Vnitropodniková cena (VPC) – jedná se o cenu uvnitř podniku. Zahrnuje součet všech nákladů, které podnik potřebuje na výrobu jednoho výrobku. Vnitropodniková cena se uvádí na jeden kus výrobku a vychází z plánovaných hodnot. Zjednodušeně si můžeme vnitropodnikovou cenu vysvětlit na následujícím příkladu. Máme 3 střediska, ve kterém se vyrábí například židle. V jednom středisku se nakoupí deska na židli např. za 20 Kč/ks, obrousí se, takže energie odhadujeme například na 2 Kč/ks. Takže vnitropodniková cena v jednom středisku činí 22 Kč/ks. Tento nedokončený produkt se pošle do druhého střediska, kde se židle nalakuje. Koupě laku na jeden kus vyjde na 5 Kč/ks + mzda dělníka na 10 Kč/ks. Takže VPC ve druhém středisku činí 15 Kč/ks, celkově tedy vyrábím židli za 22 Kč/ks + 15 Kč/ks = 37 Kč/ks. Takto nedokončenou židli předám dalšímu odebírajícímu středisku, kterému vzniknou další náklady na prodej, montáž apod. To je zjednodušený princip VPC. Vnitropodnikový výsledek hospodaření (VVH) – klasický výsledek hospodaření vypočteme jako rozdíl mezi výnosy a náklady. Taktéž je tomu i v případě VVH. Jedná se výsledek hospodaření uvnitř podniku, kdy neprodáváme výrobky externím zákazníkům, ale pomyslně ,,prodáváme a předáváme“ výrobky z jednoho střediska na druhé. Z tohoto důvodu se VVH vypočte jako rozdíl mezi plánovanými náklady a skutečnými náklady. Plánované náklady jsou považovány za výnosy a skutečné náklady za náklady. Co se týče těch výnosů, co by plánovaných nákladů, je to proto, že v jednom útvaru sestavím nedokončenou židli např. za 22 Kč/ks a tu pomyslně prodám dalšímu středisku, které dále pokračuje ve výrobě. A když něco někomu prodám, je to považováno za výnos. V rámci VVH se rozdíl mezi vnitropodnikovými výnosy a vnitropodnikovými náklady, tedy rozdíl mezi plánovanými a skutečnými náklady nenazývá zisk nebo ztráta, ale úspora či překročení. Příklad 1 Útvar Doprava zajišťuje přepravu, k dispozici má jeden typ automobilu. Pro 1. čtvrtletí 2019 byl stanoven plán činnosti útvaru na 60 000 km. Cena pro externí zákazníky činí 22,50 Kč za kilometr, což je cena obvyklá na trhu. Norma spotřeby pohonných hmot je 35 litrů nafty na 100 km, předpokládaná nákupní cena je 34,50 Kč za litr. Rozpočet režijních nákladů je stanoven ve výši 355 500 Kč, z toho 175 500 jsou variabilní náklady útvaru a 180 000 Kč náklady fixní. Podnik očekává za sledované období dosažení rentability nákladů ve výši 30 %. Ve skutečnosti za 1. čtvrtletí útvar Dopravy najezdil 63 000 km. Stanovte vnitropodnikovou cenu na úrovni a) variabilních nákladů, b) plných nákladů, c) plných nákladů se ziskovou přirážkou, d) na úrovní tržní ceny. Řešení: Nejprve je potřeba sestavit si kalkulaci, ať znám náklady na 1 km. Posléze mohu počítat VPC. Kalkulace na 1 km přepravy Nákladová položka Výpočet Výsledek (Kč/km) Jednicový materiál (pohonné hmoty) (35 * 34,5) / 100 12,075 Variabilní režie 175 500 / 60 000 2,925 Fixní režie 180 000 / 60 000 3 Plné náklady celkem 12,075 + 2,925 + 3 18 Zisková přirážka 30 % (30 % z 18) 5,4 Vnitropodniková cena za 1 km na úrovni: Variabilních nákladů součet všech nákladů, které mají variabilní charakter = 12,075 + 2,925 15 Plných nákladů Součet všech nákladů = VN + FN = 12,075 + 2,925 + 3 18 Plných nákladů se ziskovou přirážkou Plné náklady + zisková přirážka = 18 + 5,4 23,4 Tržní ceny ze zadání 22,50 Příklad 2 Útvar dopravy, který je řízený v režimu nákladového střediska, předává ostatním útvarům v rámci podniku své výkony, které jsou vyjádřeny ujetými km a oceněné vnitropodnikovou cenou na úrovni předem stanovených plných střediskových nákladů. Vnitropodniková cena 1 km činí podle kalkulace 40,- Kč a byly odvozena z následujících údajů: · spotřeba jednicových pohonných hmot 20,00 Kč · variabilní režie (opravy a údržba) 4,00 Kč · fixní režie 16,00 Kč Podíl fixní režie, který připadá na l km, byl odvozen ze střediskového rozpočtu fixních nákladů ve výši 1 600 000 Kč a ze stanovení kapacity útvaru 100 000 ujetých km. Ve skutečnosti ve sledovaném období předal útvar dopravy ostatním střediskům celkem 102 000 km. V souvislosti s jejich provedením vynaložil 2 032 000 Kč na spotřebu jednicových pohonných hmot, 388 000 Kč variabilní režie na opravy a údržbu vozidel a 1 616 000 Kč fixních režijních nákladů. · Zjistěte vnitropodnikový výsledek hospodářský (VVH) útvaru dopravy. Řešení: Nákladová položka Plánované náklady v Kč (výnosy) Skutečné náklady v Kč (náklady) Vnitropodnikový výsledek hospodaření v Kč Spotřeba jednicových pohonných hmot 20 * 102 000 = 2 040 000 2 032 000 8 000 Variabilní režie 4 * 102 000 = 408 000 388 000 20 000 Fixní režie 16 * 102 000 = 1 632 000 1 616 000 16 000 Celkem 4 080 000 4 036 000 + 44 000 Vidíme, že plánované náklady jsou vyšší než skutečné, tudíž středisko hospodaří s úsporou 44 000 Kč, což je pro podnik dobře. Příklad 3 ÚKOLY: a) Sestavte předběžnou kalkulaci nákladů l ks výrobku. b) Stanovte vnitropodnikovou cenu na úrovni plných nákladů pro ocenění výkonů střediska Výroba a střediska Prodej. c) Zjistěte kalkulovaný zisk z prodeje za předpokladu, že se interní výkony oceňují na úrovni plných nákladů. Řešení: Ad 1) Položka Kč / kg Cena 100 Jednicové náklady (-) 25 Variabilní režijní náklady (-) 15 Marže 60 Podíl fixních nákladů (-) 27 Zisk 33 Pozn.: vysvětlení k tabulce: · Jednicové náklady = jednicový materiál + jednicové mzdy · Variabilní režijní náklady = režijní náklady na výrobu variabilní + režijní náklady na prodej variabilní = 10 + 5 = 15 · Marže = rozdíl mezi jednotkovou prodejní cenou a náklady, které mají variabilní charakter · Podíl fixních nákladů = režijní náklady na výrobu fixní + režijní náklady na prodej fixní = 7 500 000 + 6 000 000 = 13 500 000 Kč. Jelikož do kalkulace potřebujeme fixní náklady na jednotku, musíme vydělit 13 500 000 počtem výkonu. Jelikož kalkulace vychází z plánovaných hodnot, tak veškeré informace o nákladech a počtech výkonů bereme z plánovaných nákladů. Tudíž 13 500 000 Kč vydělíme plánovaných Q, což je 500 000 kg. 13 500 000 / 500 000 = 27 Kč / kg. Ad 2) Středisko Vnitropodniková cena (VPC) v Kč / kg Výroba 45 Prodej 22 Pozn.: vysvětlení k tabulce: · Středisko výroba – podstatné je si určit, s jakými náklady středisko výroba vyrobí svůj výrobek. K tomu, abychom vyrobili výrobek, potřebujeme: jednicový materiál + jednicové mzdy + režijní náklady na výrobu variabilní + režijní náklady na výrobu fixní. Nesmíme zapomenout, že vnitropodniková cena je plánovaná cena, která vychází z plánovaných hodnot a je na 1 výkon jednicový materiál + jednicové mzdy + režijní náklady na výrobu variabilní + režijní náklady na výrobu fixní = 20 + 5 + 5 + (7 500 000 Kč / 500 000 kg) = 45 Kč/kg · Středisko prodej – musíme si určit, s jakými náklady na 1 výkon středisko prodej prodává své výrobky. Nikoli vyrábí a prodává, ale pouze prodává. Středisko výroba vyrábí a v dalším středisku se pouze prodává a dochází k expedici výrobků. Tudíž mezi náklady střediska prodej lze zařadit náklady na skladování, prodej, expedici, marketingové náklady, mzdové náklady administrativního pracovníka zodpovědného za expedici výrobků apod. Tudíž středisko prodej prodává v našem příkladu s těmito náklady: režijní náklady na prodej variabilní + režijní náklady na prodej fixní = 10 + (6 000 000 Kč / 500 000 kg) = 22 Kč / kg. Ad 3) Položka Výpočet Kč Výnosy z prodeje P * Q = 100 * 480 000 kg 48 000 000 Náklady na prodané výkony 67 * 480 000 kg 32 160 000 Zisk z prodeje V-N = 48 000 000 – 32 160 000 15 840 000 Nebo 2. způsob Zisk na jednotku z kalkulace byl 33 kč/kg, takže celkový zisk vypočteme jako 33 * 480 000 kg 15 840 000 · Pozor !!! Prodávám pouze 480 000 kg. · Náklady na prodané výkony – sestavili jsme si v zadání ad 1 kalkulaci na 1 kg, tudíž nasčítám veškeré náklady = jednicový materiál + jednicové mzdy + režijní náklady na výrobu + režijní náklady na prodej. To vše z kalkulace na 1 kg.