Týden 3
1.1
DALŠÍ VÝZNAMNÉ VNITROSTÁTNÍ PRAMENY PRACOVNÍHO
PRÁVA
K dalším
významným pramenům pracovního práva patří zejména tyto
Prvotní
normativní akty |
·
Zákon
č. 2/1991 Sb., o kolektivním vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů,
(úplné znění zákona č. 25/2007 Sb.) upravuje
kolektivní vyjednávání mezi příslušnými odborovými organizacemi a
zaměstnavateli za případné součinnosti státu, jehož cílem je uzavření
kolektivní smlouvy. Upravuje náležitosti kolektivní smlouvy a postup při
uzavírání kolektivních smluv, kolektivní spory, stávku ve sporu o uzavření
kolektivní smlouvy aj. ·
Zákon
č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů – upravuje zabezpečování státní politiky
zaměstnanosti, jejímž cílem je dosažení plné zaměstnanosti a ochrana proti
nezaměstnanosti, rovné zacházení a zákaz diskriminace při uplatňování práva
na zaměstnání, činnost úřadů práce a jejich působnost, posuzování
zdravotního stavu fyzických osob a součinnost zdravotnických zařízení při
posuzování jejich zdravotního stavu, právo na zaměstnání. ·
Zákon
č. 143/1992 Sb., o platu a odměně za pracovní pohotovost
v rozpočtových a některých dalších organizacích a orgánech, ve
znění pozdějších předpisů. ·
Zákon
č. 118/2000 Sb., o ochraně zaměstnanců při platební neschopnosti
zaměstnavatele, ve znění pozdějších předpisů. ·
Zákon
č. 245/2000 Sb., o státních svátcích, o ostatních svátcích, ·
Zákon
č. 251/2005 Sb., o inspekci práce, ve znění pozdějších právních
předpisů,který upravuje zřízení a postavení
orgánů inspekce práce jako kontrolních orgánů na úseku ochrany pracovních
vztahů a pracovních podmínek, působnost a příslušnost orgánů inspekce
práce, dále práva a povinnosti při kontrole a sankce za porušení stanovených
povinností. ·
Zákon
č. 198/2009 Sb., o rovném
zacházení a o právních prostředcích před diskriminací a o změně některých
zákonů (antidiskriminační zákon) ·
Zákon č. 309/2006 Sb., o zajištění dalších podmínek bezpečnosti ·
Zákon č. 187/2006 Sb., o
nemocenském pojištění, ve znění pozdějších předpisů, který upravuje nemocenské pojištění pro případ
dočasné pracovní neschopnosti, nařízené karantény, těhotenství a mateřství,
ošetřování člena rodiny nebo péči o něj a organizaci a provádění pojištění.
Prováděním pojištění se rozumí též posuzování zdravotního stavu pro účely
pojištění. ·
Zákon č. 100/1988 Sb., o
sociálním zabezpečení, ve znění pozdějších předpisů, který zaručuje právo na sociální zabezpečení všem
občanům. Dávky sociálního zabezpečení jsou poskytovány státem a nepodléhají
zdanění. Právo na dávky sociálního zabezpečení nezaniká uplynutím času.
|
Podzákonné
normativní akty |
·
Nařízení vlády č. 309/2006 Sb., o
dalších požadavcích v BOZP v pracovněprávních vztazích. ·
Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o
platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě. (změněno nařízením vlády č. 381/2010 Sb. – dvě platové stupnice pedagogických
pracovníků) ·
Nařízení vlády č. 567/2006 Sb.,
(změněno NV 273/2018 Sb.) o minimální mzdě, o nejnižších úrovních zaručené
mzdy, o vymezení ztíženého pracovního prostředí a o výši příplatku ke mzdě
za práci ve ztíženém pracovním prostředí. ·
Nařízení vlády č. 590/2006 Sb., kterým
se stanoví okruh a rozsah jiných důležitých překážek v práci. ·
Nařízení vlády č. 591/2006 Sb., o
bližších minimálních požadavcích na BOZP na staveništích. ·
Nařízení vlády č. 595/2006
Sb., o způsobu výpočtu základní
částky, která nesmí být sražena povinnému z měsíční mzdy při výkonu
rozhodnutí a o stanovení částky, nad kterou je mzda postižitelná srážkami
bez omezení (nařízení o nezabavitelných částkách). ·
Vyhláška č. 600/2006 Sb., o
stanovení tropických nebo jiných zdravotně obtížných oblastí pro účely dodatkové
dovolené. ·
Nařízení vlády č. 366/2007
Sb.,o úpravě náhrady za ztrátu
na výdělku po skončení pracovní neschopnosti vzniklé pracovním úrazem nebo
nemocí z povolání, o úpravě náhrady za ztrátu na výdělku po skončení
pracovní neschopnosti nebo při invaliditě a o úpravě nákladů na výživu
pozůstalých (úprava náhrady). ·
Vyhláška č. 333/2018 Sb., o změně sazby základní náhrady za používání silničních
motorových vozidel a stravného a o stanovení průměrné ceny pohonných hmot
pro účely poskytování cestovních náhrad. |
Interní
normativní akty
Kolektivní
smlouva je
·
podniková,
je-li uzavřena mezi zaměstnavatelem nebo více zaměstnavateli a odboro-vou
organizací nebo více odborovými organizacemi působícími u zaměstnavatele,
- vyššího stupně,
je-li uzavřena mezi organizací nebo organizacemi zaměstnavatelů a odborovou organizací nebo
odborovými organizacemi.
Podniková kolektivní smlouva nesmí upravovat práva z
pracovněprávních vztahů zaměstnanců v menším rozsahu než kolektivní smlouva
vyššího stupně, jinak je v této části neplatná.
Postup při uzavírání
kolektivní smlouvy, včetně řešení sporů mezi smluvními stranami, upravuje zákon č. 2/1991 Sb., o kolektivním
vyjednávání, ve znění pozdějších předpisů.
nelze.
K zapamatování
|
► Za zaměstnance ji smí
uzavřít pouze odborová organizace. ►Odborová
organizace uzavírá kolektivní smlouvu také za zaměstnance, kteří nejsou
odborově organizováni. Působí-li u zaměstnavatele více odborových
organizací, musí zaměstnavatel
jednat o uzavření kolektivní smlouvy se všemi odborovými organizacemi; ►V kolektivní smlouvě je možné upravit práva zaměstnanců
v pracovněprávních vztazích, jakož i práva nebo povinnosti smluvních stran
této smlouvy. K ujednáním ►Kolektivní smlouvu mohou uzavřít
zaměstnavatel nebo více zaměstnavatelů, nebo jedna nebo více organizací
zaměstnavatelů na straně jedné a jedna nebo více odborových organizací na
straně druhé. ►Odborové organizace
vystupují a jednají s právními důsledky pro všechny zaměstnance společně a
ve vzájemné shodě, nedohodnou-li se mezi sebou a zaměstnavatelem jinak. ►Může být uzavřena na dobu určitou nebo na dobu neurčitou. Je-li uplynutí doby
podle věty první vázáno na splnění podmínky, musí kolektivní smlouva
obsahovat nejzazší dobu její účinnosti. Kolektivní smlouvu je možné písemně
vypovědět nejdříve po uplynutí 6
měsíců od data její účinnosti. Výpovědní doba činí nejméně 6 měsíců a začíná prvním dnem měsíce
následujícího po doručení výpovědi druhé smluvní straně.Při zániku smluvní
strany kolektivní smlouvy jednající za zaměstnance skončí účinnost
kolektivní smlouvy nejpozději posledním dnem následujícího kalendářního
roku. ►Zaměstnanec má
právo předkládat smluvním stranám kolektivní smlouvy podněty ke kolektivnímu vyjednávání o kolektivní smlouvě a má
právo být informován o průběhu tohoto vyjednávání. ►Musí být uzavřena písemně a podepsána smluvními stranami
na téže listině. ►Smluvní strany kolektivní smlouvy jsou povinny
s obsahem kolektivní smlouvy seznámit
zaměstnance nejpozději do 15 dnů od jejího uzavření. Zaměstnavatel je
povinen zajistit, aby byla kolektivní smlouva přístupná všem jeho
zaměstnancům. ► Postup při uzavírání
kolektivní smlouvy včetně řešení sporů mezi smluvními stranami se řídí
zákonem upravujícím kolektivní vyjednávání. |
Dále pro kolektivní smlouvu od
počátku roku 2014 platí, že
Ø
ji není možné nahradit jinou smlouvou,
Ø
není možné se domáhat ani její relativní neúčinnosti,
Ø není možné ji
zrušit odstoupením jedné ze smluvních stran; sjednají-li si smluvní strany
právo odstoupit od kolektivní smlouvy, nepřihlíží se k tomu.
Kolektivní smlouvy vyššího stupně
jsou smlouvy uzavírané mezi organizacemi zaměstnavatelů a odborovými svazy. Mají vyšší právní sílu (závaznost) vůči
podnikovým kolektivním smlouvám. Jinak řečeno, jsou jim nadřazeny a
podnikové kolektivní smlouvy se od nich zpravidla
nesmějí odchylovat. Kolektivní smlouvy vyššího stupně jsou tak automaticky
závazné:
a)
pro zaměstnavatele, kteří jsou členy organizace zaměstnavatelů (i kolektivními), a to bez ohledu
na skutečnost, zda u nich působí nebo nepůsobí odborová organizace (např.
platí pro všechny členy a kolektivní členy Svazu zaměstnavatelů),
b)
v případech, kdy došlo sdělením Ministerstva práce a sociálních věcí (dále MPSV)
k jejich rozšíření na celé průmyslové obory, pak i pro zaměstnavatele,
působící v těchto oborech, a to opět i tehdy, když u nich žádná
odborová organizace nepůsobí.
V posledních
letech k takovému rozšíření došlo u následujících oborů:
-
stavebnictví,
-
pozemní doprava,
-
dřevozpracující průmysl,
-
textilní průmysl (včetně oděvního a
kožedělného),
-
sklářský průmysl (včetně keramiky, bižuterie a
porcelánu).
Kolektivní
smlouvy stanoví určité mantinely, v nichž se zaměstnavatel může pohybovat.
Zpravidla stanoví vyšší příplatky za práci přesčas, ve svátek, apod.. Stanoví
též další práva, např. týden dovolené navíc. Tím mohou mít tyto smlouvy velmi
razantní vliv na nárůst nákladů zaměstnavatele. K úplnosti je třeba dodat,
že existují ze zákona i případy, kdy se rozšířená kolektivní smlouva vyššího
stupně na zaměstnavatele nevztahuje. Je tomu tak například u zaměstnavatele
zaměstnávajícího méně než 20 zaměstnanců.
Je věcí
každého zaměstnavatele se přesvědčit,
-
zda není členem organizace zaměstnavatelů, která
kolektivní smlouvu vyššího typu uzavřela nebo
-
zda na obor, v němž vykonává svou činnost,
nebyla kolektivní smlouva vyššího stupně rozšířena prostřednictvím sdělení
MPSV.
Učinit by tak
měl zejména proto, že příslušný oblastní inspektorát práce bude nepochybně při
kontrole na pracovišti provádět též kontrolu dodržování kolektivních smluv
vyššího typu.
Pro úplnost je třeba dodat, že
v případě, kdy závaznost kolektivní smlouvy vyššího typu pro
zaměstnavatele vznikla v důsledku jeho členství v organizaci
zaměstnavatelů, je možno
z organizace vystoupit. To ovšem nemá účinek na další vázanost vyšší
kolektivní smlouvou, pokud současně s členstvím nezanikla i tato smlouva.
Závaznost by skončila teprve přijetím nové kolektivní smlouvy vyššího typu.
Pokud byla kolektivní smlouva rozšířena na příslušný průmyslový obor zmiňovanou
formou sdělení MPSV, nemůže se zaměstnavatel, působící v tomto oboru,
vůbec ze závazku vyvázat, když jde o pravidla platná pro daný obor.
·
Vnitřní
předpis (VP) § 305
Za situace,
kdy je zákoník práce koncipován na principu „co není zakázáno je povoleno“,
nabyly vnitřní předpisy zaměstnavatelů značný význam jako interní prameny práva
na jednotlivých pracovištích. Zaměstnavatel je může vydat ke stanovení
mzdových nebo platových práv a ostatních práv v pracovněprávních vztazích,
z nichž je oprávněn zaměstnanec.
K zapamatování
|
ZP stanoví pro vydávání VP zejména
tato zákonná kritéria: Vzniklo-li zaměstnanci na základě VP právo ze základního
PPV uvedeného v § 3, zejména mzdové, platové nebo ostatní právo
v pracovněprávních vztazích, nemá zrušení VP vliv na trvání a uspokojení tohoto
práva. |
▪ musí být bezvýjimečně vydán v písemné podobě, ▪ pod hrozbou úplné nebo částečné
neplatnosti v dotčené části nesmí
být vydán se zpětnou
účinností nebo v rozporu s právními předpisy, ▪ vydává se zpravidla na dobu určitou
(nejde-li o pracovní řád), nejméně
však ▪ nabývá účinnosti a stává se tak závazný
pro všechny zaměstnance i zaměstnavatele dnem, který je
v něm stanoven, nejdříve však dnem vyhlášení, ▪ zaměstnavatel je povinen seznámit zaměstnance s vydáním, změnou nebo zrušením VP nejpozději do 15 dnů, ▪ VP musí být všem zaměstnancům přístupný, ▪ zaměstnavatel má povinnost VP uchovávat po dobu 10 let ode dne
ukončení jeho platnosti. |
Od roku 2014 (1. 1. 2014) ustanovení §
305 odstavec 1 zákoníku práce stanoví, že
a)
Zaměstnavatel může vnitřním předpisem stanovit práva v
pracovněprávních vztazích, z nichž je
oprávněn zaměstnanec, výhodněji, než stanoví tento zákon.
b) Na druhé straně se
zakazuje, aby vnitřní předpis ukládal zaměstnanci povinnosti nebo zkracoval
jeho práva stanovená tímto zákonem.
Přičemž pokud by se zaměstnavatel odchýlil od tohoto
zákazu, nepřihlíží se k tomu.
Mezi typické vnitřní předpisy patří pracovní řád, mzdový předpis, prémiový řád,
apod.
Případová studie
|
Vzor - VNITŘNÍ PŘEDPIS
Zaměstnavatel
………………………………………………………………………………
se
sídlem v ………………………………………………………………………………….
vydává
podle § 305 zákoníku práce tento
kterým se upravují níže uvedené pracovněprávní
nároky zaměstnanců
I.
Rozsah
platnosti
1.
Tento vnitřní
předpis se vztahuje na všechny zaměstnance v pracovním poměru.
2.
Nevztahuje se
na zaměstnance, vykonávající práce na základě dohod mimo pracovní poměr.
II.
Odstupné
1.
Zaměstnancům,
kterým končí poměr výpovědí podle § 52 písm. a) až c), nebo dohodou
z týchž důvodů, může být zvýšeno odstupné, a to až na šestinásobek
průměrného výdělku. Konkrétní výše zvýšeného odstupného se stanoví
s ohledem na dosahované pracovní výsledky příslušného zaměstnance a počet
let odpracovaných v organizaci.
2.
Zaměstnancům,
kteří končí pracovní poměr výpovědí danou zaměstnavatelem podle
§ 52 písm. e), tj. ze zdravotních důvodů, nebo dohodou z týchž důvodů,
náleží odstupné ve výši dvojnásobku průměrného výdělku.
III.
Dovolená na
zotavenou
Základní výměra
dovolené se prodlužuje o jeden týden u všech zaměstnanců.
IV.
Překážky
v práci
1.
Pracovní volno
s náhradou mzdy se poskytne za celou dobu vyšetření zaměstnance i v případě, že bylo provedeno
v jiném než nejbližším zdravotnickém zařízení.
2.
Pracovní volno
s náhradou mzdy se poskytne 1x měsíčně ženě, pečující o dítě do 6-ti let
věku.
3.
Pracovní volno
s náhradou mzdy na jeden den se poskytne manželu k účasti při porodu
manželky (družky).
4.
Pracovní volno
s náhradou mzdy při vlastní svatbě se poskytne zaměstnanci na dva dny.
V.
Účinnost
Tento
vnitřní předpis nabývá účinnosti dne 1. ledna 2014.
V
…………………………………….
…………………………………………...........
Podpis oprávněné osoby
u zaměstnavatele
● Pracovní řád (PŘ) § 306
Jedná se o
zvláštní druh VP, jehož smyslem je, aby blíže rozvedl v souladu
s právními předpisy ustanovení ZP, a to podle podmínek na konkrétním
pracovišti. Jedná se
o jednostranné právní jednání zaměstnavatele. Měl by především v podrobnostech rozvést pravomoci
a kompetence příslušných vedoucích zaměstnanců a jejich postup při rozhodování
v pracovněprávních záležitostech. Nemůže obsahovat mzdová nebo platová a
ostatní práva zaměstnanců v pracovněprávních vztazích. Nesmí zakládat další povinnosti
zaměstnanců nad rámec zákoníku práce
Povinně
musí být vydávány zaměstnavateli z tzv. nepodnikatelské sféry. Ty ZP
vymezuje ve svém § 303 odst. 1. U ostatních subjektů záleží na jejich vůli, zda
PŘ vydají či nevydají. Nicméně je nutno doplnit, že pokud u zaměstnavatele, ať
už z podnikatelské nebo nepodnikatelské (státní) sféry působí odborová organizace, může tento vydat
nebo změnit PŘ jen s jejím písemným souhlasem, a to dokonce pod hrozbou
neplatnosti.
PŘ může
být vydán jako celek nebo může mít více
průběžně vydávaných částí. Sám
o sobě nemusí ani nést označení pracovní řád, když je vždy rozhodující obsah
aktu a nikoli jeho název. Je třeba ho důsledně odlišovat od kolektivní smlouvy
a VP, které jsou určeny k úpravě pracovněprávních a mzdových nároků
zaměstnanců. Z podstaty věci vyplývá, že se vydává v písemné formě.
Jediné přímé zákonné zmocnění k vydání PŘ má Ministerstvo školství,
mládeže a tělovýchovy,
které po dohodě s Ministerstvem práce a sociálních věcí vydává vyhláškou
PŘ pro zaměstnance škol a školských zařízení zřizovaných vydávajícím
ministerstvem, krajem, obcí a dobrovolným svazkem obcí.
Ostatní prameny
Výčet pramenů
pracovního práva je možno doplnit i o další normativní akty s dopadem
v oblasti pracovního práva. Jsou jimi např. ty části technických norem,
které se dotýkají bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Zmínit je
možno i nálezy Ústavního soudu, které sice netvoří právo, ale mohou
zrušit zákony nebo jejich jednotlivá ustanovení, jsou-li v rozporu s ústavním
zákonem nebo mezinárodní smlouvou podle čl. 10 Ústavy ČR.
Často se za pramen pracovního
práva považují i tzv. dobré mravy (viz.
též výše významné občanskoprávní pojmy), které sice rozhodně nepatří k právním normám, nicméně jako normy
morální musí být aplikovány, pokud to přikazuje právní předpis. Jsou-li tedy
dobré mravy vyžadovány právní předpisem (pramenem práva), pouze tehdy získávají
normativní sílu.
Případová studie
|
Příklady
„Za škodu odpovídá i zaměstnanec, který ji
způsobil úmyslným jednáním proti dobrým mravům“.(§ 261 odst. 1 ZP)
„Zaměstnavatel odpovídá zaměstnanci za škodu, která mu vznikla při
plnění pracovních úkolů nebo v přímé souvislosti s ním porušením právních povinností
nebo úmyslným jednáním proti dobrým
mravům“.(§ 265 ZP)
K zapamatování
|
|
SCHÉMA PRAMENŮ PRACOVNÍHO
PRÁVA |
podle
formy |
normativní právní akty právní předpisy
prvotní a podzákonné |
podle
původu |
normativní
smlouvy - mezinárodní smlouvy - kolektivní smlouvy |
interní
normativní akty - vnitřní předpisy - pracovní řády |
individuální
normativní akty - rozhodnutí soudu (pracovněprávní) |
mezinárodní |
vnitrostátní |
Organizace spojených národů - Všeobecná dekla-race lidských práv, - Mezinárodní pakt - Mezinárodní pakt |
Evropská unie - Nařízení ES - Směrnice ES |
Rada
Evropy Evropská sociální charta Rady Evropy |
Mezinárodní organizace práce - Úmluvy MOP |
Právní
předpisy Prvotní 1. Ústavního pořádku 2. Zákony Podzákonné Nařízení vlády Vyhlášky
ústředních správ-ních úřadů |
Interní
normativní akty smlouvy - vyšší (oborové)
kolektivní smlouvy - kolektivní smlouvy předpisy - vnitřní předpisy - pracovní řády |
Individuální právní akty - judikáty
soudu – nepřímé prameny - nálezy Ústavního soudu |
Ostatní prameny - části
technických norem - dobré mravy |
VZTAH ZÁKONÍKU PRÁCE A ZVLÁŠTNÍCH PRÁVNÍCH PŘEDPISŮ
Prameny
pracovního práva jsou dále zvláštní právní předpisy, které upravují
pracovněprávní vztahy určitých profesí. Vztah zákoníku práce a těchto
zvláštních předpisů je vztahem obecným (ZP) a zvláštním,
přičemž přednost před obecnou právní úpravou pracovně-právních vztahů
provedenou ZP mají vždy tyto zvláštní právní předpisy(princip
subsidiarity).
Takovými
zvláštními právními předpisy jsou např.:
·
úředníci
územně samosprávných celků
-
Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích, ve znění
pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích, ve znění
pozdějších právních předpisů,
-
Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze, ve
znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 312/2002Sb., o úřednících územně
samosprávných celků, ve znění pozdějších předpisů.
·
státní
zaměstnanci ve služebním poměru
-
Zákon č. 234/2014 Sb., o státní službě, ve znění
pozdějších předpisů
·
pedagogičtí
pracovníci:
-
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním,
středním, vyšším odborném a jiném
vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů,
-
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických
pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů.
- Vyhláška č. 263/2007 Sb., kterou se stanoví
pracovní řád pro zaměstnance škol
a školských zařízení zřízených Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy,
krajem, obcí nebo dobrovolným svazkem obcí.
·
akademičtí
pracovníci:
-
Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách a o
změně a doplnění dalších zákonů, ve znění pozdějších předpisů (zákon o vysokých
školách).
Shrnutí kapitoly
|
Celá výše uvedená kapitola se v plném
rozsahu věnuje jednak výčtu všech základních právních předpisů, které jsou
považovány za prameny pracovního práva a jednak i dalším normativním aktům,
které v podmínkách zaměstnavatelů stanoví další práva a povinnosti zaměstnanců
při výkonu pracovního práva.