlávání Individuální integrace s asistentem pedagoga v rámci kmenové tĜídy Individuální integrace v rámci kmenové tĜídy Individuální integrace s asistentem pedagoga ve tĜídČ se sníženým poþtem žákĤ Individuální integrace ve tĜídČ se sníženým poþtem žákĤ skupinová integrace ve tĜídČ se sníženým poþtem žákĤ Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Vyuþovací pĜedmČt, pro který je IVP zpracováván Vypsat jednotlivé vyuþovací pĜedmČty Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Spolupráce se zákonnými zástupci Jaká je požadovaná spolupráce s rodiþi TĜídní uþitel DĤvod žádosti o IVP Vypsat dĤvody, které, které uvedl zákonný zástupce v Žádosti o IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Popis obtíží žáka z pohledu zákonného zástupce Vypsat obtíže žáka, které uvedl zákonný zástupce v Žádosti o IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Podpora doporuþovaná zákonným zástupcem Vypsat zpĤsob a formy podpory, která uvedl zákonný zástupce v Žádosti o IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Cíle a postupy vzdČlávání žáka Obecné cíle IVP Specifikují se cíle, kterých má být prostĜednictvím IVP dosaženo Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Speciální vzdČlávací potĜeby žáka Jsou specifikovány dle Katalogu SVP, který je souþástí metodiky Pracovník ŠPP-ŠkoCIV PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele obecnČ Jsou specifikována v RejstĜíku podpory Jsou specifikována dle Katalogu podpĤrných opatĜení, který je souþástí provádČcí Vyhlášky MŠMT Pracovník ŠPP-ŠkoCIV PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele pro jednotlivé pĜedmČty Vyuþovací pĜedmČt Zapisuje se název vyuþovacího pĜedmČtu podle úvodní strany, pro které pĜedmČty se IVP vypracovává Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Vyuþující: Uvádí se jméno Uþitel daného pĜedmČtu PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany uþitele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Uvádí se: • podpora poskytovaná uþitelem z RejstĜíku podpory • podpĤrná opatĜení z Katalogu podpĤrných opatĜení, které j souþástí provádČcí Vyhlášky MŠMT • další individuálnČ zformulované možnosti podpory Pracovník ŠPP-ŠkoCIV; Uvádí se další specifické pedagogické postupy, možnosti podpory a postupy hodnocení, které používá uþitel daného pĜedmČtu Uþitel vyuþovacího pĜedmČtu Vyhodnocení efektivity podpĤrných opatĜení a podpory ze strany uþitele za uplynulé období Do oddílu datum se uvádí datum, ke kterému je zpracováno vyhodnocení efektivity IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Uvádí se, která z možností podpory a podpĤrných opatĜení v daném uplynulém období byly využívány Uþitel vyuþovacího pĜedmČtu PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany asistenta pedagoga Asistent Uvádí se jméno a pĜíjmení TĜídní uþitel Konkrétní náplĖ práce asistenta (resp. PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany asistenta vþetnČ zpĤsobu hodnocení Uvádí se náplĖ práce v kontextu podpĤrných opatĜení a podpory poskytované vychovatelem Uvádí se: •podpora poskytovaná asistentem z RejstĜíku podpory •podpĤrná opatĜení z Katalogu podpĤrných opatĜení, které je souþástí provádČcí Vyhlášky MŠMT •další individuálnČ zformulované možnosti podpory Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Uvádí se další specifické pedagogické postupy, možnosti podpory a postupy hodnocení, které používá asistent Asistent pedagoga Vyhodnocení efektivity podpĤrných opatĜení a podpory ze strany uþitele za uplynulé období Do oddílu datum se uvádí datum, ke kterému je zpracováno vyhodnocení efektivity IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Uvádí se, která z možností podpory a podpĤrných opatĜení v daném uplynulém období byly využívány Asistent pedagoga PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany vychovatele školní družiny Vychovatel Uvádí se jméno a pĜíjmení TĜídní uþitel PodpĤrná opatĜení a podpora ze strany vychovatele vþetnČ zpĤsobu hodnocení Uvádí se: •podpora poskytovaná asistentem z RejstĜíku podpory •podpĤrná opatĜení z Katalogu podpĤrných opatĜení, které je souþástí provádČcí Vyhlášky MŠMT •další individuálnČ zformulované možnosti podpory Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Uvádí se další specifické možnosti podpory a postupy hodnocení, které vychovatel používá Vychovatel Vyhodnocení efektivity podpĤrných opatĜení a podpory ze strany vychovatele za uplynulé období Do oddílu datum se uvádí datum, ke kterému je zpracováno vyhodnocení efektivity IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Uvádí se, která z možností podpory a podpĤrných opatĜení v daném uplynulém období byly využívány Vychovatel PodpĤrná opatĜení a podpora poskytovaná mimo vyuþování Název intervence Uvádí se konkrétní návrhy: napĜ. Logopedická podpora, FIE, nápravy, douþování v konkrétních pĜedmČtech, rodinná terapie, skupiny v SPC a dále dle Katalogu podpĤrných opatĜení (závazný dokument Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Pedagog. prac. Uvádí se jméno a pĜíjmení Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Vyhodnocení efektivity podpĤrných opatĜení a podpory za uplynulé období Do oddílu datum se uvádí datum, ke kterému je zpracováno vyhodnocení efektivity IVP Pracovník ŠPP-ŠkoCIV Uvádí se, která z možností podpory a podpĤrných opatĜení v daném uplynulém období byly využívány Pedagogický pracovník zodpovČdný za intervenci Materiální zabezpeþení Uvádí se seznam kompenzaþních, rehabilitaþních a uþebních pomĤcek, speciálních uþebnic a didaktických materiálĤ nezbytných pro výuku žáka nebo pro konání pĜíslušných zkoušek. Možnosti pomĤcek lze þerpat z Katalogu podpĤrných opatĜení (závazný dokument) Pedagogiþtí pracovníci, kteĜí se na IVP podílí a pomĤcky potĜebují Na vypracování IVP se podíleli Uvádí se: titul, jméno a pĜíjmení tĜídního uþitele; vyuþovací pĜedmČt, titul, jméno a pĜíjmení vyuþujících, kteĜí se na vypracování IVP podíleli a svou úþast stvrzují podpisem. V pĜípadČ, že uþitel vyuþuje více pĜedmČtĤ, uvádí se jméno uþitele pouze jednou a k nČmu všechny pĜedmČty, pro které je IVP zpracováno Pracovník ŠPP-ŠkoCIV REJSTěÍK PODPORY 1.1. PěEHLED MOŽNOSTI PODPORY POSKYTOVANÉ ZE STRANY UýITELE s návazností na speciální vzdČlávací potĜeby vycházející z dynamického vyšetĜení Deficity kognitivních funkcí Popis Podpora ze strany uþitele INPUT Nejasné a povšechné vnímání souvisí s pozorností, ale spíše jde o smyslové vnímání – neschopnost vnímat nČkteré zásadní informace oslabení ve zrakovém, sluchovém vnímání, ve vnímání figury a pozadí, oslabená schopnost vnímat vČci v kontextu, všímat si podstatných vlastností objektĤ žák nevnímá pĜesnČ detaily, nedokáže pĜesnČ popsat objekt, který vidí, pĜevyprávČt to, co slyší umožnit žákovi užívání jiné formy zadání (uþitel mĤže zadání pĜeþíst, mĤže pĜipravit zadání ve formČ tabulky, grafu, zjednodušené zadání, zvýraznČná slova) vhodné je rozvíjet schopnost žáka hlasitČ popisovat, pojmenovávat, definovat pĜedmČty (propojení vizuálního vnímání se sluchovým) je dobré kompenzovat jiným smyslem, jinou modalitou, lépe fungujícími smysly (podle druhu oslabeného smyslového vnímání) Impulzivní, nepromyšlené, nesystematické chování pĜi vyhledávání a prozkoumávání dítČ reaguje na to, co vnímalo jako první, nedoposlechne/ nedoþte vše, okamžitČ odpovídá omezená schopnost promýšlet, hledat souvislosti pĜi sbČru potĜebných informací omezená schopnost rozmyslet si, jaký postup práce zvolit, co dĜíve, co pozdČji omezená þi chybČjící schopnost promýšlet své odpovČdi, tendence reagovat okamžitČ, bez rozmyslu upozorĖovat opakovanČ žáka, že má dostatek þasu na rozmyšlení, vhodné je toto upozornČní i pĜed položením vlastní otázky klást otázku: Jak jsi na to pĜišel? chtít po dítČti u jakékoli odpovČdi vysvČtlení v pĜípadČ písemného zkoušení se žáka doptávat, nechat si vše vysvČtlit ústnČ je tĜeba žáka zklidnit, nČkdy je vhodné vícekrát zopakovat otázku, nechat žáka, aby odpovČć nejprve napsal na papír, poté pĜeþetl, apod. Nedostatek v pĜesném oznaþování, pojmenovávání nedostateþné užívání pĜesných pojmĤ zpĤsobuje chaos ve vyjadĜování, ale i v myšlení užívání pĜesných názvĤ, skuteþné porozumČní pojmĤm pomáhá uspoĜádat i myšlení nové pojmy je tĜeba dobĜe vysvČtlovat, dávat do souvislosti s tím, co již žák zná pĜi oslabení v užívání pojmĤ je vhodné ovČĜovat si u žáka, zda skuteþnČ rozumí správnČ slovĤm, která bČžnČ v jednotlivých pĜedmČtech užíváme, pĜípadnČ je s žákem znovu vyvozovat (V matematice napĜ. to mohou být slova dČlitel, souþin, úhlopĜíþka, rovnice…) Nedostateþná orientace v þase a/nebo v prostoru þi její narušení, obtíže pĜi plánování neschopnost plánovat, organizovat si svĤj þas (mĤže se projevovat i obtížemi s plnČním dlouhodobČjších úkolĤ), horší anticipace neschopnost odhadnout þas, rozložit si práci, uzpĤsobit práci þasovým možnostem orientace v prostoru má vliv na správné þtení, orientaci na mapČ, apod. obtíže s rozlišováním pravé/levé, urþování svČtových stran spoleþné plánování s žákem, propojení s þasovými/prostorovými parametry spoleþné vyvozování pĜíþin a následkĤ þasových i prostorových pomoc pĜi rozdČlení þinnosti na jednotlivé kroky, zdĤraznČní, co má být udČláno nejdĜíve, co potom, kolik þasu co zabere (dítČ se potĜebuje nauþit vnímání þasu ve vztahu k þinnosti – kolik þasu je na jednotlivé þinnosti potĜeba Nedostatek nebo narušení schopnosti uchovat konstantnost jevĤ neschopnost rozlišit, které charakteristiky u daného jevu, pĜedmČtu jsou nemČnné a které se mČnit mohou neschopnost rozlišovat mezi vlastnostmi, které jsou pro objekt urþující a tČmi, které jsou podružné žák potĜebuje pomoci analyzovat objekt, zjišĢovat, co jej spojuje s jinými objekty (kategorizace) a co jej naopak odlišuje Neschopnost použít dva þi více zdrojĤ informací obtíže pĜi komplexnČjších úkolech neschopnost uchovat v krátkodobé pamČti více informací, se kterými je tĜeba pracovat souþasnČ problém je na hranici vstupu informací a jejich zpracování – do fáze zpracování se nedostanou všechny informace možnost podtrhávat podstatné informace pĜedkládat komplexnČjší úkoly v menších krocích, úkol prezentovat spíše písemnČ a v bodech pomoci prozkoumat informace a tĜídit je, vybírat podstatné Nedostatek pĜesnosti, preciznosti a kompletnosti pĜi sbírání dat obtíže pĜi vnímání drobných detailĤ nedostateþná pĜesnost, nesystematiþnost v zadání užívat zvýraznČní dĤležitých informací poskytnout dostatek þasu, aby si žák mohl zadání pĜeþíst opakovanČ, vést jej k tomu, aby si vyznaþil podstatné informace, všímal si detailĤ pĜi ústním zadání klást dĤraz na dĤležitá sdČlení ZPRACOVÁNÍ Nedostateþnost v poznání a/nebo definování problému omezená schopnost odhalit, kde je problém, který má být Ĝešen mĤže být zpĤsobeno nedostatkem zkušenosti, kulturní odlišností souvisí se schopností sbírat a vybírat data pro daný problém dĤležitá pokud jde o žáka z odlišného kulturního prostĜedí, je vhodné pĜipomínat, co je pro správné splnČní úkolu dĤležité je tĜeba žáka vést k logickému zdĤvodĖování, ukazovat mu opakovanČ, v þem je nerovnováha, rozpor, napČtí Neschopnost rozlišit dĤležité a nedĤležité informace neschopnost rozpoznat, co je v danou chvíli podstatné, jaká informace má pĜednost pĜed jinou (napĜ. násobení pĜed sþítáním v pĜíkladu 3+4x2) dítČ se mĤže cítit „zavaleno“ informacemi, neví, které vybrat, propadá pocitu, že to nezvládne uþitel pomáhá dítČti vybrat podstatné, je možné podtrhávat, využít zvýrazĖovaþe uþitel vede dítČ k tomu, aby se nauþilo rozlišovat mezi podstatnými a nepodstatnými informacemi uþitel propojuje zadání, zpracování úkolu i výslednou odpovČć, ukazuje žákovi, jak jedno s druhým souvisí Narušená nebo snížená schopnost plánovat (zahájení práce bez rozvahy) JAKO IMPULZIVITA dítČ nedokáže dobĜe rozlišit, co je cílem a co k nČmu vede, jaké dílþí cíle musí dosáhnout uþitel nejprve uþí dítČ zvládnout krátkodobé cíle (hodiny, dny) u dlouhodobČjších úkolĤ pomáhá dítČti rozdČlit si práci na menší kroky Zúžené mentální pole (napĜ. neschopnost vybavit si dĜíve osvojené znalosti) JAKO EPIZODICKÉ CHÁPÁNÍ dítČ nedokáže dostateþnČ kombinovat, propojovat informace, operace, ve fázi zpracování se mu nedaĜí volit vhodné strategie, zorganizovat si práci, integrovat to, co ví a umí do nového celku uþitel provází žáka od jednoduchých ke složitČjším úkolĤm, poukazuje na složitČjší procesy a operace, které vycházejí z tČch jednoduchých, známých Nedostateþná potĜeba rozpoznávání vztahĤ, epizodické chápání reality (vztahuje se k více kognitivním funkcím) dítČ vnímá pouze þásti, nedokáže z nich v mysli vytvoĜit celek ve škole si nedokáže propojit informace získané v hodinČ, do pamČti si ukládá jednotlivosti, které spolu nesouvisí žák potĜebuje pomoci s plánováním vhodné je projít s žákem jednotlivé kroky, uþit jej plánovat si práci, hledat souvislosti mezi jednotlivými kroky více než ostatní potĜebuje vysvČtlovat napĜíklad v matematice, kterou operaci kdy zvolím, jak spolu jednotlivé operace souvisí (dČlení a zlomky, násobilka a sþítání…) Nedostatek spontánního porovnávání (porovnávání na základČ nevhodného kritéria) dítČ pĜedevším nemá potĜebu porovnávat, nevnímá dĤležitost porovnávání pro splnČní úkolu dítČ porovnává podle nepodstatných vlastností pro daný úkol (nČkdy je dĤležitá velikost, jindy barva, množství, výkonnost, apod.) uþitel klade otázky tak, aby vedl dítČ k porovnávání, k tomu, aby si všímalo podstatných kritérií porovnávání Nedostatek potĜeby sledování logického dĤkazu (žák neví, proþ odpovČdČl urþitým zpĤsobem) dítČ nemusí mít potĜebu hledat smysl a pravdu (souvisí s prostĜedím, kde vyrĤstá) dítČ si neuvČdomuje logickou nerovnováhu dítČ nechápe souvislost pĜíþinanásledek, nedomýšlí následky svého poþínání uþitel vysvČtluje logický postup svých úvah, hlasitČ je pĜed žákem komentuje uþitel rozvíjí žákovu schopnost pĜedjímat následky Nedostatek spontánního sumativního chování nedostateþná potĜeba tvoĜit skupiny, propojovat to, co k sobČ logicky patĜí, vytváĜet si vztahy mezi i informacemi pro dítČ je obtížné se napĜíklad uþit zpamČti, protože si spontánnČ nepropojí žádné souvislosti, musí si pak pamatovat mnoho jednotlivostí, namísto menšího poþtu skupin informací souvisí se schopností kategorizovat uþitel pomáhá již pĜi výkladu otázkami – co ti to pĜipomíná, kde jsme se s nČþím podobným setkali, vede dítČ k automatickému pĜemýšlení typu: je to podobnČ, jako…; vyplývá to z… u malých dČtí se zaþíná poþítáním všeho okolo (když poþítáme auta, tvoĜíme skupinu mnoha rĤzných aut) OUTPUT Egocentrická komunikace (žákovi staþí, že odpovČć ví, nedokáže ji vyjádĜit), neadekvátní verbální nástroje žák se nedokáže vžít do situace þi role druhého, dokáže vnímat jen svĤj pohled mĤže se projevovat pĜedevším v chování – nedomýšlí, jak se druhý cítí, apod. v uþení – neumí vysvČtlit, co má na mysli, pĜedstavuje si, že všichni „vidí do jeho hlavy“ otázkami mĤže uþitel vést dítČ k tomu, aby si zkusil pĜedstavit pohled druhého þlovČka, uþí žáka „vcítit se“ do role druhého vede žáka k vysvČtlování vlastních postojĤ otázkami „jak to myslíš?, mohl bys to Ĝíci ještČ jiným zpĤsobem.“ apod. VyjadĜování metodou „pokus – omyl“, impulzivita, hádání odpovČdi souvisí trochu s impulzivitou, ale spíše jde o nedostateþné promýšlení pĜedem dítČ neužívá svou pĜedchozí zkušenost k tomu, aby vyĜešilo úkol správnČ, zkusí, co jej první napadne vzhledem k tomu, že tato metoda obþas mĤže zafungovat, dítČ ji pĜíštČ zkusí znovu dítČ potĜebuje zvýšenou míru zprostĜedkování uþitel vstupuje do procesu zpracování, zabraĖuje tomu, aby dítČ reagovalo na pĜímý podnČt okamžitým pokusem Zablokování, panika, všechno bojkotuje, pĜestane hledat správné Ĝešení úzkostnost uþitel musí brát ohled na osobnostní nastavení žáka, na to, že každý vychází z jiného prostĜedí, že má každý nČjakou životní zkušenost je nutné žáka podpoĜit, nezkoušet jej pĜed celou tĜídou zásadní je nedČlat ironické poznámky, nezesmČšĖovat žáka pĜed vrstevníky Impulzivita rychlé odpovČdi dítČ ví, jak odpovČdČt, reaguje zbrkle a chybuje uþitel nežádá rychlé odpovČdi, vede dítČ k tomu, aby radČji svou odpovČć napĜ. napsalo Nedostatek pĜesnosti v komunikaci, neadekvátnost ve formulaci odpovČdi dítČ ví odpovČć, ale neumí jí vyjádĜit, vysvČtlit souvisí také s trémou, úzkostností, nedostateþnými verbálními nástroji, apod. uþitel se doptává, nenechá dítČ v jeho úzkosti a trémČ nabízí možnost napsat odpovČć na papír rozvíjí žákovy vyjadĜovací schopnosti Nedostateþnost ve vizuálním pĜenosu dítČ obtížnČ pĜepisuje slova, þísla, nákresy nedokáže dobĜe vnímat celek a jeho þásti, nevšímá si detailĤ, neuvČdomuje si souvislosti mezi þástmi celku ve fázi výstupu jde o chybování v pĜepisu výsledku, ve fázi zpracování mĤže dítČ pracovat správným postupem s nesprávnČ pĜeþtenými þi pĜepsanými þísly, apod. vhodné je nepĜepisovat z tabule, ale dát dítČti zadání na papíĜe v lavici, podtrhávat a vyznaþovat to, co musí být správnČ pĜeþteno a pĜepsáno 1.2.DALŠÍ MOŽNOSTI PODPORY POSKYTOVANÉ UýITELEM Možnosti podpory a hodnocení ze strany uþitele PODPģRNÁ OPATěENÍ PODPORA ZE STRANY UýITELE MOŽNOSTI HODNOCENÍ možnost redukce uþiva multisenzoriální pĜístup, zapojení všech smyslĤ pĜi uþení respektovat sluchový, zrakový, kinetický typ uþení snížit požadavky na domácí pĜípravu (zkrátit domácí úkoly) uþivo rozfázovat, postupovat po jednotlivých krocích respektovat individuální tempo omezit nebo vylouþit þasovČ limitované úkoly prodloužený výklad - ponechat dostateþnČ dlouhou dobu na osvojení a fixaci nové látky prodloužené procviþování-þastČji zaĜazovat opakování a procviþování již nauþeného prodloužené procviþování ústní procviþování kontrolovat pochopení zadání úkolu, instrukce, správnost postupu poskytnout dostatek þasu na vypracování, kontrolu, opravy tolerovat nižší kvalitu grafického projevu, úpravy sešitĤ podporovat správné držení psací potĜeby minimalizovat opis a pĜepis nepsat dlouhé texty pĜi psaní zaĜazovat pĜestávky, uvolĖovací cviþení mČnit druh þinnosti zápisy provádČt formou hesel preferovat písemnou formu zkoušení upĜednostĖovat ústní ovČĜování znalostí užívat testy s volbou správné odpovČdi zkoušení, jako informace, co je tĜeba docviþit ovČĜovat dostateþnČ procviþené znalosti þasto poskytovat pozitivní zpČtnou vazbu oceĖovat snahu a zájem dítČte motivovat pochvalou, povzbuzením Pro jednotlivé pĜedmČty ýeský jazyk volit odpovídající texty a uþebnice povinnou þetbu zadávat individuálnČ – snížit množství, poskytnout více þasu, zvolit alternativní zpĤsob (výbČr dle úrovnČ žáka) po dobu absolvování rehabilitaþního grafomotorického kurzu osvobodit na dobu nezbytnČ nutnou (2 - 3 mČsíce) od psaní, malování, stĜíhání nevyvolávat k hlasitému þtení pĜed celou tĜídou prodloužit období slabikování využívat korekþní pomĤcky ke þtení – dyslektické okénko, záložku, barevnou fólii, tabulku s abecedou ukazovat si text prstem þtený text postupnČ zakrývat, odkrývat trénovat pomocí tzv. párového þtení s dospČlým trénovat postĜehování písmen, slabik otevĜených, zavĜených, krátkých – delších slov, se shluky souhlásek pĜed vlastním þtením zaĜadit vyhledávání a nácvik þtení obtížných slov textu pĜi þtení žáka povzbuzovat, na chyby nereagovat negativnČ preferovat ústní zkoušení gramatiky využít jiných forem diktátĤ (pĜehnaná dikce, krácená forma, psaní ob vČtu aj.) pracovat s pĜedjímáním diktátĤ – probrat ve škole, poskytnout domĤ osvobodit od psaní diktátĤ zaĜadit doplĖovaþky, pracovní listy, testy apod. zvýraznit správnČ napsaná slova, chybné výrazy vypsat ve správném tvaru chyby neopravovat þervenČ používat korekþní pomĤcky – speciální pera, nástavce, podložky užívat psané formy tiskacího písma využívat tabulky, pĜehledy, pravidla využít PC s korektorem pravopisu pravidelnČ posílat rodiþĤm školní sešity ke kontrole þíst jen krátké, jednodušší úseky textu poskytnout delší þas na rozeþtení tolerovat pomalé tempo þtení, nenutit ke zrychlování vést k dodržování správné techniky þtení, odbourat tzv. dvojí þtení cviþit správné dýchání pĜi þtení pracovat na rozvoji intonace trénovat orientaci v textu, práci s textem cviþit þtení s porozumČním, reprodukci textu umožnit výbČr vlastního textu ke þtení respektovat aktuální úroveĖ þtenáĜských dovedností dbát na správné držení psací potĜeby prodloužit období uvolĖovacích cviþení cviþit obtahování (tvarĤ písmen, slabik, slov) psát na vČtší formát (linek, sešitĤ) umožnit psaní do pomocných linek zaĜazovat uvolĖovací cviky pĜed psaním, v prĤbČhu pĜi psaní používat vzory psacích písmen zkrátit množství psaného tolerovat pomalé tempo pĜi psaní nacviþit psaní diakritických znamének souþasnČ s písmem poskytnout delší þas na kontrolu napsaného pĜi opisování z tabule poskytnout text do lavice sloh (preferovat obsah, s pomocí uþitele, ústnČ) zavést slovníþek výrazĤ, ve kterých žák chyboval a zapisovat ve správném tvaru Cizí jazyk: osvobození z výuky cizího jazyka pĜi výbČru jazyka respektovat charakter zdravotního postižení rozložit uþivo do více roþníkĤ redukovat uþivo stávajícího roþníku na minimum preferovat sluchovou cestu výuky, pracovat prodloužit pĜípravné období (naslouchání, písniþky, Ĝíkanky, rytmizace) naslouchat cizímu jazyku bez nutnosti umožnit opakované poslouchání cizího jazyka mluvit rozfázovat osvojování nového uþiva, po menších úsecích (slovíþka o poþtu 5-9) upĜednostĖovat praktické používání jazyka (napĜ. slovíþka ve slovním preferovat ústní projev v písemném projevu tolerovat slova napsaná foneticky správnČ tolerovat specifické a pravopisné chyby v písemném projevu preferovat ústní formu ovČĜování znalostí dítČte do hodnocení zahrnout i jiné znalosti než ryze jazykové, napĜ. reálie s diktafonem, magnetofonem upĜednostĖovat uþebnice s þeským výkladem, tištČným slovníþkem vþetnČ správné výslovnosti umožnit psaní tiskacím písmem umožnit práci se slovníkem využívat speciální poþítaþové programy se zvukem, videonahrávky zajistit pomoc osoby, která jazyk dostateþnČ ovládá spojení, fráze, reakce na pokyny v cizím jazyce) prĤbČžnČ opakovat základní uþivo z pĜedchozích roþníkĤ pro první þtení využít texty s velkým písmem pro lepší vštípení podoby slova zaĜazovat krátké, jednoduché texty pro uþení v cizím jazyce omezit klasické þtení delších textĤ pĜi procviþování a ovČĜování znalostí používat testy s volbou správné odpovČdi Matematika, fyzika, chemie: redukovat uþivo pĜíslušného roþníku na nezbytné minimum, zamČĜit se na základní uþivo rozfázovat uþivo, postupovat po malých krocích využívat rĤzných druhĤ tabulek, pĜehledĤ, os umožnit používání kalkulátoru – dle zvážení vyuþujícího poþítat s pomalejším vývojem matematických schopností prodloužený výklad - ponechat dostateþnČ dlouhou dobu na osvojení a fixaci nové látky prodloužené procviþování - þastČji zaĜazovat opakování a procviþování již nauþeného maximálnČ využívat názoru, názorných pomĤcek, prodloužit období manipulace s pĜedmČty, poþítání na prstech aj. upozornit na zmČnu algoritmu (napĜ. zvýraznit) kontrolovat porozumČní slovní úloze, zadání úkolu, instrukce, pĜípadnČ prĤbČžnČ kontrolovat správnost postupu, možná pomoc pĜi Ĝešení pomoci s prvním krokem složitČjší úkoly rozfázovat a Ĝešit, popĜ. trénovat po jednotlivých krocích umožnit, zachovat pomocné výpoþty a kroky využít zkoušení jako informaci, co je tĜeba docviþit poskytnout zrakovou oporu pĜi zadání úkolu - možnost zápisu, zadání do lavice ovČĜovat a korigovat tvarové zámČny þíslic respektovat individuální tempo, vyhnout se þasovému stresu, v pĜípadČ potĜeby prodloužit þas na práci i kontrolu, omezit nebo vylouþit þasovČ limitované úkoly zohlednit zvýšenou domácí pĜípravu pĜi zadávání domácích úkolĤ (v dobČ tréninku chybČjících dovedností) nehodnotit pouze výsledek, ocenit každou dobĜe provedenou þást úkolu Naukové pĜedmČty respektovat poruchy pravolevé a prostorové orientace (orientace na mapČ, slepé mapy, osy, tabulky, grafy) omezit mechanické uþení faktĤ bez širších souvislostí (letopoþty, jména, výroky, definice) umožnit alternativní formy zápisu uþiva (kopie od spolužákĤ, pĜípravy uþitele, zápis uþiva nahradit struþnou tištČnou verzí) þastČji využívat názor (náþrtky, obrázky, grafy, tabulky, þasové osy, schémata, pĜehledy) – poskytnout pĜedem pĜedbČžnČ ovČĜovat správné pochopení zadaného, pomoci s prvním krokem individuální ovČĜování znalostí (forma, rozsah) po dohodČ se žákem nehodnotit chyby vzniklé nedokonalým pĜeþtením, pochopením a zapsáním textu hodnotit pĜedevším obsahovou stránku (nikoliv stylistické, gramatické, specifické chyby) nehodnotit pouze výsledek, ocenit každou dobĜe provedenou þást úkolu PĜedmČty s pĜevahou výchovného charakteru: respektovat projevy poruchy v tČchto pĜedmČtech využít rozvíjejícího potenciálu pĜedmČtu, orientovat se na oblasti, ve kterých je žák úspČšný, vyzdvihnout kreativitu, fantazii, snahu, originalitu dopĜát pozitivní prožitek, pocit úspČchu ŽÁDOST O IVP ý.j. Žádost o vzdČlávání podle individuálního vzdČlávacího plánu (IVP) podle §18 nebo 19 školského zákona ve smyslu platných pĜedpisĤ Žádám o vytvoĜení IVP pro mého syna/mou dceru Jméno a pĜíjmení žáka/žákynČ Datum narození TĜída Školní rok Uvećte dĤvod Vaší žádosti o IVP Popište, jaké obtíže ve škole má Vaše dítČ Jakou podporu pro Vaše dítČ oþekáváte Prosíme, Vás o kontakt tel. þ. e-mail Datum Podpis VyjádĜení Ĝeditele školy Datum Razítko Podpis