INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ doc. RNDr. Ing. Roman Šperka, Ph.D. INFORMAČNÍ SYSTÉMY VE VEŘEJNÉ SPRÁVĚ eGovernment http://autorizovanakonverze.cz/pravni-predpisy/ 3 eGovernment oeGovernment je definován jako poskytování služeb a zabezpečování dalších činnosti on-line prostřednictvím internetu; oeGovernment je stavěn na úroveň využití informačních a komunikačních technologií ve vládě (státní a veřejné správě), nejširší definice zahrnují všechny aspekty její činnosti, i když je důraz kladen obecně na poskytování služeb a procesy. oeGovernment je definován jako schopnost transformace veřejné správy s využitím informačních a komunikačních technologií, tento aspekt je obvykle spojován s využíváním internetu. > 4 eGovernment > 5 eGovernment oje slovní označení postupu modernizace veřejné správy s využitím nových možností ICT, oradikální změna (podpořená zákonem 300/2008 Sb.) v komunikaci mezi veřejností a orgány veřejné správy a mezi orgány veřejné moci navzájem, ov procesech veřejné správy funguje on-line komunikace: nv rámci institucí VS (G2E – Government to Employee) nmezi institucemi VS navzájem (G2G – Government to Government) nmezi veřejnou správou a občany (G2C - Government to Citizen) nmezi veřejnou správou a podnikatelskou sférou (G2B - Government to Business) nmezi veřejnou správou a administrativou (G2A - Government to Administration) o > 6 eGovernment opředstavuje transformaci vnitřních a vnějších vztahů veřejné správy pomocí informačních a komunikačních technologií s cílem optimalizovat interní procesy. nto znamená rychlejší, spolehlivější a levnější poskytování služeb veřejné správy nejširší veřejnosti a zajištění větší otevřenosti veřejné správy ve vztahu ke svým uživatelům nnasazení informačních technologií přináší značné úspory, lepší kvalitu služeb a transparentnost v oblasti veřejné správy a to nejen v komunikaci vláda-občan, ale zejména v segmentu komunikace vláda-vláda oje elektronickou formou výkonu veřejné správy při aplikaci informačních a komunikačních technologií (ICT) v procesech veřejné správy o > eGovernment znamená transformaci procesů státní správy a služeb poskytovaných občanům, organizacím a zaměstnancům tak, aby byly v souladu s možnostmi současných technologií eGovernment - vymezení pojmu q G2C q G2B q G2E Veřejná správa a podniky Veřejná správa a občané Veřejná správa a zaměstnanci 7 > eGov není technologie ani eBiz ve státní správě – jde spíše o obdobu CRM v zákaznické sféře … Definice SBS 8 eGovernment - cíle oobčan je klientem, zabezpečit snadný, bezpečný a důvěryhodný přístup ke službám všem občanům; ovytvořit společnou datovou základnu pro ISVS, aby stačilo informace od občana získávat jen jednou; ointegrace služeb, omezení počtu komunikačních bodů při řešení různých záležitostí občanů, informace od občana získávat jen jednou oexistence jedno kontaktního místa pro všechno („one stop shop“), nobčan by měl mít zároveň volbu omísta okomunikačního kanálu (osobně, poštou, telefonicky, elektronicky) oproaktivní služby, nsnaha, aby občan pokud možno se státní správou komunikovat nemusel ntedy aby ona sama automaticky zařizovala věci, které zařídit může. > Využití alternativních komunikačních kanálů Aplikace nových ICT eGovernment - základní přístupy Přístup k občanům jako ke klientům Personalizace Flexibilita služeb Proaktivní přístup Přímá demokracie [USEMAP] Integrace informací a služeb [USEMAP] eGovernment 9 Co je eGovernment Transakce on-line Government Gateway Příklad ČSSZ Přínosy GG > Metody jak toho dosáhnout – technologie je jen katalizátorem souvisejících změn eGov není jen ta viditelna cast Co lze od eGov očekávat Zlepšení využití existujících informací 10 eGovernment – základní pilíře oInstituce oKomunikační infrastruktura oLegislativní rámec a standardy oCentrální databáze > eGovernment - eGON oZákladní registry veřejné správy – databáze o občanech a státních i nestátních subjektech oZákon č.300/2008 Sb., o elektronických úkonech a autorizované konverzi zákon o eGovernmentu (eGovernment Act) oKIVS – Komunikační infrastruktura veřejné správy, zajišťující bezpečný přenos dat oCzech POINT - soustava snadno dostupných kontaktních míst 11 > http://www.egoncentrum.cz/ 12 Zákon č.300/2008 Sb. oupravuje nelektronické úkony prostřednictvím datových schránek oorgánů veřejné moci vůči fyzickým a právnickým osobám ofyzických a právnických osob vůči orgánům veřejné moci omezi orgány veřejné moci navzájem, ninformační systém datových schránek, nautorizovanou konverzi dokumentů onevztahuje se na dokumenty, které obsahují utajované informace o > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů Zákon č. 300/2008 Sb., sbírka zákonů. Ministerstvo vnitra [online]. [vid. 10. duben 2013]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/soubor/sb098-08-pdf.aspx ^ Vyhláška č. 194/2009 Sb., sbírka zákonů. Ministerstvo vnitra [online]. [vid. 10. duben 2013]. Dostupné z: http:// www.mvcr.cz/soubor/sbirka-zakonu-castka-57.aspx ^ Webový portál Datové schránky [online] [vid. 10. dubna 2013]. Dostupné z http://www.datoveschranky.info/assets/ke-stazeni/provozni_rad_isds.pdf eGovernment Act 13 > 14 eGovernment Act ocílem zákona je vytvoření optimálních podmínek pro elektronickou komunikaci nmezi občany a úřady, nmezi úřady navzájem, nvčetně sledování toho, jak se věci vyvíjejí uvnitř úřadů. oPožadavky: nzachování bezpečné elektronické identity občanů ndůkladná ochrana osobních údajů, nposkytnutí komplexního řešení pro všechny agendy, které jsou vykonávány orgány veřejné moci, nelektronická komunikace člověk-úřad není povinná okaždý má možnost komunikovat s úřady takovou formou, jaká mu vyhovuje nuvnitř úřadů a mezi úřady navzájem se však bude komunikovat pouze elektronicky > 15 Datová schránka > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů http://www.datoveschranky.info/ 16 Datová schránka ozřizuje a spravuje Ministerstvo vnitra očlenění: ndatová schránka fyzické osoby ndatová schránka podnikající fyzické osoby ndatová schránka právnické osoby ndatová schránka orgánu veřejné moci odatové schránky orgánů územních samosprávných celků > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů http://www.datoveschranky.info/ 17 Přístup k datové schránce ozpřístupnění/znepřístupnění datové schránky oosoby oprávněné k přístupu do datové schránky opřístupové údaje nzneplatnění přístupových údajů oidentifikátor datové schránky ozrušení datové schránky > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů 18 Informační systém datových schránek ISDS > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů 19 Informační systém datových schránek ISDS osprávcem ISDS je Ministerstvo vnitra oprovozovatelem ISDS je držitel poštovní licence ov ISDS se vedou informace o datových schránkách ovyužívají se údaje vedené v informačním systému evidence obyvatel o > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů 20 Doručování dokumentů oumožňuje-li to povaha dokumentu norgán veřejné moci jej doručuje jinému orgánu veřejné moci prostřednictvím datové schránky, pokud se nedoručuje na místě nmá-li fyzická osoba, podnikající fyzická osoba nebo právnická osoba zpřístupněnu svou datovou schránku, orgán veřejné moci doručuje dokument této osobě prostřednictvím datové schránky, pokud se nedoručuje veřejnou vyhláškou nebo na místě odoručuje-li se způsobem podle zákona, ustanovení jiných právních předpisů upravující způsob doručení se nepoužijí odokument, který byl dodán do datové schránky, je doručen okamžikem, kdy se do datové schránky přihlásí oprávněná osoba > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů 21 Doručování dokumentů onepřihlásí-li se do datové schránky oprávněná osoba ve lhůtě 10 dnů ode dne, kdy byl dokument dodán do datové schránky, považuje se tento dokument za doručený posledním dnem této lhůty nto neplatí, vylučuje-li jiný právní předpis náhradní doručení nje možné za podmínek stanovených jiným právním předpisem žádat o určení neúčinnosti doručení podle odstavce. odoručení dokumentu má stejné právní účinky jako doručení do vlastních rukou odoručování mezi orgány veřejné moci prostřednictvím datové schránky se nepoužije, pokud je z bezpečnostních důvodů mezi těmito orgány zavedena jiná forma elektronické komunikace > státních orgánů, orgánů územních samosprávných celků, Pozemkového fondu České republiky a jiných státních fondů, zdravotních pojišťoven, Českého rozhlasu, České televize, samosprávných komor zřízených zákonem, notářů a soudních exekutorů 22 Využití datových schránek Příjemce Odesilatel . Orgán veřejné moci Právnická nebo fyzická osoba s datovou schránkou Právnická nebo fyzická osoba bez datové schránky Orgán veřejné moci Vždy, umožňuje-li to povaha dokumentu Vždy, umožňuje-li to povaha dokumentu Není možné Právnická nebo fyzická osoba s datovou schránkou Může Nikdy, datové schránky nejsou určeny pro doručování mezi soukromými osobami navzájem Není možné Právnická nebo fyzická osoba bez datové schránky Není možné Není možné Není možné > 23 Konverze (Autorizovaná konverze) > http://www.praha3.cz/oblasti-pusobnosti/byty-nebytove-prostory-a-privatizace/ostatni/el-ukony-konve rze-dok.html 24 Konverze (Autorizovaná konverze) odatová zpráva ndokumenty orgánů veřejné moci doručované prostřednictvím datové schránky núkony prováděné vůči orgánům veřejné moci prostřednictvím datové schránky mají formu datové zprávy. odokument, který provedením konverze vznikl, má stejné právní účinky jako ověřená kopie dokumentu, jehož převedením výstup vznikl omá-li být podle jiného právního předpisu předložen dokument v listinné podobě, zejména aby byl užit jako podklad pro vydání rozhodnutí, je tato povinnost splněna předložením jeho výstupu okonverzí se nepotvrzuje správnost a pravdivost údajů obsažených ve vstupu a jejich soulad s právními předpisy okonverzi provádějí: nna žádost kontaktní místa veřejné správy nz moci úřední orgány veřejné moci pro výkon své působnosti > http://www.praha3.cz/oblasti-pusobnosti/byty-nebytove-prostory-a-privatizace/ostatni/el-ukony-konve rze-dok.html 25 Konverze oneprovádí se: nje-li dokument v jiné než v listinné podobě či v podobě datové zprávy njde-li o dokument v listinné podobě, jehož jedinečnost nelze konverzí nahradit, zejména oobčanský průkaz, cestovní doklad, zbrojní průkaz, řidičský průkaz, vojenskou knížku, služební průkaz, průkaz o povolení k pobytu cizince, rybářský lístek, lovecký lístek nebo jiný průkaz, vkladní knížku, šek, směnku nebo jiný cenný papír, los, sázenku, geometrický plán, rysy a technické kresby, njsou-li v dokumentu v listinné podobě změny, doplňky, vsuvky nebo škrty, které by mohly zeslabit jeho věrohodnost, nnení-li z dokumentu v listinné podobě patrné, zda se jedná o oprvopis, ovidimovaný dokument, oopis nebo kopii pořízenou ze spisu, nebo ostejnopis písemného vyhotovení rozhodnutí anebo výroku rozhodnutí vydaného podle jiného právního předpisu, nje-li dokument v listinné podobě opatřen plastickým textem nebo otiskem plastického razítka, njedná-li se o výstup z konverze, nv případě provedení konverze na žádost, nebylo-li k dokumentu obsaženém v datové zprávě připojeno kvalifikované časové razítko, nv případě provedení konverze na žádost, nebyl-li dokument obsažený v datové zprávě podepsán uznávaným elektronickým podpisem nebo označen uznávanou elektronickou značkou toho, kdo dokument vydal nebo vytvořil, nbyl-li dokument obsažený v datové zprávě podepsán uznávaným elektronickým podpisem oprávněné osoby nebo označen uznávanou elektronickou značkou toho, kdo příslušnou datovou zprávu vydal nebo vytvořil, a nebyla-li shledána shoda tohoto dokumentu s výstupem, njde-li o dokument obsažený v datové zprávě, který nelze konvertovat do listinné podoby, například o zvukový nebo audiovizuální záznam, npokud dokument obsažený v datové zprávě nesplňuje technické náležitosti > 26 CZECH POINT oČeský Podací Ověřovací Informační Národní Terminál oasistované místo výkonu veřejné správy nkaždý člověk může ozískat všechny informace o údajích, které o něm vede stát v centrálních registrech, oučinit jakékoliv podání ke státu. onapř. mohou občané nvýpis z Katastru nemovitostí nvýpis z Obchodního rejstříku nvýpis z Živnostenského rejstříku nvýpis z Rejstříku trestů nvýpis z Rejstříku trestů právnické osoby npřijetí podání podle živnostenského zákona (§ 72) nžádost o výpis nebo opis z Rejstříku trestů podle zákona č. 124/2008 Sb nvýpis z bodového hodnocení řidiče nvydání ověřeného výstupu ze Seznamu kvalifikovaných dodavatelů npodání do registru účastníků provozu modulu autovraků ISOH nvýpis z insolvenčního rejstříku ndatové schránky nautorizovaná konverze dokumentů ncentrální úložiště ověřovacích doložek• núschovna systému Czech POINT• nCzechPOINT@office nzákladní registry > CZECH POINT 27 triada- Czech POINT.jpg > 28 Komunikační infrastruktura veřejné správy okomunikační kanály veřejné správy lze definovat jako veškeré prostředky, kterými subjekty veřejné správy komunikují mezi sebou navzájem a ve vztahu k občanovi ojednotná komunikační infrastruktura pro elektronické úřadování osjednocení různých datových linek subjektů veřejné správy do jedné datové sítě ozáklad fungování eGovernmentu obezpečné propojení mezi veřejností a veřejnou správou přes CZECH POINT ozabezpečuje také propojení sítí a systémů do společného prostředí oefektivní přístup k informacím pro ty, kteří k tomu mají oprávnění o29. ledna 2013 antimonopolní úřad zastavil zakázku na jednotný KIVS > 29 Komunikační infrastruktura veřejné správy oCentrální místo služeb – CMS nzajišťuje ovzájemné řízené a bezpečné propojování subjektů veřejné a státní správy okomunikaci subjektů veřejné a státní správy s jinými subjekty ve vnějších sítích, jakými jsou internet nebo komunikační infrastruktura EU ntvoří jediné logické místo propojení jednotlivých operátorů telekomunikačních infrastruktur poskytujících služby pro KIVS oCMS 2.0 nzřízení propojovacího místa pro čtyři v současnosti existující základní komunikační prostředí: ointernet oKIVS ocentrální eGON služby okomunikační prostředí EU (např. S-TESTA) npro každé z těchto prostředí definuje standardy komunikační, bezpečnostní, standardy poskytovaných služeb a jejich rozhraní. > Elektronická přepážka 30 triada- datové schránky.jpg Datova schranka.gif > 31 Elektronický podpis opro komunikaci s orgány veřejné správy se využívá elektronický podpis omusí být tzv. kvalifikovaný certifikát oakreditované subjekty (poskytovatelé certifikačních služeb), které jsou oprávněny kvalifikované certifikáty vydávat: nPrvní certifikační autorita, a. s. nČeská pošta, s. p. neIdentity a. s. > 32 Elektronický podpis oco kvalifikovaný certifikát obsahuje nnepodnikající fyzická osoba ojméno podepisující osoby a její rodné číslo, nOSVČ ojméno podepisující osoby, IČ, nzástupce právnické osoby ojméno, jeho funkci v organizaci, název a IČ organizace, za kterou podepisující osoba jedná okvalifikovaný certifikát se vydává na dobu 12 měsíců, pak se musí obnovit, nebo vystavit nový oprávní platnost elektronického podpisu: nve většině případů stejná jako vlastnoruční podpis nněkdy zákon k platnosti právního úkonu požaduje úřední ověření podpisu, tehdy nelze vlastnoruční podpis nahradit > Děkuji za pozornost. Otázky?