INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D. INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ Informační systémy Informační systém oTermín „informační systém“ se skládá ze dvou termínů: ninformace, nsystém. > Informační systém okomplex lidí, informací, systému řízení chodu IS, který zabezpečuje těsné a logické propojení na prostředí, systému organizace práce spojeného ns provozem a využitím IS, ntechnických prostředků nmetod zabezpečujících sběr, přenos, aktualizaci, uchování a další zpracování dat pro tvorbu a prezentaci informací pro potřeby uživatelů a použité informační technologie. o > Komponenty IS ohardwarového vybavení včetně síťových a komunikačních prostředků (hardware), ooperační a databázové systémy (základní software), odatové zdroje (dataware), olidé, aktivní součást IS (peopleware), ozakomponování IS do podnikového systému řízení a jeho konzistence s podnikovými procesy (orgware). > Informační činnost ozískávání a poskytování informací, oreprezentace informací daty, oshromažďování, vyhodnocování a ukládání dat na hmotné nosiče ouchovávání, vyhledávání, úprava nebo pozměňování dat, ojejich předávání, šíření, zpřístupňování, výměna, třídění nebo kombinování, oblokování a likvidace dat ukládaných na hmotných nosičích oje prováděna správci, provozovateli a uživateli informačních systémů prostřednictvím technických a programových prostředků. > Správce a provozovatel IS > Jsou data a informace totéž? oPohledy na pojmy data a informace: nPragmatický směr považuje pojmy data, informace a zpráva za ekvivalentní. nPodle jiného směru až rozhodovací proces zhodnotí data na informace. nPři statistickém pojetí informace, vycházejícím z teorie informace, je podáván přesný a měřitelný výklad informace, jako míra snížení entropie při rozhodování. > Data … > Datový objekt … > Význam pojmů: > Význam pojmů: > Význam pojmů: > Informace oInformace jsou výsledkem zpracování dat. oTento proces přetváří data tak, aby mohl příjemce výsledek použít, aby zvýšil svou „úroveň vědění“. oJe nutné zahrnout nejen data, které slouží na vypracování vybrané varianty, ale všechna data použitá na vypracování všech variant, ze kterých se vybírá řešení. Informací rozumíme přetvořená data, kterým uživatel připisuje určitý význam, které uspokojují konkrétní informační objektivní potřebu svého příjemce. > Hodnocení kvality informací z hlediska obsahu: > Hodnocení kvality informací z hlediska formy: > Znalosti oznalosti (knowledge) npředstavují zobecněné poznání reality dané vzájemnou interakcí zkušeností, faktů, vztahů, hodnot, myšlenkových procesů a významů nsouvisejí s vymezováním pojmů, s kategorizací a s definováním hypotéz a s odvozováním závěrů nvytvářejí systémový rámec pro vznik nových informací spočívajících v tom, že umožňují rozpoznat potřebný informační obsah dat nna rozdíl od dat jsou relativně stálejší, představují vyšší stupeň abstrakce > Znalosti osystémy kromě bází dat pracují také s bázemi znalostí nsetkáváme se s nimi pod označením Knowledge Management nsystémy pro správu expertních znalostí, systémy uchovávající organizačních znalosti (směrnice, postupy, integrované workflow), systémy na podporu rozhodování atd. > Moudrost ovrcholem pyramidy: ndata, ninformace nznalosti nmoudrost onejvyšší stupeň lidského poznání obohacené o hodnotící měřítka jednotlivce a jeho vztah k okolnímu světu. > Informační pyramida z pohledu stupně poznání > Požadavky na informační systém onároky na informační systém jsou ovlivňovány celou řadou faktorů: nvelikost organizace a s tím spojený objemem dat a informací, nrůzné geografické členění, nrůzné hierarchické členění s řadou vztahů a souvislostí, núroveň otevřenosti systému vůči externím uživatelům, npožadovaná úroveň zabezpečení atd. > Požadavky na IS > Integrovanost oVšechny jevy a procesy v podniku nebo organizaci spolu souvisí a vzájemně se ovlivňují. oPodnikový informační systém je musí věrně zobrazovat a přesně popisovat. Informace musí být přesné, aktuální a uspořádané. > Pružnost a otevřenost oKvalitní software musí být schopen reagovat na vývoj v oblasti informačních technologií a musí být propojitelný s jinými systémy. oZároveň je nutné, aby systém byl se zvyšujícími se požadavky schopen rozvíjet svou funkčnost v měnícím se prostředí (legislativa, organizace, partneři atd.). oMusí zabezpečovat správným lidem správné informace ve správný čas a mít možnost informace třídit a hodnotit dle požadovaných kritérií. oOtevřenosti se dosahuje důsledným dodržováním všeobecně uznávaných standardů, nepoužíváním vlastních a nestandardních přístupů a řešení. > Konzistentnost a nezávislost oKonzistentnost a nezávislost zahrnují především hladký přechod na nový systém práce, nízké náklady na zaškolení a správu, jednotné prostředí, komunikace s ostatními softwarovými platformami firmy nebo jejích partnerů, podpora mobilních nebo vzdálených uživatelů. oNezávislost znamená provozovatelnost v různých databázových prostředích a pod různými operačními systémy > Standardizace oSystém by měl vyhovovat standardům daným státními, oborovými, firemními a dalšími normami. oZde patří i management kvality ISO9000, mapování a dokumentace firemních procesů, rozšiřitelnost, nové agendy, evidence, know-how atd. > Adaptabilita oSystém dovoluje použití v různých organizačních strukturách s různým počtem organizačních úrovní. > Parametrizovatelnost oMožnosti, které systém poskytuje, jsou nastavitelné pomocí parametrů. Jedná se jak o systémová nastavení, tak o nastavení uživatelská. > Přístupnost oDo systému je umožněn současný přístup více uživatelů na různých úrovních. > Distribuovanost oZpracování dat je prováděno na místech, požadovaných organizací podniku, obvykle přímo u koncových uživatelů nebo u nadřízené organizační složky. > Bezpečnost a stabilita ojedná se především o: nzabezpečení proti vnitřnímu i vnějšímu zneužití, nzamezení provozním výpadkům, nzabezpečení rekonstrukce dat atd. opřístup k datům je umožněn autorizovaným uživatelům opomocí vestavěných funkcí, transakčního zpracování a replikací je zajištěna integrita dat i v rozsáhlých sítích > Komplexnost oPostižení celé problematiky a vazeb mezi částmi systému oV systému na sebe navazují údaje o odběratelích, dodavatelích, plátcích, místech odběru a měřidlech, veškeré ceníky a číselníky > Dlouhá životnost oOrganizace musí v rámci vlastních kapacit anebo dostupnosti reálných řešení, která jsou na trhu, zvolit takový informační software, který zaručí dlouhodobou životnost bez nároků na jeho zásadní restrukturalizaci v průběhu několika let. > Jednoduchost a ergonomičnost oŘešení musí vycházet z praxe. Musí být jednoduché, uživatelsky přátelské, přinášet ulehčení rutinní administrativy, zamezovat možnosti odložení nebo ztráty dokumentů. > Dynamičnost oSystém je připravený na spolupráci s jinými systémy a vychází takové spolupráci vstříc. > Klasifikace informačních systémů > Podle informačního prostředí ozaměřujeme se na typu objektů, což mohou být: ninformační zdroje, např. knihy, časopisy atd. v knihovních systémech, nhmotné objekty, např. evidence majetku, oběh zásob atd. npeníze, např. ekonomické systémy, nosoby, personální systémy, systémy pro práci s klienty atd. oprostředí si mohou být podobná oje výhodné vytvářet typové projekty. > Organizační úrovně řízení ouplatňuje se hierarchie řízení, resp. vertikální členění organizací nebo třídění objektů, např.: núrovně řízení organizace, např. podpora vrcholového, středního popř. nižšího managementu, norganizační struktura, např. centrála, závody, pobočky atd. nhierarchie institucí, např. ministerstvo, územní orgán, nurčení dle typických znaků, např. soukromé a státní firmy nebo členění dle počtu zaměstnanců atd. > Převládající funkce osystémy: ndokumentografické, někdy také nazývané dokumentačně-rešeršní nebo textové odata jsou částečně nebo zcela nestrukturovaná, mají formu volného textu, obrázků, zvuků, pracujeme s přibližnými dotazy, vyhledáváme textové informace dle vzorků (klíčových slov) nebo pomocí metod vyhledávání s předzpracováním textů nebo vzorků nebo obojího apod., nfaktografické oinformace jsou strukturované, ale i nestrukturované, relativně stálé, mají funkce pro provádění operací s informacemi vybranými z databáze, nměřicí, regulační opoužívané v IS pro řízení technologických procesů. > Režim činnosti osystémy: nindividuálního zpracování požadavků, např. PC, ndávkového zpracování dat (střediskové počítače, zpracování dat po sběru v terénu apod.), nzpracování dat v reálném čase (rezervace letenek, technologické procesy, diagnostické systémy, automatizované knihovnické procesy), nzpracování dat v centralizovaných databázích, nzpracování dat v distribuované bázi dat. > Zaměření oinformační systémy organizací ninformace je ekonomický zdroj, oveřejné informační systémy (TV, tisk, rozlas, knihovny, zpravodajské agentury) ninformace je zboží, oinformační systém veřejné správy (government IS) ninformace je veřejný statek. > Architektury > Architektury > EIS (Exekutive IS), podpora vrcholového řízení, strategické řízení DWH MIS (Management IS), podpora taktické úrovně řízení Subsystém OIS (Office Information System) vytváří systém pomocí standardních kancelářských a komunikačních prostředků pro podporu kancelářských prací (editory, tabulkové procesory, Access, pošta, icq…) a prostupuje všemi úrovněmi řízení. EDI (Electronic Data Interchange), což je v podstatě standard pro elektronickou výměnu dat. TPS (Transaction Processing System), podpora hlavních činností podniku na operativní úrovni (provozní úroveň řízení, sledování transakcí – tj. jednotlivých výrobních operací). TPS mohou obsahovat dílčí komponenty, jako jsou například: CAD – Computer Aided Design CAM – Computer Aided Manufacture -automatizovaná podpora řízení výrobních procesů CAQ – Computer Aided Quality - kontrola procesu výroby a kvality produkce CAP – Computer Aided Planning - automatizace plánování CIS – Customer IS - styk se zákazníkem (např. odečty) GIS – mapy, práce s prostorovými daty RIS – Reservation IS, rezervační systémy Zákaznické úlohy Děkuji za pozornost. Otázky?